Zapewniamy pełne wsparcie w postaci bieżącej obsługi prawnej, rozwiązywanie doraźnych problemów natury formalnej oraz zastępstwo podmiotów przed sądami powszechnymi oraz organami i sądami administracyjnymi.
Obowiązek rejestracji prasy
Podstawowym obowiązkiem każdego wydawnictwa jest zgłoszenie prasy do rejestru prowadzonego przez sąd okręgowy właściwy dla siedziby wydawcy. Postępowanie jest realizowane w oparciu o przepisy kodeksu postępowania cywilnego w trybie nieprocesowym. Prawidłowo sporządzony wniosek o rejestrację powinien zawierać:
- tytuł dziennika lub czasopisma oraz dokładny adres redakcji;
- dane osobowe redaktora naczelnego;
- określenie wydawcy i jego dokładny adres;
- częstotliwość ukazywania się dziennika lub czasopisma.
Niedochowanie obowiązku rejestracyjnego skutkuje karą grzywny. Obowiązujące przepisy nie regulują wprost obowiązku rejestracyjnego względem prasy internetowej, dlatego wielu blogerów ignoruje nakazy ustawowe. Warto jednak zaznaczyć, że w orzecznictwie wielokrotnie podkreślano, że materiały ukazujące się w sieci mogą nosić znamiona tytułu prasowego (vide: postanowienie Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 18 stycznia 2013 r., sygn. I ACa 1031/12 oraz wyrok Sądu Najwyższego z dnia 24 czerwca 2014 r., sygn. I CSK 532/13).
Ustalenie, czy w danej sytuacji prasa cyfrowa powinna być rejestrowana często, wymaga skorzystania z konsultacji prawnych.
Pozycja dziennikarzy i redaktora naczelnego
Prawo prasowe wyodrębnia w życiu wydawnictwa dziennikarzy oraz redaktora naczelnego. Każdy z nich jest obarczony nieco innym zakresem uprawnień i obowiązków, które należy znać, aby móc wykonywać swoje funkcje w sposób odpowiedzialny i sumienny. Statut redakcji może również przewidywać utworzenie rady redakcyjnej oraz kolegium redakcyjnego
Wykonywanie zawodu dziennikarza wymaga od jego przedstawicieli przestrzegania surowych norm etycznych, obiektywizmu, rzetelności i staranności zawodowej. Ustawa prawo prasowe w sposób szczegółowy określa prawa i obowiązki dziennikarzy, możliwości pozyskiwania informacji do materiałów prasowych, a także obowiązek zachowania tajemnicy dziennikarskiej, przede wszystkim względem swoich informatorów.
Jednym z podstawowych obowiązków dziennikarza jest też udzielenie osobie, z którą został przeprowadzony wywiad prawa do autoryzacji, czyli zatwierdzenia treści wypowiedzi i przekazanych informacji.
Kluczową rolę w każdej redakcji odgrywa redaktor naczelny. Do jego kompetencji należy przede wszystkim:
- dobór treści materiałów prasowych;
- podejmowanie decyzji w kwestiach redakcyjnych i finansowych związanych z działalnością wydawnictwa;
- dbałość o poprawność językową materiałów prasowych oraz przeciwdziałanie wulgaryzacji dziennika.
Do zadań redaktora naczelnego należy również publikacja sprostowań informacji zawartych w materiale prasowym oraz komunikatów pochodzących od naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, wyroków i ogłoszeń sądowych.
Formalnoprawna opieka sprawowana nad wydawnictwem gwarantuje, że wszystkie osoby działające w jego imieniu będą wykonywały swoje obowiązki w zgodzie z przepisami oraz etyką rządzącą zawodem dziennikarskim.