Ochrona marki na gruncie ustawy o nieuczciwej konkurencji
W sklepach nietrudno znaleźć podróbki odzieży lub akcesoriów designerskich znanych producentów. Rozpoznawalna marka może być na tyle atrakcyjna, że nieuczciwi konkurenci będą chcieli podszyć się pod oznaczenie. W świetle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji działanie, które polega na oznaczeniu przedsiębiorstwa w sposób wprowadzający w błąd co do jego tożsamości poprzez wykorzystanie firmy, nazwy, godła lub innego wyróżniającego symbolu stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Ochrona obejmuje oznaczenia niezarejestrowane jako znaki towarowe.
Przedsiębiorca, którego marka padła ofiarą sprzecznych z prawem działań rynkowych powinien niezwłocznie podjąć odpowiednie działania poprzez skierowanie do sądu pozwu o zakazanie czynu nieuczciwej konkurencji. Ustawa rozróżnia szereg roszczeń, które mogą być objęte powództwem. W części szkolenia poświęconej nieuczciwej konkurencji omawiamy:
- na czym polega kopiowanie cudzych projektów i pomysłów;
- wprowadzenie w błąd co do oznaczenia przedsiębiorstwa;
- roszczenia przysługujące poszkodowanemu na podstawie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
- w jaki sposób udowodnić prawo do firmy w przypadku niezarejestrowanego oznaczenia.
Ochrona marki a prawo autorskie
Każdy przedsiębiorca powinien w obrocie handlowym posługiwać się indywidualną nazwą, która odróżnia go od konkurencji działającej na rynku. To dzięki temu jego towary stają się rozpoznawalne i pożądane przez odbiorców. W praktyce,, tworzenie marki odzieżowej często obejmuje takie procesy jak naming (opracowywanie nowych nazw) oraz rebranding (zmiana już istniejących nazw). We wszystkich tych przypadkach należy zbadać, czy nazwa marki nie narusza praw autorskich przysługujących innej osobie.
Warto pamiętać, że pojęcie utworu w kontekście produktów modowych jest bardzo szerokie, obejmuje m.in. logo lub nazwę marki. Ochrona prawnoautorska powstaje również z mocy prawa i przysługuje bez względu na podjęte działania. Omawiając prawa autorskie w kontekście ochrony marki, skupiamy się przede wszystkim na:
- wyjaśnieniu, kiedy moda staje się utworem;
- prawie cytatu w kontekście produkcji odzieży;
- zakresie osobistych i majątkowych praw autorskich projektanta i producenta;
- skutkach naruszenia praw autorskich;
- pojęciu namingu i rebrandingu w kontekście ochrony marki fashion
Zabezpieczenie marki modowej na gruncie prawa własności przemysłowej
Rozważając ochronę marki funkcjonującej w świecie mody, nie można pominąć możliwości rejestracji jej jako znaku towarowego. Takie działanie przynosi szereg korzyści, które sumarycznie pozwalają zwiększenie rozpoznawalności, zysków, ale też bezpieczeństwa prowadzonego biznesu.
Ubiegając się o ochronę znaku towarowego, nie można jednak zapominać, że wymaga ona cyklicznego odnawiania i monitorowania na bieżąco działań konkurencji w zakresie rejestracji znaków podobnych lub tożsamych. W panelu poświęconym własności przemysłowej omawiamy:
- pojęcie i funkcje znaku towarowego w kontekście produktów modowych i designerskich;
- procedurę rejestracyjną przed UPRP;
- przebieg procedury sprzeciwowej przed UPRP;
- strategie ochrony marki z wykorzystaniem znaków towarowych.
- Nie tylko znak towarowy- czyli wykorzystanie wzorów przemysłowych i patentów w modzie.