Jakie stawki ryczałtu można zastosować w branży IT?
Ryczałt jest jednym z dostępnych rodzajów opodatkowania, który może być wybierany przez osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą oraz przez spółki cywilne i wspólników spółek jawnych. Ten rodzaj podatku jest uregulowany w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o opodatkowaniu zryczałtowanym dochodu niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (zryczałtowanym podatku dochodowym). W przypadku ryczałtu podstawą obliczenia podatku jest cały przychód, a nie uwzględnia się kosztów jego uzyskania.Przedsiębiorcy, którzy decydują się na opodatkowanie w ten sposób, muszą określić rodzaj swojej działalności i wybrać odpowiednią stawkę procentową zgodnie z wykazem zawartym w ww. ustawie. Z uwagi na niższą stawkę opodatkowania, oraz również fakt, że branża IT nie zawsze wiąże się z dużymi kosztami uzyskania przychodu, jest to korzystna forma opodatkowania m.in. dla programistów czy testerów aplikacji, także w zakresie instalowania oprogramowania.
Nie jest to jednak idealna forma opodatkowania i zwłaszcza w kontekście rozbieżności interpretacyjnych warto objaśnić kilka kluczowych kwestii –m.in. co może zostać objęte stawką podatku 12% a co stawką 8%, jakie są najnowsze interpretacje organów skarbowych w tym zakresie, oraz jak się zabezpieczyć na wypadek kontroli podatkowej.
Co może zostać objęte stawką 12%?
W branży IT, wybór między stawką 12% a 8,5% ma ścisły związek z rodzajem pracy wykonywanej przez programistę, a konkretnie z tym, czy tworzy on kody źródłowe lub czy świadczy usługi związane z programowaniem. W przypadku, gdy programista zajmuje się tworzeniem kodów źródłowych (z wyłączeniem pobierania oprogramowania i wyłączeniem publikowania gier komputerowych), właściwą stawką ryczałtu będzie stawka wynosząca 12%.
Stawkę ryczałtu 12% najczęściej odnosi się bowiem do usług związanych m.in. z:
-
wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU 58.21.10.0), z wyjątkiem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
-
programowanie systemowym (PKWiU 58.29.1) oprogramowaniem użytkowym (PKWiU 58.29.2).
-
oprogramowaniem komputerowym pobieranym z Internetu (PKWiU 58.29.3)
-
usługami związanymi z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) i oprogramowania (PKWiU 62.02)
-
oprogramowaniem (PKWiU 62.01.1) i usługami związanymi z instalowaniem oprogramowania (PKWiU 62.09.20.0).
-
pracami związanymi z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
Co może zostać objęte stawką 8,5%?
Preferencyjną, 8,5 % stawką opodatkowania będą mogli zostać objęci przede wszystkim (ale nie tylko) testerzy aplikacji czy programiści świadczący doradztwo w zakresie programowania. Zastosowanie tejs stawki opodatkowania powinno rozpocząć się od ustalenia odpowiedniego kodu PKWiU, który odzwierciedla rodzaj wykonywanej usługi. Poniżej przedstawiamy przykładowe usługi, które najczęściej kwalifikują się do zastosowania 8,5% stawki ryczałtu w zakresie technologii informatycznych jesli chodzi o stawka podatku.
-
Usługi związane z zarządzaniem systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.12).
-
Projektowanie stron internetowych/aplikacji mobilnych, w tym działania na poziomie UX/UI Designer (PKWiU 62.01.12.0).
-
Udostępnianie powierzchni reklamowej (przyporządkowane do PKWiU 63.11.20.0).
-
Modelowanie danych, czyli przetwarzanie różnego rodzaju informacji.
-
Projektowanie nowych rozwiązań technologicznych.
-
Konfiguracja narzędzi monitorujących systemy informatyczne.
Dodatkowo, stawka 8,5% ryczałtu może znaleźć zastosowanie w przypadku działań związanych wprowadzaniem nowych funkcjonalności programu, przeprowadzaniem testów ogólnych, czy omawianiem sposobu wdrażania proponowanych rozwiązań i technologii dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.11.0).
Co natomiast, jeśli przedsiębiorca w ramach jednej umowy i na jednej fakturze świadczy różne usługi, podlegające pod stawkę 8,5%, a inne pod stawkę 12%? Dyrektor KIS również wypowiedział się w tym zakresie. Zgodnie z interpretacjami podatkowymi, przedsiębiorca w ramach swojej działalności może stosować różne stawki ryczałtu dla różnych usług- konieczne jest jednak rozdzielenie tych pozycji na fakturze.
Przykład: Przedsiębiorca- UX Designer – zaprojektował interfejs strony internetowej i jednocześnie doradził swojemu kontrahentowi w wyborze serwera, na którym przedsiębiorca będzie przechowywał dane. Tym samym zaprojektowanie interfejsu w ramach UX Design będzie objęte stawką 8,5%, a doradztwo w zakresie oprogramowania i sprzętu komputerowego- stawką 12% (jako odpowiednie ewidencjonowanie świadczonych usług).
Jakie są poglądy organów podatkowych?
Nie ulega wątpliwości, że na gruncie praktycznym różnice pomiędzy usługami, dla których właściwą stawką jest stawka 12%, a tymi, dla których stawka wynosi 8,5% są niewielkie. Z tego powodu przedsiębiorcy często zwracają się do organów podatkowych z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. Ponadto, przedsiębiorcy zwracają się także do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o wydanie opinii w przedmiocie prawidłowego zakwalifikowania usługi zgodnie z PKWiU (Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług). Warto bowiem wskazać, że samo wpisane poprawnego PKD w rejestrze (CEIDG – na serwerach Głównego Urzędu Statystycznego) nie daje przedsiębiorcy ochrony. Organ podatkowy może zakwestionować kwalifikację i oznaczenie danej usługi. Tym samym oznaczenia (zarówno kody PKD w rejestrze, jak i oznaczenia usług na fakturze) muszą odpowiadać specyfikacji danej usługi.
Co ciekawe,organy podatkowe w sprawach z tego zakresu nie mają ugruntowanego, jednolitego stanowiska, a ponadto, w sprawach o podobnym stanie faktycznym zajmują sprzeczne stanowiska.
Przykładowo, w interpretacji z 17 kwietnia 2023 r organ podatkowy przyznał rację przedsiębiorcy stosującemu stawkę 8,5%. Ten przedsiębiorca wykonuje na rzecz zleceniodawcy testy bezpieczeństwa IT, obejmujące m.in. aplikacje, infrastrukturę, oryginały oprogramowania komputerowego, systemy, sieci i procesy IT, w tym analizy kodów źródłowych aplikacji pod kątem występowania luk bezpieczeństwa. Warto wskazać, że przedsiębiorca uzyskał opinię GUS, zgodnie z którą świadczone przez niego usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0,. W tej sprawie organ podatkowy potwierdził, że dla usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 prawidłowa stawka ryczałtu wynosi 8,5%.
W innej interpretacji podatkowej, wydanej w sprawie o bardzo zbliżonym stanie faktycznym, organ podatkowy zajął stanowisko odmienne. Sprawa dotyczyła przedsiębiorcy, który również przeprowadza testy oprogramowania analizuje systemy komputerowe klientów. Ten przedsiębiorca również uzyskał opinię GUS, zgodnie z którą świadczone przez niego usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0. W tej sprawie organ podatkowy stwierdził jednak, że właściwa będzie stawka 12%. Uznano, że czynności sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, ponieważ przedsiębiorca w praktyce doradza klientom, w kontekście konfiguracji rozwiązań IT, które dostarczane są przez podmioty trzecie.
Z powyższego wynika, że nawet pomimo znacznych podobieństw stanu faktycznego, organy podatkowe mają różne poglądy. Warto także pamiętać, że interpretacja podatkowa nie zawsze zapewnia przedsiębiorcy ochronę, co szczegółowo opisujemy poniżej.
Czy zwrot kosztów w ramach B2B jest objęty podatkiem?
Podatnicy korzystający z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tacy jak jednoosobowi przedsiębiorcy świadczący usługi w ramach B2B, muszą być świadomi, że nie mogą pomniejszać swoich przychodów o zwroty kosztów gwarantowane umowami o świadczenie usług (w tym umowy B2B). W kontekście jednego z przypadków interpretacji indywidualnej z dnia 6 czerwca 2022 r., Dyrektor KIS rozpatrzył sytuację programisty, który otrzymał zwrot kosztów związanych z realizacją umowy, takich jak koszty dojazdu, biletów, kosztów noclegu i innych wydatków. To ważne, że w przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, niezależnie od tego, czy koszty związane z działalnością gospodarczą są pomniejszane w opodatkowaniu na zasadach ogólnych,podatnik jest zobowiązany uznać zwrot tych wydatków za przychód podatkowy.
Organ podatkowy podkreśla, że ogólną zasadą jest opodatkowywanie wszystkich dochodów powstałych w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej. W zgodności z tą zasadą, zwrot wydatków otrzymanych przez przedsiębiorcę na ryczałcie stanowi przychód podlegający opodatkowaniu stawką ryczałtu właściwą dla rodzaju działalności, z którą te wydatki były związane. W tym kontekście zachęcamy także do lektury wpisu:
Jakie wymogi należy spełnić, aby naliczać 50% kosztów uzyskania przychodów 2023 (50% KUP) w branży informatycznej?
Jak upewnić się, że stosowana jest prawidłowa stawka ryczałtu?
Z powyższego jasno wynika, że stosowanie podatku ryczałtowego wiąże się z wieloma wątpliwościami natury prawnopodatkowej. Co ciekawe, nawet organy podatkowe różnie interpretują kwestie właściwej stawki ryczałtu w przypadku branży IT. Nie można także zapominać, że poglądy organów podatkowych wyrażone w interpretacjach indywidualnych są wiążące tylko w konkretnym przypadku (chronią tylko podmiot, który zwrócił się o wydanie ww. interpretacji).
Czy jest zatem sposób żeby korzystać z ryczałtu w branży IT w sposób bezpieczny? Na szczęście każdy przedsiębiorca, który ma wątpliwości natury podatkowej może wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Warto zatem ją uzyskać w kontekście swojego biznesu, bowiem przedsiębiorca będzie miał pewność, że stosowane mechanizmy podatkowe są w pełni zgodne z prawem.
Uzyskanie ochrony wynikającej z indywidualnej interpretacji podatkowej wiąże się jednak z koniecznością dopełnienia przewidzianych w przepisach formalności.Przede wszystkim niezbędne jest złożenie wniosku, który będzie odpowiadał wymogom formalnym. Jednym z kluczowych wymagań wniosku o wydanie interpretacji podatkowej będzie przedstawienie stanu faktycznego oraz przedstawienie własnej oceny prawnej, która następnie będzie potwierdzony (lub nie) przez dyrektora KIS.
Praktyka jasno pokazuje, że uzyskanie interpretacji podatkowej bez wsparcia profesjonalnego pełnomocnika może być utrudnione– w przypadku niekompletnego wniosku organ podatkowy nie wyda interpretacji podatkowej, a przedsiębiorca nie uzyska oczekiwanej ochrony.
Warto wskazać, że w przypadku kontroli podatkowej przedsiębiorcę może spotkać szereg negatywnych konsekwencji podatkowych- od kosztów postępowania administracyjnego, obowiązku zapłaty zaległego podatku wraz z ustawowymi odsetkami oraz ewentualne koszty opłaty egzekucyjnej. Organ podatkowy bowiem w pierwszej kolejności stwierdzi błędne stosowanie ryczałtu, a następnie co do zasady bezzwłocznie przystępuje do egzekucji administracyjnej, która skutkuje praktycznie natychmiastową blokadą rachunków bankowych, a w niektórych przypadkach zajęciem kwot przysługujących przedsiębiorcy od kontrahentów (tzw. zajęcie trzeciodłużnicze).
Podsumowanie
Zwłaszcza po ostatnich reformach systemu podatkowego przedsiębiorcy działający w branży IT mogą mieć wiele wątpliwości co do prawidłowej stawki podatku- do niedawna obowiązywała stawka 15%, która została obniżona do 12%. Istnieje także możliwość korzystania z niższej stawki 8,5%. Wybór odpowiedniej stawki zależy od rodzaju świadczonych usług w branży IT, co w praktyce budzi wiele wątpliwości,m.in. w związku z niejednolitą wykładnią prezentowaną przez organy podatkowe. W tym kontekście bardzo ważne jest zabezpieczenie biznesu przed ew. negatywnymi skutkami ewentualnej kontroli podatkowej. Pomoc profesjonalnych pełnomocników może okazać się niezbędna nie tylko po wszczęciu kontroli, ale także przy złożeniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Pytania i odpowiedzi
Koszt wniosku o wydanie interpretacji podatkowej może być zróżnicowany i zależy od wielu czynników, takich jak stopień skomplikowania kwestii podatkowej oraz złożoność sprawy. Opłata urzędowa wynosi 40 zł za opis każdego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Warto jednak wskazać, że powyższe nie uwzględnia honorarium pełnomocnika. Z tego względu wszystkie opłaty i koszty związane z interpretacją mogą być ustalone dopiero po indywidualnej analizie sprawy.
Nie ulega wątpliwości, że w przypadku kontroli podatkowej organ może określić, że przedsiębiorca stosował błędną stawkę podatku. W związku z tym, w przypadku wszczęcia postępowania administracyjnego przedsiębiorca musi liczyć się nie tylko z obowiązkiem uregulowanie brakującego podatku, ale także z poniesieniem kosztów postępowania i odsetek.
Podobnie jak interpretacja podatkowa, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur za przygotowanie informacji dotyczącej obowiązujących standardów klasyfikacyjnych pobiera opłatę w wysokości 50 złotych + VAT od jednej pozycji klasyfikacyjnej. Do tej opłaty należy doliczyć ew. honorarium, jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się na powierzenie sporządzenia wniosku pełnomocnikowi.
Zaufali nam: