Czym jest zarządzanie ryzykiem i kogo dotyczy?
System zarządzania ryzykiem to całokształt działań podejmowanych w celu ograniczenia ryzyk operacyjnych i ryzyk bezpieczeństwa. Będą to więc procedury, praktyki i strategie oraz rozwiązania bazowe, infrastrukturalne, składające się na ramowy system, do którego opracowania, stosowania i aktualizowania zobowiązany jest dostawca.
Według Ustawy o usługach płatniczych (dalej: UUP), wdrażającej postanowienia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady, usługi płatnicze mogą być wykonywane tylko przez dostawców usług płatniczych, których wyczerpująco wymienia UUP. Oprócz banków są to więc również m.in.:
- instytucje płatnicze,
- małe instytucje płatnicze,
- instytucje pieniądza elektronicznego,
- biura usług płatniczych
Usługą płatniczą wg UUP może być m.in. działalność polegająca na:
- przyjmowaniu wpłat gotówki i dokonywanie wypłat gotówki z rachunku płatniczego i wszelkie działania niezbędne do prowadzenia rachunku
- wykonywaniu transakcji płatniczych
- świadczeniu usługi przekazu pieniężnego
- świadczeniu usługi inicjowania transakcji płatniczej
- świadczeniu usługi dostępu do informacji o rachunku
Jak zarządzać ryzykiem? – wytyczne
Co powinno się znaleźć w procedurze zarządzania ryzykiem?
System zarządzania ryzykiem powinien być kompleksowym dokumentem obejmującym plan dot. bezpieczeństwa podmiotu. W dokumencie dostawca powinien opisać, jak będzie monitorował i rozwiązywał incydenty związane z bezpieczeństwem oraz skargi klientów. W systemie powinien również znaleźć się podział ról i obowiązków u danego dostawcy usług płatniczych. Ze względu na złożoność całego systemu zarządzania ryzykiem, warto prowadzić rejestr dokumentów, które się na niego składają wraz z ich aktualizacjami.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę przygotowując procedury zarządzania ryzykiem?
Do niektórych czynności związanych z usługami płatniczymi, ustawodawca wymaga od dostawcy silnego uwierzytelnianie użytkownika. Przykładem takiej czynności jest np. uzyskanie dostępu do swojego rachunku w trybie on-line. Silne weryfikowanie tożsamości użytkownika musi być oparte o co najmniej dwa elementy z kategorii wymienionych:
- wiedza, którą ma tylko Użytkownik np. hasło
- posiadanie czegoś, co tylko Użytkownik posiada np. karta płatnicza
- charakterystyczne dla Użytkownika cechy np. odcisk palca
Bardzo istotne jest, aby pamiętać, iż informację roczną dot. oceny i aktualizacji procedur składających się na zarządzanie ryzykiem dostawca jest obowiązany corocznie, w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego, przekazać Komisji Nadzoru Finansowego lub innemu właściwemu organowi nadzoru.
Podsumowanie
Prawidłowe sporządzenie kompletnej i efektywnej dokumentacji dot. zarządzania ryzykiem u dostawców usług płatniczych jest niezwykle istotną kwestią. Tworząc procedurę, dostawca powinien przede wszystkim określić sposoby radzenia sobie z nim ryzykiem oraz kwestię monitorowania go. Na dostawcy ciąży również obowiązek dokumentowania i monitorowania czynności związanych z zarządzaniem ryzykiem. Pamiętajmy, że każda procedura zarządzania ryzykiem musi być odpowiednio dostosowana do danego dostawcy usług płatniczych. Szczegółowość poszczególnych rozwiązań zależy bowiem od wielkości dostawcy, charakteru oraz zakresu usług, które oferuje. Zupełnie inny będzie więc system dot. zarządzania ryzykiem w banku krajowym, inny – w małej instytucji płatniczej.
Pytania i odpowiedzi
Świadczenie usług płatniczych w dobie dynamicznego rozwoju firm z sektora fintech nie jest już wyłącznie domeną banków. W związku z powyższym, nie tylko banki będą zobowiązane do wdrożenia systemu zarządzania ryzykiem. Obowiązek ten spoczywa bowiem również na instytucjach płatniczych, małej instytucji płatniczej czy biurach usług płatniczych.
Praktyczne wdrożenie systemu zarządzania ryzykiem nie jest proste. Przede wszystkim konieczne jest przygotowanie dokumentów dot. wszystkich procedur, które mają być wdrożone w jednostce (system zarządzania ryzykiem powinien być sporządzony w formie papierowej). W wielu przypadkach skorzystanie z pomocy kancelarii prawnej specjalizującej się w obsłudze podmiotów szeroko pojętego rynku finansowego może być bardzo pomocne.
Zaufali nam:
Może Ciebie również zainteresować:
Mała Instytucja Płatnicza w pigułce:
- MAŁA INSTYTUCJA PŁATNICZA (MIP) – JAK ZOSTAĆ MAŁĄ INSTYTUCJĄ PŁATNICZĄ?
- OBRÓT WALUTAMI WIRTUALNYMI A MAŁA INSTYTUCJA PŁATNICZA (MIP)?
- PRZEKROCZENIE LIMITU TRANSAKCJI PRZEZ MIP – CO NAM WOLNO PO ZŁOŻENIU WNIOSKU O KIP?
- OGRANICZENIA TERYTORIALNE MAŁEJ INSTYTUCJI PŁATNICZEJ (MIP)
- KIEDY NIE MUSISZ WNIOSKOWAĆ O STATUS MAŁEJ INSTYTUCJI PŁATNICZEJ (MIP)
- LIMIT 2000 EURO NA RACHUNKACH PŁATNICZYCH UŻYTKOWNIKÓW MAŁEJ INSTYTUCJI PŁATNICZEJ (MIP)
- USTAWA O SYSTEMIE INFORMACJI FINANSOWEJ – KANCELARIA RPMS
Warto wiedzieć:
- JAK ZOSTAĆ KRAJOWĄ INSTYTUCJĄ PŁATNICZĄ (KIP)
- DOKUMENTACJA AML (PROCEDURA)
- SILNE UWIERZYTELNIENIE W USŁUGACH PŁATNICZYCH
- OUTSOURCING W DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI PŁATNICZYCH
- CZYM JEST ACQUIRING ORAZ WYDAWANIE INSTRUMENTÓW PŁATNICZYCH?
- PROCEDURA ZARZĄDZANIA RYZYKIEM W MAŁEJ INSTYTUCJI PŁATNICZEJ
- ZARZĄDZANIE RYZYKIEM DLA DOSTAWCÓW USŁUG PŁATNICZYCH – PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI
- BIURO USŁUG PŁATNICZYCH
- AGENT INSTYTUCJI PŁATNICZEJ | AGENT KIP
aniaa87 says:
Co to znaczy „wykonywanie transakcji płatniczych”? Piszę akurat o tym tekst, będę wdzięczna za podanie art.
Hanna Czupajło says:
Według art. 3 Ustawy o usługach płatniczych, przez usługi płatnicze rozumie się działalność polegającą na wykonywanie transakcji płatniczych, w tym transferu środków pieniężnych na rachunek płatniczy u dostawcy użytkownika lub u innego dostawcy: a) przez wykonywanie usług polecenia zapłaty, w tym jednorazowych poleceń zapłaty, b) przy użyciu karty płatniczej lub podobnego instrumentu płatniczego, c) przez wykonywanie usług polecenia przelewu, w tym stałych zleceń.
antoni says:
Gdzie znajdę rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego?
Hanna Czupajło says:
Rekomendacje KNF możemy znaleźć na stronie urzędu. W przypadku wątpliwości zapraszamy do kontaktu.