Treść ograniczenia dla Małej Instytucji Płatniczej (MIP) w Ustawie o usługach płatniczych
Małe Instytucje Płatnicze zostały wprowadzone do Ustawy o usługach płatniczych w wyniku implementacji dyrektywy PSD2. Art. 32 dyrektywy przyznaje państwom członkowskim uprawnienie do wprowadzenia innej, ograniczonej kategorii dostawców usług płatniczych. Zgodnie z odpowiednią opcją krajową w tym zakresie, w Polsce działały już biura usług płatniczych. MIP jest w porównaniu do standardowej instytucji płatniczej działalnością ograniczoną. Jako działalność regulowana, wymaga spełnienia szczegółowych warunków.
Według art. 117f ust. 2 Ustawy o usługach płatniczych działalność w zakresie usług płatniczych w charakterze Małej Instytucji Płatniczej może być wykonywana wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przepis ten – w uproszczeniu – oznacza, że MIP obowiązana jest wykonywać wszystkie transakcje w całości na terytorium RP.
Mimo iż dyrektywa PSD2 nie wymagała tak dalece idącego ograniczenia terytorialnego, polski ustawodawca, implementując jej przepisy, ograniczył dopuszczalny terytorialny zakres działalności MIP do terytorium tylko i wyłącznie RP. Tak surowe ograniczenie może być odczytywane jako brak zaufania polskiego ustawodawcy do podmiotów rynkowych. Obostrzenie w praktyce powoduje, że jeżeli podmiot zamierza wykonywać transakcje międzynarodowe, musi ubiegać się o licencję Krajowej Instytucji Płatniczej. Uzyskanie statusu KIP jest zdecydowanie bardziej długotrwałe, kosztowne i sformalizowane.
Na czym polega ograniczenie dla MIP?
W praktyce art. 117f ust. 2 Ustawy o usługach płatniczych oznacza, że usługa płatnicza musi w całości być wykonana przez MIP na terytorium RP.
Co istotne:
- usługa płatnicza nie może przekraczać granicy poprzez np. przelew transgraniczny,
- MIP nie może prowadzić działalności w formie oddziału lub za pośrednictwem agenta w innym państwie członkowskim,
- MIP może świadczyć usługi nierezydentom (czyli osobom zamieszkującym poza terytorium RP) pod warunkiem, że dostawca odbiorcy płatności świadczy usługi na rzecz danego nierezydenta na terytorium RP.
Prościej rzecz ujmując, zarówno bank płatnika (osoby składającej zlecenie płatnicze), bank dostawcy płatnika, bank dostawcy odbiorcy oraz bank samego odbiorcy (będącego odbiorcą środków pieniężnych stanowiących przedmiot transakcji płatniczej) muszą prowadzić swoją działalność na terytorium RP.
- MIP może wykorzystywać jako partnerów outsourcingowych, np. dostawców usług chmury obliczeniowej z innych państw członkowskich czy też z państw spoza EOG.
Usługa płatnicza świadczona przez MIP musi więc być realizowana tylko poprzez transakcje krajowe i nie może uczestniczyć w transferze międzynarodowym. Do takiej działalności Dyrektywa PSD2 upoważnia tylko Krajową Instytucję Płatniczą.
Wpływ ograniczenia na działalność MIP
Ograniczenie terytorialne MIP okazuje się problematyczne dla podmiotów zagranicznych, które chciałyby rozpocząć działalność na rynku polskim. Zgodnie z Ustawą, podmiot taki nie może utworzyć swojego oddziału na terytorium RP i jako oddział działać w charakterze Małej Instytucji Płatniczej. Jego działalność, jak i siedziba zgłoszona o KNF musi znajdować się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Problematyczne jest to też dla podmiotów polskich chcących świadczyć usługi transakcji nieograniczonych terytorialnie (np. pomiędzy UK a PL).
Co grozi za nieprzestrzeganie ograniczenia dla MIP?
Planując działalność w charakterze MIP, należy pamiętać o tym, że organ nadzoru w pierwszej kolejności będzie analizował, czy dana działalność jest zgodna z przepisami. MIP jest obowiązana przekazać Urzędowi Komisji Nadzoru Finansowego oświadczenie o prowadzeniu działalności wyłącznie na terytorium RP. Jeżeli w wyniku kontroli okaże się, że oświadczenie zostało złożone niezgodnie ze stanem faktycznym, KNF może wydać decyzję o zakazie wykonywania działalności w charakterze MIP lub zastosować inne czynności nadzorcze, z karami administracyjnymi i wpisaniem na listę ostrzeżeń KNF włącznie.
Pytania i odpowiedzi
Ograniczenie terytorialne dla Małej Instytucji Płatniczej (MIP) w Polsce oznacza, że usługa płatnicza musi być w całości wykonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. MIP nie może przekraczać granicy poprzez np. realizację przelewów transgranicznych ani prowadzenie działalności w formie oddziału lub za pośrednictwem agenta w innym państwie członkowskim. Niemniej jednak, MIP może świadczyć usługi nierezydentom (osobom zamieszkującym poza terytorium RP), pod warunkiem, że dostawca odbiorcy płatności świadczy usługi na rzecz danego nierezydenta na terytorium RP.
Polski ustawodawca, w implementacji dyrektywy PSD2, skonkretyzował terytorialne ograniczenia dla MIP poprzez artykuł 117f ust. 2 Ustawy o usługach płatniczych. Zgodnie z tym przepisem, MIP może prowadzić działalność wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, co jest bardziej restrykcyjne niż wymagała sama dyrektywa.
Ograniczenie terytorialne MIP stanowią poważne wyzwanie dla podmiotów zagranicznych, które chciałyby rozpocząć działalność na rynku polskim, z uwagi na fakt, że nie jest wystarczające utworzenie oddziału przedsiębiorcy zagranicznego. Ponadto, również polskie MIP, planujące świadczyć usługi transakcji nieograniczonych terytorialnie, napotykają problematykę związana z tym restrykcyjnym podejściem. Za nieprzestrzeganie ograniczenia grozi sankcje, takie jak zakaz wykonywania działalności w charakterze MIP, kary administracyjne, a także możliwość wpisania na listę ostrzeżeń Komisji Nadzoru Finansowego.
Zaufali nam:
Może Ciebie również zainteresować:
Mała Instytucja Płatnicza w pigułce:
- MAŁA INSTYTUCJA PŁATNICZA (MIP) – JAK ZOSTAĆ MAŁĄ INSTYTUCJĄ PŁATNICZĄ?
- OBRÓT WALUTAMI WIRTUALNYMI A MAŁA INSTYTUCJA PŁATNICZA (MIP)?
- PRZEKROCZENIE LIMITU TRANSAKCJI PRZEZ MIP – CO NAM WOLNO PO ZŁOŻENIU WNIOSKU O KIP?
- OGRANICZENIA TERYTORIALNE MAŁEJ INSTYTUCJI PŁATNICZEJ (MIP)
- KIEDY NIE MUSISZ WNIOSKOWAĆ O STATUS MAŁEJ INSTYTUCJI PŁATNICZEJ (MIP)
- LIMIT 2000 EURO NA RACHUNKACH PŁATNICZYCH UŻYTKOWNIKÓW MAŁEJ INSTYTUCJI PŁATNICZEJ (MIP)
- USTAWA O SYSTEMIE INFORMACJI FINANSOWEJ – KANCELARIA RPMS
Warto wiedzieć:
- JAK ZOSTAĆ KRAJOWĄ INSTYTUCJĄ PŁATNICZĄ (KIP)
- DOKUMENTACJA AML (PROCEDURA)
- SILNE UWIERZYTELNIENIE W USŁUGACH PŁATNICZYCH
- OUTSOURCING W DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI PŁATNICZYCH
- CZYM JEST ACQUIRING ORAZ WYDAWANIE INSTRUMENTÓW PŁATNICZYCH?
- PROCEDURA ZARZĄDZANIA RYZYKIEM W MAŁEJ INSTYTUCJI PŁATNICZEJ
- ZARZĄDZANIE RYZYKIEM DLA DOSTAWCÓW USŁUG PŁATNICZYCH – PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI
- BIURO USŁUG PŁATNICZYCH
- AGENT INSTYTUCJI PŁATNICZEJ | AGENT KIP