CZEGO DOTYCZY ROZPORZĄDZENIE REACH?

Głównym celem REACH jest ochrona zdrowia ludzi i środowiska przed potencjalnymi zagrożeniami wynikającymi z chemikaliów. Ochrona ta realizowana jest poprzez nałożenie odpowiedzialności na podmioty działające na rynku, w tym producentów, importerów oraz dalszych użytkowników, którzy muszą dostarczyć szczegółowe informacje dotyczące właściwości i potencjalnego ryzyka wynikającego ze stosowania danej substancji. REACH nakłada na producentów, importerów i dystrybutorów liczne obowiązki, takie jak rejestracja substancji, zapewnienie kart charakterystyki oraz przestrzeganie ograniczeń dotyczących ich stosowania.
Rozporządzenie wprowadza zasadę, zgodnie z którą odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa stosowania substancji chemicznych spoczywa na przedsiębiorstwach, które wprowadzają je do obrotu lub wykorzystują w procesach produkcyjnych. REACH wprowadza wymóg rejestracji substancji chemicznych, które są produkowane lub importowane w ilościach powyżej 1 tony rocznie. Podmioty te zobowiązane są do przedstawienia dokumentacji rejestracyjnej zawierającej szczegółowe dane na temat właściwości chemicznych i fizycznych substancji, ich toksyczności, wpływu na środowisko oraz potencjalnych środków kontroli ryzyka.
Rozporządzenie przewiduje również szczegółowe procedury oceny substancji chemicznych, w tym analizę ich potencjalnych zagrożeń oraz wpływu na zdrowie ludzi i środowisko. W przypadku substancji wzbudzających szczególne obawy, takich jak związki rakotwórcze, mutagenne lub toksyczne dla rozrodczości, stosowanie ich może być uzależnione od uzyskania odpowiednich zezwoleń. Z kolei dla substancji o nieakceptowalnym ryzyku mogą zostać wprowadzone ograniczenia dotyczące ich produkcji, wprowadzania do obrotu lub użytkowania.
Warto podkreślić, że rozporządzenie REACH ma zastosowanie nie tylko do dużych przedsiębiorstw chemicznych, ale także do małych i średnich firm. REACH ma także istotne znaczenie dla konsumentów, zapewniając im prawo do informacji o potencjalnym ryzyku związanym z obecnością niebezpiecznych substancji w produktach codziennego użytku. Dzięki mechanizmom udostępniania informacji każdy obywatel Unii Europejskiej może uzyskać wiedzę na temat tego, jakie chemikalia znajdują się w produktach, z którymi ma kontakt, oraz jakie środki ostrożności powinien podjąć podczas ich użytkowania.
Karta charakterystyki
Karta charakterystyki jest kluczowym dokumentem wymaganym przez rozporządzenie REACH. Dostarcza ona szczegółowych informacji o substancji chemicznej lub mieszaninie, jej właściwościach, potencjalnych zagrożeniach oraz zasadach bezpiecznego użytkowania. Karta ta, musi być dostarczana dla każdej substancji lub mieszaniny klasyfikowanej jako niebezpieczna. Jest to narzędzie, które umożliwia producentom, importerom, dystrybutorom oraz użytkownikom końcowym właściwe zarządzanie ryzykiem związanym z chemikaliami. Obowiązek jej przygotowania spoczywa na producencie, importerze lub dostawcy, który wprowadza chemikalia na rynek europejski. Osoba odpowiedzialna za jej przygotowanie ma obowiązek uwzględnić zagrożenia stwarzane przez substancję lub mieszaninę oraz wskazać zasady ich bezpiecznego magazynowania, użytkowania i usuwania.
Funkcje i znaczenie karty charakterystyki

Karta charakterystyki powinna spełniać wymogi określone w unijnych regulacjach, w tym w Dyrektywie Rady 98/24/WE. Dzięki niej pracodawcy mogą zidentyfikować obecność substancji niebezpiecznych w miejscu pracy oraz przeprowadzić ocenę ryzyka wynikającego z ich stosowania, aby skutecznie chronić zdrowie i bezpieczeństwo pracowników. Dokument musi być przejrzysty i precyzyjny. Powinien być opracowany przez kompetentną osobę, która uwzględni specyficzne potrzeby użytkowników. Dostawcy są zobowiązani zapewnić szkolenia, zarówno wstępne, jak i przypominające, dla osób przygotowujących karty charakterystyki. Język użyty w karcie charakterystyki musi być prosty, jasny i pozbawiony żargonu oraz zbędnych akronimów. Niedopuszczalne są zwroty sugerujące brak zagrożeń, takie jak „nieszkodliwe dla zdrowia” lub „bezpieczne w większości przypadków”. Każde sformułowanie musi być zgodne z klasyfikacją substancji.
Zasady aktualizacji i format karty charakterystyki
Karta charakterystyki powinna zawierać datę jej sporządzenia, widoczną na pierwszej stronie. W przypadku aktualizacji dokumentu konieczne jest podanie nowej daty oraz wskazanie zmian w treści. Dodatkowo każda strona dokumentu musi być ponumerowana, a układ informacji powinien umożliwiać łatwe odczytanie całości (np. poprzez oznaczenie „strona X z Y” lub informację o kontynuacji na kolejnej stronie).
Objętość karty charakterystyki nie jest ściśle określona – powinna być adekwatna do skali zagrożenia związanego z substancją lub mieszaniną oraz dostępnych informacji. Karta musi zawierać wszystkie wymagane dane w odpowiednich podsekcjach i nie może pozostawiać pustych miejsc.
Co musi zawierać karta charakterystyki?

Rozporządzenie REACH określa szczegółowo, jakie informacje powinny znaleźć się w karcie charakterystyki. Dokument musi być sporządzony w języku urzędowym kraju, w którym chemikalia są wprowadzane do obrotu, i zawierać 16 obowiązkowych sekcji, które określa Rozporządzenie t.j.
1. Identyfikacja substancji/mieszaniny i identyfikacja przedsiębiorstwa: Informacje obejmują nazwę substancji, numer rejestracyjny (jeśli dotyczy), nazwę handlową oraz dane kontaktowe dostawcy. Powinny być tu również zawarte dane awaryjne.
2. Identyfikacja zagrożeń: Klasyfikacja substancji zgodnie z rozporządzeniem CLP, piktogramy ostrzegawcze, hasła ostrzegawcze oraz zwroty H i P.
3. Skład/informacja o składnikach: Szczegółowy wykaz składników mieszaniny, w tym nazwy chemiczne, numery CAS i EC oraz stężenia substancji sklasyfikowanych jako niebezpieczne.
4. Środki pierwszej pomocy: Opis działań, jakie należy podjąć w przypadku narażenia drogą oddechową, kontaktu ze skórą, oczami lub połknięcia.
5. Postępowanie w przypadku pożaru: Informacje o odpowiednich środkach gaśniczych, zagrożeniach wynikających z pożaru oraz środkach ochrony osobistej dla strażaków.
6. Postępowanie w przypadku niezamierzonego uwolnienia do środowiska: Instrukcje dotyczące środków ostrożności, metod oczyszczania i unieszkodliwiania wycieku.
7. Postępowanie z substancjami i mieszaninami oraz ich magazynowanie: Informacje o bezpiecznym obchodzeniu się z chemikaliami, w tym zalecenia dotyczące przechowywania.
8. Kontrola narażenia/środki ochrony indywidualnej: Zalecenia dotyczące wartości dopuszczalnych stężeń, środków ochrony osobistej (np. rękawic, masek) oraz kontroli technicznej.
9. Właściwości fizykochemiczne: Dane dotyczące stanu skupienia, koloru, zapachu, temperatury topnienia, wrzenia, palności, ciśnienia pary, gęstości, rozpuszczalności i innych parametrów.
10. Stabilność i reaktywność: Informacje o możliwych reakcjach chemicznych, warunkach, których należy unikać, oraz niezgodnych materiałach.
11. Informacje toksykologiczne: Opis skutków zdrowotnych wynikających z narażenia na substancję, takich jak toksyczność ostra, podrażnienia skóry, działanie mutagenne czy rakotwórcze.
12. Informacje ekologiczne: Wskazówki dotyczące wpływu na środowisko, w tym toksyczność wodna, biodegradowalność oraz zdolność do bioakumulacji.
13. Postępowanie z odpadami: Zalecenia dotyczące unieszkodliwiania substancji lub opakowań zgodnie z przepisami o odpadach.
14. Informacje o transporcie: Dane wymagane do przewozu substancji, w tym klasyfikacja ADR, IMDG, IATA, UN oraz wszelkie ograniczenia transportowe.
15. Informacje dotyczące przepisów prawnych: Odniesienia do przepisów krajowych i unijnych mających zastosowanie do substancji, w tym ograniczeń i wymagań dotyczących zezwoleń.
16. Inne informacje: Dodatkowe uwagi, w tym aktualizacje oraz odniesienia do literatury lub badań.
JAKIE OBOWIĄZKI WYNIKAJĄ Z REACH I KOGO ONO DOTYCZY?
Rozporządzenie REACH określa obowiązki producentów, importerów, dystrybutorów oraz dalszych użytkowników w obszarze zarządzania substancjami chemicznymi wprowadzanymi na rynek Unii Europejskiej. Obowiązki te, określone w różnych artykułach rozporządzenia, dostosowane są do roli i zakresu działalności każdego z tych podmiotów.
Obowiązki producenta

Producent, który zgodnie z REACH oznacza osobę fizyczną lub prawną mającą siedzibę na terytorium Wspólnoty, wytwarzającą substancję na terytorium Wspólnoty, odpowiedzialny za wytwarzanie substancji chemicznych na terenie Unii Europejskiej, musi zarejestrować każdą substancję produkowaną w ilości przekraczającej 1 tonę rocznie. Obowiązek ten, opisany w art. 6 Rozporządzenia, wymaga dostarczenia Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA) pełnej dokumentacji zawierającej dane na temat właściwości substancji, jej toksyczności, wpływu na środowisko oraz proponowanych środków zarządzania ryzykiem. Producent musi również spełniać wymagania dotyczące raportu bezpieczeństwa chemicznego, jeśli produkcja przekracza 10 ton rocznie.
Producent ma również obowiązek dostarczenia karty charakterystyki dla substancji sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Dokument ten musi zostać udostępniony dalszym użytkownikom i dystrybutorom w łańcuchu dostaw. Producent jest także zobowiązany do informowania o wszelkich nowych danych wpływających na ocenę ryzyka substancji. Wyjątki od obowiązku rejestracji obejmują substancje wykorzystywane wyłącznie do badań naukowych w ilości mniejszej niż 1 tona rocznie oraz substancje, które są już zarejestrowane przez inny podmiot dla tego samego zastosowania, o których mowa w art. 2 ust. 5 Rozporządzenia.
W art. 36 rozporządzenia określono obowiązek przechowywania danych o substancjach przez okres co najmniej 10 lat od daty ostatniej dostawy. Obowiązek ten obejmuje każdego producenta, importera, dalszego użytkownika oraz dystrybutora.
Obowiązki importera
Importer, który sprowadza substancje chemiczne spoza Unii Europejskiej, ma podobne obowiązki jak producent. Musi on zarejestrować każdą substancję, której import przekracza 1 tonę rocznie, zgodnie z wymogami art. 7 i art. 10 Rozporządzenia. Importer zobowiązany jest dostarczyć Agencji ECHA szczegółowe informacje o substancji obejmujące dane identyfikujące i kontaktowe wytwórcy lub importera określone w sekcji 1 załącznika VI, z wyjątkiem miejsc, w których ma miejsce ich stosowanie, jeden lub więcej numerów rejestracji, o których mowa w art. 20 ust. 1, jeżeli są one dostępne, dane identyfikujące substancję określoną w sekcjach 2.1- 2.3.4 załącznika VI, klasyfikację substancji zgodnie z sekcjami 4.1 i 4.2 załącznika VI, krótki opis zastosowania substancji znajdującej się w wyrobie, zgodny z sekcją 3.5 załącznika VI, oraz zastosowania wyrobu, zakres wielkości obrotu substancji, taki jak 1-10 ton, 10- 100 ton itd.
Dodatkowo importer musi zapewnić, że substancje sprowadzane spoza UE są zgodne z przepisami REACH dotyczącymi ograniczeń oraz zezwoleń na substancje wzbudzające szczególne obawy. Podobnie jak producent, importer ma obowiązek dostarczania kart charakterystyki dla substancji niebezpiecznych oraz udostępniania informacji dotyczących środków kontroli ryzyka w łańcuchu dostaw. Zwolnienie z obowiązku rejestracji dotyczy sytuacji, gdy substancja została już zarejestrowana przez producenta w UE dla tego samego zastosowania.
Obowiązki dystrybutora

Dystrybutor, który zajmuje się pośrednictwem w obrocie substancjami i mieszaninami chemicznymi bez ich modyfikacji, ma kluczową rolę w przekazywaniu informacji w łańcuchu dostaw. Zgodnie z art. 31, dystrybutor musi dostarczać kartę charakterystyki każdemu użytkownikowi dalszemu oraz przekazywać dodatkowe informacje dotyczące bezpieczeństwa użytkowania substancji. O ile dalszy użytkownik lub dystrybutor nie zażąda karty charakterystyki, nie jest konieczne jej dostarczenie, pod warunkiem że substancjom lub mieszaninom stwarzającym zagrożenie, oferowanym bądź sprzedawanym ogółowi społeczeństwa, towarzyszy wystarczająca informacja umożliwiająca użytkownikom podjęcie odpowiednich środków w zakresie ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i środowiska. Dystrybutor nie ponosi obowiązku rejestracji substancji ani przeprowadzania oceny ich bezpieczeństwa, ponieważ nie zajmuje się ich produkcją ani importem. Jednakże odpowiada za zapewnienie zgodności substancji z przepisami dotyczącymi ograniczeń i zezwoleń.
Obowiązki dalszego użytkownika
Dalszy użytkownik, czyli każdy podmiot wykorzystujący substancje chemiczne w swojej działalności zawodowej, również ma określone obowiązki. Zgodnie z art. 37, dalszy użytkownik musi przeanalizować, czy zastosowanie substancji jest objęte scenariuszem narażenia określonym przez dostawcę. Jeśli nie, dalszy użytkownik zobowiązany jest do sporządzenia własnego raportu bezpieczeństwa chemicznego.
Zgodnie z art. 38, każdy dalszy użytkownik, który jest zobowiązany do sporządzenia raportu bezpieczeństwa chemicznego lub korzysta z odpowiedniego zwolnienia, ma obowiązek jeszcze przed zastosowaniem substancji przekazać Agencji określone informacje, takie jak dane identyfikacyjne (swoje i dostawców), ewentualne numery rejestracji oraz opis sposobu i warunków użytkowania. Jeżeli ocena bezpieczeństwa chemicznego tego wymaga, należy również przedstawić propozycję badań na zwierzętach kręgowych. Wszystkie przesłane już dane muszą być aktualizowane na bieżąco, a w razie przyjęcia innej klasyfikacji substancji niż ta dostarczona przez dostawcę trzeba poinformować o tym Agencję. Jeśli substancja jest stosowana w ilości poniżej jednej tony rocznie i nie występuje konieczność sporządzania raportu bezpieczeństwa chemicznego, ten obowiązek nie ma zastosowania.
Podsumowanie regulacji
Rozporządzenie REACH to kompleksowy akt prawny, który nakłada obowiązki na producentów, importerów, dystrybutorów i dalszych użytkowników, zapewniając wysoki poziom ochrony zdrowia ludzi i środowiska. Dzięki szczegółowym regulacjom, takim jak rejestracja substancji, sporządzanie kart charakterystyki i przekazywanie informacji w łańcuchu dostaw, umożliwia ono skuteczne zarządzanie ryzykiem związanym z chemikaliami. Zrozumienie oraz realizacja tych obowiązków są kluczowe dla funkcjonowania bezpiecznego i odpowiedzialnego rynku chemicznego w Unii Europejskiej, przy jednoczesnym wsparciu innowacyjności i przejrzystości w sektorze chemicznym.
Zaufali nam










![Agencja pracy tymczasowej – jak bezpiecznie zatrudniać cudzoziemców po zmianach w 2025 roku [praktyczny przewodnik]](https://rpms.pl/wp-content/uploads/2025/10/Agencja-pracy-tymczasowej-jak-bezpiecznie-zatrudniac-cudzoziemcow-po-zmianach-w-2025-roku.jpg)


















