Nasza kancelaria oferuje kompleksową obsługę przedsiębiorstw działających w sektorze mediów i telekomunikacji – zarówno wchodzącym na rynek, jak i już prowadzącym działalność bez względu na zakres oraz skalę świadczonych usług. Dzięki naszej pomocy firmy mogą poświęcić się rozwojowi gospodarczemu, bez obawy o dopełnienie niezbędnych formalności i zapewnienie zgodności z prawem świadczonych usług.
Dlaczego warto wybrać naszą kancelarię?
Jednym z filarów od początku istnienia naszej kancelarii była obsługa prawna podmiotów z branż IT/Newtech/Media . Lata doświadczenia w korporacyjnej obsłudze tych sektorów pozwoliły nam połączyć świadczenie pomocy prawnej na najwyższym poziomie z głębokim zrozumieniem procesów leżących u podstaw funkcjonowania nowych technologii.
Nasi prawnicy mają wieloletnią praktykę zarówno w zakresie bieżącej obsługi prawnej, wsparcia procesowego, jak i pomocy w realizacji obowiązków administracyjnych. Nieustannie śledzimy zmiany zachodzące w polskim porządku prawnym, co pozwala nam stale poszerzać zakres oferowanych usług.
Czym są usługi VSP/VOD?
Pojęcia VSP (ang. Video Sharing Platform) i VOD (ang. Video On Demand) zostały zdefiniowane w ustawie o radiofonii i telewizji.
Zgodnie z art. 4 pkt. 6a audiowizualną usługą medialną na żądanie (VOD) jest usługa:
- świadczona w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w tym zakresie;
- polegająca na publicznym udostępnianiu audycji audiowizualnych na podstawie katalogu;
- zawartość katalogu jest określana przez dostawcę usługi (klasycznym przykładem katalogu są kanały na serwisie YouTube).
Z kolei platformy udostępniania wideo typu VSP zostały zdefiniowane w art. 4 pkt. 22a ustawy. Pod tym pojęciem rozumie się usługę świadczoną drogą elektroniczną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jeżeli:
- podstawową funkcją tej usługi (lub dającej się oddzielić części w przypadku usług wielosegmentowych) jest dostarczanie ogółowi odbiorców treści stworzonych przez użytkowników lub innych przekazów w celu informacyjnym, rozrywkowym lub edukacyjnym;
- dostawca usługi nie ponosi odpowiedzialności za treść przekazów stworzonych przez innych użytkowników;
- dostawca decyduje o sposobie zestawienia treści, w szczególności przez takie zabiegi, jak flagowanie, sekwencjonowanie lub eksponowanie.
Odróżnienie usług VOD od VSP może być trudne, ponieważ oba pojęcia mają zbliżony zakres pojęciowy. VSP jest jednak pojęciem szerszym niż VOD. O uznaniu podmiotu za świadczący usług VSP decyduje przede wszystkim charakter treści (informacyjny, rozrywkowy, edukacyjny) oraz ich komercyjność. Rozróżnienia nie ułatwia fakt, że w zależności od rodzaju publikowanych treści ten sam serwis może być zaliczony do kategorii VSP albo VOD.
Warto zwrócić uwagę, że obowiązek rejestracyjny nie dotyczy podmiotów, które odnoszą wprawdzie zyski z tytułu usługi VSP/VOD, ale są to przychody bardzo niewielkie, mieszczące się w dyspozycji art. 5 ustawy prawo przedsiębiorców – przychód osoby, która w ciągu ostatnich 60 miesięcy nie prowadziła działalności gospodarczej nieprzekraczający 50% w żadnym miesiącu minimalnego wynagrodzenia za pracę nie stanowi działalności gospodarczej.