Jakie rodzaje spółek mogą wybrać przedsiębiorcy?
Przedsiębiorcy decydujący się na założenie działalności muszą dokonać wyboru formy prawnej, w jakiej będą działali w obrocie. Poszczególne rozwiązania różnią się między sobą zarówno w kwestiach formalnych, finansowych, jak i podatkowych, a także w przedmiocie zakresu odpowiedzialności za zobowiązania. Dlatego przed zarejestrowaniem spółki należy dokonać wszechstronnej oceny prawnej i podatkowej zamierzenia biznesowego oraz możliwości przedsiębiorcy. Poza jednoosobową działalnością gospodarczą oraz spółką cywilną wyboru można dokonać spośród:
- spółek osobowych prawa handlowego, które obejmują spółkę jawną, partnerską, komandytową i komandytowo-akcyjną (w ramach Krajowego Rejestru Sądowego);
- spółek kapitałowych prawa handlowego, na które składa się spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna oraz prosta spółka akcyjna (przez rejestrację spółki).
Wszystkie spółki osobowe muszą być przynajmniej dwuosobowe. Spółki kapitałowe może zarejestrować również pojedyncza osoba fizyczna. W określonych sytuacjach założenie np. jednoosobowej spółki z o.o. może okazać się lepszym rozwiązaniem niż klasyczna JDG. Ogólne zasady tworzenia, organizację, funkcjonowanie, rozwiązywanie, łączenie, podział i przekształcanie spółek handlowych reguluje ustawa kodeks spółek handlowych.
Warto zwrócić uwagę, że co do zasady obowiązuje swoboda wyboru formy organizacyjnoprawnej w ramach umowa spółki. Należy jednak zaznaczyć, że spółka partnerska jest przewidziana wyłącznie dla osób reprezentujących wolne zawody (np. architekt, biegły rewident, broker ubezpieczeniowy). Z kolei przepisy szczególne mogą nakładać na określone branże wymóg zachowanie konkretnej formy prowadzenia działalności gospodarczej. Dobrym przykładem jest nowelizacja przepisów dotyczących firm pożyczkowych. Począwszy od 1 stycznia 2024 r. mogą one funkcjonować wyłącznie pod postacią spółki z o.o. (z ograniczoną odpowiedzialnością) albo spółki akcyjnej z kapitałem zakładowym o wysokości 1 miliona złotych w pełni pokrytym wkładami pieniężnymi, co jest do rejestracji spółki konieczne, by założyć spółkę i wskazać siedzibę spółki w ramach proces zawierania umowy spółki.
Przed założeniem działalności należy upewnić się też, czy prowadzenie określonego rodzaju biznesu nie podlega reglamentacji ze strony państw i nie wymaga uzyskania zezwolenia, licencji lub koncesji. Tak jest m.in. w przypadku obrotem paliwami ciekłymi lub usługach przewoźnika.
Jak zarejestrować spółkę?
Wszystkie spółki rejestrowane są w Krajowym Rejestrze Sądowym To drugi (obok CEIDG, w którym znajdują się JDG) rejestr mieszczący m.in. spółki prawa handlowego. Obowiązujące przepisy przewidują dwa tryby rejestracji spółki:
- z wykorzystaniem Portalu Rejestrów Sądowych (PRS);
- z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego S24.
O ile PRS dostępny jest dla wszystkich rodzajów spółek prawa handlowego, z S24 można skorzystać wyłącznie dla utworzenia i rejestracji:
- spółki jawnej;
- spółki komandytowej;
- spółki z ograniczoną odpowiedzialnością;
- prostej spółki akcyjnej.
Jak wygląda zakładanie spółek przez PRS?
Wykorzystanie Portalu Rejestrów Sądowych jest obligatoryjne, jeżeli umowę lub statut spółki sporządzono w formie papierowej. Zgłoszenia w systemie dokonuje się jednak w formie elektronicznej. Forma cyfrowa jest też zarezerwowana do wysyłania pism przez przedsiębiorcę do sądu rejestrowego oraz przez sąd do przedsiębiorcy. Wysłanie pisma w formie papierowej nie będzie miało skutków doręczenia, nawet jeśli umowę spółki podpisują wspólnicy w oparciu o wzorzec umowy spółki udostępniony w ramach umowy spółki online.
Należy zaznaczyć, że portal PRS służy do zarejestrowania podmiotu, który już został utworzony, ale nie do jego założenia (w przeciwieństwie do S24). Za pośrednictwem portalu rejestrów sądowych można zarejestrować dowolny rodzaj spółki, w tym także te, dla których ustawodawca przewidział „skróconą drogę” tworzenia w postaci S24. Oprócz zarejestrowania podmiotu, PRS pozwala na:
- zmienić już dokonany wpis (np. w zakresie PKD);
- złożyć dokumenty finansowe (sprawozdanie).
Do korzystania z PRS niezbędne jest założenie konta w systemie, przy czym rejestracja spółki polega na wypełnieniu interaktywnego formularza. Może to zrobić każda osoba mająca dostęp do systemu, ale wniosek muszą podpisać wszyscy wspólnicy lub członkowie zarządu albo ustanowiony pełnomocnik procesowy. Wniosek o wpis spółki powinien zawierać:
- firmę, siedzibę i adres spółki;
- formę prawną spółki;
- oznaczenie sądu rejestrowego do którego składany jest wniosek;
- oznaczenie wnioskodawcy (opcjonalnie również pełnomocnika);
- wskazanie NIP i REGON, jeżeli spółka je już posiada.
Do wniosku należy załączyć dokumenty. Jeśli są sporządzone w formie elektronicznej, wymagany jest ich podpis podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym. W przypadku formy papierowej, do PRS przesyła się elektroniczne skany poświadczone za zgodność przez pełnomocnika, przy czym oryginał lub poświadczony odpis lub urzędowy wyciąg należy wysłać do sądu rejestrowego w terminie 3 dni od dnia złożenia wniosku.
Jakie dokumenty załącza się do wniosku o zarejestrowanie spółki przez PRS?
Do wniosku o zarejestrowanie spółki należy dodać wymagane dokumenty poprzez przycisk „Dodaj dowolny dokument” widoczny na dole strony w zakładce lista załączonych dokumentów. Możliwy jest też wybór dokumentu spośród listy sugerowanych załączników (np. aktu notarialnego z umową spółki). W takiej sytuacji konieczne jest uzupełnienie rekordu o żądane wartości, np. numeru aktu notarialnego w CREWAN, ale dokumentu nie załącza się – są one pobierane automatycznie.
Objętość pliku załącznika nie może przekroczyć 30 Mb. Lista obsługiwanych rozszerzeń jest szeroka i obok popularnego .pdf obejmuje także szereg plików graficznych oraz rozszerzenia właściwe dla podpisów elektronicznych (XADSES, XASES, PAdES i CAdES). Do przykładowych załączników potrzebnych przy rejestracji spółki z o.o. można zaliczyć:
- oświadczenie wszystkich członków zarządu, że wkłady zostały w całości wniesione przez wszystkich wspólników;
- listę wspólników z podaniem ich imienia i nazwiska lub firmy oraz liczbą i wartością obejmowanych udziałów;
- listę zawierającą imię i nazwisko lub firmą oraz adres członków organów lub osób uprawnionych do powołania zarządu;
- nazwiska, imiona i adresy członków zarządu lub prokurentów spółki;
- oświadczenie członków zarządu lub prokurentów zawierających zgodę na ich powołanie;
Po wypełnieniu formularza i dodaniu do niego podpisanych załączników należy opłacić wniosek, który trafi do właściwego sądu rejestrowego. Termin na jego rozpoznanie to 7 dni od dnia wpływu. Po przeanalizowaniu wniosku wraz z załącznikami sąd rejestrowy wpisuje utworzoną spółkę do KRS.
Gdzie jeszcze należy zgłosić zarejestrowanie spółki w KRS?
Fakt zarejestrowania spółki należy zgłosić na formularzu NIP-8 w urzędzie skarbowym właściwym dla siedziby spółki. Termin w tym przypadku wynosi 21 dni od wpisu spółki do KRS albo 7 dni od dnia rozpoczęcia działalności, jeżeli podmiot ma zamiar zatrudniać pracowników.
W celu wykonania obowiązków ciążących m.in. na spółkach prawa handlowego w oparciu o przepisy AML niezbędne jest też zgłoszenie beneficjentów rzeczywistych podmiotu do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Termin na zgłoszenie do CRBR wynosi 14 dni od dnia wpisu spółki do KRS. Warto pamiętać, że wpis do CRBR wprawdzie nie jest niezbędny, aby zgodnie z prawem prowadzić działalność gospodarczą, ale uchybienie temu obowiązkowi rodzi odpowiedzialność na gruncie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Rejestrowanie spółek przez S24
Rejestracja spółki przez S24 to dobre rozwiązanie dla wspólników, którzy chcą zbudować umowę spółki bez umieszczania w niej fakultatywnych postanowień dotyczących m.in. dopłat, wnoszenia aportów czy umorzenia udziałów. Cała procedura odbywa się w systemie teleinformatycznym oraz z wykorzystaniem szablonu, który można modyfikować w bardzo ograniczonym zakresie.
Takie rozwiązanie pozwala na bardzo szybkie rozpoczęcie działalności. Wszystkie niezbędne dokumenty znajdują się w systemie S24. Opłata sądowa jest niższa o połowę i zamiast 500 zł wynosi 250 zł. W przypadku spółki z o.o. wybór S24 pozwala też na uniknięcie taksy notarialnej.
Wszystkie osoby podpisujące umowę spółki muszą mieć możliwość złożenia elektronicznego podpisu profilem zaufanym, podpisem kwalifikowanym lub podpisem ręcznym. Wymagany jest dostęp do S24.
Dokumenty nieudostępnione w S24 – np. listę zawierającą dane oraz adresy do doręczeń osób uprawnionych do reprezentowania spółki – należy sporządzić odrębnie, podpisać, a następnie wgrać do systemu jako załączniki, np. w formacie .pdf.
Wspólnicy muszą pamiętać o złożeniu do urzędu skarbowego formularza NIP-8, opłaceniu PCC od wartości wkładów oraz zgłoszeniu spółki do CRBR. Dodatkowo może pojawić się konieczność zgłoszenia podmiotu do rejestru VAT, a w przypadku spółki z o.o., oświadczenia o pokryciu w całości kapitału zakładowego, chyba że zostało ono załączone do zgłoszenia spółki.
Zmiana umowy spółki założonej przez S24 może być przeprowadzona w dwojaki sposób – przez system teleinformatyczny albo tradycyjnie. W drugim przypadku podmiot utraci możliwość wprowadza zmian za pośrednictwem S24.
Ile kosztuje założenie spółki?
Bazowy koszt założenia spółki jest uzależniony od trybu, jaki dla jej utworzenia wybrali wspólnicy. W przypadku, gdy podmiot jest zakładany przez S24, opłaty wynoszą:
- 250 zł opłaty sądowej za wpis;
- 100 zł tytułem ogłoszenia wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Jeżeli rejestrowana jest spółka utworzona w sposób tradycyjny, opłaty wynoszą:
- 500 zł opłaty sądowej za wpis;
- 100 zł tytułem ogłoszenia wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
W przypadku sporządzania umowy przez notariusza należy liczyć się z taksą notarialną uzależniona od wysokości kapitału zakładowego spółki.
Zmiany wpisu kosztują odpowiednio 250 zł (przy korzystaniu z PRS) oraz 200 zł (przy korzystaniu z S24). Wykreślenie spółki podlega opłacie w wysokości 150 zł.
Dodatkowo w obu przypadkach do kosztów związanych z rejestracją należy doliczyć wynagrodzenie pełnomocnika, jeżeli wspólnicy korzystają z pomocy prawnej oraz 17 zł tytułem opłaty za pełnomocnictwo. Należy także zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 0,5% podstawy opodatkowania (wartości kapitału zakładowego lub wartość wnoszonych wkładów). PCC podlega zapłacie w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy spółki. Formularz PCC-3 trzeba złożyć w urzędzie skarbowym właściwym dla siedziby spółki.
Jak długo trwa zarejestrowanie spółki?
Czas trwania rejestracji jest uzależniony od wybranego przez wspólników trybu. Podmioty tworzone z wykorzystaniem S24 powstają w ciągu kilku dni. W przypadku procedury tradycyjnej czas rejestracji wydłuża się do około 1-2 miesięcy. Do tego okresu należy doliczyć czas poświęcony na konsultacje prawno-podatkowe i wypracowanie modelu biznesowego spółki. Z tego względu założenie nowego podmiotu należy planować z wyprzedzeniem.
Kancelaria RPMS od wielu lat wspiera przedsiębiorców działających na rynku krajowym i rynkach zagranicznych. W ramach kompleksowej obsługi korporacyjnej przygotowujemy kompletną dokumentację, zgłaszamy ją z wykorzystaniem wybranego przez wspólników kanału. Wspieramy naszych klientów podczas całego postępowania rejestrowego, a także później – na etapie prowadzenia działalności gospodarczej.Pytania i odpowiedzi
Niedochowanie obowiązku zgłoszenia beneficjentów rzeczywistych może pociągnąć za sobą karę administracyjną nawet do 1 miliona złotych. Samo zgłoszenie jest bezpłatne i dokonuje się go poprzez portal https://crbr.podatki.gov.pl/adcrbr/#/.
W opisanej sytuacji konieczne będzie przeprowadzenie zmiany umowy w tradycyjny sposób (u notariusza) ze względu na brak niektórych rozwiązań w S24. Po zmianie spółka przestanie być traktowana jako założona elektronicznie. Oznacza to, że kolejne zmiany będą mogły być zgłaszane wyłącznie przez PRS.
Zaufali nam: