Wprowadzenie do prawa reklamy
Drugą część spotkania poświęcamy na omówienie podstawowych zagadnień z zakresu prawa reklamy, z uwzględnieniem nowoczesnych formy marketingu, wykorzystujące m.in. media społecznościowe.
Ustawa o radiofonii i telewizji definiuje reklamę jako przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji, sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług. Tak szeroka definicja reklamy powoduje, że za promocyjny przekaz handlowy może zostać uznane wiele materiałów udostępnianych odbiorcom.
W ramach wprowadzenia do prawa reklamy omawiamy:
- rodzaje reklamy z uwzględnieniem komunikacji internetowej;
- różnicę między lokowaniem produktu a reklamą;
- czym różni się sponsoring od reklamy;
- czy dziennikarz może prowadzić działalność reklamową;
- w jaki sposób powinny być oznaczone materiały sponsorowane;
- czy umieszczanie reklam na zabytkach, budynkach jest dozwolone i pod jakimi warunkami;
- o czym pamiętać przy kreowaniu reklamy na serwisy społecznościowe.
Reklama w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Praca w branży reklamowej często wymaga pogodzenia ze sobą celu sprzedażowego, aspektu kosztów kampanii oraz obowiązujących regulacji. Obecnie konkurencja w praktycznie każdej branży jest tak silna, że szukając metod na dotarcie do odbiorcy, firmy sięgają po nieetyczne praktyki marketingowe. To duże ryzyko, ponieważ naruszenie przepisów zakazujących realizowania działań nieuczciwej konkurencji stwarza duże ryzyko nałożenia sankcji przez sąd.
Planując kampanię reklamową warto dodatkowo zapoznać się z treścią Kodeksu Etyki Reklamy zaprojektowanego przez Radę Reklamy i Komisję Etyki Reklamy, który reguluje podstawowe zagadnienia dotyczące przekazu marketingowego.
W ramach bloku poświęconego zwalczaniu nieuczciwej konkurencji skupiamy się na najczęstszych błędach popełnianych w reklamie z punktu widzenia zwalczania nieuczciwej konkurencji. Na przykładach obrazujemy takie zagadnienia, jak:
- reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka;
- reklama wprowadzająca w błąd;
- wykorzystanie wizerunku w reklamie;
- reklama wywołująca lęk;
Część spotkania poświęcamy też kodeksowi etyki w dziedzinie reklamy, czyli próbie skodyfikowania ogólnych zasad dotyczących przekazu marketingowego.
Reklama w prawie autorskim
Poszczególne spoty reklamowe niekiedy wykorzystują w swojej treści elementy charakterystyczne dla prawa autorskiego oraz prawa własności intelektualnej i przemysłowej. Mogą to być kreacje powstałe na bazie inspiracji reklamą innej firmy, składniki charakterystyczne dla folkloru czy znaki towarowe.
Warto mieć w pamięci, że obowiązujące przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zakazują tzw. naśladownictwa niewolniczego, czyli takiego, które może wprowadzić w błąd co do tożsamości producenta lub produktu. Zakazane jest też realizowanie reklamy porównawczej, która jest sprzeczna z dobrymi obyczajami.
Z kolei prawo własności przemysłowej zakazuje używania cudzego znaku towarowego, chyba że zostanie to usankcjonowane zgodnie z przepisami, np. poprzez zawarcie umowy licencyjnej.
Podczas szkolenia omawiamy dopuszczalne sposoby i granice posługiwania się utworami prawa autorskiego oraz aktywami własności przemysłowej należącymi do innych podmiotów, w tym:
- możliwość naśladowania cudzych reklam;
- wykorzystanie znaków towarowych w reklamie, w tym reklamie porównawczej;
- warunki korzystania z cudzego znaku towarowego w reklamie
- dopuszczalność sięgnięcia po elementy folkloru w reklamie.
Dzięki naszej pomocy dziennikarze będą świadomie korzystali z dorobku innych twórców i wyeliminują ryzyko odpowiedzialności za działania reklamowe.
Ograniczenia reklamy towarów i usług
Reklama niektórych segmentów towarów, uznanych przez ustawodawcę za szczególnie sensytywne, określanych niekiedy jako sin industries, została poddana specjalnym ograniczeniom. Dotyczą one nie tylko konieczności dopasowania treści samego przekazu marketingowego, ale też jego umiejscowienia, rzetelności i przejrzystości.
Reklamowanie towarów wrażliwych w sposób niezgodny z prawem to ryzyko bardzo wysokich kar finansowych, dlatego kampanie powinny być analizowane również pod kątem ewentualnych ograniczeń. Podczas spotkania skupiamy się na następujących rodzajach towarów i usług:
- reklama napojów alkoholowych oraz wyrobów tytoniowych w prasie i mediach społecznościowych;
- reklama suplementów diety, wyrobów medycznych i produktów leczniczych;
- zakaz reklamy usług medycznych świadczonych wyłącznie na podstawie skierowania lekarza;
- reklama żywności dla dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego.
Omawiamy też najnowsze rozwiązania legislacyjne i nadchodzące zmiany tak, aby nasi klienci mogli działać z wyprzedzeniem.
Szkolenie z zakresu prawa prasowego i prawa reklamy dla dziennikarzy ma na celu zwiększenie świadomości prawnej wśród osób odpowiedzialnych za kreowanie przekazu medialnego oraz zabezpieczenie ich interesu przed ewentualnymi roszczeniami. Chcemy pokazać naszym słuchaczom, że stworzenie reklamy, która jednocześnie skutecznie sprzedaje i jest zgodna z prawem jest jak najbardziej możliwe.