Cel i znaczenie monitorowania znaków towarowych
Rejestracja znaku towarowego jest niezwykle ważnym elementem prowadzenia przedsiębiorstwa – pozwala zabezpieczyć prawa do znaku, ułatwić dochodzenie roszczeń płynących z naruszeń, a także chroni markę i jej renomę. Wielu przedsiębiorców uważa jednak mylnie, że w konsekwencji zarejestrowania znaku, inny uczestnik stosunków gospodarczych nie będzie miał możliwości zarejestrowania znaku podobnego do tego, który sami zastrzegli. W praktyce jednak, od 2016 roku organy nie badają już z urzędu podobieństwa nowego znaku do znaków wcześniej zarejestrowanych. Tę formułę zastąpiło postępowanie sprzeciwowe, o którym mowa w art. 1526a Ustawy Prawo własności przemysłowej1, a które to stanowi rozwiązanie tożsame do postępowania sprzeciwowego unijnego unormowanego w art. 46 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej.2
Zgodnie z przywołanymi powyżej przepisami, organ na etapie oceny złożonego wniosku o rejestrację znaku bada jedynie, czy nie doszło do wystąpienie bezwzględnych przesłanek z art. 1291 Prawa własności przemysłowej, skutkujących niemożliwością rejestracji znaku (a w przypadku postępowania unijnego – przesłanek z artykułów 7 i 8 Rozporządzenia 2017/1001). W dalszej kolejności organ ma obowiązek dokonać publicznego ogłoszenia wniosków. Urząd Patentowy, w ramach postępowania krajowego, czyni to w Wiadomościach Urzędu Patentowego (Biuletynie Urzędu Patentowego). Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, odpowiedzialny za rejestrowanie unijnych znaków towarowych, dokonuje ogłoszeń w ramach Biuletynu Znaków Towarowych Unii Europejskiej. Jeśli wśród opublikowanych zgłoszeń odnajdziemy takie, którego przedmiotem jest znak towarowy bliźniaczy wobec znaku, z którego prawa zostały nam przyznane, mamy możliwość złożyć sprzeciw. Jest to w praktyce protest wobec rejestracji znaku towarowego wysoce podobnego do znaku, który sami zarejestrowaliśmy.
Więcej na temat całej procedury, terminów i kosztów związanych z postępowaniem sprzeciwowym, znajdą Państwo w poświęconym temu zagadnieniu artykule Sprzeciw wobec zgłoszenia znaku towarowego – co dalej?
W związku z powyższym, w tym miejscu może pojawić się pytanie: w jaki sposób pozostać na bieżąco z informacjami, czy inny podmiot nie próbuje zarejestrować znaku podobnego do naszego znaku towarowego? Temu służy właśnie czynność monitorowania znaków towarowych (z ang. Trade Mark Watching). Jest to proces równie ważny co sama rejestracja znaku.
Zobacz również: Rejestracja znaku towarowego na Ukrainie
Metody monitorowania znaków towarowych
Monitorowanie w praktyce polega na bieżącym kontrolowaniu czy w ramach ww. Biuletynów nie pojawił się znak łudząco podobny do znaku, który zarejestrowaliśmy. W jaki sposób upewnić się, że żadne komunikaty nas nie ominęły?
Monitorowanie znaków towarowych samodzielnie
Źródła informacji, o których mowa powyżej, są jawne i dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Informacje o zgłoszonych znakach towarowych publikowane są tylko – lub aż – kilka razy w miesiącu. W związku z tym, istnieje możliwość, aby samodzielnie, we własnym zakresie, monitorować wszystkie zgłoszenia i weryfikować je pod kątem podobieństwa do znaku będącego naszą własnością. W tym celu warto rozważyć różne ścieżki weryfikacji znaków. Najpopularniejszą są analizy baz danych. Większość dostępnych baz – w tym krajowe, unijne i międzynarodowe bazy danych – pozwalają na ustawienie odpowiednich kryteriów i alertów, informujących o każdym przypadku pojawienia się w bazie zgłoszenia spełniającego określone przez nas parametry. Następnym krokiem jest wówczas analiza zgromadzonych wyników i ewentualne podjęcie decyzji w przedmiocie dalszych działań prawnych.
Czy jest to jednak optymalne rozwiązanie pod kątem poświęcanego czasu i zaangażowania? Na to pytanie musi sobie odpowiedzieć każdy przedsiębiorca we własnym zakresie. Duże firmy i olbrzymie koncerny są w stanie zatrudnić pracowników oddelegowanych do wykonywania ww. czynności. Mniejsze firmy, firmy posiadające mnóstwo praw do różnych znaków towarowych, a także te, których modus operandi opiera się na outsourcowaniu procesów, będą wolały oddać to w ręce wyspecjalizowanych podmiotów, zajmujących się profesjonalnie monitorowaniem znaków towarowych.
Zobacz również: Czego mogę żądać od osoby naruszającej moje prawa do znaków towarowych?
Monitorowanie znaków towarowych przez ekspertów
Problematyka znaków towarowych, a także poruszanie się po różnych bazach danych i w reżimie różnych aktów prawnych, może być kłopotliwe dla wielu firm. Szczęśliwie na rynku działa wielu ekspertów oraz fachowych podmiotów, doskonale znających się na monitorowaniu znaków, posiadających wypracowane narzędzia i sposoby, aby czynić to precyzyjnie i optymalnie.
Podmioty zajmujące się zawodowo monitorowaniem znaków towarowych zatrudniają wyspecjalizowanych w tej dziedzinie ekspertów i znawców tematyki praw własności przemysłowej. Mają oni wiedzę i narzędzia do badania podobieństw znaków na różnych płaszczyznach np. słownej lub graficznej, wynikających z przepisów prawa. To pozwala otrzymać nie tylko wsparcie w zakresie weryfikacji zgłoszeń, ale także pomoc w analizie i rekomendacje w przypadku wykrycia naruszenia. Fachowcy będą w stanie przeszukać dla nas wiele baz danych, w tym nie tylko bazy krajowe czy unijne, ale także międzynarodowe, brytyjskie lub dotyczące wybranego przez nas kraju.
Wsparcia w zakresie monitorowania znaków zawsze chętnie udzielą Państwu nasi prawnicy, którym nieobce są nowe technologie pozwalające na szybki i pogłębiony research, posiadający niezbędną wiedzę i doświadczenie z zakresu ochrony znaków towarowych. Jeśli są Państwo zainteresowani informacjami, w jaki sposób szybciej i skuteczniej monitorować znaki towarowe – zachęcamy do kontaktu z kancelarią.
Korzyści płynące z monitoringu znaków towarowych
Monitorowanie znaków towarowych niesie ze sobą wymierne korzyści dla tych, którzy się go podejmą. Przede wszystkim ma funkcję prewencyjną. Pozwala uchronić prawo do znaku jeszcze na etapie potencjalnego naruszenia, przed rejestracją konkurencyjnego wniosku. Pomaga budować markę charakteryzującą się niepowtarzalnym i rozpoznawalnym znakiem towarowym, o oryginalnym charakterze.
Monitoring ma na celu ochronę zarejestrowanych znaków przed działaniem nieuczciwej konkurencji. Chronimy się w ten sposób przed podszywaniem się pod naszą markę, upodabnianiem do niej, czerpaniem korzyści przez osobę trzecią z bycia kojarzoną z naszymi towarami lub usługami. Nie pozostaje to bez wpływu na bezpieczeństwo reputacyjne. Dublowanie znaku towarowego może mieć opłakane skutki dla renomy firmy, jej pozycji rynkowej i popularności wśród klientów.
Podsumowanie
Regularne weryfikowanie i analizowanie zgłoszonych znaków towarowych wspomaga ochronę zarejestrowanych znaków towarowych i praw z nimi związanych. Warto rozważyć zatem wprowadzenie monitorowania znaku towarowego w poczet podstawowych procesów, zachodzących w każdej firmie.
Pytania i odpowiedzi
Monitoring warto stosować w sposób ciągły. Tylko taka metoda pozwoli na kompleksowe zabezpieczenie praw do znaku.
Tak. Wniesienie sprzeciwu, w wyniku wykrycia zgłoszenia znaku podobnego, jest prostsze i mniej kosztowne niż postępowanie w przedmiocie unieważnienia zarejestrowanego już znaku towarowego.
Opłata od sprzeciwu w przypadku zgłoszenia znaku na terenie RP wynosi 600 złotych.
Zaufali nam: