Kontakt telefoniczny w celu uzyskania zgody na telemarketing oficjalnie dozwolony !?

Wcze艣niej mogli艣cie zapozna膰 si臋 z naszym artyku艂em dotycz膮cym zasad prowadzenia marketingu bezpo艣redniego. Dzisiaj chcieliby艣my przybli偶y膰 Wam kr贸tko istotn膮 informacj臋 dotycz膮c膮 zmiany linii orzeczniczej, kt贸ra dotychczas by艂a w zasadzie ugruntowana i聽wielokrotnie podkre艣lana przez Prezesa Urz臋du Ochrony Konkurencji i Konsument贸w jako prawid艂owa i zgodna z przepisami, a mianowicie dotycz膮c膮 mo偶liwo艣ci wykonywania telefon贸w z zapytaniem o mo偶liwo艣膰 z艂o偶enia oferty.

Ot贸偶 zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16.07.2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U.2018.0.1954 t.j.) zakazane jest u偶ywanie urz膮dze艅 telekomunikacyjnych dla cel贸w marketingu bezpo艣redniego je偶eli ich abonent lub u偶ytkownik wcze艣niej nie wyrazi艂 na to zgody.

Brzmienie tego przepisu wywo艂ywa艂o spory czy mo偶liwe jest telefonowanie do abonenta w celu uzyskania zgody na dalszy kontakt marketingowy.
Spory te rozwiewa prawomocny ju偶 wyrok S膮du Okr臋gowego w Warszawie, Wydzia艂 IV Cywilny Odwo艂awczy, wydany w dniu 04 stycznia 2019 r., sygn. akt IV Ca 1873/16 (niepubl.). S膮d stwierdza, 偶e kontakt telefoniczny z abonentem, kt贸ry nie jest zwi膮zany z celem marketingu bezpo艣redniego (proponowania zawarcia umowy, zachwalania produkt贸w czy us艂ug), nie wymaga uprzedniej jego zgody.

Wed艂ug argumentacji S膮du zakaz ustawowy powinien by膰 interpretowany w spos贸b 艣cis艂y, bez rozszerzania jego obowi膮zywania na sytuacje, kt贸re marketingiem bezpo艣rednim nie s膮, a zmierzaj膮 dopiero do uzyskania zgody abonenta. Je偶eli abonent nie wyrazi w takim kontakcie zgody na przedstawienie mu oferty, dzwoni膮cy powinien zako艅czy膰 rozmow臋.
Wed艂ug uzasadnienia powo艂anego wyroku dozwolone jest zatem losowe wybieranie numer贸w telefon贸w w celu uzyskania zgody na kontaktowanie si臋 dla cel贸w marketingowych. Zapad艂e orzeczenie jest o tyle prze艂omowe, 偶e dotychczas Prezes UOKiK przedstawia艂 konsekwentnie stanowisko, 偶e zakazany jest tak偶e kontakt telefoniczny w celu uzyskania zgody na dalsze dzia艂ania marketingowe wzgl臋dem abonenta.

Czy zatem w 艣wietle powy偶szego abonenci zostan膮 zalani telefonami z pro艣b膮 o wyra偶enie zgody na przedstawienie oferty oraz czy linia orzecznicza si臋 utrzyma 鈥 czas poka偶e. Na pewno b臋dziemy Was informowa膰.

Zesp贸艂 RPMS

Pozosta艂e artyku艂y

Zostaw komentarz