Czym jest fundacja rodzinna?
Fundacja rodzinna to względnie nowe rozwiązanie prawne, dzięki któremu można osiągnąć szereg korzyści w kontekście zabezpieczenia biznesu, a także jego sukcesji, w sytuacji gdy założyciel rodzinnej firmy (fundator) chce przekazać prowadzenie biznesu swoim następcom.
Dzięki fundacji rodzinnej fundator ma możliwość wycofania się z aktywnego prowadzenia biznesu bez utraty dochodów, zabezpieczenia finansowego członków rodziny, oddzielenia spraw biznesowych i rodzinnych, utrzymania majątku w jednych rękach i jego ochrony, zapewnienia efektywnego zarządzania majątkiem i jego pomnażania oraz planowania sukcesji w perspektywie wielu pokoleń.
Planowanie sukcesji jest o tyle korzystne, że fundacja rodzinna w pewien sposób zabezpiecza majątek rodziny przed ewentualnym początkowym brakiem doświadczenia osób prowadzących rodzinną firmę. Więcej ogólnych informacji o fundacji rodzinnej zawarliśmy także w tekście: FUNDACJA RODZINNA – CZYM JEST I JAK FUNKCJONUJE FUNDACJA RODZINNA?
Fundacja rodzinna, aby mogła funkcjonować, musi zostać formalnie powołana do życia i zarejestrowana. W tym celu konieczne jest podjęcie szeregu czynności prawnych, które przybliżymy Państwu poniżej.
Fundacja rodzinna w liczbach
Fundacja rodzinna to rozwiązanie prawne nie tylko ciekawe przez pryzmat rozwiązań, ale także imponujące w liczbach. Przyjrzyjmy się danym typowo liczbowym dot. fundacji rodzinnych.
Przede wszystkim jest to rozwiązanie, które w pierwszym roku funkcjonowania odniosło znaczny sukces. Sąd w Piotrkowie Trybunalskim zarejestrował do 22 maja 2024 roku 980 fundacji. Jako porównanie można tutaj wskazać ilość zarejestrowanych w pierwszym roku funkcjonowania spółek akcyjnych, których było niespełna 800 (a jest to podmiot, który znacznie prościej założyć). Oczywistym jest, że rola fundacji rodzinnej i prostej spółki akcyjnej jest zgoła inna, aczkolwiek dane pokazują, że fundacja rodzinna znacznie lepiej
“przyjęła się” w pierwszym roku funkcjonowania.
Ponadto, nie bez znaczenia pozostaje także dalsza tendencja. Statystyki pokazują, że obecnie w toku jest ponad 700 wniosków o rejestrację fundacji rodzinnej, a tempo składanych wniosków znacząco przyspieszyło na początku 2024 roku.
Powyższe prowadzi do wniosku, że fundacja rodzinna staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem, z tego względu warto się przyjrzeć formalnościom, które trzeba spełnić, by ją założyć.
Jak założyć fundację rodzinną
Formalne założenie fundacji rodzinnej to w zasadzie pierwszy krok po podjęciu decyzji o jej utworzeniu. Oficjalny rządowy informator w kontekście fundacji rodzinnych w tym zakresie nie będzie zbytnio pomocny, bowiem kwestii zakładania i rejestracji fundacji rodzinnej poświęcono jedynie jedno krótkie, czteropunktowe wyliczenie.
Faktem jest jednak, że założenie fundacji rodzinnej wymaga złożenia następujących dokumentów:
-
oświadczenia o ustanowieniu fundacji rodzinnej, które musi być złożone przed notariuszem w akcie założycielskim albo w testamencie;
-
statutu zawierający reguły działania fundacji rodzinnej, który również musi zostać sporządzony w formie aktu notarialnego.
To, że dokumenty tworzące fundację rodzinną muszą być przygotowane w formie aktu notarialnego, nie oznacza,że notariusz przygotuje pełną obsługę prawną całej transakcji. Wręcz przeciwnie, wstępny draft ww. oświadczeń powinien w naszej opinii przygotować prawnik, któremu fundator powierzy sporządzenie wstępnego projektu dokumentu, aby jego wola została dokładnie odzwierciedlona w statucie i oświadczeniach. Warto również pilnować brzmienia tychże dokumentów w momencie podpisania aktu notarialnego, aby mieć pewność, że statut w pełni odzwierciedla wolę fundatora. Ma to na celu zapewnienie zgodności czynności prawnej z wolą osoby dokonującej tej czynności.
Co powinny zawierać ww. dokumenty? Zgodnie z ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, statut fundacji powinien zawierać:
-
oznaczenie danych fundacji rodzinnej (w szczególności nazwa i siedziba, czas trwania fundacji rodzinnej;
-
szczegółowy cel fundacji rodzinnej;
-
informacje dotyczące beneficjentów i ich uprawnień
-
wysokość funduszu założycielskiego (nie może być mniejszy niż 100.000 zł);
-
sposób reprezentowania fundacji rodzinnej i zasady, według których będą funkcjonowały jej organy;
-
zasady zmiany statutu;
-
przeznaczenie mienia fundacji rodzinnej po jej rozwiązaniu, czyli w szczególności określenie beneficjenta uprawnionego do mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej.
Ponadto, do powstania fundacji rodzinnej konieczne jest również ustanowienie jej organów, tj. zarządu, zgromadzenia beneficjentów, a także rady nadzorczej (jedynie w przypadku, gdy liczba beneficjentów fundacji rodzinnej jest większa niż 25).
To są tylko obligatoryjne, wymagane ustawą elementy statutu fundacji rodzinnej. Oprócz tego statut może zawierać kilka elementów fakultatywnych, takie jak zasady współpracy lub współdziałania organów fundacji rodzinnej czy wytyczne dotyczące inwestowania jej majątku.
Jak zarejestrować fundację rodzinną?
Podobnie jak w przypadku spółki z o.o., samo powołanie fundacji do życia poprzez przygotowanie oświadczenia oraz statutu jednak nie jest wystarczające. Co prawda podpisanie dokumentów opisanych powyżej powoduje utworzenie tzw. fundacji rodzinnej w organizacji, aczkolwiek aby mogła ona funkcjonować na stałe (i uzyskać osobowość prawną), konieczne jest także jej zgłoszenie we właściwym rejestrze.
Przejdźmy teraz do omówienia szczegółowych kwestii praktycznych.
Przede wszystkim warto wskazać, że zgodnie z ustawą fundację rodzinną trzeba zgłosić do Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim, wyznaczonego przez Ministerstwo Sprawiedliwości do prowadzenia rejestru fundacji rodzinnych.
Zgłoszenie jest co do zasady obowiązkiem obciążającym fundatora, jednak gdy fundacja rodzinna została ustanowiona w testamencie, zgłoszenia dokonuje zarząd. Podobnie jak w przypadku sp. z o.o., wniosek o wpis musi być złożony w ciągu 6 miesięcy od sporządzenia aktu założycielskiego lub ogłoszenia testamentu.
Zgłoszenie odbywa się w formie papierowej i powinno zawierać:
-
nazwę fundacji rodzinnej, jej siedzibę i adres;
-
wysokość funduszu założycielskiego;
-
imiona, nazwiska i numery PESEL członków zarządu i rady nadzorczej (jeśli została ustanowiona) oraz członków zgromadzenia beneficjentów, a także ich adresy do doręczeń;
-
imię, nazwisko i adres do doręczeń fundatora, jeśli jest on uprawniony do powołania zarządu;
-
czas trwania fundacji rodzinnej, jeśli jest określony.
Jeżeli chodzi o załączniki do zgłoszenia, to należy do niego dołączyć:
-
akt założycielski fundacji rodzinnej lub protokół otwarcia i ogłoszenia testamentu, w którym ustanowiono fundację rodzinną;
-
statut fundacji rodzinnej;
-
oświadczenie fundatora o wniesieniu mienia na pokrycie funduszu założycielskiego w kwocie określonej w statucie lub, w przypadku fundacji ustanowionej w testamencie, oświadczenie członków zarządu, że fundusz założycielski zostanie wniesiony w ciągu dwóch lat od dnia wpisania fundacji rodzinnej do rejestru;
-
dowód ustanowienia organów fundacji rodzinnej, z wyszczególnieniem ich składu osobowego, jeśli skład organów nie wynika ze statutu, oraz zgody na pełnienie funkcji członka organu fundacji rodzinnej.
-
spis mienia fundacji
-
listę beneficjentów fundacji
-
zaświadczenia o niekaralności członków zarządu fundacji
-
oświadczenia członków organów fundacji i beneficjenta w przedmiocie zgody na powołanie
-
dowód uiszczenia opłaty sądowej
Koszty i czas rejestracji fundacji rodzinnej
Jeżeli chodzi o koszty założenia i rejestracji fundacji rodzinnej, to należy wziąć pod uwagę kilka kategorii kosztów.
Kosztami określonymi w ustawie o kosztach sądowych w sprawach cywilnych jest opłata od rejestracji w rejestrze, która wynosi 500 zł. Po założeniu fundacji trzeba się także liczyć z opłatą 250 zł, którą należy ponieść za dokonanie zmiany wpisu w rejestrze fundacji rodzinnych (związane np. ze zmianami danych fundacji rodzinnej).
Jeżeli chodzi natomiast o koszty notarialne, to są one limitowane maksymalną taksą notarialną, która zależy od wkładu wniesionego do fundacji rodzinnej. Przy minimalnym wkładzie 100.000 zł, taksa notarialna wyniesie do 1.170,00 zł netto. Do podanej powyżej kwoty należy doliczyć jeszcze 23% VAT, opłatę za wypisu aktu notarialnego (6 zł/strona) i VAT od wypisu aktu notarialnego.
Jeżeli chodzi o czas niezbędny na zarejestrowanie fundacji rodzinnej, to zgodnie z raportem Deloitte ze stycznia 2024 roku, Czas oczekiwania na wpis fundacji rodzinnej do rejestru wynosi od 2 do 4 miesięcy. Warto wskazać, że są to jednak dane orientacyjne, które mogą sięzmieniać w zależności od aktualnego obłożenia właściwego sądu okręgowego.
Jak przy rejestracji fundacji rodzinnej może pomóc radca prawny?
Eksperci z naszej kancelarii mogą Państwu na każdym etapie tworzenia fundacji rodzinnej.
Warto wskazać, że z pomocy pełnomocnika warto korzystać nie tylko na etapie prac koncepcyjnych związanych z tworzeniem fundacji rodzinnej, ale przede wszystkich na etapie faktycznego jej powoływania. Profesjonalna obsługa prawna może umożliwić uniknięcie błędów, które znacząco będą wydłużały cały proces.
Radca prawny obecny w procesie tworzenia fundacji rodzinnych może także wykorzystać w procesie wiele znanych praktycznych usprawnień, takich jak powszechne na rynku wnoszenie biznesów czy nieruchomości do fundacji rodzinnej dopiero po faktycznym jej utworzeniu. Dzięki temu prowadzone przedsiębiorstwo jest prowadzone w sposób niezakłócony.
Nasze wsparcie może polegać m.in. na:
-
konsultacje i bieżące doradztwo prawne
-
wsparcie w przygotowaniu draftów dokumentów do notariusza
-
przygotowanie i złożenie wniosku
-
zastępstwo procesowe w kontekście postępowania przed sądem
-
bieżąca obsługa prawna fundacji (m.in. monitorowanie zmian oraz wytycznych).
Obecnie bardzo istotne są najnowsze trendy praktyczne w kontekście rejestracji fundacji rodzinnych, które mogą Państwo poznać, korzystając ze wsparcia ekspertów w tym zakresie. Przykładowo, jednym z nich jest “dwuetapowość” powoływania fundacji, czyli powołanie najpierw fundacji z minimalnym wymaganym wkładem 100.000 zł (I etap), a następnie wniesienie do niej majątku już po jej powołaniu (II etap). Dobre zaplanowanie zwłaszcza II etapu jest niezwykle istotne z podatkowego punktu widzenia.
Podsumowanie
Fundacje rodzinne coraz bardziej zyskują na popularności, pomimo prawie roku obowiązywania w polskim porządku prawnym. Niewątpliwie jest to rozwiązanie warte rozważenia, aby móc zapewnić płynną sukcesję firmy i zabezpieczyć majątek rodziny. Nie można rozpatrywać jednak korzyści wynikających z fundacji rodzinnej w oderwaniu od formalności, które trzeba dopełnić, aby fundacja mogła funkcjonować. Dla przedsiębiorców prowadzących działalność w formie spółki nie powinno to budzić nadmiernych problemów, z uwagi na wiele analogii do zakładania sp. z o.o. W celu sprawnego zakończenia rejestracji, rekomendowane jest skorzystanie z profesjonalnej pomocy prawnej na każdym etapie zakładania fundacji rodzinnej.
Pytania i odpowiedzi
Fundację rodzinną należy zgłosić do Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim, wyznaczonego przez Ministerstwo Sprawiedliwości do prowadzenia rejestru fundacji rodzinnych.
Złożenie wniosku o wpis do rejestru musi nastąpić w ciągu 6 miesięcy od sporządzenia aktu założycielskiego albo ogłoszenia testamentu. Czas rozpatrzenia wniosku przez sąd może się różnić w zależności od obciążenia sądu i kompletności złożonych dokumentów. Nasza praktyka pokazuje, że mając na uwadze obecne obciążenie sądu, czas oczekiwania na rejestrację fundacji rodzinnej to około 3 miesiące.
Koszt rejestracji fundacji rodzinnej w rejestrze wynosi 500 zł. Dodatkowo, za każdą zmianę wpisu w rejestrze pobierana jest opłata w wysokości 250 zł. Koszty notarialne, w zależności od wniesionego wkładu, mogą wynosić do 1.170 zł netto (przy minimalnym wkładzie 100.000 zł), plus VAT i opłaty za wypisy aktu notarialnego. Fundacja rodzinna to nowa instytucja prawna, zatem warto również wziąć uwagę koszty obsługi prawnej, które w naszej kancelarii ustalane są indywidualnie.
Zaufali nam: