Reklama w sieci a własność przemysłowa
Poszczególne fragmenty reklamy w sieci mogą być objęte ochroną na gruncie ustawy prawo własności przemysłowej. Najczęściej dotyczy to takich elementów jak logo, melodia, slogan reklamowy, które są rejestrowane jako znak towarowy. Zgłoszenie znaku towarowego daje wyłączne prawo do posługiwania się danym oznaczeniem w celach komercyjnych i pozwala chronić aktywa IP na drodze formalnej.
Znaki towarowe stanowią też wartościowe aktywa w majątku przedsiębiorstwa, ponieważ mogą być sprzedane, oddane do użytku na mocy umowy licencji, a nawet przedstawione instytucji finansowej jako zabezpieczenie kredytu. Omawiając zagadnienia związane z własnością przemysłową w reklamie, skupiamy się na takich tematach, jak:
- pojęcie i funkcje znaku towarowego;
- roszczenia podmiotu uprawnionego z tytułu znaku towarowego;
- rejestracja znaku towarowego (z uwzględnieniem procedury krajowej, wspólnotowej i międzynarodowej);
- postępowanie sprzeciwowe przed UPRP;
- komercyjne wykorzystanie znaku towarowego.
Problematyka linków sponsorowanych
Reklama w sieci często wykorzystuje linki sponsorowane w celu dopasowania wyświetlanych treści do preferencji użytkownika. Może ona przybrać postać m.in. komunikatu w treści strony internetowej lub reklam typu pop-up, a także reklamy powiązanej z danymi frazami kluczowymi (ang. keyword advertising). Dzięki modelowi CPC przedsiębiorcy mogą kierować reklamy do internautów wpisujących w polu wyszukiwania wybrane przez nich frazy kluczowe.
Z prawnego punktu widzenia nieodpowiedzialne wykorzystanie systemu CPC może prowadzić do naruszenia prawa do znaku towarowego przysługującego innemu podmiotowi. Omawiając zagadnienia związane z linkami sponsorowanymi, poruszamy takie kwestie, jak:
- funkcja odróżniająca i reklamowa znaku towarowego w świetle polskiego i europejskiego orzecznictwa;
- wykorzystanie zarejestrowanego znaku towarowego jako frazy kluczowej;
- umowy o rezerwację fraz lub zestawień fraz;
- możliwość zakazania reklamowania takich samych lub podobnych towarów, lub usług przy pomocy frazy będącej znakiem towarowym;
- odpowiedzialność za naruszenie prawa ochronnego na znak towarowy.
Prawne aspekty reklamy w mediach społecznościowych
Serwisy takie, jak Facebook, Twitter lub Instagram cieszą się ogromną popularnością nie tylko wśród konsumentów, ale także przedsiębiorców. Firmy wykorzystują społeczności jako miejsce do reklamowania swojej działalności gospodarczej poprzez umieszczania w jej przestrzeni reklam. Co więcej algorytmy działające w obrębie portali społecznościowych dają możliwość tworzenia precyzyjnie kierowanych przekazów reklamowych , które będą widoczne wyłącznie dla grupy użytkowników spełniającej określone kryteria. W panelu szkolenia poświęconemu tym kwestiom omawiamy m.in.:
- influencer marketing;
- reklama ukryta w social mediach;
- lokowanie produktu w ramach kampanii reklamowych w social mediach;
- elementy umowy z influencerem;
- prawo autorskie w mediach społecznościowych.
Dlaczego monitorowanie zmian przepisów dotyczących reklamy jest istotne?
Warto pamiętać, że przepisy dotyczące prawa reklamy ulegają nieustającym zmianom.
Doskonałym tego przykładem jest nowelizacja ustawy o wyrobach medycznych, która wprowadza daleko idące ograniczenia w tym zakresie. Wśród najważniejszych modyfikacji warto wymienić chociażby zakaz reklamowania wyrobów medycznych przez lekarzy lub osoby, których wygląd sugeruje wykonywanie takiego zawodu albo wykorzystanie dzieci, które miałyby nakłaniać rodziców do zakupu preparatów medycznych.
Dodatkowo reklama powinna być sformułowana w taki sposób, aby jej treść była zrozumiała dla laika, co odnosi się przede wszystkim do stosowania w jej treści sformułowań medycznych albo powoływanie się na wyniki badań naukowych.
Przedsiębiorstwo lub agencja marketingowa, która nie chce swoim działaniem naruszyć obowiązujących przepisów powinna skonsultować brzmienie reklamy z kancelarią, która na bieżąco śledzi zmiany zachodzące w przepisach.
Wszystkie podmioty zainteresowane przeprowadzeniem szkolenia zapraszamy do kontaktu. Niezwłocznie wyślemy wszystkie szczegóły dotyczące organizacji spotkania.