Znak towarowy i jego ochrona
Marki modowe nierzadko konkurują ze sobą w nieuczciwy sposób. Jednym z przykładów jest wykorzystanie znaków towarowych innych podmiotów działających w tym samym obszarze biznesowym. Dzieje się to także za pośrednictwem haseł, sloganów reklamowych, opisów, hashtagów czy ilustracji. Zgodnie z prawem własności przemysłowej, poprzez uzyskanie prawa ochronnego, nabywa się prawo do wyłącznego zastosowania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Zabezpiecza to znak towarowy firmy przed nieuprawnionym stosowaniem przez inną firmę. Oznacza to, że podmiot uprawniony posiada wyłączne prawo do stosowania zarejestrowanego znaku towarowego.
Art. 120 ustawy Prawo własności przemysłowej określa, że znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które pozwala odróżnić produkt jednego przedsiębiorstwa od produktu innego. Może to być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, melodia, a nawet sygnał dźwiękowy. Zazwyczaj jednak są to znaki słowne, do których zaliczają się zarówno same litery, liczby, słowa, slogany, imiona, nazwiska, pseudonimy oraz nazwy przedsiębiorstw.
Znak towarowy ma ogromne znaczenie w działalności każdej firmy. Zapewnia szybką identyfikację firmy oraz różnicowanie wobec wielu innych produktów na rynku dlatego stanowi jedno z najważniejszych aktywów firmy. Znak towarowy może zostać poddany ochronie.
W Polsce ochroną znaków towarowych zajmuje się Urząd Patentowy RP w Warszawie. Zastrzeżony w tym urzędzie znak jest chroniony przez 10 lat i można ten okres przedłużać. Poza rejestracją w Urzędzie Patentowym RP istnieje możliwość rejestracji w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) oraz Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO).
Rejestracja znaku towarowego oznacza dla rejestrującego szereg korzyści, a przede wszystkim jest to możliwość walki z nieuczciwą konkurencją. Ponieważ wraz z rozwojem firmy wzrasta jej rozpoznawalność, rośnie też zagrożenie, że inna firma będzie chciała korzystać z wypracowanej przez naszą firmę pozycji rynkowej wykorzystując wzór logo, nazwę, metki itp. Rejestracja znaku towarowego pozwala skutecznie zwalczać to zjawisko przez żądanie zaniechania używania zastrzeżonego logo czy nazwy oraz zapłaty odszkodowania.
Znak towarowy a wzór przemysłowy
Obok znaku towarowego, prawo własności przemysłowej wyróżnia także “wzór przemysłowy”. Zgodnie z definicją ustawową zawartą w art. 102 Prawa własności przemysłowej – Wzorem przemysłowym jest nowa i posiadająca indywidualny charakter postać wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, fakturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację.
Wzór przemysłowy jest kluczowym elementem służącym identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa. Pozwala na jego indywidualizację poprzez wyróżnienie elementów charakterystycznych, ja np. oferowanych usługi i produkowane towary. Odpowiednio zaprojektowany wzór przemysłowy może mieć istotny wpływ na na decyzje zakupowe klientów i – tym samym – na wyniki finansowe firmy.
Mając na uwadze powyższe, wątpliwości nie pozostawia fakt, iż wzór przemysłowy jako czynnik kreujący wizje produktu, marki i usług przedsiębiorcy, zasługuje na szczególną ochronę, którą może zapewnić jego rejestracja.
Rejestracja wzoru przemysłowego odbywa się podobnie, jak w przypadku znaku towarowego. Rejestracji dokonuje Urząd Patentowy RP. W przeciwieństwie do znaku towarowego wzór przemysłowy rejestrowany jest na okres 5 lat z możliwością jego przedłużania o kolejne 5, nie dłużej niż do lat 25.
Należy pamiętać, iż nie każdy wzór będzie możliwy do zarejestrowania. Toteż obowiązujące przepisy zabraniają rejestrowania wzorów, których wykorzystywanie byłoby sprzeczne z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami, lub które mogłyby obrażać uczucia religijne bądź patriotyczne.