Po co sporządza się sprawozdanie zarządu z działalności?

Sprawozdanie zarządu z działalności spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest jednym ze składowych informacji finansowych, do których publikacji zobowiązana jest spółka wraz z zakończeniem roku obrotowego. Wydawać by się mogło, że skoro spółka i tak publikuje sprawozdanie finansowe, to powielanie tych informacji w ramach dodatkowych dokumentów jest tzw. „sztuką dla sztuki”. Nic bardziej mylnego.
Sprawozdanie zarządu z działalności pozwala przedstawić najważniejsze informacje na temat działalności spółki w minionym okresie sprawozdawczym w formie skondensowanej, przejrzystej, a także zrozumiałej dla inwestorów, wspólników i kontrahentów. Pozwala ocenić kondycję finansową spółki, ryzyka, które powinna wziąć pod uwagę, a także perspektywy, które przed nią stoją. Na tle najeżonego liczbami sprawozdania finansowego, stanowi przekaz jasny i zwarty, co sprzyja komunikacji z rynkiem.
Podstawowe przepisy
Zgodnie z Ustawą o rachunkowości spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wymienione są w katalogu podmiotów zobowiązanych do sporządzenia, wraz z rocznym sprawozdaniem finansowym, sprawozdania z działalności jednostki. Chociaż nie jest to ściśle ustrukturyzowany dokument (tak jak np. sprawozdanie finansowe, przygotowywane zgodnie z ustawową schemą) nie jest to jednak dokument o dowolnej treści. Art. 49 ust. 2 Ustawy o rachunkowości precyzyjnie normuje jakie elementy należy zawrzeć w sprawozdaniu.
Zawartość sprawozdania jest głównie opisowa, chociaż niewykluczone jest wskazanie w nim najważniejszych danych liczbowych. W związku z tym, że jest to dokument czytany przez rynek dużo chętniej i częściej aniżeli „suche” sprawozdanie finansowe, nie bez znaczenia jest w tym przypadku warstwa narracyjna. Warto zatem zaangażować do pracy nad nim osoby, które doskonale znają nastroje rynkowe, potrafią w sposób dosadny, acz wyważony formułować wnioski, a także orientują się w działalności samej spółki i jej sytuacji ekonomicznej.
Struktura sprawozdania

Wspomniany już art. 49 Ustawy o rachunkowości w ust. 2 stanowi, że sprawozdanie z działalności jednostki powinno obejmować istotne informacje o stanie majątkowym i sytuacji finansowej, w tym ocenę uzyskiwanych efektów oraz wskazanie czynników ryzyka i opis zagrożeń. Ustawa określa dalej elementy, które w szczególności należy ująć w ramach dokumentu.
Wprowadzenie – podstawowe informacje o spółce
Na początku każdego sprawozdania z działalności zarząd „przedstawia” spółkę, tj. wskazuje na jej nazwę, siedzibę oraz dane rejestrowe. Większość spółek z ograniczoną odpowiedzialnością wskazuje także na skład swoich organów oraz skład zgromadzenia wspólników, w szczególności uwzględniając ewentualne zmiany, które zaszły w omawianym okresie. Dalej, warto wskazać na kluczowe – z perspektywy działalności spółki – informacje dotyczące podstawowej działalności spółki i jej sytuacji na tle makro- i mikro-ekonomicznej. Jeśli spółka posiada jakieś oddziały, powinna wskazać je wszystkie w sprawozdaniu.
Zarząd musi pamiętać o wskazaniu za jaki okres przedstawia sprawozdanie, oraz na jakiej podstawie prawnej się opiera.
Sytuacja finansowa spółki
Ustawa o rachunkowości dość enigmatycznie wypowiada się w kwestii tego, co należy zawrzeć w punkcie dotyczącym „aktualnej i przewidywanej sytuacji finansowej”. Tymczasem, jest to najbardziej newralgiczny punkt każdego sprawozdania zarządu z działalności. To opis wyników finansowych podmiotu, na który składają się zarówno przychody w danym okresie sprawozdawczym jak i koszty prowadzenia działalności. W tym miejscu zarząd powinien wyjaśnić strukturę aktywów i pasywów wykazanych w sprawozdaniu finansowym oraz jakie okoliczności i zdarzenia wpłynęły na to, że zarówno bilans jak i rachunek przepływów pieniężnych ukształtował się w prezentowany sposób. Jak stanowi Ustawa o rachunkowości, w sytuacji, gdy istnieje powiązanie pomiędzy danymi zaprezentowanymi w rocznym sprawozdaniu finansowym a informacjami zawartymi w sprawozdaniu z działalności, owo sprawozdanie powinno zawierać odniesienia do kwot wykazanych w sprawozdaniu finansowym, a także dodatkowe wyjaśnienia dotyczące tych kwot.
W ramach opisu sytuacji finansowej spółki należy także wspomnieć o zdolności kredytowej podmiotu i jego ewentualnym zadłużeniu. To niezwykle istotna informacja, mająca wpływ na płynność finansową i wskaźniki finansowe. Rzetelna i pogłębiona analiza sytuacji spółki pozwoli czytelnikom sprawozdania na zrozumienie dynamiki zmian, z jakimi zmaga się spółka. Warto w tym celu wskazać na czynniki, które mają wpływ na osiągnięte wyniki finansowe. Wśród nich w szczególności znaczenie mają:
-
Ogólna sytuacja gospodarcza,
-
Otoczenie regulacyjne,
-
Inflacja,
-
Kursy walutowe,
-
Konkurencja na danym rynku,
-
Zdarzenia nadzwyczajne np. pandemie.
W tym miejscu Zarząd dokonuje także porównania osiągniętych wyników, z wynikami za analogiczne okresy. Dzięki temu, czytelnicy sprawozdania są w stanie wyciągnąć wnioski na temat ryzyka i ewentualnych prognoz dotyczących spółki na przyszłość.
Ustawa o rachunkowości wymaga także, aby spółka podawała informacje na temat udziałów własnych nabytych lub zbytych w danym roku obrotowym. W ramach tych danych podać należy:
-
przyczynę nabycia udziałów własnych,
-
liczbę i wartość nominalną nabytych oraz zbytych w roku obrotowym udziałów,
-
liczbę i wartość nominalną wszystkich udziałów nabytych i zatrzymanych.
Ważne wydarzenia z roku
Zgodnie z art. 49 Ustawy o rachunkowości niezbędnym elementem sprawozdania zarządu jest informacja o „zdarzeniach istotnie wpływających na działalność jednostki, jakie nastąpiły w roku obrotowym, a także po jego zakończeniu, do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego”. Mogą to być zarówno zdarzenia wewnętrzne, wynikające z zachowania samej spółki, jak również zewnętrzne, czyli takie, na które spółka nie miała wpływu.
Wśród pierwszej grupy zdarzeń – o charakterze wewnętrznym – w szczególności warto wskazać zmiany w strukturze organizacyjnej spółki, zwłaszcza w jej organach, ewentualne fuzje, przejęcia, czy większe transakcje, w których spółka uczestniczyła, a także ewentualne problemy i kryzysy, którym spółka musiała stawić czoła w danym okresie sprawozdawczym.
Jeśli chodzi o zdarzenia natury zewnętrznej, zarząd powinien dokonać opisu sytuacji gospodarczej i geopolitycznej, na tle której przyszło spółce działać w okresie sprawozdawczym. Na opis ten mogą składać się wzmianki na temat wzrostu lub spowolnienia gospodarczego, pojawienia się nowej konkurencji, zmian w regulacjach znajdujących zastosowanie wobec spółki, czy decyzje organów nadzorczych i regulatorów.
Zarząd powinien w sprawozdaniu ująć także informację o tym, czy spółka osiągnęła ważniejsze osiągnięcia w dziedzinie badań i rozwoju.
Potencjalne zagrożenia i ryzyka
Opis systemu zarządzania ryzykiem w spółce jest – po opisie sytuacji finansowej podmiotu – jednym z najważniejszych punktów sprawozdania z działalności. Ustawa o rachunkowości nakazuje ująć w tym punkcie informacje na temat instrumentów finansowych służących mitygowaniu ryzyka: „zmiany cen, kredytowego, istotnych zakłóceń przepływów środków pieniężnych oraz utraty płynności finansowej, na jakie narażona jest jednostka”. Ponadto, w tej części sprawozdania należy ująć cele i metody „zarządzania ryzykiem finansowym, łącznie z metodami zabezpieczenia istotnych rodzajów planowanych transakcji, dla których stosowana jest rachunkowość zabezpieczeń.” Co jednak konkretnie zarząd powinien ujawnić w tym punkcie dokumentu?
Zarząd powinien przedstawić opis wszystkich czynników, które wpływają – lub potencjalnie mogę wpłynąć – w sposób negatywny na działalność spółki, jej wyniki, dalszą działalności i perspektywy. Punkt ten będzie więc logicznie powiązany i bezpośrednio nawiązujący do ww. punktów sprawozdania, dot. wydarzeń mających wpływ na spółkę oraz sytuacji finansowej. Wśród ryzyk, które należy opisać, warto pamiętać więc o opisie:
-
ryzyka makroekonomicznego,
-
ryzyka politycznego,
-
ryzyka regulacyjnego,
-
ryzyka rynkowego,
-
ryzyka środowiskowego.
Oczywiście, nie wszystkie ryzyka muszą materializować się w przypadku każdej spółki. Zarząd danego podmiotu doskonale jednak zna „bolączki” i zagrożenia z jakimi spółka musi mierzyć się na co dzień. Powinien zatem wskazać te najistotniejsze i szczegółowo je opisać.
Perspektywy dla spółki na kolejny rok
Ustawa o rachunkowości wymaga także przedstawienia opisu przewidywanego rozwoju jednostki, a więc innym słowy planów i kierunku, w jakim spółka zamierza dążyć w kolejnym roku obrotowym. Warto mieć jednak na uwadze, że nie powinien być to opis górnolotnych zamierzeń zarządu i nieosiągalnych fantazji. W punkcie tym należy zaprezentować – mając na uwadze ryzyka i realne perspektywy – możliwe kierunki rozwoju podmiotu. Zarząd może więc przedstawić najważniejsze zadania, jakim spółka poświęci się w kolejnym okresie sprawozdawczym oraz pozycję, do której będzie dążyć.
Oświadczenie Zarządu o rzetelności sprawozdania
Każde sprawozdanie zarządu z działalności powinno zostać zwieńczone oświadczeniem zarządu, że dane i informacje zaprezentowane w sprawozdaniu są rzetelne i zgodne z prawdą.
Przyjęcie sprawozdania z działalności
Sprawozdanie zarządu z działalności, jak sama nazwa sugeruje, sporządzane jest przez zarząd. Zwykle dzieje się tak w teorii, w praktyce natomiast nad dokumentem może pracować nawet kilka komórek organizacyjnych, które wspomagają zarząd w udzieleniu informacji wymaganych Ustawą o rachunkowości, m.in. księgowość, Dział Prawny, Działy Operacyjne czy komórki odpowiedzialne za zarządzanie ryzykiem lub relacje inwestorskie.
Ustawa o rachunkowości wymaga, aby wszyscy członkowie zarządu złożyli swoje podpisy na sprawozdaniu, na znak jego przyjęcia i potwierdzenia rzetelności przedstawionych informacji. Co jednak w przypadku, gdy któryś z członków organu nie zgadza się z zawartymi tam informacjami i odmówi podpisu? Wówczas wymaga się, aby dołączyć do sprawozdania pisemne uzasadnienie takiego stanowiska. Niesie to ze sobą jednak szereg konsekwencji – głównie wizerunkowych. Oznacza bowiem, że w ramach zarządu panują nieporozumienia, co może spotkać się z negatywnym odbiorem rynku.
Zgodnie z art. 231 Kodeksu spółek handlowych1, przedmiotem obrad zwyczajnego zgromadzenia wspólników powinno być rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy. Oznacza to, że w pierwszej kolejności podpisane przez zarząd spółki sprawozdanie, trafia na obrady zgromadzenia wspólników w terminie 6 miesięcy od zakończenia roku obrotowego. Jeśli więc rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, zgromadzenie musi zatwierdzić sprawozdanie najpóźniej do 30 czerwca.
Jak i gdzie złożyć sprawozdanie z działalności?

Sprawozdanie zarządu z działalności spółki podlega zgłoszeniu – wraz ze sprawozdaniem finansowym – do Krajowego Rejestru Sądowego, a konkretnie do Repozytorium Dokumentów Finansowych. Należy wykorzystać w tym celu narzędzie online, dostępne w Portalu Rejestrów Sądowych: prs.gov.pl.
Zgłaszanie dokumentów finansowych jest bezpłatne, wymaga jednak posiadania konta w systemie.
W jakim terminie złożyć sprawozdanie z działalności?
Sprawozdanie zarządu z działalności spółki z ograniczoną odpowiedzialnością należy złożyć w ciągu 15 dni od zatwierdzenia go przez zgromadzenie wspólników.
Wyłączenia z obowiązku sporządzania sprawozdania z działalności

Jak to zwykle bywa w przepisach, nie wszystkie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością są obligatoryjnie zobowiązane do sporządzania sprawozdania z działalności. Zgodnie z brzmieniem art. 49 ust.4 i 5 Ustawy o rachunkowości, jednostki określane jako mikro i małe, mogą odstąpić pod pewnymi warunkami od sporządzania ww. sprawozdania.
W przypadku spółki określanej jako jednostka mała, może ona nie sporządzać sprawozdania, jeśli w informacji dodatkowej lub informacji uzupełniającej do bilansu, przedstawi informacje dotyczące nabycia udziałów (akcji) własnych w sposób wskazany w załączniku nr 4 do Ustawy. Z kolei spółka określana jako mikro, może odstąpić od sporządzania sprawozdania, jeżeli w informacji dodatkowej przedstawi informacje dotyczące nabycia udziałów własnych. Ponadto, oba rodzaje spółek – i mikro i małe – mogą nie wykazywać w sprawozdaniu z działalności kluczowych niefinansowych wskaźników efektywności związanych z działalnością jednostki oraz informacji dotyczących zagadnień pracowniczych i środowiska naturalnego.
Pytania i odpowiedzi
Każda osoba, której PESEL jest uwidoczniony w Krajowym Rejestrze Sądowym danej spółki.
Do sprawozdania finansowego oraz sprawozdania zarządu z działalności należy dołączyć uchwałę o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, uchwałę o podziale zysku lub pokryciu straty oraz opinię biegłego rewidenta z badania finansowego spółki, jeśli dotyczy.
Nie, obecnie nie ma takiej możliwości. Od 2018 roku dokumenty składające się na dokumentację finansową muszą być podpisane w sposób elektroniczny (profil zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny). Podpis własnoręczny może być dodatkowy.
Zaufali nam










![Agencja pracy tymczasowej – jak bezpiecznie zatrudniać cudzoziemców po zmianach w 2025 roku [praktyczny przewodnik]](https://rpms.pl/wp-content/uploads/2025/10/Agencja-pracy-tymczasowej-jak-bezpiecznie-zatrudniac-cudzoziemcow-po-zmianach-w-2025-roku.jpg)


















