Systemy zbliżone do BDO
Podobne regulacje nie są jedynie domeną Polski – wynikają one z treści Dyrektywy 2018/851, której celem jest przyczynienie się do powstania w Europie gospodarki obiegu zamkniętego, tj. takiej, w której odpady są ponownie wykorzystywane w obrocie gospodarczym. Innymi słowy: mają prowadzić do tego, by jak największa część produktów była poddawana recyklingowi lub ponownemu wykorzystaniu.
Systemy podobne do BDO muszą zatem istnieć także w pozostałych krajach UE. Ich sposób funkcjonowania może się jednak od siebie różnić – wynika to z faktu, że dyrektywa obowiązuje państwa członkowie jedynie co do konkretnego rezultatu, pozostawiając mu pewną swobodę co do szczegółowych metod jego osiągnięcia.
Jeżeli zatem jesteśmy podmiotem z branży e-commerce i planujemy ekspansję oraz sprzedaż naszych towarów na rynki unijne – warto być świadomym wiążących się z tym obowiązków oraz konsekwencji za ich niedopełnienie. Dobrym przykładem zagranicznych odpowiedników BDO, z którymi warto się zapoznać, są systemy funkcjonujące w Niemczech i Włoszech.
Niemcy – Verpackungsgesetz
Od 1 stycznia 2019 r. na terenie Niemiec obowiązuje ustawa o opakowaniach (Verpackungsgesetz, VerpackG). Zobowiązuje ona podmioty, które chcą wprowadzić na rynek niemiecki towary w opakowaniach do rejestracji w systemie nazywanym LUCID. Początkowo obowiązek ten dotyczył jedynie podmiotów, które wysyłały towary w opakowaniach na rzecz konsumentów. Od 1 lipca 2022 r. weszły w życie zmiany do tej ustawy, rozszerzające zakres jej stosowania i stosuje się ją również w przypadku przywozu na teren Niemiec opakowań w ramach transakcji z przedsiębiorcą (B2B).
Obecnie rejestracji podlega każdy, kto jako pierwszy komercyjnie wprowadza towary w opakowaniach na rynek niemiecki. Mogą to być zatem np. producenci, sprzedawcy, którzy wprowadzają towary wytworzone przez innego producenta, eksporterzy, importerzy czy sprzedawcy wysyłkowi. Co istotne, obowiązkowi rejestracji podlegają także platformy sprzedażowe i sklepy internetowe zarejestrowane poza terenem Niemiec.
Czym jest jednak opakowanie? VerpackG definiuje opakowanie jako produkt wykonany z dowolnego materiału przeznaczony do:
- przechowywania;
- ochrony;
- obsługi;
- dostawy;
- prezentacji towaru.
Nie ma znaczenia zawartość opakowania: mogą znajdować się tam surowce, czy towary przetworzone. Dyspozycją ustawy objęte są opakowania jednorazowe oraz wielorazowe, w tym przeznaczone do przechowywania napojów lub żywności. Ustawa obejmuje swym zakresem:
- opakowania sprzedażowe – oferowane odbiorcy końcowemu;
- opakowania usługowe – umożliwiające lub wspierające przekazanie towarów do konsumenta;
- opakowanie wysyłkowe – służące do wysyłki towaru do odbiorcy końcowego.
Zobacz również: Co zrobić gdy sprzedając w Internecie, dostaniesz wezwanie do usunięcia naruszeń (Abmahnung)?
Rejestracja w LUCID
Rejestracja w LUCID musi nastąpić przed dokonaniem pierwszej sprzedaży na terenie Niemiec, jest bezpłatna. Co istotne, dla celów rejestracji nie ma znaczenia ilość czy wartość wprowadzanych opakowań – liczy się ich rodzaj. Obowiązek rejestracji powoduje już sam fakt przetransportowania, chociażby pojedynczego opakowania na teren Niemiec.
Rejestracja w LUCID jest możliwa w języku angielskim oraz niemieckim. Zgłoszenie musi zawierać:
- Imię, adres i dane kontaktowe przedsiębiorcy;
- Wskazanie osoby fizycznej upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy;
- Co najmniej jeden numer identyfikacyjny używany przez przedsiębiorcę do celów podatkowych albo w rejestrze handlowym;
- Opcjonalnie – nazwę marek, pod którymi producent używa swoich opakowań albo markę sprzedawanych produktów;
- Potwierdzenie zapewnienia ogólnokrajowego odbioru i utylizacji odpadów opakowaniowych za pośrednictwem jednego z autoryzowanych przedsiębiorstw;
- Nieobowiązkowo – dane upoważnionego przedstawiciela.
Na etapie rejestracji nie trzeba podawać informacji na temat stosowanych materiałów opakowaniowych ani ich ilości.
Od lipca 2021 r. przedsiębiorca zagraniczny może być reprezentowany przez pełnomocnika, który musi być podmiotem niemieckim, zarejestrowanym w LUCID (§ 35 ust. 2 VerpackG). Pełnomocnika należy wybrać jeszcze przed rejestracją w systemie.
Zobacz również: Certyfikacja CE (deklaracja zgodności WE lub UE)
Obowiązki po rejestracji
Rejestracja nie oznacza końca obowiązków sprzedawcy. Wprowadzając opakowania na rynek, sprzedawca musi posiadać podpisaną umowę z organizacją zajmującą się odzyskiem odpadów na opakowania wprowadzane do obrotu w Niemczech (tzw. system dualny). Ich lista powinna znajdować się w systemie LUCID.
Po rejestracji przedsiębiorca zobowiązany jest do płacenia opłaty recyklingowej oraz składania rocznych raportów. Wysokość opłaty obliczana jest jako stała opłata licencyjna, powiększona o koszt utylizacji odpadów, który zależny jest od typu oraz ilości opakowań. Pamiętajmy przy tym, że niemieckie podmioty recyklingowe mogą mieć różne stawki za utylizację. Wysokość opłaty może więc znacząco różnić się w zależności od okoliczności.
Istnieje także obowiązek sprawozdawczy: co roku należy wykonać sprawozdanie z faktycznej ilości wysłanych opakowań (w nieprzekraczalnym terminie do 15 maja każdego roku) oraz zaplanować ilości opakowań na kolejny rok kalendarzowy.
Platformy sprzedażowe
Bardzo istotnym szczegółem z punktu widzenia branży e-commerce jest obowiązek weryfikacji przez platformy sprzedażowe, czy dany sprzedawca dopełnił obowiązku rejestracji. Zatem portale takie jak Zalando czy Amazon mają obowiązek zablokowania konta sprzedawcy, który nie zarejestrował się w LUCID.
W praktyce zatem, zaniedbując obowiązek rejestracji w systemie, doprowadzić możemy do sytuacji, w której nie będziemy mogli sprzedawać naszych produktów na terenie Niemiec – nawet jeśli jest to zwykła sprzedaż wysyłkowa.
Kary
Co istotne, za naruszenie przepisów ustawy grożą poważne kary. Wprowadzenie towaru na rynek niemiecki bez rejestracji grozi karą w wysokości do 100000 Euro. Jeszcze dotkliwsza kara dotyczy braku podpisania umowy z organizacją zajmującą się w Niemczech odzyskiem odpadów: w takim wypadku kara wynosi nawet 200000 euro. Za opóźnienia lub braki w obowiązku raportowania kary sięgać mogą zaś nawet 10000 Euro. Pewne sankcje związane są także z drobnymi błędami i naruszeniami związanymi z korzystaniem z systemu albo nieodpowiednimi oznaczeniami na opakowaniach.
W skrajnych przypadkach na przedsiębiorcę może zostać nałożony zakaz sprzedaży na terenie Niemiec.
Zobacz również: Wprowadzenie produktu na rynek – krok po kroku
Włochy – system CONAI
System rejestracji opakowań wprowadziły także Włochy. Tam jednak odbywa się to na innych zasadach: za całość procesu odpowiada konsorcjum CONAI.
Do uczestnictwa w systemie CONAI zobowiązane są dwie kategorie podmiotów: ,,producenci” oraz ,,użytkownicy”, którzy podlegają rejestracji, jeżeli wprowadzają do obiegu opakowania albo zużywają je. Za producentów uważa się:
- producentów i importerów surowców przeznaczonych na opakowania;
- producentów-przetwórców i importerów półproduktów przeznaczonych na opakowania;
- producentów opakowań pustych;
- importerów-sprzedawców opakowań pustych.
Natomiast za użytkowników uważa się:
- nabywców pustych opakowań;
- importerów „pełnych opakowań” (tj. towarów);
- podmioty handlujące pustymi opakowaniami (którzy kupują i odsprzedają te opakowania we Włoszech bez przeprowadzania jakichkolwiek przeróbek).
Obowiązek rejestracji nie dotyczy tzw. użytkowników końcowych. Przez użytkownika końcowego rozumie osoby, które dokonując zakupu towarów w opakowaniach w celu prowadzenia działalności gospodarczej lub na własny użytek, nie prowadzą żadnej działalności marketingowej i dystrybucyjnej związanej z towarami zakupionymi w opakowaniach.
Do CONAI należy przystąpić, gdy:
- Dany podmiot nabywa puste opakowania na terytorium Włoch w celu wykonywania swojej działalności gospodarczej;
- Dany podmiot prowadzi działalność polegającą na sprzedaży towarów nabywanych w opakowaniach;
- Podmiot nabywa towary w opakowaniach albo opakowania bezpośrednio za granicą w celu wykonywania swojej działalności we Włoszech.
Podobnie jak VerpackG, włoskie przepisy nie wskazują, by obowiązek rejestracji zależał od ilości wprowadzanych na rynek opakowań.
Zobacz również: UKCA, UKNI a CE – czyli jak działają brytyjskie odpowiedniki oznaczenia CE po Brexicie
CONAI – rejestracja
W odróżnieniu od LUCID, rejestracja do CONAI podlega jednorazowej opłacie, która składa się z części stałej, płatnej przez każdego: w wysokości 5,16 Euro, oraz części zmiennej, która dotyczy jedynie przedsiębiorców, których przychody przekraczają 500000 euro rocznie.
Rejestrując się, poza naszymi danymi adresowymi czy nazwą firmy, musimy wskazać czy jesteśmy użytkownikiem czy też producentem. Jeśli jesteśmy jednym i drugim, wskazać należy działalność dominującą. Producenci wskazują ponadto podkategorię opakowań (np. szklane, drewniane, plastikowe). W formularzu określa się także wysokość opłaty. Formularz rejestracyjny jest dostępny w języku angielskim.
Prawa i obowiązki
Uczestnicy konsorcjum CONAI mają obowiązek przestrzegać postanowień statutu, regulacji i decyzji organów konsorcjum. Z drugiej strony mają także prawo głosu na posiedzeniach, zależny od wysokości poniesionej opłaty.
Producenci muszą ponadto zarejestrować się w ramach jednego z konsorcjów przemysłowych dla produkowanych przez nich materiałów. Użytkownicy nie mają takiego obowiązku, chociaż przewidziana została taka możliwość.
Co istotne jeśli przychody lub koszty zarejestrowanego podmiotu zwiększą się o co najmniej 20%, jest on zobowiązany do ustalenia na tej podstawie wyższej opłaty wstępnej oraz jej zapłaty na rzecz CONAI.
Członkowie konsorcjum są zobowiązani do raportowania ilości poszczególnych typów opakowań wprowadzanych na rynek włoski. Na podstawie raportów oblicza się wartość opłat, którą dany podmiot jest zobowiązany zapłacić na cele związane z prowadzeniem systemu zbierania i zagospodarowania opakowań a także przekazywania ich do recyklingu. Wysokość opłaty zależy także od rodzaju opakowań. To jednak konsorcjum a nie przedsiębiorca odpowiedzialne jest za zorganizowanie systemu zbierania i zarządzania odpadami opakowaniowymi, a także za przekazanie ich do recyklingu i osiągnięcie określonych poziomów recyklingu.
Zobacz również: Zgłoszenie INTRASTAT (prawo celne)
Kary
Brak rejestracji producenta podlega karze w wysokości od 15 500 euro do 46 500 euro. Ta sama kara ma zastosowanie do użytkowników, którzy nie przestrzegają obowiązku dostarczenia zużytych opakowań oraz odpadów opakowaniowych do punktu zbiórki zorganizowanego przez producentów i uzgodnionego z nimi.
Producenci i użytkownicy, którzy nie wypełniają obowiązku zbierania opakowań zgodnie z odpowiednimi przepisami lub nie przyjmują, jako alternatywy, odpowiednich systemów zarządzania odpadami podlegają karze administracyjnej w wysokości sześciokrotności kwot należnych CONAI, bez uszczerbku dla obowiązku zapłaty zaległych składek.
Podsumowanie
Polski przedsiębiorca planujący swoją ekspansję na inne rynki lub dokonujący sprzedaży wysyłkowej na terenie innego kraju UE, musi być świadom ciążących na nim obowiązków w związku z opakowaniami. Jak widać, za brak rejestracji w odpowiednich systemach grożą surowe kary. W Niemczech platformy sprzedażowe mogą zablokować konto sprzedawcy, który nie zarejestrował się w systemie, co uniemożliwia sprzedaż towarów na tym rynku. LUCID i CONAI stanowią istotną barierę dla branży e-commerce.
Oba systemu nieco się od siebie różnią: w Niemczech nie trzeba ponosić opłaty wstępnej, konieczne jest także podpisanie z jednym z przedsiębiorstw zajmującym się recyklingiem. We Włoszech sprawę tę załatwia CONAI, jednak za to konieczne jest poniesienie kosztu opłaty wstępnej.
W związku z powyższym, rozważając sprzedaż produktów na rynki zagraniczne (nie tylko do Niemiec czy Włoch), warto przeanalizować, w jaki sposób załatwić sprawę zarządzania opakowaniami i jakie koszty się z tym wiążą.
Zobacz również: Znak B na wyroby budowlane
Pytania i odpowiedzi
Rejestracja w systemie LUCID jest darmowa. Rejestracja w CONAI wiąże się z opłatami, jednak jej wysokość jest stosunkowo niska dla podmiotów, których roczny obrót nie przekracza 500 000 euro.
Tak. W Niemczech brak rejestracji wiąże się z karą administracyjną w wysokości nawet 100 000 Euro. We Włoszech kara wynosi do 46 500 euro.
Zarówno w Niemczech, jak i we Włoszech obowiązki przedsiębiorcy nie kończą się na rejestracji. W Niemczech należy podpisać ponadto umowę z jednym z autoryzowanych przedsiębiorstw zajmujących się składkami, a w obu tych krajach: płacić odpowiednią opłatę recyklingową oraz składać określone prawem raporty.
Obowiązek rejestracji w LUCID powstaje w przypadku, gdy planujemy przetransportować do Niemiec opakowanie lub towar w opakowaniu. Do CONAI należy się zarejestrować, jeśli chcemy sprzedawać towary w opakowaniach lub nabywamy towary w opakowaniach albo opakowania za granicą w celu wykonywania działalności we Włoszech.
Zaufali nam: