Z roku na rok coraz więcej firm z branży modowej inwestuje ogromne kwoty w tzw. fashion tech, czyli nowoczesne rozwiązania wdrażane w branży odzieżowej. Implementacja tych rozwiązań bardzo często wymaga współpracy specjalistów z wielu sektorów, w tym designerów, firm IT oraz prawników, którzy pomagają koordynować formalnoprawną stronę nowoczesnych projektów. Wdrożenie innowacyjnych technologii tworzy istotną przewagę biznesową, która pozwala na dotarcie do nowych rynków, klientów oraz uplasowanie się w roli lidera w branży. Nic więc dziwnego, że firmy modowe nieustająco poszukują sprawdzonej recepty na połączenie klasycznie rozumianego designu z nowoczesnymi osiągnięciami IT, robotyki oraz medycyny.

    Dane podane w formularzu będą przetwarzane przez Kancelarię Prawną RPMS z siedzibą w Poznaniu wyłącznie w celu realizacji zgłoszenia oraz według zasad zawartych w Polityce prywatności

    Zaufali nam

    marki - zarejestrowanie znaku

    Coraz więcej firm stosuje takie rozwiązania jak inteligentne przymierzalnie lub metki z systemem alokacji RFID. Inne tego typu rozwiązania to np. interaktywne materiały włókiennicze, biomimetyka oraz odzież sensoryczna, która w czasie rzeczywistym monitoruje parametry biometryczne użytkownika.

    Szkolenie z zakresu fashion tech jest przeznaczony dla wszystkich firm z branży modowej, które planują wdrożyć innowacyjne rozwiązania w codziennej praktyce lub wiążą swoją przyszłość ze współpracą z podmiotami z sektora IT/Newtech. W szczególności polecamy je:

    • domom mody, które poszukują przewagi nad konkurencją w nowoczesnych i nieszablonowych rozwiązaniach;
    • designerom stawiającym na połączenie mody z przełomową technologią;
    • firmom, które szukają unikalnego pomysłu na swoje projekty, kampanie reklamowe i dotarcie do nowych segmentów odbiorców;
    • software house’om, które na co dzień współpracują z branżą modową.

    Dlaczego warto wybrać naszą Kancelarię?

    Zainteresowanie nowymi technologiami oraz branżą kreatywną towarzyszyło naszej kancelarii od początku jej istnienia. Dzisiaj świadczymy bieżącą pomoc prawną na rzecz wielu podmiotów z branży informatycznej, technologicznej, modowej i artystycznej.

    Nasi prawnicy nie tylko realizują bieżącą obsługę korporacyjną, ale przede wszystkim partycypują w kreowaniu brandów rozpoznawalnych na całym świecie. W imieniu naszych klientów występujemy przed sądami powszechnymi, organami administracji, a także tworzymy i negocjujemy kontrakty handlowe.

    Wieloletnie doświadczenie zdobyte przy obsłudze firm z branży nowych technologii pozwala nam świadczyć pomoc prawną na najwyższym poziomie merytorycznym. Doskonale rozumiemy przebieg procesu twórczego i łącząc go ze znajomością przepisów prawa proponujemy naszym słuchaczom szkolenie z zakresu fashion tech.

    Szkolenie jest ułożone w taki sposób, aby zapewnić maksymalną przejrzystość przekazu. Część wykładowa jest uzupełniona o liczne case studies, prezentacje oraz przykłady z naszej praktyki. Wszystko po to, aby wiedzę zdobytą podczas spotkania słuchacze mogli wykorzystać w praktyce.

    Jakie zagadnienia poruszamy w toku szkolenia z zakresu fashion tech?

    Technologia blockchain w sektorze modowym

    Technologia blockchain wykorzystuje zdecentralizowaną i rozproszoną bazę danych do przechowywania i zabezpieczania informacji umieszczanych przez użytkowników. Dzięki zabezpieczeniom poszczególne rekordy są chronione przed modyfikacją lub usunięciem. Blockchain gwarantuje niezmienność danych w czasie i możliwość dołączania do łańcucha transakcji kolejnych bloków w porządku chronologicznym.

    Potencjał technologii blockchainowej od lat dostrzegają już globalnie rozpoznawalne firmy z branży fashion, jak H&M, czy Louis Vuitton.

    Wykorzystanie technologii blockchain w świecie mody może służyć m.in. do monitorowania historii transakcji, z uwzględnieniem dat poszczególnych zdarzeń oraz partycypujących w nich podmiotów. Mobilne etykiety pozwalają analizować skład produktu i dostępne na jego temat informacje w bazach danych. Blockchain może służyć jako elektroniczny list przewozowy, dzięki któremu można śledzić aktualne położenie przesyłki. Ta technologia ma jednak znacznie więcej zastosowań praktycznych.

    Omawiając zastosowanie technologii blockchain w modzie poruszamy takie zagadnienia, jak:

    • inteligentne metki;
    • blockchain jako list przewozowy;
    • uwierzytelnianie za pomocą blockchain jako metoda zwalczania podróbek;
    • płatność kryptowalutami;
    • tokeny użytkowe jako forma rozliczenia transakcji;
    • tworzenie umów i regulaminów blockchainowych.

    Współpraca sektora modowego i IT

    Realizacja projektu, który łączy w sobie wyjątkowe kreacje modowe, ale jednocześnie implementuje innowacyjne rozwiązania informatyczne, wymaga dobrze skoordynowanej współpracy designerów oraz specjalistów od IT.

    Domy mody, które zdecydowały się zainwestować w rozwój technologiczny, zatrudniają często więcej personelu technologicznego niż projektantów odpowiedzialnych za tworzenie nowych kolekcji. Równie częstym modelem współpracy jest outsourcing, polegający na korzystaniu z usług firm zewnętrznych lub pojedynczych specjalistów w oparciu o model współpracy B2B.

    Planując współpracę sektora modowego z branżą IT nie można zapominać o konieczności zabezpieczenia brandu przed nieuczciwymi działaniami konkurencji. Domy mody, które wykorzystują nowoczesne rozwiązania powinny zadbać o to już na etapie tworzenia projektów kolekcji, a także stworzyć zarys strategii ochrony i zarządzania aktywami IP (patenty, wzory przemysłowe, znaki towarowe).

    Aby zapewnić sprawną współpracę partnerów biznesowych, należy zadbać o różnego rodzaju aspekty formalno-prawne, ale także ochronę marki oraz projektowanych produktów. Dlatego podczas szkolenia omawiamy takie kwestie, jak:

    • treść umowy o współpracę sektora fashion/IT;
    • umowa o zachowanie poufności (NDA). Jak ją sformułować, aby była skuteczna?
    • umowa o współpracę na wyłączność ze specjalistą;
    • obsługa spraw pracowniczych w sektorze fashion tech. O czym warto pamiętać?
    • tworzenie aplikacji i gier komputerowych w przemyśle modowym a prawa autorskie i IP;
    • zabezpieczenie marki poprzez jego rejestrację jako znak towarowy lub wzór przemysłowy;
    • ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa;
    • ochrona projektu i produktu w świetle przepisów prawnoautorskich oraz o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

    Odpowiedzialność za produkt niebezpieczny

    Projektując nowoczesne rozwiązania z branży fashion tech należy mieć na względzie przede wszystkim bezpieczeństwo konsumenta. Dlatego tak ważne jest, aby przed wprowadzeniem na rynek towar został przetestowany, przebadany i sprawdzony zgodnie z aktualnym stanem wiedzy. Obowiązujące przepisy przewidują surową odpowiedzialność na zasadzie ryzyka za produkt niebezpieczny nie tylko producenta, ale również dystrybutora oraz importera.

    Regulacja odpowiedzialności za produkt niebezpieczny została umieszczona przede wszystkim w kodeksie cywilnym oraz w ustawie o ogólnym bezpieczeństwie produktów, która wyodrębnia grupy przesłanek warunkujących uznanie produktu za bezpieczny. Są to m.in. cechy fizyczne produktu, jego oddziaływanie na inne towary lub wygląd i oznakowanie. W ramach omawiania odpowiedzialności za produkt niebezpieczny omawiamy:

    • przesłanki, które muszą zostać spełnione, aby produkt został uznany za bezpieczny;
    • zakres podmiotowy i przedmiotowy odpowiedzialności;
    • relację odpowiedzialności za produkt niebezpieczny do innych reżimów ochrony konsumenta (rękojmia, gwarancja, odpowiedzialność na zasadach ogólnych);
    • projekt unijnych rozwiązań w zakresie prawnej regulacji sztucznej inteligencji.

    Ochrona patentowa wynalazków

    O ile w klasycznej branży modowej patenty występują stosunkowo rzadko, w przypadku łączenia odzieży z nowoczesną technologią jest to popularne rozwiązanie. Ochrona patentowa jest udzielana na wynalazek, którym mogą być np. czujniki wbudowane w strukturę materiału albo innowacyjny skład tekstyliów. To jeden ze skuteczniejszych sposobów na utrzymanie przewagi technologicznej nad konkurencją.

    Aby UPRP udzielił ochrony patentowej na wynalazek, wnioskodawca musi wykazać, że dany pomysł jest nowy, posiada poziom wynalazczy oraz nadaje się do przemysłowego zastosowania.

    Ochrona patentowa trwa maksymalnie 20 lat pod warunkiem uiszczenia opłat warunkujących ochronę oraz jej przedłużanie, a także przy założeniu, że w tym czasie nie zostało skutecznie przeprowadzone postępowanie o unieważnienie patentu. Prawo do patentu pozwala na korzystanie z wynalazku przez określony czas w sposób zarobkowy na terenie państw, które przyznały ochronę. W zakresie ochrony patentowej omawiamy m.in.:

    • przesłanki i zakres ochrony patentowej;
    • przebieg postępowania przed UPRP oraz tryby ochrony (krajowy, europejski);
    • postępowanie o unieważnienie prawa ochronnego z patentu.

    Wykorzystanie nowoczesnej reklamy w świecie mody

    Wraz z postępem technologicznym branża fashion tech wdraża coraz nowsze rozwiązania z zakresu reklamy. Dzisiaj klasyczny advertising internetowy to zbyt mało, aby przyciągnąć uwagę konsumenta. Wykorzystanie nieszablonowych modeli reklamowych generuje wiele wątpliwości natury prawnej dotyczących zgodności określonych działań z prawem. Jako przykład takich praktyk można wskazać projektowanie aplikacji przez znane domy modowe, które poprzez zapewnienie usług elektronicznych zwiększają swoją rozpoznawalność i docierają do nowych sektorów rynkowych.

    Innym działaniem reklamowych jest tzw. advergaming, czyli projektowanie gier komputerowych reklamujących dany brand.

    Wiele działań marketingowych bazuje na psychologicznych zjawisku określanym jako obawa przed przegapieniem nowości (ang. Fear of missing out, FOMO), dlatego producenci prześcigają się w staraniach mających na celu jak najszybsze dotarcie do potencjalnych odbiorców z nowościami.

    W ramach szkolenia panel poświęcony reklamie dedykujemy nietypowym modelom marketingu, takim jak:

    • tworzenie aplikacji mobilnych reklamujących brand;
    • wykorzystanie growth hackingu i marketingu wirusowego;
    • advergame w branży modowej;
    • lokowanie produktu;
    • wykorzystanie zjawiska FOMO w marketingu;
    • testymoniale i współpraca z influencerami.

    Połączenie ze sobą rozwiązań z branży modowej oraz osiągnięć nowoczesnej technologii dla wielu firm może stanowić klucz do biznesowego sukcesu. Warto jednak zdawać sobie sprawę z zagrożeń czyhających na przedsiębiorców, aby w porę móc podejmować środki zaradcze. Wszystkie podmioty zainteresowane zorganizowaniem szkolenia zapraszamy do kontaktu. Niezwłocznie prześlemy niezbędne informacje.

    Pytania i odpowiedzi

    NFT (ang. Non-fungible tokens) to niewymienialne tokeny cyfrowe zapisane w technologii blockchain. Kupno lub wytworzenie własnego NFT wiąże się z posiadaniem świadectwa wiarygodności, które poświadcza, że właściciel ma wyłączne prawa do danego tokena.
    Choć NFT są kojarzone głównie z obrazami i nagraniami wideo, mogą to być również cyfrowa odzież, którą właściciel może np. zakładać na siebie (swojego awatara) w przestrzeni wirtualnej. Pierwsza transakcja, której przedmiotem była moda zapisana jako NFT dotyczyła sukni zaprojektowanej przez dom mody The Fabricant. Iridescent Dress została sprzedana za kwotę 9,500 $ w maju 2019 roku. Obecnie wielu znanych producentów oferuje cyfrowe kolekcje ubrań gotowych do kupienia.

    Nasze Aktualności prawne

    Zaufali nam