Na czym polega mobbing i dyskryminacja?
Zgodnie z art. 943 §2 k.p. mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu, jeżeli:
-
wywołują u niego zaniżoną ocenę zdolności zawodowej,
-
powodują lub mają na celu ośmieszenie lub ośmieszenie pracownika,
-
izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu pracowników.
Przepisy prawa pracy nakładają na pracodawcę także obowiązek równego traktowania pracowników w zakresie:
-
nawiązania i rozwiązania stosunku pracy,
-
warunków zatrudnienia,
-
awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Równość obejmuje w szczególności takie cechy jak: płeć, wiek, niepełnosprawność, religia, przekonania polityczne, wyznanie, czy orientacja seksualna. Gdy równości brak – mówimy wówczas o dyskryminacji.
Czemu służą procedury antymobbingowe?
Zgodnie z art. 943 §1, pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi. Oprócz tego, że jest to jego obowiązek prawny, niesprzyjająca atmosfera w pracy pociąga za sobą częstą rotację pracowników, a także pogarsza wizerunek firmy. Orzecznictwo i praktyka są zgodne, że to wdrożenie wewnętrznych procedur antymobbingowych daje największą możliwość uwolnienia się od odpowiedzialności, ale też zwiększa szanse na wyrugowanie negatywnych wzorców. Podobnego zdania jest Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, które w 2025 roku zapowiedziało, że zaprojektuje zmiany legislacyjne w tym zakresie. Jedną z nich ma być obligatoryjny obowiązek posiadania procedury antymobbingowej przez każdego pracodawcę, bez względu na jego wielkość. Z tego powodu firmy, które nadal nie posiadają takich rozwiązań, powinny rozejrzeć się w poszukiwaniu merytorycznego wsparcia. . Przygotowanie kompleksowych regulacji daje bowiem wielowymiarowe korzyści: zmniejsza ryzyko roszczeń pracowników i strat finansowych pracodawcy, a także prowadzi do wzrostu efektywności i zaangażowania zespołu.
Kancelaria RPMS od wielu lat świadczy pomoc przedsiębiorcom i pracodawcom w zakresie wdrażania regulacji antymobbingowych oraz compliance. Jesteśmy do Państwa dyspozycji w zakresie:
-
przygotowania i wdrożenia procedury, w oparciu o charakter działalności firmy i jej struktury organizacyjnej;
-
przeprowadzenia audytu istniejących regulacji pod kątem ich zgodności z przepisami prawa, w szczególności Ustawy o ochronie sygnalistów i Kodeksu pracy;
-
przeprowadzimy szkolenia dla kadry i pracowników dotyczące działań antymobbingowych i antydyskryminacyjnych w firmie.
Nasi eksperci posiadają szerokie doświadczenie w zakresie redagowania ww. dokumentacji oraz jej audytowania. Z przyjemnością przygotują dla Państwa uszytą na miarę potrzeb politykę antydyskryminacyjną, która pozwoli Państwu dowieść spełnienia wymagań wynikających z przepisów prawa. Każde przedsiębiorstwo ma jednak inne potrzeby – umów konsultację, aby omówić Twoją sytuację 👉 kancelaria@rpms.pl
Kiedy wdrożenie procedur antymobbingowych może być problematyczne?
Nie można zapominać, że polityka antymobbingowa to znacznie więcej niż tylko stworzenie dokumentów. To konieczność zaprojektowania i wdrożenia kompleksowej ścieżki postępowania, która da możliwość bezpiecznego raportowania przypadków mobbingu i będzie stanowiła zapowiedź skutecznych represji dla naruszycieli. Nasi eksperci są gotowi zidentyfikować obszary ryzyka w Państwa przedsiębiorstwach oraz zaproponować działania naprawcze – i na tej podstawie określić odpowiednie procedury zgłaszania i rozpatrywania skarg.
W przypadku spraw spornych, kancelaria RPMS posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu postępowań zarówno przedsądowych jak i sądowych. W ramach postępowań wewnętrznych doradzimy jak powołać komisję, prowadzić postępowanie wyjaśniające i sporządzić dokumentację. Jesteśmy gotowi pomóc w mediacjach lub negocjacjach z pracownikiem, a na wypadek sporu przygotujemy strategię obrony i będziemy reprezentować Państwa przed sądem. Sprawdź, jak wygląda nasza obsługa prawna spółek i przedsiębiorców 👉kancelaria@rpms.pl/
Jakie elementy powinny składać się na procedury antymobbingowe?
To, w jaki sposób wygląda procedura antymobbingowa, zależy od wielu czynników. Jak już zostało wspomniane, musi ona być dopasowana do potrzeb i skali działalności firmy. Można jednak wskazać na podstawowe elementy, które będą wspólne w większości przypadków.
Zgłaszanie naruszeń a procedury antymobbingowe
Możliwość anonimowego zgłaszania naruszeń to ważny element, na gruncie Ustawy o ochronie sygnalistów. Za niedopełnienie tego obowiązku na pracodawcę czekają konsekwencje – zgodnie z art. 58 Ustawy, ten kto jest zobowiązany do ustanowienia procedury zgłoszeń wewnętrznych, a wbrew przepisom ustawy procedury tej nie ustanawia lub ustanawia ją z istotnym naruszeniem wynikających z ustawy wymogów, podlega karze grzywny.
Anonimowe zgłaszanie przypadków wystąpienia mobbingu jest bardzo ważne, ponieważ nie naraża pracownika na ujawnienie swoich danych i wynikające z tego ewentualne represje. Z tego powodu niezbędne jest ustalenia bezpiecznego kanału komunikacji.
Działania ochronne pracodawcy
Badanie środowiska pracy obejmuje przede wszystkim działania prewencyjne i edukacyjne. Mogą to być regularne szkolenia przeprowadzane przez specjalistów z branży HR lub psychologów, ale często spotyka się również ankiety, w których pracownicy mogą ocenić swoje środowisko pracy. Z przyjemnością przeprowadzimy także szkolenie z zakresu działań antymobbingowych i antydyskryminacyjnych dla Ciebie i twojego zespołu. Zachęcamy do skorzystania z oferty naszego szkolenia z zakresu działań antymobbingowych: https://rpms.pl/odpowiedzialnosc-za-mobbing-w-pracy/
Analiza zgłoszeń mobbingu lub dyskryminacji
Procedura weryfikacyjna polega na opracowaniu ścieżki postępowania, która pozwala na szybką i sprawną ocenę każdego zgłoszenia. Bardzo ważne jest:
-
zakreślenie czasowych ram trwania postępowania wewnętrznego,
-
ustalenie bezstronnej wewnętrznej jednostki organizacyjnej lub osoby w ramach struktury firmy, upoważnionej do podejmowania działań następczych,
-
ustalenie metod analizy i kwalifikacji zdarzeń, w tym zbierania materiałów dowodowych;
-
zebranie wniosków w postaci bezstronnego raportu, przekazanie ich stronom oraz ewentualne pociągnięcie do odpowiedzialności osób, które zawiniły.
Każdy przypadek wymaga indywidualnej analizy – zadzwoń i porozmawiaj z naszym prawnikiem 👉 +48 61 307 09 91.
Sankcje za mobbing i dyskryminację
Wewnętrzna procedura powinna działać odstraszająco, poprzez wskazanie kar, jakie grożą mobberom za dopuszczenie się mobbingu lub dyskryminacji. W tym przypadku pracodawca może skorzystać z:
-
kar porządkowych (np. upomnienie, nagana),
-
rozwiązania umowy o pracę z winy pracownika.
Jeżeli w wyniku mobbingu powstała szkoda w mieniu pracodawcy, pracownik może ponieść również odpowiedzialność materialną w myśl przepisów prawa pracy
Należy podkreślić, że procedura antymobbingowa powinna być jawna i powszechnie dostępna dla wszystkich pracowników. Na pracodawcy ciąży obowiązek jej okresowej aktualizacji i zapoznania załogi z treścią dokumentu. Zaniżoną ocenę przydatności zawodowej w celu przeciwdziałanie mobbingowi przez pracodawcę polityki antymobbingowej na odpowiedzialność pracodawcy w przypadku zaistnienia mobbingu w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i kontraktowy obowiązek pracodawcy jako obowiązek przeciwdziałania mobbingowi o konsekwencjach mobbingu w wewnętrznej polityki antymobbingowej i rozwiązywania konfliktów w rodzaju środowiska pracy w danym zakładzie pracy i zapobieganie mobbingowi by podjął realne działania mające szkolenie pracowników i komisji antymobbingowej na stosowanie procedur zespołu współpracowników w zastraszaniu pracownika i dyskryminacja pośrednia na zapoznanie pracowników w procesie pracy obiektywnego punktu widzenia da w zakresie mobbingu i wizerunku pracodawcy na strony pracodawcy i strony współpracowników systematycznych przedsięwzięć na pojęcie dyskryminacji i składania skarg wyrok sądu najwyższego.
Podsumowanie
Wewnętrzne procedury antymobbingowe i antydyskryminacyjne służą zarówno ochronie interesów pracodawcy, jak i pracowników. Skuteczne zwalczanie niewłaściwych zachowań przekłada się na większą efektywność firmy, ponieważ osoby w niej zatrudnione czują się bezpiecznie.
Zadbaj o bezpieczeństwo swojej organizacji już dziś.
Skontaktuj się z nami i dowiedz się, jak wdrożyć skuteczne procedury antymobbingowe oraz przeszkolić kadrę w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji. Zadzwoń i dowiedz się więcej 👉 +48 61 307 09 91
Pytania i odpowiedzi
W przypadku szkody niematerialnej to pracownik szacuje krzywdę, a sąd w toku procesu weryfikuje powołane dowody i okoliczności sprawy. W przypadku szacowania zadośćuczynienia znaczenie mają m.in. takie okoliczności jak stres, poczucie krzywdy, skutki krzywdy w codziennym życiu.
Dyrektywa nr 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii ma zastosowanie do firm zatrudniających co najmniej 50 pracowników. Na mocy przepisów krajowych implementujących dyrektywę do polskiego porządku prawnego (tzw. ustawa o ochronie sygnalistów) ustawodawca rozszerza ten obowiązek także na mniejsze firmy.
W orzecznictwie wskazuje się, że samo wdrożenie polityki wewnętrznej to za mało. Sąd Apelacyjny w Krakowie w wyroku z dnia 27 stycznia 2016 r., sygn. III APa 20/15) podkreślił, że pracodawca ponosi odpowiedzialność za prawidłowe działanie wprowadzonych mechanizmów, w tym za skład komisji wewnętrznej, dokładność procedury i zakres rozstrzygnięcia.
Zaufali nam





























