Reklama w branży e-commerce
Zasadnicza przewaga firm działających w branży e-commerce nad tradycyjnymi sklepami i punktami usługowymi polega na tym, że mogą one docierać do klientów z całego globu dzięki odpowiednio personalizowanej reklamie internetowej. Łatwość tworzenia kampanii reklamowych z wykorzystaniem takich serwisów jak YouTube, Facebook, Instagram lub Twitter pozwala na szybkie generowanie zysków. Nie oznacza to jednak, że reklama w sieci może być realizowana w sposób dowolny.
Nie chodzi tylko o popularne zjawisko spammingu. Działając nieświadomie, łatwo dopuścić się czynu nieuczciwej konkurencji, np. oznaczenia przedsiębiorstwa w sposób naruszający uprawnienia innej firmy, nieuczciwego naśladownictwo lub reklamy sprzecznej z przepisami prawa (np. wprowadzającej w błąd).
W części szkolenia poświęconemu reklamie w e-commerce zajmujemy się takimi zagadnieniami, jak:
- niezamówiona informacja handlowa (tzw. spam);
- ograniczenia reklamowe konkretnych produktów (np. żywności dla niemowląt);
- czyny nieuczciwej konkurencji w kontekście reklamy;
- konsekwencje naruszenia ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
- przebieg postępowania przed Prezesem UOKiK-u.
Wybór odpowiedniej formy prawnej
Zanim przedsiębiorca rozpocznie prowadzenie działalności, musi podjąć decyzję dotyczącą wyboru formy organizacyjnoprawnej. Polskie prawo dopuszcza możliwość wyboru jednej z kilku modeli, w tym:
- jednoosobową działalność gospodarczą;
- spółkę cywilną;
- osobową spółkę prawa handlowego (m.in. jawna, komandytowa, partnerska);
- kapitałową spółkę prawa handlowego (spółka z o.o., akcyjna lub prosta spółka akcyjna).
Wybór formy organizacyjnoprawnej pociąga za sobą wiele konsekwencji związanych z formalnoprawną organizacją działalności gospodarczej, prowadzeniem spraw i reprezentacją spółki oraz odpowiedzialnością za zaciągnięte zobowiązania.
Firmy, które już wybrały określoną szatę formalnoprawną, mają możliwość jej zmiany poprzez przekształcenie w inną formę. To popularny sposób na optymalizację podatkową oraz redukcję kosztów działalności. W ramach tego modułu szkolenia omawiamy:
- dostępne formy prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz ich wady i zalety;
- odpowiedzialność za zobowiązania zaciągnięte w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą;
- możliwość przekształcenia i wyboru innej formy organizacyjnej.
Prawo autorskie w branży e-commerce
Firmy działające w branży e-commerce bardzo często wykorzystują w swojej działalności utwory objęte prawem autorskim tworzone przez grafików, copywriterów lub agencje marketingowe. Kwestie osobistych i majątkowych praw autorskich reguluje ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. O tym, czy prawo do danego utworu będzie przysługiwało przedsiębiorcy, decyduje podstawa współpracy oraz fakt przyjęcia utworu przez zamawiającego.
Błędy na etapie przenoszenia praw autorskich mogą doprowadzić do tego, że poszczególne elementy sklepu internetowego, np. opisy produktów i kategorii, wpisy na blogu albo grafika będą de facto należały do innej osoby. Uregulowanie tych kwestii powinno nastąpić już na etapie składania zamówienia na wykonanie poszczególnych prac tak, aby przedsiębiorca nie musiał przejmować się ewentualnymi roszczeniami twórcy w przyszłości.
Podczas szkolenia omawiamy takie elementy prawa autorskiego jak:
- definicja utworu;
- rodzaje, przykłady i praktyczne wykorzystanie praw autorskich osobistych i majątkowych;
- specyfika przeniesienia praw autorskich w zależności od podstawy zatrudnienia (umowa o pracę, umowy cywilnoprawne, B2B);
- transfer praw autorskich na inne osoby w drodze umowy licencji lub umowy o przeniesienie praw autorskich;
- rodzaje roszczeń w przypadku praw osobistych i praw majątkowych.
Wszystkie podmioty zainteresowane zorganizowaniem szkolenia zapraszamy do kontaktu. Niezwłocznie prześlemy ofertę zawierającą szczegóły programu.