Firmy, które zatrudniają pracowników na co dzień, muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami. Sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa wymaga przestrzegania przepisów dotyczących zatrudniania nowych pracowników, obsługi BHP, ale także procesu zwolnień indywidualnych i grupowych. Szkolenie z zakresu prawa pracy prowadzone przez naszą Kancelarię:

  • ułatwi rozwiązywanie bieżących sporów i problemów w zakładzie pracy;
  • przyczyni się do redukcji kosztów prowadzenia działalności;
  • zwiększy zaufanie pracowników do pracodawcy, co przyczynia się do wzrostu produktywności całego zakładu.

    Dane podane w formularzu będą przetwarzane przez Kancelarię Prawną RPMS z siedzibą w Poznaniu wyłącznie w celu realizacji zgłoszenia oraz według zasad zawartych w Polityce prywatności

    Zaufali nam

    marki - zarejestrowanie znaku

    Dla kogo przeznaczone jest szkolenie z zakresu prawa pracy?

    Organizujemy spotkania zarówno dla firm, które zatrudniają zaledwie kilku pracowników, jak i tych objętych szczególnymi obowiązkami wynikającymi z wolumenu zatrudnienia albo przepisów prawa. Szkolenia kierujemy do przedsiębiorców z każdej branży, w tym:

    • IT;
    • kreatywnej;
    • budowlanej;
    • TSL;
    • finansowej;
    • marketingowej.

    Specyfikę omawianego materiału zawsze dopasowujemy do przedmiotu działalności klienta i wynikających z niej potrzeb.

    Wszystkie szkolenia są prowadzone przez praktyków z wieloletnim doświadczeniem. Podczas spotkań dzielimy się nie tylko naszym doświadczeniem, ale też aktualnymi poglądami doktryny oraz najnowszym orzecznictwem. Przede wszystkim omawiamy praktyczny aspekt relacji pracownik-pracodawca i wszystkie aspekty stosunków pracowniczych. Zagadnienia popieramy wieloma przykładami, kładziemy nacisk na omówienie case studies, a także problematyki istotnej dla naszych słuchaczy. Jakie zagadnienia obejmuje nasze szkolenie?

    Przygotowywanie dokumentacji pracowniczej

    Pracownicy współpracujący z firmą mogą wykonywać swoje obowiązki na różnej podstawie, np. umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, kontraktu managerskiego. Każda podstawa zatrudnienia wyróżnia się swoją specyfikę, jeśli chodzi o konstrukcję konkretnych klauzul. Dotyczy to nie tylko wynagrodzenia i opisu wykonywanych obowiązków, ale też okresu wypowiedzenia, wymiaru czasu oraz miejsca świadczenia pracy. Warto pamiętać, że nie wszystkie umowy o współpracę muszą być regulowane kodeksem pracy. W niektórych przypadkach zastosowanie znajdzie również kodeks cywilny.

    Niekiedy bardzo ważne staje się objęcie pracy wykonywanej przez pracownika klauzulą NDA lub o zakazie konkurencji. Warto wiedzieć, w jaki sposób sformułować takie postanowienie, aby w praktyce było ono skuteczne. Ten moduł szkolenia obejmuje:

    • sporządzanie umowy o pracę, kontraktów managerskich oraz umów o współpracę z pracodawcą;
    • praktyczne wykorzystanie i zasady konstruowania klauzul i umów NDA, o zakazie konkurencji;
    • zasady nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy (z uwzględnieniem zatrudniania obcokrajowców);
    • rodzaje umów o pracę;
    • sporządzanie pragmatyk wewnętrznych, regulaminów (np. pracy, pracy zdalnej oraz wynagradzania);
    • obowiązki pracodawcy względem ZUS i NFZ.

    Prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracownika

    Znajomość praw i obowiązków pracowniczych pozwala na efektywną współpracę stron umowy i bardzo często zapobiega przerodzeniu się nieporozumienia w spór sądowy. Pozwala też na świadomą analizę sytuacji i ocenę, czy niezbędne jest podjęcie bardziej radykalnych kroków przez jedną ze stron.

    Wiele przywilejów i obligacji to pojęcia nieostre, które wymagają dalszego doprecyzowania w kontekście danego stosunku prawnego. Dlatego znajomość najnowszego orzecznictwa doskonale ułatwia sprawne podejmowanie decyzji przez pracodawcę. Do typowych praw i obowiązków pracodawcy można zaliczyć m.in.:

    • obowiązek terminowej i prawidłowej wypłaty wynagrodzenia;
    • obowiązek zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w zakładzie;
    • prawo do egzekwowania wypełnienia obowiązków pracowniczych;
    • prawo do rozliczania pracowników z efektów pracy.

    Z kolei prawami i obowiązkami pracownika są np.:

    • prawo do wypoczynku;
    • prawo do godności;
    • obowiązek przestrzegania regulaminu zakładu pracy;
    • obowiązek dbania o dobro zakładu pracy

    Zagadnienia są niezwykle istotne zarówno dla początkujących pracodawców i pracowników, jak i osób, które na rynku pracy funkcjonują od lat. Szkolenie w tym zakresie edukuje w przedmiocie:

    • praw i obowiązków pracodawcy oraz pracownika;
    • efektywnego sygnalizowania naruszenia praw jednej ze stron oraz podejmowania środków zaradczych;
    • rozumienia poszczególnych praw i obowiązków w świetle nauki prawa pracy;
    • uprawnienia pracowników w związku z macierzyństwem;
    • ochrona pracy i szczególna ochrona pracy

    Mobbing i dyskryminacja

    Wielu pracodawców myli ze sobą pojęcia mobbingu i dyskryminacji, ale są to konstrukcje odmienne. Przede wszystkim mobbing charakteryzuje się uporczywością i długotrwałością działań szkodzących i ma charakter intencjonalny. Z kolei dyskryminacja może być nawet jednorazowa i zawsze odnosi się do cechy prawnie chronionej, np. płci lub wieku pracownika. Podczas szkolenia omawiamy następujące zagadnienia związane z dyskryminacją i mobbingiem:

    • mobbing i dyskryminacja. Przesłanki, różnice i podobieństwa;
    • uprawnienia pracownika i obowiązki pracodawcy w związku z mobbingiem i dyskryminację;
    • sposoby radzenia sobie z problemami naruszenia sytuacji pracownika w zakładzie pracy;
    • tworzenie kanału do anonimowego zgłaszania naruszeń (ang. Whistleblowing)
    • sankcje cywilne i karne w przypadku mobbingu i dyskryminacji.

    Czas pracy

    Kodeks pracy przewiduje kilka różnych systemów rozliczania czasu pracy w jakim osoby zatrudnione wykonują swoje obowiązki. Jest to:

    • podstawowy system czasu pracy;
    • równoważny system czasu pracy;
    • praca w ruchu ciągłym;
    • przerywany system czasu pracy;
    • zadaniowy system czasu pracy;
    • skrócony tydzień pracy;
    • weekendowy system czasu pracy.

    Wybór odpowiedniego sposoby rozliczania czasu wykonywania obowiązków zawsze powinien być dobrany do specyfiki danej branży. Inne rozwiązanie będzie optymalne w przypadku branży TSL, a inne w pracy software house’u, którego pracownicy realizują polecenia służbowe, pracując stacjonarnie, a nierzadko nawet zdalnie.

    Wybór właściwego system czasu pozwala na zwiększenie produktywności pracowników i ułatwia pracodawcy skoordynowanie wysiłków całego zespołu. W ramach szkolenia omawiamy:

    • poszczególne systemy czasu pracy;
    • jak dobrać system czasu pracy do specyfiki danej branży;
    • uprawnienia pracownika w razie pozostania w gotowości do wykonywania obowiązków;
    • przerwę i odpoczynek w kontekście czasu pracy;
    • możliwość przedłużenia dobowego wymiaru czasu pracy.

    Urlopy pracownicze

    Prawo do urlopu jest jednym z elementarnych przywilejów pracownika. Uprawnienia tego nie można się zrzec, a jego wymiar zwykle jest powiązany z wymiarem czasu pracy oraz stażem zatrudnienia. Przedsiębiorca powinien nie tylko wiedzieć, w jakim wymiarze zatrudnieni pracownicy mogą skorzystać z urlopu, ale także czy i w jakich okolicznościach ma on prawo odwołać wypoczynek. Podczas szkolenia zajmujemy się takimi zagadnieniami jak:

    • wyliczanie wymiaru urlopu z uwzględnienie specyfiki pracy m.in. pracowników naukowych;
    • urlop okolicznościowy;
    • urlop bezpłatny;
    • urlop na żądanie;
    • urlop szkoleniowy;
    • urlopy związane z macierzyństwem;
    • odbiór zaległego urlopu i ekwiwalent pieniężny za urlop niewykorzystany.

    Praca zdalna

    Praca zdalna jest coraz popularniejszym modelem wykonywania obowiązków. Korzystają z niej m.in. pracownicy branży IT, kreatywnej i agencji marketingowych. Rozważając wprowadzenie takiej możliwości, pracodawca powinien uwzględnić kwestie związane z rozdziałem obowiązków i weryfikacją ich wykonania, kontrolę czasu pracy, przestrzeganie zasad BHP i wiele innych okoliczności. Wychodząc naprzeciw zmieniającym się oczekiwaniom pracodawców, podczas spotkania omówimy pracę zdalną m.in. w kontekście:

    • sposobu wdrożenia pracy zdalnej (okazjonalnie, na wniosek pracownika, przymusowa praca zdalna);
    • regulaminu pracy zdalnej;
    • zasad pokrywania przez pracodawcę kosztów związanych z pracą zdalną;
    • porozumiewania się pracodawcy i pracowników w celu potwierdzenia obecności w pracy;
    • zasad kontroli wykonywania pracy zdalnej;
    • zasad kontroli w zakresie BHP;
    • instalacji, konserwacji, inwentaryzacji i serwisu przekazanego sprzętu;
    • obowiązków pracodawcy w związku z wdrożeniem pracy zdalnej;
    • przestrzegania równości zatrudnienia w pracy zdalnej;
    • oceny ryzyka zawodowego pracownika.

    Procesowe aspekty prawa pracy

    Rozstrzyganie sporów z zakresu prawa pracy powinno przebiegać w drodze polubownego porozumienia, ale nie zawsze jest to możliwe. Niekiedy konieczne okazuje się włączenie czynnika sądowego i dochodzenie swoich praw przed wymiarem sprawiedliwości. Każdy pracodawca, który chce sprawnie poruszać się w gąszczu przepisów, powinien posiadać elementarną wiedzę z zakresu:

    • możliwego przedmiotu sporu sądowego;
    • ustalenia sądu pracy właściwego do rozstrzygania sporów;
    • przepisów odrębnych postępowań z zakresu prawa pracy na gruncie k.p.c.;
    • przebiegu postępowania sądowego;
    • sporządzania pism procesowych;
    • możliwości polubownego zakończenia sporu.

    Szkolenie organizowane przez naszą Kancelarię jest prowadzone przez praktyków z wieloletnim doświadczeniem w sporach sądowych z zakresu prawa pracy. Omówienie zagadnień teoretycznych uzupełniamy o prezentację licznych przykładów z praktyki.

    Problematyka sporów zbiorowych

    Spory zbiorowe mogą pojawić się w firmach, w których działają organizacje związkowe reprezentujące interesy pracowników. Ochrona zbiorowego interesu pracowników wymaga zastosowania innych norm niż wynikające z kodeksu pracy i specjalnych procedur.

    Aby zwiększyć świadomość pracodawców zakresie sporów zbiorowych i zwolnień grupowych w toku szkolenia omawiamy m.in.:

    • przedmiot sporu zbiorowego;
    • rokowania pracodawcy z pracowniczą organizacją związkową;
    • mediację i arbitraż na gruncie zbiorowego prawa pracy;
    • dopuszczalność i przesłanki strajku.

    Obowiązki pracodawców zatrudniających powyżej 20 pracowników

    Przedsiębiorstwa, które zatrudniają 20 lub więcej pracowników są zobligowane do stosowania szczególnych rozwiązań w zakresie:

    • wypłaty zasiłków i wpłat na PFRON;
    • zwolnień grupowych;
    • wprowadzenia regulaminu pracy, wynagradzania i FGŚS;
    • BHP.

    Aby ułatwić pracodawcom wdrażanie odpowiednich rozwiązań w zakładzie pracy, omawiamy takie zagadnienia jak:

    • obowiązek wyliczenia i wypłaty zasiłków oraz wpłat na PFRON;
    • warunki zwolnienia grupowego;
    • dobór pracowników do zwolnień grupowych;
    • konsultacja zwolnienia z organizacją związkową;
    • zwolnienia grupowe a odprawa pieniężna;
    • określenie treści regulaminu pracy, wynagradzania i FGŚS oraz sposób ich wprowadzenia w zakładzie pracy;
    • obowiązki pracodawcy w zakresie BHP.

    Wszystkich przedsiębiorców zainteresowanych przeprowadzeniem szkolenia z zakresu prawa pracy zapraszamy do kontaktu. Niezwłocznie prześlemy ofertę zawierającą wszystkie niezbędne informacje

    Pytania i odpowiedzi

    Oczywiście, szkolenie może być dopasowane do potrzeb klienta i specyfiki prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Spotkanie ma na celu przekazanie wiedzy przydatnej w praktyce, dlatego skupiamy się na problematyce interesującej uczestników.

    Te kompetencje zostały przyznane Państwowej Inspekcji Pracy, która zgodnie z art. 10 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy jest zobligowana m.in. do:

    • nadzoru i kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy;
    • kontroli legalności zatrudnienia;
    • kontroli przestrzegania zasad BHP w miejscu pracy.

    Pracodawca, który dopuszcza się naruszenia praw pracowniczych naraża się na sankcję cywilną (wytoczenie powództwa przez pracownika), administracyjną (kara nałożona przez PIP), a niekiedy również karną (m.in. za uporczywe naruszanie praw pracowniczych).

    Nasze Aktualności prawne

    Zaufali nam