General Product Safety Regulation (GPSR)

Rozporządzenie GPSR1 zostało przyjęte w 2023 roku w ramach Unii Europejskiej, aby poprawić funkcjonowanie wspólnotowego rynku i wesprzeć ochronę konsumentów. Wcześniej, zakres ten normowany był zapisami Dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów. Parlament Europejski, dostrzegając jednak postęp w zakresie nowych technologii oraz coraz szersze wykorzystywanie ecommerce w praktyce, postanowił zaktualizować obowiązujące przepisy i uzupełnić je o ww. materię. W rozporządzeniu GPSR ustanowiono zatem podstawowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa produktów konsumpcyjnych wprowadzanych do obrotu lub udostępnianych na rynku unijnym, z ujęciem dostawców portali handlowych oraz sprzedaży na odległość.
Co jednak właściwie oznacza “produkt” i do kogo kierowane są przepisy rozporządzenia? Zgodnie ze słowniczkiem rozporządzenia, “produkt” oznacza każdy przedmiot, połączony lub niepołączony z innymi przedmiotami, dostarczany lub udostępniany za wynagrodzeniem, lub bez, w tym w ramach świadczenia usługi, który jest przeznaczony dla konsumentów lub którego konsumenci mogliby używać w dających się racjonalnie przewidzieć warunkach, nawet jeżeli nie jest dla nich przeznaczony. Przedmiotem zainteresowania GPSR będą więc wszystkie produkty wprowadzane lub udostępniane na rynku unijnym, poza produktami zdefiniowanymi jako wyłączone spod stosowania GPSR tj. produktów leczniczych, żywności i pasz, żywych roślin i zwierząt, a także produktów pochodzenia odzwierzęcego, produktów ochrony roślin, sprzętu do przemieszczania się lub podróży, statków powietrznych i antyków.
Generalna zasada ujęta w art. 5 GPSR stanowi, że podmioty gospodarcze mogą wprowadzać do obrotu produkty lub udostępniać na rynku tylko produkty bezpieczne. Obowiązkiem tym objęci są zarówno producenci, jak również dystrybutorzy i importerzy oraz:
- osoby, które uznaje się za producenta, w przypadku gdy ta osoba wprowadza produkt do obrotu pod nazwiskiem lub nazwą, lub znakiem towarowym danej osoby fizycznej, lub prawnej,
- osoby, które wprowadzają w produkcie istotną modyfikację i uznaje się je za producenta do celów rozporządzenia.
Ponadto, w szczególny sposób wyróżnieni w ramach przepisów zostali dostawcy internetowych platform handlowych.
Kiedy produkt jest bezpieczny według GPSR?
Zgodnie z przepisami GPSR, aby stwierdzić, że produkt może zostać bezpiecznie wprowadzony do obrotu, konieczne jest przeprowadzenie oceny bezpieczeństwa. Wówczas pod uwagę należy wziąć m.in. właściwości produktu, oddziaływanie na inne produkty, sposób prezentacji i wygląd produktu, kategorie konsumentów używających produktu oraz ewentualne cechy cyberbezpieczeństwa, ewoluujące, uczące się i predykcyjne funkcje produktu.
Co więcej, produkt musi być zgodny z europejskimi normami oraz krajowymi wymaganiami w odniesieniu do ryzyk i kategorii ryzyka w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa. Przykładowe normy europejskie, które mogą dotyczyć produktów pod kątem ryzyk zdrowotnych i bezpieczeństwa, to normy harmonizowane wydane przez CEN (Europejski Komitet Normalizacyjny) i CENELEC (Europejski Komitet Normalizacyjny Elektrotechniki).
Obowiązuje ich znacznie więcej obowiązków i daleko idący rygoryzm w ich stosowaniu.
Obowiązki producentów towarów zgodnie z Rozporządzeniem GPSR

GPSR nakłada na producentów towarów szereg obowiązków w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa produktów. Zobowiązani są oni upewnić się, że produkty zostały przez nich zaprojektowane i wytworzone zgodnie z ogólnymi wymaganiami bezpieczeństwa. W tym celu, jeszcze przed wprowadzeniem towarów na rynek, powinni przeprowadzić analizę ryzyka i sporządzić dokumentację techniczną zawierającą co najmniej ogólny opis produktu oraz jego zasadnicze właściwości istotne dla oceny jego bezpieczeństwa. Dokumentacja bezpieczeństwa powinna być na bieżąco aktualizowana, w zależności od potrzeb. Należy ją także uzupełniać o niezbędne procedury bezpieczeństwa, których celem jest zapewnienie zgodności towarów produkowanych seryjnie z ogólnymi wymaganiami bezpieczeństwa.
Jednym ze środków zapewnienia bezpieczeństwa produktów przez producentów jest oznaczanie towaru z użyciem numeru, typu, partii lub serii albo też innego widocznego i czytelnego dla konsumenta elementu umożliwiającego identyfikację. Jest to nowość, bowiem do tej pory o wyglądzie etykiet produktu decydowały państwa członkowskie samodzielnie. GPSR ujednolica jednak wymagania dla wszystkich państw członkowskich. Jeśli bowiem okaże się, że dana partia produktu była wadliwa, konsument w łatwy sposób może sprawdzić, czy towar, który nabył, jest zdatny do użycia lub spożycia. Wśród informacji, które zobowiązani są wskazywać producenci przy oznaczaniu swoich towarów, znajdziemy:
- imię i nazwisko producenta lub jego nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy,
- adres pocztowy i elektroniczny producenta oraz adres pocztowy lub elektroniczny pojedynczego punktu kontaktowego.
Ponadto, do każdego produktu producent załącza instrukcje i informacje na temat bezpieczeństwa w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów.
W celu wykonywania zadań związanych z bezpieczeństwem produktów, producent może wyznaczyć upoważnionego przedstawiciela, udzielając mu pisemnego upoważnienia. Jego rolą jest przede wszystkim dbanie o przestrzeganie norm bezpieczeństwa i ewentualne informowanie o incydentach w tym zakresie producenta oraz organy nadzoru.
Jeśli producent poweźmie informację, że pewne wyprodukowane przez niego towary mogą nie spełniać norm bezpieczeństwa, zgodnie z GPSR ma obowiązek podjęcia środków naprawczych, poinformowania o tym fakcie konsumentów, a także skorzystania z Safety Business Gateway — portalu, za pośrednictwem którego informuje o incydencie organy nadzoru rynku państw członkowskich. Producenci zapewniają także przepływ informacji pomiędzy podmiotami gospodarczymi obecnymi w danym łańcuchu dostaw.
GPSR- Obowiązki importerów i dystrybutorów
Obowiązki tożsame z obowiązkami spoczywającymi na producentach, GPSR nakłada na importerów i dystrybutorów produktów. W przypadku, gdy importer stwierdzi lub ma powody, przypuszczać na podstawie informacji będących w jego posiadaniu, że produkt nie jest zgodny wymogami bezpieczeństwa, nie może wprowadzić tego produktu do obrotu, dopóki nie będzie on zgodny z wymaganiami. Importerzy zobowiązani są także do informowania rynku o ewentualnych incydentach w zakresie bezpieczeństwa za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway. Dystrybutorzy z kolei zapewniają, aby w czasie, gdy ponoszą odpowiedzialność za produkt, warunki jego przechowywania lub transportu nie zagrażały zgodności produktu z ogólnym wymaganiom bezpieczeństwa.
Ponadto, wszystkie wymienione powyżej podmioty gospodarcze — zgodnie z art. 13 GPSR — zapewniają wprowadzenie wewnętrznych procesów dotyczących bezpieczeństwa produktów, umożliwiających im spełnienie odpowiednich wymagań niniejszego rozporządzenia. Współpracują także z organami nadzoru.
GPSR – Obowiązki dostawców internetowych platform handlowych

Z uwag na cel przyświecający wdrożeniu Rozporządzenia GPSR, ustawodawca w szczególny sposób wyodrębnił siatkę obowiązków dla dostawców internetowych platform handlowych. Zobowiązał ich do członkostwa w portalu Safety Gate oraz wskazania informacji na temat punktu kontaktowego właściwego komunikacji z organami i konsumentami. Ponadto dostawcy zobligowani są w taki sposób projektować platformy służące ecommerce, aby umożliwiały producentom i dystrybutorom podawanie wszystkich informacji, do których zobowiązuje ich GPSR.
Jeśli produkt oferowany przez platformę należącą do dostawcy, zostanie uznany za niebezpieczny, wówczas dostawca zobowiązany jest — na mocy nakazu organu nadzoru — do usunięcia treści ze swojego interfejsu online, uniemożliwienia dostępu do nich lub wyświetlania wyraźnego ostrzeżenia.
Czy każdy produkt powinien mieć wyznaczoną osobę odpowiedzialną zgodnie z Rozporządzeniem GPSR?
Obowiązek wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za produkty wprowadzane do obrotu na terytorium Unii Europejskiej wynika z art. 16 rozporządzenia GPSR. Podmiot odpowiedzialny musi mieć miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium UE i odpowiada m.in. za realizację następujących obowiązków:
- weryfikacja i przechowywanie deklaracji zgodności CE,
- współpraca z organami nadzoru oraz informowanie ich o ryzyku stwarzanym przez produkt,
- sporządzenie analizy ryzyka i dokumentacji technicznej produktu,
- identyfikacja producenta oraz podmiotu odpowiedzialnego (poprzez umieszczenie stosownych informacji na produkcie lub załączonej do niego dokumentacji, np. instrukcji),
- załączenie do produktu instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa w języku danego państwa członkowskiego łatwo zrozumiałym dla konsumentów.
Konieczność wyznaczenia osoby odpowiedzialnej dotyczy wszystkich produktów wprowadzanych do obrotu na terytorium UE, które są objęte rozporządzeniem GPSR. Oznacza to, że osoby odpowiedzialnej na podstawie tego rozporządzenia nie trzeba oznaczać np. dla produkcji żywności, pasz, czy produktów ochrony roślin. Analogiczne obowiązki mogą jednak wynikać z innych przepisów.

Czym jest Product Recall i w jaki sposób procedurę wycofania produktu formalizuje rozporządzenie GPSR?

Jednym z działań, których podjęcie w razie stwierdzenia niebezpieczeństwa produktu jest niezbędne, stało się wycofanie produktu z obrotu (ang. Product Recall). W uproszczeniu można powiedzieć, że chodzi o wezwanie nabywców do zwrotu danej rzeczy, ale ta procedura została dosyć mocno sformalizowana w rozporządzeniu GPSR.
Zgodnie z art. 36 GPSR, w przypadku gdy informacje dotyczące odzyskania produktu ze względów bezpieczeństwa przekazuje się konsumentom w formie pisemnej, muszą one mieć formę zawiadomienia o odzyskaniu produktu. Takie zawiadomienie powinno być sporządzone w językach państw członkowskich na terytorium których udostępniono produkt oraz napisane łatwym w odbiorze językiem. W szczególności należy więc unikać wykorzystywania branżowej nomenklatury (np. chemicznych nazw szkodliwych związków lub dokładnego opisywania wad materiałowych). Artykuł 36 ust. 2 GPSR wymaga, aby w wezwaniu znalazły się następujące informacje:
- nagłówek brzmiący – odzyskanie produktu ze względów bezpieczeństwa,
- jasny opis odzyskanego produktu, w tym jego obraz, nazwę i markę, numery identyfikacyjne (np. numer partii) oraz informacje o tym, kiedy, gdzie i przez kogo produkt został sprzedany, jeżeli są dostępne,
- przejrzysty opis zagrożenia związanego z odzyskanym produktem – przedsiębiorca powinien uważać, aby nie łagodzić w żaden sposób ryzyka związanego z korzystaniem z produktu, np. poprzez wskazanie, że efekty szkodliwe pojawiają się jedynie w rzadkich przypadkach, że ich wystąpienie nie jest pewne lub że dotychczas nie zgłoszono żadnych problemów związanych z użytkowaniem produktu,
- jasny opis działań, jakie powinni podjąć konsumenci, w tym polecenie natychmiastowego zaprzestania używania odzyskanego produktu,
- opis środków ochrony prawnej dostępnych dla konsumentów i wymienionych w treści rozporządzenia, tj. naprawa odzyskanego produktu, zastąpienie zwróconego produktu produktem bezpiecznym tego samego typu oraz co najmniej takiej samej wartości i jakości albo zwrot wartości odzyskanego produktu (przedsiębiorca oferuje minimum dwa środki ochrony, w wyjątkowych przypadkach jeden, ale korzystnie z nich nigdy nie może powodować powstania kosztów po stronie konsumenta),
- bezpłatny numer telefonu lub interaktywną usługę online, gdzie konsumenci mogą uzyskać więcej informacji w odpowiednich językach urzędowych Unii,
- zachętę do dzielenia się informacjami o konieczności zwrotu produktu niebezpiecznego z innymi osobami.
Komunikaty powinny uwzględniać potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Dopuszczalne będzie skorzystanie z gotowego wzoru komunikatu, które w przyszłości ma stanowić załącznik do rozporządzenia.
Jakie są nowe obowiązki w zakresie dokumentacji produktu zgodnie z Rozporządzeniem GPSR?
Przepisy rozporządzenia GPSR (art. 9 ust. 2) nakładają na producentów obowiązek przygotowania dokumentacji technicznej związanej z wprowadzanym na rynek produktem. Powinna ona zawierać co najmniej ogólny opis produktu i jego zasadnicze właściwości istotne dla oceny bezpieczeństwa. W zależności od rodzaju produktu, dokumentację należy także poszerzyć o:
- analizę możliwych ryzyk związanych z produktem oraz rozwiązań stosowanych w celu ich ograniczenia lub wyeliminowania (w tym wyniki badań przeprowadzonych przez producenta lub podmiot trzeci),
- wykaz norm europejskich lub innych elementów, których spełnienie jest niezbędne, aby zagwarantować ogólne bezpieczeństwo produktu.
Dokumentacja musi być aktualizowana i przechowywana przez 10 lat, licząc od wprowadzenia produktu na rynek. Na żądanie organu nadzoru producent powinien tę dokumentację udostępnić.
Jak nowe elementy oceny bezpieczeństwa produktu wpływają na zgodność z rozporządzeniem GPSR?
Rozporządzenie GPSR poszerza ocenę bezpieczeństwa produktów o zupełnie nowe aspekty. Warto zwrócić uwagę na motyw 23. Jest w nim mowa o „wszystkich istotnych” aspektach bezpieczeństwa produktów. Właściwości fizyczne, mechaniczne i chemiczne zostały uzupełnione o:
- prezentację produktu, aby nie wprowadzać konsumenta w błąd co do możliwego zastosowania produktu,
- szczególne potrzeby i ryzyka, jakie produkt stwarza dla niektórych kategorii konsumentów (np. związane z niepełnosprawnościami, zagrożeniami cybernetycznymi, czy wiekiem odbiorcy).
Pod rządami nowego rozporządzenia GPSR projektowanie produktów stało się znacznie bardziej wymagające tym bardziej, że ocena bezpieczeństwa powinna być przeprowadzana już na etapie projektowania (by-design). Skorzystaj ze wsparcia doświadczonej kancelarii prawnej, która pomoże Ci opracować procesy zapewniające zgodność z przepisami w całym cyklu produkcyjnym.
Jakie kary grożą za naruszenie przepisów rozporządzenia GPSR?
Stosownie do brzemienia art. 44 rozporządzenia GPSR państwa członkowskie wprowadzają własne sankcje za naruszenie unijnych przepisów, nie ma więc jednego, ujednoliconego systemu nakładania kar. Wymaga się jedynie, ale przewidziane sankcje były skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
W projekcie polskiej ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów wskazano, że wprowadzenie przez producenta produktu, który nie spełnia wymagań w zakresie bezpieczeństwa stawianych przez GPSR jest zagrożone karą do 1 miliona złotych. Kary zapłacą także importerzy i dystrybutorzy, którzy zaniedbują wymagania unijnego rozporządzenia. Wymierzając karę Prezes UOKiK bierze pod uwagę szereg czynników wymienionych w art. 88 ust. 3 projektu ustawy:
- wagę i częstotliwość naruszenia,
- powtarzające się podobne naruszenia w przeszłości,
- stopień przyczynienia się strony do naruszenia prawa,
- działania podjęte przez stronę dobrowolnie w celu usunięcia skutków naruszenia,
- wysokość korzyści majątkowej, którą strona osiągnęła,
- w przypadku osoby fizycznej – warunki osobiste strony na którą kara administracyjna jest nakładana,
- współpracę strony z organem w toku postępowania.
Brak umieszczenia w treści przepisu zwrotu „w szczególności” lub innego równoważnego sugeruje że katalog przesłanek ma charakter wyczerpujący i pozostałe okoliczności sprawy nie będą miały wpływu na określenie wysokości sankcji.

Rozporządzenie GPSR – słowem podsumowania
Rozporządzenie GPSR wejdzie w życie w 13 grudnia 2024 roku, warto zatem przygotowywać się na zmiany. Jeśli masz wątpliwości, czy twoje towary — lub towary przez Ciebie importowane, lub dystrybuowane — spełniają wymogi bezpieczeństwa i czynią zadość wymaganiom rozporządzenia GPSR, nie czekaj na ostatni moment i już dziś skonsultuj swój przypadek z doświadczonym prawnikiem.
Kancelaria Prawna RPMS oferuje kompleksowe wsparcie w zakresie przygotowywania i oceny dokumentacji produktowej. Przeprowadzamy badanie compliance i dbamy o bezpieczeństwo przedsiębiorców w świetle nowej regulacji. Zapraszamy na konsultacje.
Pytania i odpowiedzi
Nie, GPSR obowiązuje niezależnie od tego czy produkty są nowe, używane, naprawione lub odnowione.
To osoba mająca siedzibę na terytorium Unii odpowiedzialna za dany produkt, wprowadzony do obrotu na terytorium wspólnotowym.
Portal Safety Business Gateway służy podmiotom gospodarczym i dostawcom internetowych platform handlowych do przekazywania organom nadzoru rynku i konsumentom informacji o incydentach w zakresie bezpieczeństwa produktów.
Zaufali nam: