Dlaczego warto audytować treści promocyjne pod względem prawnym?
Choć handel nie może rozwijać się bez reklamy, trzeba pamiętać, że obowiązujące przepisy nakładają wiele ograniczeń w zakresie przekazu marketingowego. Polski ustawodawca stara się chronić nie tylko konsumentów, ale również uczciwą konkurencję rynkową. Naruszenie obowiązujących przepisów może wiązać się z bardzo wysokimi sankcjami, dlatego, zanim kampania rzeczywiście trafi do odbiorców, warto upewnić się, że nie stwarza ona zagrożenia dla podmiotu gospodarczego.
Kancelaria Prawna RPMS oferuje kompleksowe wsparcie dla branży reklamowej. Audytujemy całe kampanie, a także pojedyncze reklamy, newslettery i komunikaty sprzedażowe. Działamy szybko i przesyłamy konkretne uwagi wraz z rozwiązaniami. Podmiotom działającym w branży reklamowej oferujemy korzystny ryczałt za świadczone usługi.
Chcesz dowiedzieć się więcej o naszej praktyce e-commerce? Zajrzyj tutaj: https://rpms.pl/obsluga-prawna-e-commerce/.
Wymagania dyrektywy Omnibus
Jednym z podstawowych mechanizmów reklamy jest przecena. Możliwość kupienia tego samego towaru taniej na wiele osób działa niczym magnes. Sprzedawcy powinni jednak pamiętać o konieczności przestrzegania wytycznych dyrektywy Omnibus. Wprowadza ona wymagania daleko idące transparentności zakresie informowania o obniżce cen tak, aby klient mógł łatwo ocenić, czy rzeczywiście oszczędza na zakupie, a jeśli tak, to jak dużo pieniędzy.
Dodatkowym obowiązkiem sprzedawców jest konieczność weryfikowania opinii klientów. Nie można już budować pozytywnego wizerunku produktów lub usług poprzez kupowanie „lajków”. Sklep powinien zweryfikować, czy rzeczywiście dana osoba sfinalizowała zakup.
Oceniając zgodność reklamy z dyrektywą Omnibus, analizujemy m.in.:
-
Sposoby informowania o obniżce cen,
-
Promocje kroczące oraz sprzedaż warunkową i wiązaną,
-
Kody rabatowe, programy lojalnościowe i „gazetki promocyjne”,
-
System opinii stosowany w sklepie internetowym.
Masz pytania dotyczące reklamy w internecie? Napisz do nas: kancelaria@rpms.pl.
Ograniczenia reklam dla branży regulowanych
W szczególnie trudnej sytuacji znajdują się branże z tzw. sektora YMYL (Your Money – Your Life) oraz oferujące towary i usługi wrażliwe, jak np. zdrowie lub finanse. We wszystkich tych przypadkach oprócz ogólnych regulacji prawnych pojawiają się ograniczenia sektorowe, dotyczące konkretnych rodzajów produktów lub usług.
Potrzebujesz szybkiej porady prawnej przed uruchomieniem kampanii w e-commerce dla produktów wrażliwych? Zadzwoń na: 61 307 09 91.
Branża medyczna
Reklama wyrobów medycznych i usług specjalistycznych wymaga spełnienia nie tylko ograniczeń wynikających z szeregu aktów prawnych, ale też Kodeksu Etyki Lekarskiej oraz wytycznych wynikających z uchwał Naczelnej Rady Lekarskiej. Nie zawsze identyfikacja informacji, które mogą znaleźć się w komunikacie marketingowym, będzie proste. Przykładowe ograniczenia w zakresie informowania o usługach medycznych obejmują m.in.:
-
Zachęcanie lub nakłanianie do korzystania ze świadczeń zdrowotnych,
-
Informacje o metodach, ich skuteczności i czasie leczenia oraz obietnice i potoczne określenia,
-
Określenia cen i sposobu płatności, oprócz informacji zawartych na stronach internetowych bądź specjalnych telefonach informacyjnych,
-
Informacje o jakości sprzętu medycznego.
Z kolei reklama wyrobu medycznego nie może:
-
Zawierać informacji o funkcjach i właściwościach, których wyrób nie posiada;
-
Wywoływać fałszywego wrażenia co do leczenia lub diagnozy, funkcji lub właściwości, których wyrób nie posiada;
-
Pomijać informacji dla użytkownika lub pacjenta o prawdopodobnym ryzyku związanym z używaniem wyrobu zgodnie z jego przewidzianym zastosowaniem;
-
Sugerować zastosowań wyrobu innych niż te, które zostały podane jako stanowiące część przewidzianego zastosowania, w odniesieniu do którego przeprowadzono ocenę zgodności.
Dodatkowe ograniczenia dotyczą wykorzystania wizerunku lekarza, kierowania komunikatu do dzieci, a także reklamowania wyrobów kierowanych dla profesjonalistów.
Branże finansowe
Na liczne ograniczenia w branży finansowej napotyka branża finansowa. Chodzi nie tylko o posługiwanie się takimi określeniami, jak „bank”, „kasa”, czy „wydawca pieniądza elektronicznego”. Należy uważać na reklamy poszczególnych produktów finansowych, jak lokaty strukturyzowane, kryptowaluty, usługi kredytowe, ale też instrumenty finansowe, kontrakty CFD i inne narzędzia dostępne dla inwestorów.
Przedsiębiorca powinien zadbać o przejrzyste komunikaty zawierające informacje m.in. o warunkach, kosztach, ryzykach korzystania z oferty i prawie do odstąpienia od umowy.
Reklama naruszająca zasady uczciwej konkurencji
Niezależnie od tego, w jakiej branży funkcjonuje przedsiębiorca, istotne znaczenie ma przestrzeganie ogólnych zasad dotyczących rynkowej rzetelności i uczciwości komunikatów sprzedażowych. Szczególną uwagę warto w tym kontekście zwrócić na ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z art. 16 ust. 1 za czyny nieuczciwej konkurencji uznaje się w szczególności:
-
Reklamę sprzeczną z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka (np. odwoływanie się do nagości, wulgaryzmów lub niedostatku),
-
Reklamę wprowadzającą klienta w błąd i mogącą przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi (np. informowanie o ostatnich sztukach towaru),
-
Reklamę odwołującą się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci (np. odwoływanie się do religijności odbiorcy),
-
Wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji (np. nachalne treści sponsorowane),
-
Reklamę, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji (np. regularne wysyłanie informacji o loterii za pośrednictwem kanałów SMS).
Praktyką często stosowaną w handlu jest też porównywanie się z innymi uczestnikami rynku w celu pokazania swoich towarów lub usług jako „lepszych”, bardziej prestiżowych lub bardziej opłacalnych. Choć reklama porównawcza sama w sobie nie jest zakazana, musi spełnić szereg rygorystycznych warunków.
Chcesz mieć pewność, że Twoje kampanie marketingowe nie naruszają zasad uczciwej konkurencji? Sprawdź nasze doświadczenie w prawie reklamy: https://rpms.pl/prawo-mediow-i-reklamy/.
Co grozi za naruszenie ograniczeń w zakresie reklamy – konkretne przykłady
Naruszenie ograniczeń w kwestii reklamy może mieć bardzo surowe konsekwencje. Nie chodzi tylko o kary finansowe, ale też obowiązek wycofania reklam z obrotu i nie tylko. Wiele firm miało okazje się o tym przekonać:
-
Firma Olimp Laboratories Sp. z o.o. otrzymała karę w wysokości 5 milionów złotych za niewłaściwe oznaczenie materiałów sponsorowanych podczas współpracy z influencerami,
-
Firma Henkel Polska S.A. po sporze z grupą INCO (producentem płynu do mycia naczyń Ludwik) musiała wycofać reklamy swojego produktu, których opracowanie kosztowało setki tysięcy złotych,
-
Firma Aflofarm Fabryka Leków Sp. z o.o. otrzymała kary (bez podania wysokości sankcji) i musiała zaprzestać emisji za sprzeczną z prawem reklamę produktów NeoMag Cardio i NeoMag Forte,
-
Firma Jeronimo Martins Polska musiała zapłacić 115 milionów złotych kary za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Ocena prawna treści promocyjnych – jak możemy Ci pomóc?
Planujesz reklamę swoich towarów lub usług i chcesz mieć pewność, że realizujesz ją zgodnie z prawem? Możemy Ci pomóc! Doradzamy, opiniujemy i prezentujemy konkretne rozwiązania. Wspieramy branże regulowane – finansową, medyczną, hazardową, sprzedaż alkoholi i nie tylko. Dzięki naszemu wsparciu uruchomisz działania marketingowe na czas i zrobisz to legalnie.
Pytania i odpowiedzi
Obowiązujące przepisy wprowadzają daleko idące ograniczenia w zakresie reklamy aptek, poza lokalizacją i godzinami pracy. Za sprzeczne z zakazem uważa się m.in. zachęcanie klientów do zrobienia zakupów w danej aptece, wskazanie czasu wykonania leku recepturowego, a nawet umieszczenie na szyldzie wskazówek dojazdu (vide: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 lipca 2017 r., sygn. II GSK 2583/15)
Reklama zakładów wzajemnych jest dopuszczalna, ale po spełnieniu określonych warunków. Między innymi nie można adresować jej do małoletnich, a także wiązać szansy uczestnictwa w zakładach ze sprawnością intelektualną, fizyczną albo szansą łatwej wygranej.
Zaufali nam





























