Firmy, które zatrudniają pracowników na co dzień, muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami. Sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa wymaga przestrzegania przepisów dotyczących zatrudniania nowych pracowników, obsługi BHP, ale także procesu zwolnień indywidualnych i grupowych. Często też konflikty na linii pracownik-przełożony lub bezpośrednio między pracownikami mają wymiar bardziej „ludzki” i są związane z mobbingiem i dyskryminacją.

Szczególną uwagę na te kwestie powinny zwrócić uwagę osoby zajmujące stanowiska kierownicze – managerowie, dyrektorzy, kierownicy, ponieważ zwykle to właśnie oni stają w obliczu konfliktów i zmian, z którymi trzeba poradzić sobie, zachowując jednocześnie maksymalną produktywność firmy.

Szkolenie z zakresu prawa pracy prowadzone przez naszą Kancelarię:

  • ułatwi rozwiązywanie bieżących sporów i problemów w zakładzie pracy,
  • przyczyni się do redukcji kosztów prowadzenia działalności,
  • zwiększy zaufanie pracowników do pracodawcy, co przyczynia się do wzrostu produktywności całego zakładu,
  • pozytywnie wpłynie na wizerunek przedsiębiorcy, jako odpowiedzialnego pracodawcy, który dba nie tylko o wyniki biznesowe, ale przede wszystkim o dobre relacje między członkami zespołu,
  • pomoże przygotować firmę na nadchodzące zmiany w przepisach i wyprzedzić konkurencję,
  • ułatwi zapewnienie zgodności z obowiązującym prawem i standardami zarówno w poszczególnych działach, jak i w całej organizacji.

    Dane podane w formularzu będą przetwarzane przez Kancelarię Prawną RPMS z siedzibą w Poznaniu wyłącznie w celu realizacji zgłoszenia oraz według zasad zawartych w Polityce prywatności

    Zaufali nam

    marki - zarejestrowanie znaku

    Dla kogo przeznaczone jest szkolenie z zakresu prawa pracy?

    Organizujemy spotkania zarówno dla managerów zatrudnionych w firmach, które zatrudniają zaledwie kilku pracowników, jak i tych objętych szczególnymi obowiązkami wynikającymi z wolumenu zatrudnienia albo przepisów prawa. Szkolenia kierujemy do managerów z każdej branży, w tym:

    • IT;
    • kreatywnej;
    • budowlanej;
    • TSL;
    • finansowej;
    • marketingowej.

    Specyfikę omawianego materiału zawsze dopasowujemy do przedmiotu działalności klienta i wynikających z niej potrzeb, ponieważ doskonale wiemy, że poszczególne procesy w każdym przedsiębiorstwie wyglądają nieco inaczej.

    Wszystkie szkolenia są prowadzone przez praktyków z wieloletnim doświadczeniem. Podczas spotkań dzielimy się nie tylko naszym doświadczeniem, ale też aktualnymi poglądami doktryny oraz najnowszym orzecznictwem. Przede wszystkim omawiamy praktyczny aspekt relacji pracownik-pracodawca i wszystkie aspekty stosunków pracowniczych. Zagadnienia popieramy wieloma przykładami, kładziemy nacisk na omówienie case studies, a także problematyki istotnej dla naszych słuchaczy.

    ZAGADNIENIA PORUSZANE W TRAKCIE SZKOLENIA

    Przygotowywanie dokumentacji pracowniczej

    Pracownicy współpracujący z firmą mogą wykonywać swoje obowiązki na różnej podstawie, np. umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, kontraktu managerskiego. Każda podstawa zatrudnienia wyróżnia się swoją specyfikę, jeśli chodzi o konstrukcję konkretnych klauzul.

    Niekiedy bardzo ważne staje się objęcie pracy wykonywanej przez pracownika klauzulą NDA lub o zakazie konkurencji. Ten moduł szkolenia obejmuje:

    • sporządzanie umowy o pracę, kontraktów managerskich oraz umów o współpracę z pracodawcą,
    • praktyczne wykorzystanie i zasady konstruowania klauzul i umów NDA, o zakazie konkurencji,
    • zasady nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy (z uwzględnieniem zatrudniania obcokrajowców),
    • rodzaje umów o pracę, w tym zasada 3/33,
    • praktyczne aspekty opracowywania i wdrażania pragmatyk wewnętrznych, regulaminów (np. pracy, pracy zdalnej oraz wynagradzania, polityki IT, bezpieczeństwa cybernetycznego),
    • obowiązki managera w zakresie BHP,
    • omówienie dobrych praktyk z zakresu przydzielania zadań w zespole,
    • wytyczne dotyczące podróży służbowych i wyjść prywatnych w czasie pracy.

    Prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracownika

    Znajomość praw i obowiązków pracowniczych pozwala na efektywną współpracę stron umowy i bardzo często zapobiega przerodzeniu się nieporozumienia w spór sądowy. Pozwala też na świadomą analizę sytuacji i ocenę, czy niezbędne jest podjęcie bardziej radykalnych kroków przez jedną ze stron.Szkolenie w tym zakresie edukuje w przedmiocie:

    • praw i obowiązków pracodawcy oraz pracownika;
    • efektywnego sygnalizowania naruszenia praw jednej ze stron oraz podejmowania środków zaradczych;
    • rozumienia poszczególnych praw i obowiązków w świetle nauki prawa pracy;
    • uprawnień pracowników w związku z macierzyństwem;
    • ochrony pracy i szczególnej ochrony pracy;
    • zasad wydawania poleceń służbowych i możliwości odmowy wykonania takiego polecenia przez pracownika;
    • dobrych praktyk dotyczących planowania i organizowania pracy i ochrony zasobów firmowych,
    • granic odpowiedzialności managera.

    Mobbing, dyskryminacja i ochrona sygnalistów

    Wielu pracodawców myli ze sobą pojęcia mobbingu i dyskryminacji, ale są to konstrukcje odmienne.

    Dodatkowo trzeba pamiętać, że część pracodawców jest zobligowana do wdrożenia ochrony sygnalistów przed działaniami odwetowymi związanymi ze zgłaszaniem dostrzeżonych naruszeń prawa.

    Podczas szkolenia omawiamy następujące zagadnienia związane z dyskryminacją i mobbingiem:

    • mobbing i dyskryminacja. Przesłanki, różnice i podobieństwa,
    • uprawnienia pracownika i obowiązki pracodawcy w związku z mobbingiem i dyskryminacją,
    • sposoby radzenia sobie z problemami naruszenia sytuacji pracownika w zakładzie pracy,
    • gromadzenie dowodów na potrzeby mobbingu, dyskryminacji oraz naruszeń prawa związanych z ustawą o sygnalistach,
    • tworzenie kanału do anonimowego zgłaszania naruszeń (ang. Whistleblowing),
    • ochrona sygnalisty w związku ze zgłoszeniem naruszenia prawa,
    • sankcje cywilne i karne w przypadku mobbingu i dyskryminacji.

    Czas pracy pracowników

    Wybór odpowiedniego sposobu rozliczania czasu wykonywania obowiązków zawsze powinien być dobrany do specyfiki danej branży. Inne rozwiązanie będzie optymalne w przypadku branży TSL, a inne w pracy software house’u, którego pracownicy realizują polecenia służbowe, pracując stacjonarnie, a nierzadko nawet zdalnie. Dobra znajomość zasad rządzących poszczególnymi modelami czasu pracy pozwala skutecznie planować podział obowiązków i pozwala zespołowi wywiązać się ze swoich obowiązków.

    W ramach szkolenia omawiamy:

    • poszczególne systemy czasu pracy;
    • jak dobrać system czasu pracy do specyfiki danej branży;
    • uprawnienia pracownika w razie pozostawania w gotowości do wykonywania obowiązków;
    • przerwę i odpoczynek w kontekście czasu pracy;
    • możliwość przedłużenia dobowego wymiaru czasu pracy,
    • pracę w godzinach nadliczbowych, a także w dni wolne od pracy

    Urlopy pracownicze

    Prawo do wypoczynku jest jednym z podstawowych uprawnień pracowniczych. Podczas szkolenia zajmujemy się takimi zagadnieniami jak:

    • udzielanie urlopu oraz odwoływanie z wypoczynku,
    • wyliczanie wymiaru urlopu z uwzględnienie specyfiki pracy m.in. pracowników naukowych;
    • urlop okolicznościowy;
    • urlop bezpłatny;
    • urlop na żądanie;
    • urlop szkoleniowy;
    • urlopy związane z macierzyństwem;
    • odbiór zaległego urlopu i ekwiwalent pieniężny za urlop niewykorzystany,
    • tworzenie planów urlopowych w obrębie poszczególnych działów i całej organizacji.

    Praca zdalna

    Praca zdalna jest coraz popularniejszym modelem wykonywania obowiązków. Korzystają z niej m.in. pracownicy branży IT, kreatywnej i agencji marketingowych. Rozważając wprowadzenie takiej możliwości, pracodawca powinien uwzględnić kwestie związane z rozdziałem obowiązków i weryfikacją ich wykonania, kontrolę czasu pracy, przestrzeganie zasad BHP i wiele innych okoliczności. Wychodząc naprzeciw zmieniającym się oczekiwaniom pracodawców, podczas spotkania omówimy pracę zdalną m.in. w kontekście:

    • sposobu wdrożenia pracy zdalnej (okazjonalnie, na wniosek pracownika, przymusowa praca zdalna);
    • regulaminu pracy zdalnej;
    • zasad pokrywania przez pracodawcę kosztów związanych z pracą zdalną;
    • porozumiewania się pracodawcy i pracowników w celu potwierdzenia obecności w pracy;
    • zasad kontroli wykonywania pracy zdalnej przez managera;
    • zasad kontroli w zakresie BHP;
    • instalacji, konserwacji, inwentaryzacji i serwisu przekazanego sprzętu;
    • obowiązków managera w związku z wdrożeniem pracy zdalnej;
    • przestrzegania równości zatrudnienia w pracy zdalnej;
    • oceny ryzyka zawodowego pracownika,
    • możliwość odwołania pracownika z pracy zdalnej,
    • zasady kontroli pracy zdalnej.

    Uprawnienia rodzicielskie

    Obowiązujące przepisy przewidują szczególne uprawnienia dla kobiet spodziewających się dziecka, a także szereg przywilejów związanych z macierzyństwem. Ich znajomość jest niezbędna, aby manager mógł organizować pracę sprawnie, a jednocześnie nie naruszyć interesu pracownika. W tym zakresie omawiamy następujące zagadnienia:

    • zasady zatrudniania kobiet w ciąży,
    • urlopy macierzyńskie, rodzicielskie, wychowawcze, ojcowskie, opiekuńcze – ich wymiar, udzielanie, przerwanie i skrócenie,
    • elastyczny rozkład czasu pracy,
    • szczególna ochrona stosunku pracy,
    • ograniczenia dotyczące pracy rodziców dziecka do 8. roku życia (praca w porze nocnej, nadgodziny, system przerywanego czasu pracy, delegowanie pracownika poza stałe miejsce zamieszkania),
    • dni wolne na opiekę nad dzieckiem,
    • korzystanie przez pracownika z elastycznej organizacji pracy,

    Odpowiedzialność porządkowa i materialna pracowników

    Osoba kierująca zespołem powinna znać zasady odpowiedzialności pracowniczej, aby wiedzieć, czy i kiedy pracownik będzie ponosił konsekwencje swojego działania lub zaniechania niezgodnego z prawem. Omawiając odpowiedzialność pracowniczą, prezentujemy następujące zagadnienia:

    • nakładanie kar porządkowych – upomnienie, nagana i kara pieniężna,
    • odpowiedzialność materialna pracownika,
    • granice odpowiedzialności pracownika przy winie umyślnej oraz nieumyślnej,
    • odpowiedzialność za mienie powierzone,
    • wyrządzenie szkody przez kilku pracowników,
    • zasady dokumentowania szkody.

    Jak rozwiązywać z pracownikiem umowę o pracę?

    Przepisy przewidują szereg sytuacji, kiedy firma może rozstać się z pracownikiem. Blok zagadnień poświęcony rozwiązywaniu umów o pracę zawiera następujące tematy:

    • dopuszczalne tryby rozwiązania umowy o pracę – za porozumieniem stron, za wypowiedzeniem, bez wypowiedzenia oraz wraz z upływem czasu, na jaki zawarto umowę,
    • jak powinno przebiegać spotkanie dotyczące rozwiązania umowy o pracę – dobre praktyki, wskazówki i przykłady zachowań, których należy się wystrzegać,
    • na czym polega zwolnienie dyscyplinarne i jak je przeprowadzić,
    • uprawnienia pracownika w okresie wypowiedzenia (dni wolne na poszukiwanie pracy, zaległy urlop lub wypłata ekwiwalentu urlopowego, prawo do wynagrodzenia i odprawy, możliwość zwolnienia pracownika z obowiązku świadczenia pracy).

    Procesowe aspekty prawa pracy

    Rozstrzyganie sporów z zakresu prawa pracy powinno przebiegać w drodze polubownego porozumienia, ale nie zawsze jest to możliwe. Niekiedy konieczne okazuje się włączenie czynnika sądowego i dochodzenie swoich praw przed wymiarem sprawiedliwości. Każdy pracodawca, który chce sprawnie poruszać się w gąszczu przepisów, powinien posiadać elementarną wiedzę z zakresu:

    • możliwego przedmiotu sporu sądowego;
    • ustalenia sądu pracy właściwego do rozstrzygania sporów;
    • przepisów odrębnych postępowań z zakresu prawa pracy na gruncie k.p.c.;
    • przebiegu postępowania sądowego;
    • sporządzania pism procesowych;
    • możliwości polubownego zakończenia sporu.

    Szkolenie organizowane przez naszą Kancelarię jest prowadzone przez praktyków z wieloletnim doświadczeniem w sporach sądowych z zakresu prawa pracy. Omówienie zagadnień teoretycznych uzupełniamy o prezentację licznych przykładów z praktyki.

    Uprawnienia i obowiązki managera w postępowaniach przed organami kontrolnymi

    Każdy przedsiębiorca musi liczyć się z kontrolą organów centralnych, badających poszczególne aspekty prowadzonej działalności. Do tych najpopularniejszych należy zaliczyć Państwową Inspekcję Pracy, ZUS oraz Urząd celno-skarbowy.

    Osobą, która konfrontuje się z kontrolerami, często będzie właśnie manager reprezentujący pracodawcę, dlatego tak ważna jest znajomość zarówno przebiegu kontroli, jak i obowiązków pracodawcy i uprawnień osób kontrolujących. Podczas szkolenia omawiamy:

    • przebieg przykładowej kontroli,
    • uprawnienia organów kontrolnych,
    • uprawnienia i obowiązki pracodawcy,
    • zasady sporządzania protokołu pokontrolnego,
    • rolę managera, jako bezpośredniego łącznika między pracodawcą a organem kontroli.

    Wszystkie osoby zajmujące stanowiska kierownicze zainteresowane przeprowadzeniem szkolenia z zakresu prawa pracy zapraszamy do kontaktu. Niezwłocznie prześlemy ofertę zawierającą wszystkie niezbędne informacje.

    Problematyka sporów zbiorowych

    Spory zbiorowe mogą pojawić się w firmach, w których działają organizacje związkowe reprezentujące interesy pracowników. Ochrona zbiorowego interesu pracowników wymaga zastosowania innych norm niż wynikające z kodeksu pracy i specjalnych procedur.

    Aby zwiększyć świadomość pracodawców zakresie sporów zbiorowych i zwolnień grupowych w toku szkolenia omawiamy m.in.:

    • przedmiot sporu zbiorowego;
    • rokowania pracodawcy z pracowniczą organizacją związkową;
    • mediację i arbitraż na gruncie zbiorowego prawa pracy;
    • dopuszczalność i przesłanki strajku.

    Obowiązki pracodawców zatrudniających powyżej 20 pracowników

    Przedsiębiorstwa, które zatrudniają 20 lub więcej pracowników są zobligowane do stosowania szczególnych rozwiązań w zakresie:

    • wypłaty zasiłków i wpłat na PFRON;
    • zwolnień grupowych;
    • wprowadzenia regulaminu pracy, wynagradzania i FGŚS;
    • BHP.

    Aby ułatwić pracodawcom wdrażanie odpowiednich rozwiązań w zakładzie pracy, omawiamy takie zagadnienia jak:

    • obowiązek wyliczenia i wypłaty zasiłków oraz wpłat na PFRON;
    • warunki zwolnienia grupowego;
    • dobór pracowników do zwolnień grupowych;
    • konsultacja zwolnienia z organizacją związkową;
    • zwolnienia grupowe a odprawa pieniężna;
    • określenie treści regulaminu pracy, wynagradzania i FGŚS oraz sposób ich wprowadzenia w zakładzie pracy;
    • obowiązki pracodawcy w zakresie BHP.

    Wszystkich przedsiębiorców zainteresowanych przeprowadzeniem szkolenia z zakresu prawa pracy zapraszamy do kontaktu. Niezwłocznie prześlemy ofertę zawierającą wszystkie niezbędne informacje

    Co możemy dla Ciebie zrobić?

    Kompleksowe szkolenie z zakresu prawa pracy jest ważne dla wszystkich managerów, którzy chcą efektywnie zarządzać zespołem. Znając podstawowe zagadnienia związane z prawem pracy, BHP, pracą zdalną oraz uprawnieniami pracowniczymi osoba kierująca zespołem może też zapewnić zgodność z przepisami w obrębie swojego działu.

    Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów, zapraszamy do kontaktu. Prześlemy zarówno indywidualną wycenę szkolenia, jak i jego szczegółowy program. Prowadzimy spotkania bezpośrednio u klienta lub on-line.

    Pytania i odpowiedzi

    Oczywiście, szkolenie może być dopasowane do potrzeb klienta i specyfiki prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Spotkanie ma na celu przekazanie wiedzy przydatnej w praktyce, dlatego skupiamy się na problematyce interesującej uczestników.

    Te kompetencje zostały przyznane Państwowej Inspekcji Pracy, która zgodnie z art. 10 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy jest zobligowana m.in. do:

    • nadzoru i kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy;
    • kontroli legalności zatrudnienia;
    • kontroli przestrzegania zasad BHP w miejscu pracy.

    Pracodawca, który dopuszcza się naruszenia praw pracowniczych naraża się na sankcję cywilną (wytoczenie powództwa przez pracownika), administracyjną (kara nałożona przez PIP), a niekiedy również karną (m.in. za uporczywe naruszanie praw pracowniczych).

    Nasze Aktualności prawne

    Zaufali nam