Jakie instytucje kontroluje KNF?

Komisja Nadzoru Finansowego (Urząd Komisji Nadzoru Finansowego) jest instytucją, która dba o to, aby rynek finansowy w Polsce funkcjonował w sposób prawidłowy. Zapewnia stabilność, bezpieczeństwo obrotu oraz przejrzystość funkcjonowania. Kreuje także zaufanie uczestników do rynku finansowego oraz zapewnia ochronę ich interesów. Aby powyższe było możliwe, głównym zadaniem Komisji jest nadzór nad podmiotami rynku finansowego. Są to instytucje, które świadczą usługi oparte o instrumenty finansowe (dystrybucji ubezpieczeń organ nadzoru). Możemy podzielić je na kilka podstawowych kategorii:
- podmioty sektora bankowego – w tym banki komercyjne (w postaci spółek akcyjnych), banki hipoteczne, banki państwowe oraz banki spółdzielcze,
- podmioty sektora kapitałowego – firmy inwestycyjne i ich agenci, towarzystwa funduszy inwestycyjnych, alternatywne spółki inwestycyjne, domy maklerskie, doradcy inwestycyjni i maklerzy giełdowi, emitenci akcji;
- podmioty sektora ubezpieczeniowego – zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracyjne;
- podmioty sektora emerytalnego – podmioty oferujące produkty emerytalne (PPK, PPE, PTE lub IKE/IKZE);
- kasy spółdzielcze, tzw. SKOKi;
- podmioty sektora usług płatniczych i pieniądza elektronicznego – m.in. Małe Instytucje Płatnicze, Biura Usług Płatniczych, Krajowe Instytucje Płatnicze, oraz dostawcy świadczący usługę dostępu do informacji o rachunku (AISP);
- instytucje sektora pożyczkowego – od 1 stycznia 2024 roku, i tylko w zakresie w zakresie udzielania kredytu konsumenckiego, firmy pożyczkowe podlegają nadzorowi sprawowanemu przez Komisję Nadzoru Finansowego zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 12 maja 2011 roku o kredycie konsumenckim.
Komisja wykonuje czynności nadzorcze, wobec powyższych podmiotów, na podstawie m.in. przepisów Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym. Zgodnie z art. 26 ww. Ustawy, Komisja może przeprowadzać kontrole działalności lub sytuacji finansowej podmiotów nadzorowanych, przez które Ustawa rozumie:
- podmioty prowadzące działalność na rynku kapitałowym na podstawie zezwoleń Komisji lub innego właściwego organu administracji, oraz
- inne podmioty – w zakresie, w jakim ciążą na nich określone w odrębnych przepisach obowiązki związane z uczestnictwem w tym rynku.
Co więcej, z przywołanego przepisu wynika także uprawnienie Komisji do kontrolowania również:
- osób trzecich, jeśli podmiot nadzorowany powierzył, w granicach upoważnienia wynikającego z właściwych przepisów, wykonywanie niektórych czynności z zakresu podlegającego nadzorowi Komisji,
- podmiotów zależnych od podmiotów nadzorowanych;
- banku, o którym mowa w art. 70 ust. 2 Ustawy o Obrocie Instrumentami Finansowymi.
Kto i kiedy zarządza kontrolę w podmiocie nadzorowanym?
W ramach upoważnienia do nadzorowania instytucji finansowych, Komisji przysługuje możliwość pozyskiwania informacji oraz weryfikacji ich prawdziwości (co można przeczytać na stronie internetowej KNF). Oznacza to w praktyce, że kontroli nie podlegają tylko instytucje, które coś “przeskrobią” (nie potrzeba wniesienia skargi z zakresem kontroli czy w zakresie korzystania np. z pośredników ubezpieczeniowych w ustawie wpisu pod adresem w związku). Wypełnianie zadań polegających na nadzorowaniu podmiotów rynku finansowego Komisja wykonuje w sposób ciągły i cykliczny, dokonując kontroli w konkretnych podmiotach w miarę potrzeb i z różnym natężeniem.
Zgodnie z art. 27a Ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym, kontrolę zarządza dyrektor lub zastępca dyrektora komórki organizacyjnej urzędu Komisji, do zadań której należy przeprowadzanie kontroli. Dla przykładu, względem towarzystw funduszy inwestycyjnych, decyzję o wszczęciu kontroli podejmuje dyrektor Departamentu Funduszy Inwestycyjnych i Funduszy Emerytalnych.
O wszczęciu kontroli podmiot nadzorowany jest wcześniej powiadamiany. Dzieje się to nie wcześniej niż na 3 dni przed planowanym rozpoczęciem kontroli. Tym sposobem Komisja zapobiega preparowaniu dokumentów lub „pudrowaniu” nieprawidłowości przez podmiot poddawany kontroli. Powiadomienie o kontroli ma charakter pisemny. Komisja wskazuje w nim przedmiot i zakres kontroli tak, aby umożliwić kontrolowanemu sprawne zgromadzenie lub przygotowanie dokumentów i zebranie innych danych niezbędnych do przeprowadzenia kontroli. Konieczna jest wówczas także obecność osób reprezentujących kontrolowanego i jego kluczowych pracowników.
Szczegółowe elementy zawiadomienia ujęte zostały w art. 28 Ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym. Wśród nich znajdują się przede wszystkim: podstawa prawna do przeprowadzenia kontroli, imiona, nazwiska oraz stanowiska służbowe kontrolerów, przedmiot i zakres kontroli oraz data rozpoczęcia kontroli i przewidywany czas jej trwania. Ponadto w zawiadomieniu powinno znajdować się także pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego.
O prawach i obowiązkach przysługujących podmiotom kontrolowanym, mogą Państwo przeczytać więcej w artykule: Prawa i obowiązki podmiotu kontrolowanego w sektorze finansowym.
Kontrolę w podmiocie nadzorowanym Komisja może wszcząć także w wyniku zawiadomienia o nieprawidłowościach. Informacje o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu podmiotów działających na rynku finansowym mogą być przekazywane do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego pisemnie, na adres Komisji, lub drogą elektroniczną na adres e-mail lub poprzez ePUAP. Należy pamiętać jednak, że zadania Komisji Nadzoru Finansowego nie obejmują zajmowania stanowiska w indywidualnych sprawach konsumentów ani rozpatrywania zgłaszanych przez nich zarzutów. Komisja nie działa także na wniosek, ale złożone zawiadomienie może stanowić dla niej sygnał do wszczęcia kontroli.
Jak wygląda kontrola KNF w praktyce?

Kontrole Komisji mają co do zasady charakter bezpośredni. Oznacza to, że przeprowadzane są przez pracowników Komisji, zwanych kontrolerami, w siedzibie danego podmiotu, w szczególności w lokalu jego centrali, oddziału lub przedstawicielstwa. W tym miejscu warto także wspomnieć o zasadzie wyrażonej w art. 32 ust. 8 Ustawy, tj. zasadzie minimalizacji uciążliwości kontroli. Zgodnie z przywołanym przepisem, przeprowadzenie kontroli nie powinno, w miarę możliwości, zakłócać pracy kontrolowanego.
Kontrolerzy
Kontrolerzy, o których już wspomniano, to osoby co do zasady będące pracownikami Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego upoważnione przez Przewodniczącego KNF do przeprowadzenia kontroli. W drodze wyjątku kontrolerami mogą być także osoby niezatrudnione w UKNF, ale posiadające rozległą wiedzę najczęściej z zakresu IT, sprawozdawczości finansowej oraz otoczenia regulacyjnego.
W ramach zespołu, przeprowadzającego kontrolę w podmiocie nadzorowanym, działają minimum dwie osoby. Przed rozpoczęciem czynności są oni zobligowani okazać swoją legitymację służbową oraz upoważnienie do przeprowadzenia kontroli. Kontrolerzy informują również osoby reprezentujące podmiot nadzorowany o przysługujących mu prawach i obowiązkach, w szczególności o skutkach prawnych utrudniania lub uniemożliwiania przeprowadzenia czynności kontrolnych, a także o odpowiedzialności za złożenie nieprawdziwych wyjaśnień lub zatajenie prawdy.
Podmiot nadzorowany powinien zapewnić kontrolerom odpowiednie warunki do sprawnego przeprowadzenia kontroli. W miarę możliwości, udostępnia im rozwiązania techniczne: komputery, sieć bezprzewodową, telefon czy kserokopiarkę, które mają usprawnić wykonywanie czynności kontrolnych, a także odrębne pomieszczenie, w którym zespół kontrolujący może dokonywać przeglądu dokumentacji, ksiąg i innych nośników informacji.
Czynności kontrolne
Jakie metody stosuje Komisja w ramach prowadzonych kontroli? Przede wszystkim dąży do tego, aby zapoznać się z działaniami konkretnego podmiotu i jego sposobami prowadzenia działalności. W tym celu bada dokumentację operacyjną podmiotu, a także przeprowadza rozmowy z pracownikami. Może również zwrócić się z żądaniem prezentacji dodatkowych informacji czy wyjaśnień przez podmiot kontrolowany, jeśli uzna takie działanie za zasadne.
Kontrolowany podmiot ma obowiązek dostarczyć dane kontrolerom bez zbędnej zwłoki. Obowiązek ten rozszerzony jest także na osoby wchodzące w skład statutowych organów kontrolowanego lub osoby pozostające z kontrolowanym w stosunku pracy, zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze. Są one obowiązane do niezwłocznego sporządzenia i przekazania, na koszt kontrolowanego, kopii dokumentów, korespondencji elektronicznej, rejestrów połączeń telefonicznych i rejestru przesyłu danych lub innych nośników informacji oraz udzielenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień, dotyczących przedmiotu kontroli w terminie, w sposób i w formie określonych w żądaniu.
W ramach wykonywanych czynności, zespół kontrolny ma nie tylko uprawnienie wglądu w dokumentację podmiotu nadzorowanego czy przeprowadzenia rozmów z pracownikami. Kontroler ma także prawo wstępu do miejsc i pomieszczeń. Jest uprawniony do swobodnego poruszania się bez obowiązku uzyskania przepustki oraz nie podlega rewizji osobistej. Samodzielnie może sporządzać kopie przedłożonej mu dokumentacji oraz żądać sporządzenia zestawień określonych danych i informacji na podstawie dokumentów i innych nośników informacji, wyznaczając sposób i formę oraz odpowiedni termin do ich przekazania.
Zgodnie z art. 34 Ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym, ustaleń dokonuje się na podstawie zebranych w toku kontroli:
- dokumentów, innych nośników informacji i rejestrów;
- wyjaśnień udzielonych przez osoby będące członkami organów, pracownikami i współpracownikami,
- danych i informacji zamieszczonych w systemach informatycznych;
- oświadczeń osób trzecich;
- zapisów obrazu lub dźwięku;
- innych materiałów, które mogą przyczynić się do ustalenia stanu faktycznego w zakresie objętym kontrolą.
Należy pamiętać, ze w przypadku, gdy w ramach kontroli, Komisja odbiera ustne wyjaśnienia od osób występujących z ramienia podmiotu nadzorowanego, każdorazowo powinien zostać sporządzony protokół. Swoje egzemplarze podpisują i otrzymują zarówno kontroler jak i kontrolowany.
Protokół kontrolny
W wyniku przeprowadzonej kontroli, Komisja dokonuje analizy zebranych informacji i danych. Dokumentem, który dowodzi przeprowadzonych czynności, jest protokół kontroli. To w nim także zamieszcza się wyniki kontroli.
Protokół kontroli zostaje sporządzony w postaci papierowej lub elektronicznej. Jeśli ma on formę papierową wówczas kontrolerzy sporządzają trzy egzemplarze, z czego dwa przekazują do podmiotu kontrolowanego. Tymczasem protokół kontroli utrwalony w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym kontrolera i także przekazuje do instytucji nadzorowanej. Protokół musi także – bez względu na swoją formę – zostać odpowiednio podpisany, zgodnie z reprezentacją, przez kontrolowanego.
Zespół ma 30 dni od dnia zakończenia kontroli, aby przekazać protokół podmiotowi nadzorowanemu. Protokoły kontroli doręcza się kontrolowanemu bezpośrednio, za pokwitowaniem. albo odpowiednio na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 Ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.
Zgodnie z listą elementów obligatoryjnych, zawartą w art. 35a Ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym, protokół musi zawierać:
- firmę (nazwę) i adres kontrolowanego;
- wskazanie jednostek organizacyjnych kontrolowanego, objętych kontrolą;
- imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe kontrolerów;
- numer i datę upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz wzmiankę o jego zmianach;
- określenie przedmiotu i zakresu kontroli;
- datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
- imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób składających oświadczenia oraz udzielających informacji i wyjaśnień w toku kontroli;
- wzmiankę o pouczeniu, o prawach i obowiązkach kontrolowanego;
- opis dokonanych czynności kontrolnych oraz ustalenia dotyczące stanu faktycznego, ze wskazaniem dokumentów lub innych informacji i materiałów, na jakich ustalenia te zostały oparte, jak również opis stwierdzonych nieprawidłowości, ich zakresu i przyczyn;
- wykaz sporządzonych protokołów oraz wykaz czynności;
- miejsce i datę sporządzenia protokołu kontroli;
- wzmiankę o udzieleniu zaleceń;
- informację, że odmowa podpisania protokołu kontroli nie zwalnia kontrolowanego z wykonania zaleceń,
- zarządzenia Przewodniczącego Komisji wydane w toku kontroli.
Co w przypadku, gdy kontrolowany nie zgadza się z informacjami przedstawionymi w protokole? Zgodnie z art 36 ust 2b Ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym, podmiot nadzorowany może odmówić podpisania protokołu kontroli, wyjaśniając na piśmie przyczyny odmowy. Ma na to 14 dni od dnia doręczenia mu protokołu. Może także złożyć umotywowane zastrzeżenia do treści protokołu. Zastrzeżenia należy zgłosić w formie pisemnej Przewodniczącemu Komisji w terminie 14 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli. W odpowiedzi na złożone zastrzeżenia Przewodniczący może – uwzględniając wyartykułowane uwagi – dokonać zmiany protokołu w postaci aneksu, lub wydać stanowisko w którym wskaże argumenty przemawiające za nieuwzględnieniem zastrzeżeń. Przewodniczący jest zobligowany do rozpatrzenia zastrzeżeń w terminie 30 dni od dnia ich złożenia.
Zalecenia pokontrolne
Jednym z najważniejszych elementów protokołu pokontrolnego są zalecenia. Jeśli w trakcie prowadzenia czynności Komisja dostrzeże uchybienia lub nieprawidłowości w zakresie działalności podmiotu, może zobowiązać go do podjęcia określonych działań naprawczych i wyznaczyć termin na ich wykonanie, nie krótszy niż 14 dni. W przypadkach niecierpiących zwłoki, gdy wymaga tego bezpieczeństwo obrotu lub interes inwestorów, Przewodniczący Komisji może wydać zalecenia nawet przed zakończeniem kontroli.
KNF posiada szereg kompetencji w zakresie stosowania środków nadzorczych. W przypadku wykrycia nieprawidłowości w funkcjonowaniu podmiotu nadzorowanego może nakładać kary finansowe przewidziane w przepisach prawa, a także w ostateczności cofnąć zezwolenie na prowadzenie działalności przez daną instytucję. W przypadkach naruszeń mniejszej wagi, Komisja wydaje zwykle zalecenia, kierowane indywidualnie do danego podmiotu, lub rekomendacje i wytyczne, których celem jest oddziaływanie na cały sektor rynku finansowego.
Podmiot nadzorowany zobowiązany jest niezwłocznie, nie później niż w dniu następnym po upływie terminu do usunięcia nieprawidłowości wskazanych w zaleceniach, do przekazania Komisji informacji o sposobie ich uwzględnienia, wskazując szczegółowy sposób usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
Zachęcamy także do zapoznania się z artykułem „, Lista ostrzeżeń KNF – czym jest i jak zostać z niej skreślonym?” dostępnym na naszej stronie, z którego dowiedzą się Państwo czym jest lista ostrzeżeń publicznych KNF i kto może na nią trafić.
Ile czasu może trwać kontrola KNF?
Szczegółowy czas trwania kontroli Komisji zawsze powinien być wskazany już w zawiadomieniu o jej wszczęciu. Z uwagi jednak na zakres prac i ich złożoność Komisja może ten czas przedłużyć. Zgodnie z przepisem zawartym w art. 29 Ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym, kontrola powinna zakończyć się przed upływem 12 miesięcy od jej wszczęcia. Za dzień zakończenia kontroli uważa się dzień, w którym dokonana została ostatnia czynność kontrolna, poprzedzająca sporządzenie protokołu kontroli. O zakończeniu kontroli KNF niezwłocznie pisemnie informuje kontrolowanego.
Brak współpracy podmiotu kontrolowanego

W sytuacji, gdy osoby działające z ramienia podmiotu nadzorowanego, nie współpracują z zespołem kontrolnym, narażają się przede wszystkim na wysoką grzywnę. Zgodnie z art. 46 Ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym, ten kto utrudnia lub udaremnia przeprowadzanie czynności w postępowaniu kontrolnym lub administracyjnym, podlega karze grzywny do 500 000 zł, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Ponadto, Komisja może w drodze decyzji nałożyć na instytucję nadzorowaną karę pieniężną w wysokości do 20 000 000 zł, jeżeli kontrolowany uniemożliwia lub utrudnia rozpoczęcie lub przeprowadzenie kontroli, w tym nie wykonuje obowiązków lub uniemożliwia wykonywanie czynności. W przypadku, gdy podmiot utrudnia lub uniemożliwia przeprowadzenie kontroli, kontroler może także skorzystać z pomocy funkcjonariuszy Policji. Funkcjonariusze Policji wykonują na polecenie kontrolera czynności umożliwiające sprawne i niezakłócone przeprowadzenie kontroli.
Jakie nieprawidłowości wykrywa Komisja?
Komisja Nadzoru Finansowego każdego roku przeprowadza kilkadziesiąt kontroli w podmiotach nadzorowanych. Część z nich kończy się stwierdzeniem przez Komisję nieprawidłowości skutkujących nałożeniem na kontrolowanych wysokich kar finansowych, opiewających na setki tysięcy złotych.
Komisja wielokrotnie nakładała już kary na podmioty sektora kapitałowego związane rażącym naruszeniem obowiązków informacyjnych, w tym z niepublikowaniem, lub opóźnieniami w publikowaniu informacji i sprawozdań. Podmioty nadzorowane mają bowiem obowiązki raportowe nie tylko w stosunku do organów państwowych czy rynku, ale także w stosunku do Komisji. Komisja na bieżąco analizuje raporty przesyłane przez instytucje finansowe oraz ocenia, czy wypełniają one określone przepisami prawa wymogi. W przypadku kontroli dokonywanych w towarzystwach ubezpieczeń społecznych, Komisja często wykrywa naruszenia polegające na opóźnieniach w wypłacie odszkodowań lub nieumotywowanej odmowie ich wypłaty. Kary za takie naruszenia otrzymały w 2023 roku m.in. Wiener Towarzystwo Ubezpieczeń SA, UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń SA, Link4 Towarzystwo Ubezpieczeń SA oraz Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska SA.
KNF jest także jednostką właściwą w zakresie wykonywania ustawowych zadań w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu wobec instytucji obowiązanych, przez nią nadzorowanych. W tym zakresie KNF ściśle współpracuje z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej. W 2023 roku Komisja, działając jako organ umocowany w tym zakresie, nałożyła karę administracyjną na PayU SA, będącym jednym z największych dostawców usług płatności elektronicznych w Polsce. KNF zarzucił spółce naruszenie przepisów Ustawy o AML poprzez brak zastosowania środków bezpieczeństwa finansowego w postaci weryfikacji tożsamości osób uprawnionych do reprezentowania klienta, w zakresie identyfikacji i weryfikacji beneficjenta rzeczywistego oraz zapewnienia że posiadane dokumenty, dane lub informacje dotyczące stosunków gospodarczych są na bieżąco aktualizowane, a także poprzez nieudokumentowanie zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego. W 2022 roku kary administracyjne, także za naruszenia przepisów ustawy o AML, Komisja nałożyła na banki: ING Bank Śląski S.A. oraz PlusBank SA.
Kontrolą KNF, która odbiła się echem w branży finansowej, była kontrola przeprowadzona w domu maklerskim Copernicus Securities SA, zakończona odebraniem podmiotowi licencji na wykonywanie działalności maklerskiej. Kontrola KNF wykazała, że na początku 2018 r. Copernicus podjął współpracę z podmiotami nieuprawnionymi do oferowania instrumentów finansowych. Celem takiego działania była chęć zwiększenia sprzedaży obligacji i innych instrumentów finansowych. Tymczasem klienci firm inwestycyjnych, inwestując swoje środki, czynią to w zaufaniu do podmiotów je oferujących, do ich profesjonalizmu, rzetelności oraz bezpieczeństwa całego procesu wynikającego z zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej.
Komisja nie stroni także od nakładania kar na osoby fizyczne – członków zarządów oraz rad nadzorczych podmiotów nadzorowanych. Takie sytuacje mają miejsce m.in. w przypadku naruszenia przez takie osoby przepisów rozporządzenia MAR i transakcji akcjami spółek w trakcie okresów zamkniętych, poprzedzających złożenie raportów okresowych.
Podsumowanie
Ustawowo wyznaczone zadania KNF obejmują podejmowanie działań służących prawidłowemu funkcjonowaniu rynku finansowego. Komisja pełni funkcje: licencyjną, regulacyjną, kontrolną i dyscyplinującą. W ramach działań nadzorczych prowadzi kontrole w instytucjach finansowych, których celem jest wykrycie nieprawidłowości w działalności tych podmiotów. W wyniku kontroli wydaje zalecenia mające poprawić funkcjonowanie podmiotów, może także nałożyć kary finansowe lub w ostateczności odebrać pozwolenia i licencje na prowadzoną działalność.
Pytania i odpowiedzi
Tak. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zagrożenia bezpieczeństwa obrotu czynności kontrolne niecierpiące zwłoki mogą być podejmowane w dniach wolnych od pracy lub poza godzinami pracy kontrolowanego, po uprzednim poinformowaniu osoby uprawnionej do reprezentowania kontrolowanego.
Tak. Czynności kontrolne mogą być utrwalane przy wykorzystaniu urządzeń rejestrujących dźwięk lub obraz, po uprzednim poinformowaniu osoby biorącej udział w tych czynnościach. Kontroler przekazuje kontrolowanemu kopię zapisu dźwięku lub obrazu.
Nie. Odmowa podpisania protokołu kontroli nie zwalnia kontrolowanego z wykonania zaleceń Komisji.
Może Ciebie również zainteresować:
Kantory walut w pigułce:
- Internetowy kantor wymiany walut – Jakie są wymogi prawne?
- Jak otworzyć kantor – wszystko co musisz wiedzieć
- Rejestracja handel kryptowalutami w Polsce
- Podatki od kryptowalut – rozliczanie w Polsce
- Wymogi prawne dla prowadzenia w Polsce działalności związanej z obrotem kryptowalutami
- Doradztwo inwestycyjne w zakresie kryptowalut i kryptoaktywów – czy wymagane jest zezwolenie KNF?
Warto wiedzieć:
- Procedura AML
- Czy obracając walutami wirtualnymi trzeba być małą instytucją płatniczą (MIP)?
- Jak zostać małą instytucją płatniczą (MIP)
- Procedury KYC (Know Your Customer) w działalności instytucji obowiązanych
- Na czym polega działalność FinTech?
- Szkolenie AML
- AML – Kontrola w instytucji obowiązanej
- AML – zasady raportowania do GIIF
- Kontrola KNF w instytucji nadzorowanej
Zaufali nam: