Kiedy warto wdrożyć oprogramowanie ERP w firmie?
Na wdrożenie ERP zazwyczaj decydują się firmy, które na co dzień muszą zarządzać dużą ilością informacji. Często jest to handel, produkcja lub usługi, ale modułowy charakter ERP powoduje, że da się dopasować je do niemal każdej branży. Zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa może być rozumiane na wiele sposobów. Decydując się na wdrożenie platformy w firmie przedsiębiorca sam określa, który z modułów chce uruchomić. Większość dostawców oferuje segmenty:
- sprzedażowe;
- finansowe;
- księgowe i kadrowo-płacowe;
- produkcyjne;
- zarządzania magazynem i wysyłką;
- wspierające zaopatrzenie;
- zarządzania relacjami z klientami (ang. customer relationship management).
Zobacz również: Umowa na korzystanie z systemu ERP
Zwykle ERP stanowi rozwiązanie „centralne”, z którym integrowane są inne moduły wspomagające pracę firmy, np. CRM lub WMS. Wielość dostępnych rozwiązań powoduje, że wdrożenie ERP jest pracochłonne nie tylko z programistycznego punktu widzenia, ale także ze względu na złożoność kontraktu. Profesjonalne wsparcie prawne często okazuje się niezbędne na etapie stworzenia umowy, która zabezpieczałaby interesy reprezentowanej strony.
W praktyce stosuje się dwa modele implementacji ERP w firmie. Pierwszym przypadkiem jest wykorzystanie gotowej usługi przygotowanej na indywidualne zamówienie (tzw. on-premise, do instalacji na infrastrukturze klienta). W takiej sytuacji strony zawierają umowę wdrożeniową (o stworzenie oprogramowania). W drugim platforma ERP będzie dostarczana w modelu chmurowym, zwykle jako SaaS.
Zobacz również: Prawne aspekty udostępniania oprogramowania w modelu SaaS
Kiedy warto wybierać oprogramowanie ERP on-premise?
Wybór oprogramowania ERP on-premise jest droższym rozwiązaniem niż usługi chmurowe, ale w zamian za to zamawiający otrzymuje software dopasowany do swoich potrzeb. Wiele firm uruchamia platformy ERP stopniowo, wdrażając kolejne moduły. Dlatego ważne jest, aby przewidzieć możliwość przekazania korzystającemu środowiska informatycznego w otwartej postaci, pozwalającego na ewentualne poszerzenie funkcjonalności.
Umowa wdrożeniowa w zakresie ERP nie będzie dobrym rozwiązaniem, jeżeli zamawiającemu zależy na niskich kosztach lub szybkim czasie realizacji. W obu przypadkach lepiej sprawdzi się SaaS, choć jest on mniej spersonalizowany. Jakie elementy powinny znaleźć się w umowie o stworzenie systemu ERP?
Zobacz również: Umowa wdrożeniowa na algorytm AI
Określenie przedmiotu umowy
Choć stworzenie systemu ERP od zera to praca przede wszystkim dla programistów, jego wdrożenie jest jednak znacznie bardziej złożone. Dla sprawnej współpracy stron istotne jest sprecyzowanie, co strony rozumieją pod pojęciem wdrożenia systemu. Przy kompleksowej obsłudze może ono obejmować:
- dostawę, wdrożenie, instalację i konfigurację oprogramowania, które spełnia wymagania określone na etapie negocjacji;
- przeprowadzenie audytu przedwdrożeniowego, który ma na celu ustalenie, wykonanie jakich czynności jest niezbędne, aby móc wdrożyć ERP w środowisku zamawiającego;
- sporządzenie harmonogramu prac wdrożeniowych zaakceptowanego przez zamawiającego;
- przeprowadzenie migracji danych z systemu klienta i zaimplementowanie ich do bazy danych ERP;
- wykonanie ewentualnych prac dostosowawczych;
- przeprowadzenie testów kompletności, funkcjonalności i sprawności wdrożonego oprogramowania z uwzględnieniem procesów biznesowych zamawiającego.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby strony ustaliły, że do obowiązków wykonawcy będą należały również inne czynności, niezwiązane bezpośrednio z samym tworzeniem lub wdrażaniem aplikacji, jak np. obsługa powdrożeniowa, szkolenie pracowników lub usługa helpdesku polegająca na rozwiązywaniu problemów technicznych z oprogramowaniem.
Dodatkowe obowiązki i wykonawcy
Warto zadbać o to, aby w umowie znalazły się oświadczenia wykonawcy w zakresie tego, że dysponuje on odpowiednim zapleczem technologicznym do przeprowadzenia prac, a także – że zapoznał się z uwarunkowaniami technicznymi i prawnymi gwarantowanymi przez zamawiającego i nie zgłasza do nich żadnych zastrzeżeń.
Zamawiający powinien również zadbać o gwarancję, że prace będą realizowane w sposób, który nie zakłóci bieżącej pracy firmy.
Zobacz również: Aspekty prawne umowy na stworzenie bazy CRM
Wskazanie harmonogramu prac
Harmonogram prac powinien zostać przedstawiony przez wykonawcę zamawiającemu do akceptacji w określonym terminie. Brak zastrzeżeń i uwag świadczy o tym, że zamawiający nie kwestionuje harmonogramu.
Z punktu widzenia wykonawcy wygodnym rozwiązaniem jest stworzenie backlogu, który uwzględnia najważniejsze funkcje aplikacji, jakie powinny zostać wdrożone. Warto jednak zadbać o pewien stopień elastyczności co do mniej istotnych zagadnień. Dzięki temu prace przebiegają dynamiczniej. Aby nie hamować procesu decyzyjnego, strony mogą uzgodnić, że pisemnej zgody zamawiającego wymagają jedynie najważniejsze kwestie, np. dotyczące konkretnych milestone’ów, terminu ukończenia prac lub przekroczenia założonego budżetu.
Harmonogram wdrożenia może wyglądać następująco:
- wdrożenie modułu finansowo-księgowego – do 90 dni od dnia podpisania umowy;
- wdrożenie modułu sprzedaży do 90 dni od dnia podpisania umowy;
- wdrożenie modułu zakupów – do 120 dni od dnia podpisania umowy;
- wdrożenie modułu magazynowego – do 120 dni od dnia podpisania umowy.
Korzystanie z podwykonawców
Strony powinny uregulować w umowie kwestię korzystania z podwykonawców przez developera. Taką opcję można całkowicie wykluczyć albo zezwolić na nią z określonymi ograniczeniami. Dobrym rozwiązaniem jest np. zobowiązanie wykonawcy do:
- przekazania zamawiającemu pisemnej informacji o planowanym powierzeniu wykonania prac na 3 dni przed przekazaniem prac i konieczność wyrażenia zgody przez zamawiającego na tę zmianę;
- wykazanie zamawiającemu, że podwykonawca spełnia wymagania wskazane w umowie (np. w zakresie doświadczenia lub liczby niezbędnych specjalistów);
- zagwarantowania, że podwykonawca będzie przestrzegał zasad ochrony i przetwarzania danych osobowych.
Warto także zadbać o adnotację, że wykonawca odpowiada za działania podwykonawcy tak, jak za działania własne.
Jak wprowadzić gwarancję na system ERP?
Wykonawca może udzielić gwarancji na projektowaną bazę ERP. W takiej sytuacji w umowie warto wskazać:
- czy za świadczenia gwarancyjne wykonawcy należy się dodatkowe wynagrodzenie;
- jaki jest zakres przedmiotowy i terytorialny gwarancji;
- czas obowiązywania gwarancji;
- rodzaje świadczeń gwarancyjnych;
- w jakim terminie zostaną zrealizowane świadczenia gwarancyjne;
- czy gwarancja obejmuje naprawy zrealizowane po czasie jej obowiązywania, jeżeli zgłoszenie zostało dokonane w okresie objętym gwarancją.
Prawa autorskie do aplikacji
Decydując się na zamówienie aplikacji oraz jej wdrożenie przedsiębiorca powinien zadbać, aby mógł korzystać z oprogramowanie w niezbędnym zakresie. W tym celu niezbędne będzie przeniesienie praw autorskich majątkowych. Jeżeli strony uzgodnią, że przeniesienie nie ma mieć charakteru definitywnego, mogą zawrzeć również umowę licencji. Warto zadbać o zobowiązanie się wykonawcy do niewykonywania przez jego pracowników autorskich praw osobistych. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych powinna określać:
- dokładne oznaczenie utworu (najlepiej wskazywać poszczególne moduły, a nie jedynie platformę ERP jako całość);
- pola eksploatacji, czyli dopuszczalny zakres korzystania z utworu;
- dodatkowe wynagrodzenie za przeniesienie prawa do utworu (chyba że strony decydują się na przeniesienie w ramach ryczałtowego wynagrodzenia za usługę);
- moment przejścia praw autorskich na nabywcę.
W przypadku zdecydowania się na model licencyjny umowa powinna określać również czas obowiązywania licencji oraz możliwość udzielania sublicencji przez korzystającego. Zaniedbanie aspektu prawnoautorskiego może doprowadzić do sytuacji, w której zamawiający nie będzie mógł w ogóle korzystać z oprogramowania bez narażania się na roszczenia odszkodowawcze wykonawcy.
Zobacz również: Licencja na oprogramowanie – co zawiera, rodzaje, jak ją wypowiedzieć?
Integracja z oprogramowaniem podmiotów trzecich
Bazy danych ERP często współpracują z oprogramowaniem od zewnętrznych dostawców (np. programami księgowymi lub przeznaczonymi do inwentaryzacji. Decydując się na takie rozwiązanie, należy wskazać w umowie, jaki dokładnie jest zakres działań wykonawcy w zakresie ewentualnych napraw, utrzymania lub helpdesku. Warto podkreślić, że obowiązki te nie obejmują problemów technicznych, które wynikają z implementacji innego oprogramowania niż dostarczone.
Określenie wynagrodzenia wykonawcy
Określając wynagrodzenie wykonawcy, można ująć je ryczałtowo albo rozdzielić z uwzględnieniem poszczególnych rodzajów usług (np. stworzenie oprogramowania, wdrożenie, szkolenia). Jeżeli część wynagrodzenia płatna jest według przepracowanych godzin, zamawiający zabezpieczy swoje interesy poprzez zastrzeżenie, że płaci jedynie za faktycznie wykonywanie prac, a nie przejazd pracowników wykonawcy do miejsca świadczenia usługi lub przygotowanie do pracy.
W dobie niestabilnej gospodarki dla zachowania wartości wynagrodzenia strony mogą wprowadzić do umowy klauzulę waloryzacyjną, uzależniającą wysokość wynagrodzenia od innego wskaźnika, np. kursu euro.
Jak zabezpieczyć wykonanie umowy?
Aby zabezpieczyć prawidłowe wykonanie umowy, zamawiający może skorzystać z jednego lub kilku spośród dostępnych mechanizmów. Jednym z typowych rozwiązań jest zatrzymanie części wynagrodzenia, np. 5 lub 10% całej kwoty. Wypłata zastrzeżonej części może nastąpić np. po odbiorze projektu bez zastrzeżeń albo upływie terminu odpowiedzialności za wady wdrażanego oprogramowania. Ewentualne prace naprawcze będą finansowane w pierwszej kolejności z zatrzymanego wynagrodzenia.
Zobacz również: Service Level Agreement (SLA), czyli czym jest umowa utrzymaniowa (serwisowa) w IT?
Jak i kiedy zastrzegać kary umowne w umowie o stworzenie systemu ERP?
Kara umowna jest jednym z najbardziej skutecznych mechanizmów dyscyplinujących strony do prawidłowego realizowania swoich obowiązków. Stanowi zryczałtowane odszkodowanie, niezależne od winy i szkody. Aby móc jej dochodzić, wystarczy wykazać, że zostało naruszone zobowiązanie o charakterze niepieniężnym. Za jakie naruszenia warto przewidzieć karę umowną w umowie wdrożeniowej? W przypadku wykonawcy może to być:
- opóźnienie w realizacji projektu z przyczyn leżących po stronie wykonawcy;
- opóźnienie w usunięciu wad stwierdzonych przy odbiorze produktu;
- przekroczenie czasu naprawy (jeżeli umowa wdrożeniowa jest połączona z umową SLA)
W umowie warto dodatkowo zastrzec maksymalną wysokość kary umownej (np. 20% sumarycznego wynagrodzenia wykonawcy) oraz możliwość dochodzenia odszkodowania przenoszącego wysokość zastrzeżonej kary umownej. Prawidłowe skonstruowanie umowy o stworzenie systemu ERP nie jest prostym zadaniem z uwagi na skalę przedsięwzięcia. Aby uniknąć wątpliwości oraz ewentualnych sporów sądowych, warto zlecić sporządzenie kontraktu kancelarii prawnej z wieloletnim doświadczeniem w zakresie przygotowywania umów IT.
Pytania i odpowiedzi
Strony mogą zawrzeć ze sobą umowę o zachowaniu poufności (NDA). Powinna ona przynajmniej identyfikować informacje poufne, określać standard ich ochrony, wskazywać czas trwania oraz sankcję za naruszenie obowiązku zachowania poufności. Decydując się na NDA, zamawiający nie musi dochodzić swoich roszczeń na gruncie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Warto pamiętać, że na gruncie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych rozróżnia się utwory będące programem komputerowym (przede wszystkim kod źródłowy) oraz pozostałe, jak np. szatę graficzną lub oprawę dźwiękową aplikacji. Warto zadbać, aby przeniesienie praw autorskich obejmowało każdy z tych elementów z osobna. Dzięki temu strony umowy nie będą miały wątpliwości co do rzeczywistego zakresu transferu IP.
Zaufali nam: