Ochrona mody poprzez rejestrację znaku towarowego
Znaki towarowe są jednym z podstawowych narzędzi ochrony w branży kreatywnej. Prowadząc biznes w branży fashion można w ten sposób zarejestrować np.:
- nazwę kolekcji modowej;
- oznaczenie graficzne serii produktów;
- nazwę całej marki;
- slogan brandingowy, tzw. marketingowy claim.
Znak towarowy daje wyłączne prawo do używania zarejestrowanego oznaczenia w sposób komercyjny, dlatego stanowi skuteczną broń w walce z próbami imitacji produktów przez konkurencję. W branży modowej zazwyczaj rejestruje się znaki towarowe graficzne lub słowno-graficzne.
Zgłaszający, który zarejestrował znak towarowy, otrzymuje świadectwo ochronne, które stanowi formalne potwierdzenie udzielonej ochrony.
- Funkcje znaku towarowego i przesłanki udzielenia ochrony;
- ekonomiczne, handlowe i procesowe korzyści płynące z rejestracji znaku towarowego;
- zgłoszenie znaku towarowego i procedura sprzeciwowa;
- znaki towarowe a rebranding;
- znak towarowy krajowy a wspólnotowy;
- zakres ochrony gwarantowany przez niezarejestrowany znak towarowy.
Prawo autorskie w modzie
Bardzo często unikalne kolekcje projektowane w branży modowej będą utworami w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Ta ochrona powstaje z mocy samego prawa, nie wymaga rejestracji i istnieje niezależnie od ochrony gwarantowanej przez prawo własności przemysłowej.
Najważniejszymi przesłankami utworu jest indywidualność oraz jego ustalenie bez względu na postać. Ustawową ochroną prawnoautorską są chronione nawet projektowe szkice i prosty modeling 3D. Panel szkolenia dotyczący prawa autorskiego poświęcamy takim zagadnieniom, jak:
- przesłanki kwalifikacyjne utworu;
- zakres autorskich praw majątkowych i osobistych;
- wykorzystanie prawa cytatu w przemyśle modowym;
- domena publiczna a autorskie prawa osobiste i majątkowe;
- roszczenia na gruncie prawa autorskiego;
- umowa licencji i przeniesienia praw autorskich – jak je wykorzystać?
Czy ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji chroni modę?
Przedsiębiorcy, którzy na co dzień zajmują się projektowaniem designu wiedzą, jak ważne jest zachowanie w tajemnicy swoich pomysłów, koncepcji artystycznych i know-how. Skopiowanie ich przez konkurencję eliminuje efekt nowości i znacząco zmniejsza szansę powodzenia wtórnego produktu na rynku, skraca jego cykl życiowy, a to z kolei przekłada się na niższe zyski z prowadzonej działalności gospodarczej.
Nieobjęcie towarów kreatywnych ochroną IP znacząco zwiększa ryzyko szkody, ale nie pozbawia designera wszystkich możliwości obrony. Zgodnie z art. 11 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czynem nieuczciwej konkurencji jest ujawnienie, wykorzystanie lub pozyskanie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. Pod tym pojęciem należy rozumieć informacje, które mają związek z prowadzeniem działalności gospodarczej, ale nie są znane publicznie, np. biznesplany, projekty nowych ubrań, pomysły na nowe tkaniny lub, receptury perfum, kosmetyków, procedury testowe. Aby ułatwić przedsiębiorcom działającym w branży modowej ochronę swoich interesów, omawiamy:
- czyny nieuczciwej konkurencji w prawie mody;
- odpowiedzialność za popełnienie czynu nieuczciwej konkurencji;
- umowy NDA w biznesie – ich budowa i znaczenie.
Ochrona wzornictwa w branży modowej może przebiegać na kilka różnych sposobów i to od strategii przyjętej przez przedsiębiorcę zależy, czy zapewni mu bezpieczeństwo i możliwość rozwoju. Wszystkie podmioty zainteresowane przeprowadzeniem szkolenia zapraszamy do kontaktu. Niezwłocznie prześlemy niezbędne informacje.