PKD – co to jest?
Zgodnie z §1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r., PKD jest to skrót dla Polskiej Klasyfikacji Działalności, która wprowadzona została do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji, rachunkowości oraz w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej.
W praktyce PKD (Polska Klasyfikacja Działalności) jest to wykaz kodów porządkujących typy działalności gospodarczych, branż i sektorów w Polsce na podstawie profesji poszczególnych firm. Każdy przedsiębiorca powinien wybrać taki kod, który najlepiej i najbliżej opisuje prowadzoną przez niego działalność (w tym w przypadku sprzedaży detalicznej). Kody PKD określają obszar działalności firmy i mają charakter statystyczny (dla sprzedaży pozostałych określonych towarów, których sprzedaż detaliczną prowadzoną zdalnie).
Struktura PKD – informacja ogólna
PKD ma strukturę pięciopoziomową:
- Poziom pierwszy określa sekcję (oznaczana literą) – dzieli ogólną zbiorowość na 21 grupowań rodzajów działalności, na które składają się czynności związane ze sobą z punktu widzenia tradycyjnie ukształtowanego, ogólnego podziału pracy.
- Poziom drugi to dział (oznaczany dwucyfrowym kodem numerycznym) – dzieli ogólną zbiorowość na 88 grupowań rodzajów działalności, na które składają się czynności według cech mających zasadnicze znaczenie zarówno przy określaniu stopnia podobieństwa, jak i przy rozpatrywaniu powiązań występujących w gospodarce narodowej.
- Poziom trzeci to grupa (oznaczana trzycyfrowym kodem numerycznym) – obejmuje 272 grupowania rodzajów działalności dające się wyodrębnić z punktu widzenia procesu produkcyjnego, przeznaczenia produkcji bądź też charakteru usługi lub charakteru odbiorcy tych usług.
- Poziom czwarty to klasa (oznaczana czterocyfrowym kodem numerycznym) – obejmuje 615 grupowań rodzajów działalności dających się wyodrębnić przede wszystkim z punktu widzenia specjalizacji procesu produkcyjnego czy też działalności usługowej.
- Poziom piąty, czyli podklasa (oznaczana pięcioznakowym kodem alfanumerycznym) – obejmuje 654 grupowania. Została wprowadzona w celu wyodrębnienia rodzajów działalności charakterystycznych dla polskiej gospodarki i będących przedmiotem obserwacji statystycznej. Jeśli na poziomie krajowym nie wprowadzono dodatkowego podziału na poziomie podklasy w stosunku do poziomu międzynarodowego (klasa = podklasie), podklasę taką oznaczono literą Z.
Przykładowy kod PKD prezentuje się więc następująco: 47.11.Z.
Kto musi posługiwać się kodami PKD?
Obowiązek posługiwania się kodami PKD dotyczy:
- osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (w tym trudniących się sprzedażą towarów różnego rodzaju), wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG);
- podmiotów objętych obowiązkiem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), czyli na przykład spółek osobowych, kapitałowych, itp.
Zgłaszanie kodów PKD
Kody PKD zgłasza się w momencie rejestracji działalności. W tym przypadku:
- jeśli jest to jednoosobowa działalność gospodarcza kody zgłasza się we wniosku o wpis do CEIDG;
- jeśli jest to spółka osobowa lub kapitałowa kody zgłasza się w chwili rejestracji w KRS.
Kody PKD stanowią podstawę do nadaniu numeru REGON przez urząd statystyczny.
Zmiany kodów PKD
Zdarza się, że przedsiębiorstwo poszerza zakres swojej działalności lub zawęża go. Może również dojść do sytuacji, kiedy profil działalności firmy zmienia się na zupełnie inny. W tych przypadkach konieczne jest zgłoszenie zmian kodów PKD.
Zmiana kodów PKD w jednoosobowej działalności gospodarczej
W przypadku firm jednoosobowych zmiany kodów PKD dokonuje się we właściwym rejestrze (w tym podstawowy kod pkd jak i przykładowe kody pkd), czyli CEIDG. Można to załatwić, składając stosowny wniosek podczas wizyty w urzędzie, listownie lub elektronicznie.
Zmiana kodów PKD w spółce osobowej i kapitałowej
Podobnie jak w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, tak samo w kwestii spółek zmian kodów dokonuje się we właściwym rejestrze, którym w tym przypadku jest KRS.
Zmiana kodów a umowa spółki
Przedmiot działalności spółki prawa handlowego musi być opisany w umowie spółki, nie musi mieć jednak postaci odpowiednich kodów PKD. W KRS można wpisać wyłącznie te kody PKD, które są zgodne z przedmiotem działalności spółki zdefiniowanym w umowie. Można zatem zmienić kody PKD w KRS bez zmiany umowy spółki, o ile przewiduje ona już dany rodzaj działalności. To znaczy, że jeśli spółka zamierza podjąć działalność w zakresie mieszczącym się w grupie klasyfikacyjnej już wpisanej do rejestru w KRS jako działalność uboczna spółki, zmiana umowy nie jest konieczna.
Jeżeli natomiast przedsiębiorstwo zaczyna zajmować się zupełnie nowym rodzajem działalności, czyli zmienia się główny (przeważający) przedmiot jej działalności, to wspólnicy – przed zmianą PKD w KRS – muszą zmienić treść umowy spółki.
Zmiany zgłasza się do KRS wyłącznie elektronicznie, za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych.
Zmiana kodów w spółce cywilnej
W przypadku spółki cywilnej zmiany kodów PKD dokonuje się w rejestrze REGON. Sprawę można załatwić przy okazji wizyty w urzędzie, listownie lub elektronicznie.
Gdzie szukać kodów PKD?
Doskonałym narzędziem pomagającym wybrać właściwy kod dla konkretnej działalności jest wyszukiwarka kodów PKD. Jej działanie jest bardzo intuicyjne – wystarczy wpisać określone słowa kluczowe opisujące daną działalność (np. sprzedaż hurtowa), a wtedy wyszukiwarka wyświetli wszystkie kody odpowiadające danej dziedzinie.
Interpretacja indywidualna
Jeżeli jednak sytuacja jest na tyle wyjątkowa, że przedsiębiorca nadal ma problem z ustaleniem właściwych kodów PKD określających charakter prowadzonej przez niego działalności, to może on poprosić o wydanie interpretacji indywidualnej dla swojego przypadku. Interpretacje wydaje Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi. Instytucja ta pomaga wybrać kod PKD, który w najbardziej odpowiedni sposób wskazuje na rodzaj prowadzonej działalności.
Brak właściwego kodu PKD w kontekście sklepu internetowego: konsekwencje
Jeśli z jakiegoś powodu działalność przedsiębiorstwa wykracza poza zgłoszone kody PKD, ponieważ np. przedsiębiorca postanowił rozszerzyć zakres swojej działalności, czego nie przewidywał w momencie rejestracji przedsiębiorstwa, jest on zobligowany dokonać aktualizacji. Jeśli jednak nie wypełni tego obowiązku w określonym terminie, grożą mu konsekwencje. W tej sytuacji, zgodnie z art. 60(1) § 2 Ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks Wykroczeń przedsiębiorcy grozi kara grzywny lub ograniczenia wolności. Ponadto może to również skutkować wykreśleniem działalności z rejestru.
PKD dla sklepu internetowego
Podstawowym kodem PKD dla sklepu internetowego jest kod 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Korzysta się z niego bez względu na to jakie towary mają być docelowo sprzedawane (z wyjątkiem motoryzacji) – mogą to być buty, ubrania, kosmetyki czy książki, itp. Miejsce sprzedaży również nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia – czy będzie to platforma aukcyjna typu Allegro czy własny sklep internetowy. Kod ten obejmuje również sprzedaż produktów cyfrowych, np. e-booków.
Wybór odpowiedniej podklasy
Równie istotną kwestią w kontekście wyboru właściwego kodu PKD jest dobór odpowiedniej podklasy, czyli kodów pomocniczych, które w bardziej szczegółowy sposób opisują rodzaj działalności, którą chce się prowadzić. Inne PKD pomocnicze będzie definiować sprzedaż kosmetyków, a inne – zabawek.
Zatem w pierwszej kolejności wybiera się kod 47.91.Z, a następnie odpowiednie kody dodatkowe, np.:
- dla sklepu internetowego z odzieżą – kod 47.71.Z
- dla sklepu internetowego z obuwiem – kod 47.72.Z
- dla sklepu internetowego z biżuterią – kod 47.77.Z
- dla sklepu internetowego z zabawkami – kod 47.65.Z
PKD dla sklepu internetowego – Słowem podsumowania
Kody PKD definiują rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej, tzn. określają czym dany przedsiębiorca zajmuje się w ramach swojej działalności. W przypadku sprzedaży internetowej podstawowym PKD jest kod 47.91.Z, który następnie powinien zostać uzupełniony o odpowiednią podklasę. Ta z kolei określa szczegółowo jakie produkty są lub będą sprzedawane w internecie.
Pytania i odpowiedzi
Kody PKD należy podać już podczas rejestracji działalności, zarówno we wniosku o wpis do CEIDG, jak i przy rejestracji spółki w KRS. Ponadto są one potrzebne w wielu innych sytuacjach, np. podczas ubiegania się o dotacje.
Kody PKD w jednoosobowej działalności gospodarczej można zmienić, dodać lub usunąć w dowolnym momencie, składając stosowny wniosek. Należy pamiętać, aby dokonać tego w terminie 7 dni od dnia zaistnienia zmiany w profilu działalności.
Kod 47.91.Z nie obejmuje działalności gospodarczych, zajmujących się sprzedażą detaliczną przez internet pojazdów samochodowych oraz motocykli, a także części i akcesoriów do nich przeznaczonych.
Wykonywanie mniejszej ilości zadań, niż przewidują kody PKD nie rodzi konsekwencji prawnych. Jedynie w odwrotnej sytuacji – kiedy przedsiębiorca wykonuje więcej działań, niż przewidziano może narazić się na karę. Jednakże, tak naprawdę nie ma większego sensu wpisywania kodów PKD “na zapas”, ponieważ listę można w każdym momencie zaktualizować – poszerzyć o nowe kody lub je usunąć.
Zaufali nam: