Podczas formułowania umowy warto jest też zastanowić się nad oczekiwanymi działaniami ze strony influencera i osiągniętego efektu. Działania te mogą mieć znamiona umowy rezultatu i / lub starannego działania. W pierwszym przypadku ma być osiągnięty zamierzony cel np. wzrost sprzedaży produktu, a w drugim chociaż duża popularność postów z promocją danej marki. Zasadniczo, najczęściej spotykane są umowy łączące w sobie cechy umowy rezultatu oraz starannego działania. Konstrukcja takiej umowy opiera się na tym, że Influencer dostaje tzw. „podstawę”, czyli umówioną kwotę za swoje staranne działanie. Może ono polegać np. publikowaniu konkretnych zdjęć, filmów czy artykułów. Następnie, w trakcie trwającej współpracy, Influencer może otrzymać dodatkowe wynagrodzenie za określony rezultat, np. jeżeli zostanie w danym miesiącu sprzedana określona ilość promowanych przez niego towarów.
Chociaż z influencerem można zawrzeć umowę w dowolnej formie to warto mimo wszystko skorzystać z umowy pisemnej i przesłanie jej skanu udokumentowanej za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Rodzaje umów, które można zawrzeć z influencerem
- Umowa zlecenie – jest to najpopularniejszy rodzaj umowy z influencerem, który zobowiązuje się do wykonywania określonych działań na rzecz marki, z którą podpisuje umowę – umowa starannego działania,
- Umowa o świadczenie usług – zawiera się również w przypadku umowy wyczerpującej znamiona starannego działania,
- Umowa o dzieło – jest to umowa rezultatu. W jej przypadku zlecający dzieło oczekuje od influencera osiągnięcia konkretnego efektu,
- Umowa najmu lub dzierżawy powierzchni reklamowej – jest to dosyć nietypowe podejście do zawieranej umowy. Najemca czyli influencer wynajmuje od influencera powierzchnię reklamową np. w postaci przestrzeni na stronie internetowej. Influencer zobowiązuje się do odpłatnego udostępnienia powierzchni do wykorzystania przez drugą stronę umowy.
Ważną rzeczą jest, aby szczegółowo określić sposób realizacji umowy ponieważ obie strony mogą mieć odmienne wyobrażenie co do zasad współpracy. Ponadto jeśli realizacja umowy jest rozłożona w czasie to warto wykonać harmonogram działania.
Zabezpieczenia prawne w influencer marketingu
Odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy to element, który jest dosyć często pomijany, a bardzo istotny. Oczywiście w przypadku niezawarcia w umowie klauzuli o odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego, ale warto dostosować zapisy umowy do własnych wymagań i potrzeb. Można dowolnie kształtować umowę, ujmując w niej również rękojmię za wady prawne lub fizyczne oraz regulując w odpowiedni sposób kwestie dotyczące ewentualnych kar umownych.