Przedsi臋biorca na prawach konsumenta

Zmiany w bran偶y eCommerce w zwi膮zku z przyznaniem przedsi臋biorcom od 1 czerwca 2020聽 uprawnie艅 konsumenta

Od dnia 1 czerwca 2020 r. zacznie obowi膮zywa膰 ustawa z dnia 31.07.2019 r. o zmianie niekt贸rych ustaw w celu ograniczenia obci膮偶e艅 regulacyjnych, kt贸ra rozszerzy艂a prawa os贸b prowadz膮cych jednoosobow膮 dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 o niekt贸re prawa przynale偶ne obecnie konsumentom.

Bran偶a e-commerce stoi przed wyzwaniem dostosowania swojej dzia艂alno艣ci do nowych przepis贸w, w szczeg贸lno艣ci w zakresie aktualizacji regulamin贸w sklep贸w internetowych oraz pozosta艂ej dokumentacji.

Na czym polegaj膮 zmiany oraz co nale偶y zrobi膰, 偶eby dostosowa膰 regulamin sklepu do nowelizacji – o tym w dzisiejszym artykule.

Weronika Aleksander

&

Marcin Staniszewski

Radca Prawny

Staniszewski Marcin Radca Prawny

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta 2020 – Czyli kogo faktycznie obejmuj膮 zmiany?

pk7

Przywileje dotycz膮ce konsument贸w b臋d膮 odnosi艂y si臋 tak偶e do os贸b prowadz膮cych jednoosobow膮 dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮, kt贸re b臋d膮 zawiera艂y umow臋 (np. umow臋 sprzeda偶y poprzez sklep internetowy) z przedsi臋biorc膮, jednak umowa ta nie b臋dzie dotyczy艂a ich zawodowego charakteru, czyli przedmiotu dzia艂alno艣ci odzwierciedlonego w rejestrze CEIDG.


W praktyce oznacza to, 偶e osoba, kt贸re prowadzi dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 w zakresie nauczania j臋zyka angielskiego i dokona zakupu sprz臋tu elektronicznego (np. telefonu) b臋dzie korzysta膰 z ochrony konsumenckiej. Telefon mo偶e by膰 zwi膮zany z dzia艂alno艣ci膮 anglisty (wykorzystuje go np. umawiaj膮c spotkania), jednak nie dotyczy zawodowego charakteru tej dzia艂alno艣ci (tak jak chocia偶by zakup podr臋cznik贸w). Co wa偶ne, nie ma przy tym znaczenia, 偶e zostaje wystawiona faktura VAT 鈥瀗a firm臋鈥.

Je偶eli zakupy takie nie b臋d膮 s艂u偶y膰 celom zawodowych, osoba ta skorzysta z praw konsumenta.


Zmiany b臋d膮 dotyczy艂y tylko um贸w zawieranych po wej艣ciu w 偶ycie nowelizacji tj. po 1 czerwca 2020r.

Jak przygotowa膰 si臋 do wdro偶enia zmian w bran偶y e-commerce (sklepie internetowym) ?

Poni偶ej przedstawiamy jakie prawa konsumenckie b臋d膮 dotyczy艂y jednoosobowych dzia艂alno艣ci w warunkach zawierania umowy bez zwi膮zku z zawodowym charakterem oraz podpowiadamy jak si臋 do nich przygotowa膰.

KLAUZULE NIEDOZWOLONE NIE DLA JEDNOOSOBOWYCH DZIA艁ALNO艢CI


Klauzulami niedozwolonymi s膮 postanowienia, kt贸re kszta艂tuj膮 prawa i obowi膮zki konsumenta w spos贸b sprzeczny z dobrymi obyczajami i ra偶膮co naruszaj膮 jego interesy. Je偶eli takie znajd膮 si臋 w dokumentach przedsi臋biorcy, np. regulaminie sklepu internetowego, po prostu nie wi膮偶膮 konsumenta, nie tworz膮 jego obowi膮zk贸w.

Cz臋sto w regulaminach na stronach internetowych kszta艂tuje si臋 w spos贸b mniej uprzywilejowany prawa przedsi臋biorc贸w, gdy偶 przepisy prawa na to aktualnie pozwalaj膮, np. ogranicza si臋 odpowiedzialno艣膰 sprzedawcy kwotowo, nak艂ada si臋 obowi膮zek zap艂aty za reklamacj臋 lub zastrzega si臋 kr贸tsze terminy. W zwi膮zku z tym, 偶e osoba prowadz膮ca jednoosobow膮 dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 przedsi臋biorc膮 tak偶e jest, takie mniej korzystne postanowienia umowne nie b臋d膮 wi膮za膰 tej osoby, je偶eli zawiera umow膮 鈥瀗a firm臋鈥, ale bez charakteru zawodowego.


Rozwi膮zanie:

Ka偶dy przedsi臋biorca powinien przejrze膰 swoj膮 dokumentacj臋 i zawarte tam regulacje kierowane do przedsi臋biorc贸w i zmieni膰 je w ten spos贸b, aby prawa os贸b prowadz膮cych jednoosobow膮 dzia艂alno艣膰 odpowiada艂y prawom konsumenta.

W przeciwnym razie z jednej strony narazi si臋 na roszczenia takiej osoby oparte na zarzucie niedozwolonych klauzul, a z drugiej strony zamieszczanie dokument贸w na stronie internetowej, kt贸re zawieraj膮 takie klauzule mo偶e sprowadzi膰 na przedsi臋biorc臋 problemy z UOKiK i innymi organami dbaj膮cymi o interes konsument贸w.

Bad investment or economic crisis concept. Businessman take on loan from partners for adjust his business

KORZYSTNIEJSZA R臉KOJMIA ZA WADY RZECZY

Kancelaria warszawa

Dotychczas, przedsi臋biorca wobec drugiego przedsi臋biorcy m贸g艂 ograniczy膰 jego uprawnienia z r臋kojmi za wady rzeczy sprzedanej, a nawet je wy艂膮czy膰 w og贸le. Teraz 鈥 je偶eli przedsi臋biorca nie postanowi w umowie inaczej – zasady r臋kojmi, czyli odpowiedzialno艣ci za wady w stosunku do przedsi臋biorc贸w dokonuj膮cych zakupu bez zwi膮zku z zawodowym charakterem jednoosobowej dzia艂alno艣ci, musz膮 uwzgl臋dnia膰:

a) fakt rocznego domniemania istnienia wady ju偶 w chwili wydania towaru (co oznacza, 偶e kupuj膮cy nie musi udowadnia膰 istnienia wady je偶eli ujawni艂a si臋 w ci膮gu roku, a ewentualny brak odpowiedzialno艣ci musi udowadnia膰 sprzedawca),

b) brak zwolnienia sprzedawcy od odpowiedzialno艣ci z tytu艂u r臋kojmi, gdy przedmiotem sprzeda偶y s膮 rzeczy oznaczone co do gatunku (np. oznaczone wg rodzaju) albo rzeczy maj膮ce powsta膰 w przysz艂o艣ci,

c) uznanie reklamacji, w przypadku gdy, przedsi臋biorca 偶膮da艂 wymiany, naprawy rzeczy lub obni偶enia ceny, a sprzedawca nie udzieli艂 odpowiedzi na reklamacj臋 w ci膮gu 14 dni,

d) brak obowi膮zku niezw艂ocznego zawiadomienia o wadzie pod rygorem utraty r臋kojmi,

e) brak obowi膮zku niezw艂ocznego zbadania rzeczy pod gro藕b膮 utraty r臋kojmi.


Rozwi膮zanie:

Zar贸wno w dokumentach (np. regulaminach) jak i w informacjach przekazywanych na stronach internetowych modyfikacje uprawnie艅 z r臋kojmi w stosunku do przedsi臋biorc贸w powinny zawiera膰 to zastrze偶enie, 偶e nie dotycz膮 sytuacji um贸w z osobami prowadz膮cymi jednoosobow膮 dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 bez zwi膮zku z zawodowym charakterem.

PRAWO DO ODST膭PIENIA OD UMOWY W CI膭GU 14 DNI BEZ PODANIA PRZYCZYNY

Prawo do zwrotu towaru w ci膮gu 14 dni od jego otrzymania b臋dzie przys艂ugiwa艂o teraz tak偶e osobom prowadz膮cym jednoosobow膮 dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 i zawieraj膮cych umow臋 bez zwi膮zku z zawodowym charakterem.

Tak jak w stosunku do konsument贸w, na przedsi臋biorcy ci膮偶y obowi膮zek informacyjny o prawie odst膮pienia od umowy. Trzeba poinformowa膰 i uprawnionego przedsi臋biorc臋, 偶e przys艂uguje mu takie prawo, w jakich przypadkach takiego prawa nie b臋dzie mia艂, jakie koszty poniesie w zwi膮zku ze zwrotem itd.

Brak pe艂nego obowi膮zku informacyjnego b臋dzie skutkowa艂 tym, 偶e wyd艂u偶y si臋 termin do skorzystania z prawa do odst膮pienia z 14 dni do nawet 12 miesi臋cy, w przypadkach gdyby prawo odst膮pienia nie przys艂ugiwa艂o (np. co do okre艣lonych towar贸w) bez takiej wyra藕nej informacji to prawo jednak przys艂uguje, a przedsi臋biorca mo偶e by膰 obarczony dodatkowymi kosztami zwrotu.


Rozwi膮zanie:

Informacje o prawie do odst膮pienia na stronie internetowej jak i w dokumentach (np. regulaminie) nale偶y zaktualizowa膰. Konieczne jest te偶 dostosowanie procedury zwrot贸w tak, aby realizowane by艂y prawa uprawnionych przedsi臋biorc贸w do rozliczenia si臋 z umowy i rezygnacji z zakupu.

pk2

4) WERYFIKACJA UPRAWNIE艃 KUPUJ膭CEGO – PROCEDURY DLA ADMINISTRATORA SKLEPU INTERNETOWEGO

about_us_img4 (Demo)

Przedsi臋biorca b臋dzie zmuszony podj膮膰 dodatkowe dzia艂ania zmierzaj膮ce do ustalenia statusu kupuj膮cego w ramach umowy zawieranej na odleg艂o艣膰. Dotychczas wykorzystywane kryterium oparte na podaniu NIP-u oraz firmy, pod kt贸r膮 prowadzona jest dzia艂alno艣膰 gospodarcza nie b臋dzie wystarczaj膮ce. Niezb臋dne b臋dzie sprawdzenie rodzaju dzia艂alno艣ci przedsi臋biorcy w CEIDG i ocenienie czy dokonany zakup ma charakter zawodowy, zwi膮zany z dzia艂alno艣ci膮 okre艣lon膮 w CEIDG.

Od tego b臋dzie zale偶a艂o czy przedsi臋biorcy b臋d膮 przys艂ugiwa膰 nowe uprawnienia i nale偶a艂oby go traktowa膰 鈥瀓ak konsumenta鈥.


Rozwi膮zanie:

Warto wprowadzi膰 jasne procedury post臋powania w stosunku do jednoosobowych dzia艂alno艣ci i wdro偶enia pracownik贸w. Warto przy tym przemy艣le膰 zmodyfikowanie formularzy elektronicznych tak, aby zawiera艂y o艣wiadczenia takich os贸b czy dokonuj膮 zakup贸w w zw. z zawodowym charakterem i w razie roszcze艅 wprowadza膰 weryfikacj臋 takich o艣wiadcze艅.

Pozosta艂e artyku艂y

Zostaw komentarz

Translate 禄