Doradcy kryptowalut i kryptoaktywów
Kim jest doradca kryptowalutowy (doradca kryptowalut w zakresie waluty cyfrowe, branży krypto i nowych technologii oraz doradztwo prawne związane z rynkiem kryptowalut czy blockchain lub bitcoin)? To specjalista, który w teorii niezwiązany z żadną konkretną instytucją finansową profesjonalista (świadczący pomoc prawną), którego rolą jest przede wszystkim przekazanie klientowi merytorycznej wiedzy i porad na temat inwestowania w cyfrowe aktywa – w szczególności w kryptowaluty.
Czy doradca kryptowalutowy jest doradcą inwestycyjnym w rozumieniu polskiego prawa?
Aby odpowiedzieć na to pytanie należy zgłębić się w definicję doradztwa inwestycyjnego. Jest ona zawarta w art. 4 ust. 1 pkt 4 dyrektywy 2014/65/UE. Przepis ten mówi, iż „doradztwo inwestycyjne” oznacza świadczenie na rzecz klienta, na jego wniosek albo z inicjatywy firmy inwestycyjnej, osobistej rekomendacji w odniesieniu do jednej lub większej liczby transakcji na instrumentach finansowych.
Czy kryptowaluty można uznać za instrumenty finansowe?
Opcję, dla której instrumentem bazowym jest kryptowaluta można zakwalifikować jako instrument finansowy, wymieniony w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, tj. instrument pochodny, o którym mowa w art. 8 lit. f rozporządzenia delegowanego Komisji i Rady (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy (Dz. Urz. UE L 87 z 31.03.2017, str. 1), zwanego dalej: „rozporządzeniem 2017/565”. Zgodnie z art. 8 rozporządzenia 2017/565, kontrakt na instrumenty pochodne jest objęty przepisami dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającej dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz. Urz. UE L 173 z 12.06.2014, str. 1, z późn. zm.), jeżeli spełnia kryteria określone w sekcji C załącznika I do tej dyrektywy oraz w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 2017/565 i odnosi się do pozycji wymienionych w lit. a-h tego przepisu.
Mając na uwadze wskazaną w wyroku NSA wykładnię kwalifikującą kryptowalutę jako prawo majątkowe, należy zakwalifikować ją w sposób jasny jako prawo o charakterze wymiennym, o którym mowa w art. 8 lit. f rozporządzenia 2017/565. W przypadku gdy opcja spełnia przesłankę wymienioną w przepisie przywołanym w poprzednim zdaniu i łącznie spełnia jeden z warunków określonych w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 2017/565, stanowi inny instrument pochodny. W takim przypadku wykonanie instrumentu pochodnego może nastąpić poprzez dostawę instrumentu bazowego, jakim jest kryptowaluta, jeżeli tak przewiduje specyfikacja tego instrumentu pochodnego.
Podsumowując powyższe, instrument finansowy o charakterze opcji, oparty o kryptowalutę, nie będzie opcją, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, natomiast będzie innym instrumentem pochodnym wskazanym w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o obrocie instrumentami finansowymi – jeżeli spełnia jeden z warunków określonych w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 2017/565.
W polskim prawie nie istnieje jednak aktualnie regulacja, która jednoznacznie pozwalałaby na kwalifikację doradców kryptowalutowych jako doradców inwestycyjnych.
W związku z powyższym, korzystając z usług doradców kryptowalutowych nie możemy mieć pewności, iż ma on licencję KNF, a co za tym merytoryczne przygotowanie do zawodu, które nie polega jedynie na wiedzy w zakresie danego instrumentu finansowego, a na szerokim wachlarzu dziedzin, które licencjonowany doradca inwestycyjny musi znać, w tym etyki zawodowej.
Patrząc zaś z perspektywy potencjalnego doradcy kryptowalutowego – czy wobec braku jednoznacznej regulacji mamy pewność, iż nasza działalność nie powinna być licencjonowana? Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114, które wejdzie w życie 30 grudnia 2024 r., o którym szerzej zostanie wspomniane w dalszej części artykułu po raz pierwszy obejmie ramami regulacyjnymi kryptowaluty, emitentów kryptowalut i dostawców usług w zakresie kryptowalut. Dotychczas kryptoaktywa były regulowane wyłącznie na poziomie krajowym i regulacja ta miała charakter cząstkowy, gdyż dokonały jej tylko niektóre państwa członkowskie i w dodatku w różnym zakresie. Do czasu wejścia w życie odpowiednich ustaleń Rozporządzenia, doradztwo kryptowalutowe nie wymaga licencji, zaleca sie przy tym korzystanie z usług kancelaria prawna.
Co to oznacza w praktyce?
Doradztwo kryptowalutowe nie jest aktualnie uregulowane na rynku polskim, warto jednak zapoznać się z regulacjami, które pozwolą nam odróżnić działalność doradczą na tę wymagającą licencji, jak i tę jej niewymagającą.
Art. 9 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/565 wskazuje, iż Do celów definicji „doradztwa inwestycyjnego” zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 4 dyrektywy 2014/65/UE osobistą rekomendację uznaje się za rekomendację skierowaną do osoby występującej w charakterze inwestora lub potencjalnego inwestora albo w charakterze agenta inwestora lub potencjalnego inwestora. Rekomendacja ta jest przedstawiona jako odpowiednia dla tej osoby lub oparta na analizie jej indywidualnej sytuacji oraz skłania do podjęcia jednego z następujących kroków:
a) zakupu, sprzedaży, subskrypcji, wymiany, wykupu, przechowywania danego instrumentu finansowego bądź udzielenia gwarancji na taki instrument;
b) skorzystania lub nieskorzystania z praw wynikających z określonego instrumentu finansowego do zakupu, sprzedaży, subskrypcji, wymiany lub wykupu takiego instrumentu.
Rekomendacji nie uznaje się za osobistą rekomendację, jeżeli jest wydawana wyłącznie dla ogółu społeczeństwa.
Powyższe jasno wskazuje, iż o doradztwie inwestycyjnym mówić możemy w przypadku, gdy doradca tworzy osobiste rekomendacje, nie zaś takie, które kierowane są do ogółu.
Rekomendacją jest opinia (wypowiedź o charakterze ocennym) rekomendującego co do pożądanego sposobu działania jej adresata w odniesieniu do instrumentów finansowych, który – w opinii rekomendującego – jest korzystny dla adresata rekomendacji. Modelowo rekomendację odróżnia się więc od informacji – a więc wypowiedzi jedynie opisującej określone fakty. Udzielanie wyłącznie informacji na temat instrumentów finansowych nie stanowi doradztwa inwestycyjnego. W praktyce jednak odróżnienie udzielania informacji na temat instrumentów finansowych od udzielania rekomendacji co do pożądanego postępowania w stosunku do tych instrumentów finansowych może być trudne. Każdy opis określonych faktów zakłada i do pewnego stopnia wyraża także pewne oceny jego autora opisywanych faktów. Jednakże ocenny charakter określonej informacji dotyczącej instrumentów finansowych nie przesądza o tym, że dana wypowiedź stanowi rekomendację określonego postępowania wobec nich. Koniecznym elementem wypowiedzi rekomendującego jest wskazówka co do postępowania, które zdaniem autora wypowiedzi byłoby korzystne dla jej adresata. Wskazówka ta nie musi być jednak sformułowana wprost – wystarczy, że wynika ona z szerszego kontekstu wypowiedzi. Wydaje się, że dla uniknięcia wątpliwości w informacji o instrumentach finansowych można się posłużyć zastrzeżeniem (disclaimer), iż informacja ta nie powinna być traktowana jako rekomendacja. Jeżeli jednak określona wypowiedź ma jednoznacznie charakter rekomendacji, opatrzenie jej zastrzeżeniem, że stanowi ona wyłącznie informację, nie wywoła skutków i nie zmieni jej charakteru. Istotne jest ogólne wrażenie, jakie taka wypowiedź może wywołać na potencjalnym przeciętnym odbiorcy w danym kontekście sytuacyjnym, a w szczególności to, czy bezpośrednio lub pośrednio może ona sugerować określone postępowanie adresata w odniesieniu do danych instrumentów finansowych.
Charakterystyczną cechą doradztwa inwestycyjnego jest to, że rekomendacja zostaje przygotowana na podstawie potrzeb i sytuacji klienta, a więc jest ona rekomendacją spersonalizowaną. Nie jest istotne, w jaki sposób autor rekomendacji pozyskuje informacje na temat potrzeb i sytuacji klienta – może odbywać to się w bezpośrednim kontakcie z odbiorcą rekomendacji, ale także pośrednio, za pomocą strony internetowej lub systemu informatycznego.
I tak, film zawierający porady dotyczące inwestowania, umieszczony na platformie Youtube w trybie publicznym nie będzie uznawany za doradztwo inwestycyjne, bowiem nie jest to rekomendacja indywidualna, a kierowana do szerokiej publiczności i publicznie dostępna. Podobnie można potraktować treści pisemne na stronach osobistych czy blogach, jak również w książkach czy ebookach. Także one nie mogą zostać uznane za analizę indywidualnej sytuacji klienta.
W konsekwencji uznać należy, iż tego typu treści, choć zawierają porady dotyczące inwestycji, nie niosą za sobą obowiązku posiadania licencji doradcy inwestycyjnego.
Licencja KNF
Należy jednak pamiętać, iż w przypadku chociaż jednej indywidualnej rekomendacji inwestycyjnej, opartej na analizie sytuacji konkretnego klienta, wypełniamy przesłanki wynikające z definicji doradztwa inwestycyjnego.
Prawo wykonywania zawodu doradcy inwestycyjnego przysługuje osobom, które są wpisane na listę doradców inwestycyjnych prowadzoną przez Komisję Nadzoru Finansowego.
Aby uzyskać prawo do wykonywania zawodu doradcy inwestycyjnego należy posiadać pełną zdolność do czynności prawnych, nie być skazanym pełnomocnym orzeczeniem sądu za przestępstwo skarbowe, przeciwko wiarygodności dokumentów, obrotowi pieniędzmi, mieniu czy papierami wartościowymi, korzystać z pełni praw publicznych oraz zdać egzamin organizowany przez Komisję Nadzoru Finansowego. Opłata za każdy z etapów wynosi 500 złotych.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 (MiCa)
Rozporządzenie MiCA ma objąć emitentów kryptowalut bez pokrycia i tzw. stabilne kryptowaluty, a także systemy obrotu i portfele, w których przechowywane są kryptowaluty. Te ramy regulacyjne mają chronić inwestorów i utrzymywać stabilność finansową, jednocześnie umożliwiając innowacje i zwiększając atrakcyjność sektora kryptowalut. Ma to doprowadzić do większej przejrzystości i pewności prawnej w zakresie zjawiska kryptowalut w Unii Europejskiej, ponieważ do tej pory nie istniały jednolite ramy regulacyjne na unijnym poziomie.
Warto podkreślić, że rozporządzenie MiCA jest częścią większego pakietu dotyczącego finansów cyfrowych. W skład pakietu oprócz rozporządzenia MiCA wchodzą: strategia w zakresie finansów cyfrowych, rozporządzenie 2022/2554 w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej (DORA) oraz rozporządzenie 2022/858 w sprawie systemu pilotażowego na potrzeby infrastruktur rynkowych opartych na technologii rozproszonego rejestru.
Rozporządzenie MiCA ma chronić konsumentów przed niektórymi zagrożeniami związanymi z inwestowaniem w kryptowaluty. Obecnie konsumenci mają bardzo ograniczone prawa do ochrony lub zadośćuczynienia, zwłaszcza jeśli transakcje odbywają się poza UE. Dzięki nowym przepisom dostawcy usług w zakresie kryptowalut będą musieli przestrzegać surowych wymogów w zakresie ochrony portfeli konsumentów i ponosić odpowiedzialność w przypadku utraty kryptowalut inwestorów. MiCA ma objąć również każdy rodzaj nadużyć na rynku związanych z dowolnym rodzajem transakcji lub usług, w szczególności polegających na manipulacjach rynkowych i wykorzystywaniu informacji poufnych.
Zgodnie z rozporządzeniem dostawcy usług w zakresie kryptowalut będą potrzebowali zezwolenia, aby móc działać w UE. Organy krajowe będą zobowiązane do wydawania zezwoleń w terminie trzech miesięcy. Jeśli chodzi o największych dostawców usług w zakresie kryptowalut, organy krajowe będą regularnie przekazywać odpowiednie informacje Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
Pytania i odpowiedzi
Na ogół mianem doradców kryptowalutowych określają się osoby prowadzące blogi lub kanały na YouTube dotyczące rynku cyfrowych aktywów, omawiające kursy najpopularniejszych kryptowalut i prognozujące ich zmiany.
Egzamin ten składa się z trzech części i obejmuje tematykę prawa cywilnego, gospodarczego, podatkowego i dewizowego, papierów wartościowych, działalności maklerskiej i powierniczej, systemu depozytu rozliczeniowego w zakresie obrotu instrumentami finansowymi, rynku finansowego, tworzenia i funkcjonowania funduszy inwestycyjnych, komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw, zasad rachunkowości, rynku towarów giełdowych, matematyki finansowej, analizy finansowej, strategii inwestycyjnej, ekonomii, statystyki, finansów publicznych, finansów przedsiębiorstw, zarządzania portfelami oraz etyki zawodowej.
Odpowiedź
Może Ciebie również zainteresować:
Mała Instytucja Płatnicza w pigułce:
- MAŁA INSTYTUCJA PŁATNICZA (MIP) – JAK ZOSTAĆ MAŁĄ INSTYTUCJĄ PŁATNICZĄ?
- OBRÓT WALUTAMI WIRTUALNYMI A MAŁA INSTYTUCJA PŁATNICZA (MIP)?
- PRZEKROCZENIE LIMITU TRANSAKCJI PRZEZ MIP – CO NAM WOLNO PO ZŁOŻENIU WNIOSKU O KIP?
- OGRANICZENIA TERYTORIALNE MAŁEJ INSTYTUCJI PŁATNICZEJ (MIP)
- KIEDY NIE MUSISZ WNIOSKOWAĆ O STATUS MAŁEJ INSTYTUCJI PŁATNICZEJ (MIP)
- LIMIT 2000 EURO NA RACHUNKACH PŁATNICZYCH UŻYTKOWNIKÓW MAŁEJ INSTYTUCJI PŁATNICZEJ (MIP)
- USTAWA O SYSTEMIE INFORMACJI FINANSOWEJ – KANCELARIA RPMS
Warto wiedzieć:
- JAK ZOSTAĆ KRAJOWĄ INSTYTUCJĄ PŁATNICZĄ (KIP)
- DOKUMENTACJA AML (PROCEDURA)
- SILNE UWIERZYTELNIENIE W USŁUGACH PŁATNICZYCH
- OUTSOURCING W DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI PŁATNICZYCH
- CZYM JEST ACQUIRING ORAZ WYDAWANIE INSTRUMENTÓW PŁATNICZYCH?
- PROCEDURA ZARZĄDZANIA RYZYKIEM W MAŁEJ INSTYTUCJI PŁATNICZEJ
- ZARZĄDZANIE RYZYKIEM DLA DOSTAWCÓW USŁUG PŁATNICZYCH – PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI
- BIURO USŁUG PŁATNICZYCH
- AGENT INSTYTUCJI PŁATNICZEJ | AGENT KIP
Zaufali nam: