AML- czym jest i jakie obowiązki ze sobą niesie?
AML (ang. Anti-Money Laundering) i CFT (ang. Combating the Financing of Terrorism) to szereg regulacji prawnych, których założeniem jest przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Większość obowiązujących w tym zakresie przepisów wynika z dyrektyw unijnych, które w Polsce wdrożone zostały głównie w ustawie z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Przepisy te nakładają na określone podmioty, nazywane „instytucjami obowiązanymi”, obowiązek wdrożenia szczególnych procedur i środków bezpieczeństwa umożliwiających im „wychwycenie” transakcji podejrzanych i podjąć odpowiednie środki w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i w celu zapobiegania finansowaniu terroryzmu.
- Pierwszą kwestią w kontekście przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu jest ustalenie, czy podmiot jest instytucją obowiązaną w myśl ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. Na mocy ostatnich nowelizacji, krąg instytucji obowiązanych został znacznie rozszerzony. Obecnie obejmuje on m.in. pośredników nieruchomości, firmy pożyczkowe czy biura rachunkowe. Ustalenie statusu instytucji obowiązanej determinuje konieczność realizacji kolejnych obowiązków, do których należą między innymi: Wdrożenie procedury AML,
- Przeprowadzenie szkoleń dla osób odpowiedzialnych za AML/CFT w działalności instytucji obowiązanej,
- Przeprowadzenie oceny ryzyka AML.
Należy jednak nadmienić, że są to tylko przykładowe obowiązki. Pełne wdrożenie AML w firmie zazwyczaj nie jest łatwe i wymaga konsultacji i pracy zarówno ze strony pracowników podmiotu, jak i zewnętrznych doradców (np. kancelarii prawnych) , których pomoc zazwyczaj jest nieodzowna.
Czym jest VI dyrektywa AML?
Dnia 20 lipca 2021 roku Komisja Europejska przyjęła pakiet legislacyjny dotyczący przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML/CFT), w tym propozycję szóstej dyrektywy AML/CFT. Szósta dyrektywa AML/CFT („AMLD6”) zastąpi istniejącą dyrektywę 2015/849/UE (czwartą dyrektywę AML, zmienioną przez dyrektywę 2018/843, piątą dyrektywę AML).
Propozycja Komisji ma na celu wzmocnienie unijnego systemu AML/CFT. Ustanawia mechanizmy, które państwa członkowskie mają wdrożyć, aby zapobiec wykorzystaniu systemów finansowych do prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. Propozycja zwiększa spójność podejścia i ma na celu uniknięcie różnic regulacyjnych między państwami członkowskimi. Rola organów publicznych w nadzorze nad samoregulującymi się podmiotami została wyjaśniona; określono rolę nowego Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (AMLA) oraz obowiązek współpracy innych organów z nim.
Rada podkreśliła znaczenie identyfikacji i weryfikacji beneficjentów rzeczywistych w różnych podmiotach. Przedstawiła również, jak klarowność w zakresie przechowywania danych i ochrony danych mogłaby poprawić pracę właściwych organów. Chciała także zapewnić, że osoby, które mogą wykazać uzasadniony interes, takie jak dziennikarze i organizacje społeczne, będą mogły uzyskać dostęp do informacji o beneficjentach rzeczywistych w rejestrach.
30 maja 2024 roku Rada zatwierdziła stanowisko Parlamentu, tym samym przyjmując dyrektywę. 31 maja podpisano ostateczny akt, procedura została zakończona i opublikowana w Dzienniku Urzędowym 19 czerwca 2024 roku.
Jakie zmiany przewidziano w VI dyrektywie AML?
Pełna nazwa VI Dyrektywy o AML to Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1673 z dnia 23 Października 2018 r. w sprawie zwalczania prania pieniędzy za pomocą środków prawnokarnych . Sama nazwa dyrektywy wskazuje, że jej zakresem będą objęte głównie przepisy karne związane z AML. Nie ulega wątpliwości, że w każdym państwie członkowskim pranie pieniędzy jest penalizowane, lecz przepisy te mogą się w tym zakresie znacząco pomiędzy sobą różnić. Celem tej dyrektywy – jak wprost wskazano w motywach do niej – jest przede wszystkim zapewnienie jednolitego stosowania sankcji za pranie pieniędzy.
Zgodnie z dyrektywą jako przestępstwa prania pieniędzy będą kwalifikowane umyślne działania, w szczególności takie jak:
- konwersja lub przekazanie mienia, ze świadomością, że pochodzi ono z działalności przestępczej, w celu ukrycia lub zatajenia nielegalnego pochodzenia tego mienia lub udzielenia pomocy dowolnej osobie, która bierze udział w takiej działalności, w celu umożliwienia tej osobie uniknięcia konsekwencji prawnych takiego działania;
- ukrycie lub zatajenie prawdziwego charakteru mienia, jego źródła, miejsca położenia, rozporządzania nim, przemieszczania, praw odnoszących się do mienia lub własności mienia, ze świadomością, że mienie to pochodzi z działalności przestępczej;
- nabycie, posiadanie albo użytkowanie mienia, ze świadomością w momencie jego otrzymania, że mienie to pochodzi z działalności o charakterze przestępczym.
Warto także wspomnieć, że kolejną istotną zmianą w zakresie przepisów karnych dot. AML, jest, że karze może podlegać nie tylko samo sprawstwo, ale także pomocnictwo, podżeganie i usiłowanie. O ile art. 299 kodeksu karnego, który typizuje przestępstwo prania pieniędzy, jest uregulowany dość szeroko, o tyle w wyniku 6 dyrektywy AML możemy spodziewać się nie tyle zmiany ww. normy prawnej, ale przede wszystkim surowszej wykładni tego przepisu. 6 Dyrektywa AML wprowadza listę 22 przestępstw tzw. bazowych w stosunku do przestępstwa prania pieniędzy, które w każdym przypadku uznaje się za działalność przestępczą w rozumieniu przepisów AML. Przestępstwo źródłowe to przestępstwo, wskutek którego zostały uzyskane dochody, które muszą być wprowadzone do obrotu przy użyciu prania pieniędzy. Zaliczono do nich w szczególności:
- udział w zorganizowanej grupie przestępczej,
- wymuszenia,
- terroryzm,
- handel ludźmi i przemyt nielegalnych migrantów,
- nielegalny handel narkotykami i substancjami psychotropowymi,
- wykorzystanie seksualne,
- nielegalny handel bronią,
- korupcja,
- przestępstwa przeciwko środowisku,
- przemyt,
- przestępstwa podatkowe oraz,
- cyberprzestępstwa.
Bardzo ważna w kontekście wdrożenia 6 Dyrektywy AML jest rola państw członkowskich, którym pozostawiono również pewną swobodę w zakresie regulacji pewnych kwestii. Państwa członkowskie mogą przede wszystkim uregulować, czy przestępstwo prania pieniędzy może być popełnione wskutek lekkomyślności, czy rażącego niedbalstwa (tj. jeżeli sprawca powinien był z łatwością się domyśleć, że środki pochodzą z nielegalnego źródła).
Jak przygotować się do zmian 6 Dyrektywy AML?
O ile w systemie EUR-LEX wskazano, że przepisy szóstej dyrektywy AML zostały w Polsce już częściowo wdrożone, o tyle implementacja nie ma charakteru kompleksowego i pełnego, tak jak np. miało to miejsce w przypadku wdrożenia V dyrektywy AML. Potencjalnie zatem w przyszłości możemy się spodziewać kolejnej zmiany krajowych przepisów (zwłaszcza tych dotyczących odpowiedzialności karnej), celem pełnego wdrożenia dyrektywy VI AML.
Podkreślenia wymaga jednak, że opisywana dyrektywa dotyczy głównie odpowiedzialności karnej za przestępstwa prania pieniędzy i przestępstwa powiązane z praniem pieniędzy. Warto wskazać, że podżeganie i pomocnictwo również mogą być karalne, zatem najlepszym przygotowaniem na nowe, zaostrzone przepisy karne jest pełne i poprawne wdrożenie wymogów AML określonych w obecnie obowiązujących aktach prawnych (w tym przede wszystkim w ustawie o AML), aby uniknąć uznania osoby odpowiedzialnej za AML w instytucji obowiązanej za pomocnika w popełnieniu przestępstwa prania pieniędzy.
Warto ponownie zweryfikować, czy firma nie posiada statusu instytucji obowiązanej. Jeżeli tak, należy zastosować odpowiedni kroki, aby dostosować działalność gospodarczą do obowiązujących przepisów AML/CFT.
Śledzenie aktualnych zmian związanych z wdrażaniem dyrektywy VI AML przez Polskę również może okazać się przydatne. Większość dokumentów przygotowywanych w procesie legislacyjnym w Polsce (w tym przede wszystkim projekty ustaw, uzasadnienie i sprawozdania z prac w komisjach) co do zasady jest publicznie dostępna. Oczywiście interpretacja tekstów prawnych (w tym również w toku procesu legislacyjnego) wymaga specjalistycznych umiejętności, zatem warto w tym zakresie podjąć współpracę z kancelarią prawną specjalizującą się w AML.
Podsumowanie
Zmiany w krajowych przepisach dot. przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu zazwyczaj są powodowane wdrożeniem nowych regulacji na szczeblu unijnym. Podobnie jest w przypadku 6 dyrektywy AML, której celem jest harmonizacja przepisów karnych za pranie pieniędzy we wszystkich krajach członkowskich. Mimo że termin na wdrożenie przepisów unijnych do krajowego porządku prawnego już minął, wydaje się, że konieczne są kolejne zmiany w przepisach, które mogą wymagać zmiany ustaw. Jeżeli mają Państwo w tym zakresie wątpliwości, zachęcamy do kontaktu z zespołem kancelarii.
Pytania i odpowiedzi
Nieprzestrzeganie AML wiąże się zazwyczaj z dotkliwymi konsekwencjami nie tylko dla osób fizycznych odpowiedzialnych za AML w firmie, ale także dla całego podmiotu. Oprócz sankcji karnej, którą opisujemy powyżej, na podmiot może zostać nałożona również administracyjna kara pieniężna, której wysokość zależy od kilku zmiennych.
Wdrożenie AML to złożony proces, który zazwyczaj wymaga udziału zewnętrznego doradcy. Należy zacząć przede wszystkim od weryfikacji, czy przedsiębiorstwo ma status instytucji obowiązanej, a następnie wdrożyć najważniejsze elementy- procedurę, ocenę ryzyka i zasady raportowania do GIIF.
Państwa członkowskie miały czas na wdrożenie 6 Dyrektywy AML do 20 grudnia 2020 roku. Analizując jednak zmiany legislacyjne od tego czasu, należy dojść do wniosku, że dyrektywa nie została w Polsce wdrożona jeszcze w pełni. Możemy się zatem w tym zakresie spodziewać zmian w kodeksie karnym, kodeksie karnym skarbowym oraz ustawie o AML.
Może Ciebie również zainteresować:
AML dla branż:
- PROCEDURA AML DLA BIURA RACHUNKOWEGO
- PROCEDURA AML DLA POŚREDNIKÓW NIERUCHOMOŚCI
- PROCEDURA AML DLA CENTRUM USŁUG WSPÓLNYCH
- PROCEDURA AML DLA BANKU SPÓŁDZIELCZYM
- PROCEDURA AML DLA KANTORU WYMIANY WALUT
- PROCEDURA AML DLA KANTORU KRYPTOWALUT
- PROCEDURA AML DLA OPERATORÓW POCZTOWYCH
- PROCEDURA AML W FUNDACJI I STOWARZYSZENIU
- PROCEDURA AML DLA NOTARIUSZY
- PROCEDURA AML DLA FAKTORINGU
- PROCEDURA AML – OBRÓT ZŁOTEM DEWIZOWYM
- ZASADY ŁADU KORPORACYJNEGO DLA INSTYTUCJI NADZOROWANYCH
Warto wiedzieć:
- DOKUMENTACJA AML (PROCEDURA)
- SZKOLENIE AML
- AUDYT AML
- AML – FORMUŁOWANIE OCENY RYZYKA
- AML – POJĘCIE BENEFICJENTA RZECZYWISTEGO
- AML – LIMITY TRANSAKCJI
- AML – ZASADY RAPORTOWANIA DO GIIF
- AML – GRUPOWA PROCEDURA PRZECIWDZIAŁANIU PRANIU PIENIĘDZY
- AML – OŚWIADCZENIE O ŹRÓDLE POCHODZENIA ŚRODKÓW
- AML – KONTROLA W INSTYTUCJI OBOWIĄZANEJ
- AML – KARTY PRZEDPŁACONE
- NOWELIZACJA AML 6 – WSKAZÓWKI FATF
- PROCEDURY KYC (Know Your Customer)
- AML DLA FUNDACJI RODZINNYCH
Zaufali nam: