Kiedy możliwy jest zwrot towaru w sklepie stacjonarnym?

Przede wszystkim należy wskazać, że sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu pełnowartościowego towaru, który został zakupiony w sklepie stacjonarnym. Może to uczynić, jeśli taka jest jego dobra wola. Prawo do odstąpienia od umowy przysługuje wyłącznie w przypadku zakupów dokonanych na odległość, w tym przez internet, ewentualnie towarów niezgodnych z umową.
Sprzedawca może uregulować zasady zwrotów towarów pełnowartościowych w regulaminie. W takiej sytuacji polityka powinna określać termin zwrotu (np. 14 dni albo 21 dni) oraz jego warunki (np. zwrot wyłącznie towaru bez oznak używania, w oryginalnym opakowaniu i z metką). Warunki zwrotu mogą też przewidywać, że kwota stanowiąca równowartość sprzedaży zostanie zwrócona na specjalną kartę podarunkową, która funkcjonuje analogicznie do innych instrumentów typu prepaid.
Jeśli regulamin sklepu przewiduje możliwość zwrotu gotówki na kartę podarunkową, a konsument może zapoznać się z takim dokumentem przed zawarciem umowy sprzedaży, nie ma konieczności, aby za każdym razem sprzedawca pytał kupującego o preferowaną formę wypłaty środków. Może to zrobić od razu na lojalnościowy instrument płatniczy.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta ostrzega, aby przed dokonaniem kosztownych zakupów w sklepie stacjonarnym upewnić się (najlepiej poprzez lekturę regulaminu), czy sprzedawca w ogóle przyjmuje zwroty towarów, a jeśli tak, w jakiej postaci konsument otrzyma zapłaconą cenę. Może żądać oryginalnego opakowania albo oferować zwrot pieniędzy wyłącznie na kartę podarunkową. Takie działania nie naruszają uprawnień konsumenta.
Jak wygląda zwrot w przypadku towarów niezgodnych z umową?
Zasady odpowiedzialności sprzedawcy za zgodność towaru z umową regulują przepisy ustawy o prawach konsumenta2. Stosownie do art. 43e tej ustawy, jeżeli towar jest niezgodny z umową (niezależnie od tego, czy został on zakupiony online, czy stacjonarnie), konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, gdy:
-
przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową,
-
przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową,
-
brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową,
-
brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania z innych środków ochrony,
-
z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.
W razie odstąpienia od umowy zwrot następuje na koszt przedsiębiorcy, który zwraca konsumentowi cenę niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania. Co istotne, przedsiębiorca dokonuje zwrotu ceny przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument. Na inny rodzaj zwrotu konsument musi wyrazić zgodę i taka metoda nie może wiązać się dla niego z żadnymi kosztami. Jak wskazuje UOKiK w przypadku niezgodności towaru z umową nie ma znaczenia, czy zakupy są dokonywane stacjonarnie, czy on-line.
Sklep może zorganizować zwroty towarów niezgodnych z umową w taki sposób, że klient w momencie zgłaszania żądania zwrotu otrzyma możliwość wyrażenia zgody na przelew środków na kartę podarunkową1. Nigdy jednak sprzedawca nie może przyjąć istnienie takiej zgody a priori.
Kiedy zakupiony towar jest niezgodny z umową?

Aby po stronie konsumenta powstały roszczenia związane z niezgodnością towaru z umową w pierwszej kolejności należy wykazać, że zakupiona rzecz rzeczywiście różni się od oczekiwań. Te różnice zostały wskazane w art. 43b ustawy o prawach konsumenta. Uznaje się, że towar jest zgodny z umową, jeśli nie ma rozbieżności w:
-
opisie, rodzaju, ilości, jakości, kompletności i funkcjonalności, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi – również kompatybilności, interoperacyjności i dostępności aktualizacji,
-
przydatności do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym kupujący powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w chwili zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował.
Dodatkowo towar musi nadawać się do celów, do których zwyczajowo używa się danego typu rzeczy, zapewniać trwałość i bezpieczeństwo. Kupujący powinien otrzymać towar z opakowaniem, akcesoriami i instrukcjami, których można racjonalnie oczekiwać. Rzecz musi być też godny z próbką lub wzorem, jeśli takie zostały udostępnione.
Co ze zwrotem towarów zakupionych online?
Nieco inaczej został uregulowany zwrot rzeczy zakupionych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa bez podania przyczyny. Zgodnie z art. 27 ustawy o prawach konsumenta termin na zwrot wynosi 14 dni i zasadniczo biegnie od objęcia towaru w posiadanie. Skorzystanie z prawa odstąpienia nie wymaga skorzystania ze szczególnej formy, wystarczy wysłać zwykłą wiadomość e-mail.
Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić środki, w tym koszty dostawy, w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia od konsumenta. Zwrot powinien nastąpić przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że kupujący wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.
Podobnie więc jak w przypadku niezgodności towarów z umową sprzedawcy nie mogą sami zadecydować o formie zwrotu środków. Decyduje o tym konsument, który może, ale nie musi godzić się na kartę podarunkową.
W ślad za UOKiK warto powtórzyć, że zrezygnowanie z zakupów online jest bezkosztowe dla konsumenta i nie musi on podawać żadnej przyczyny takiej decyzji. Zwrot środków powinien nastąpić w takiej formie, w jakiej została zrealizowana zapłata.
Działalność e-commerce jest coraz silniej uregulowana przez obowiązujące przepisy. Warto wiedzieć, które z nich znajdują zastosowanie w konkretnych przypadkach, aby nie ryzykować surowej odpowiedzialności. Prowadzisz sklep stacjonarny lub internetowy i chcesz mieć pewność, że robisz to zgodnie z prawem? Prawnicy z Kancelarii Prawnej RPMS przeprowadzą szczegółowy audyt compliance i zarekomendują wprowadzenie bezpiecznych rozwiązań.
Pytania i odpowiedzi
W przypadku braku informacji termin na skorzystanie z prawa odstąpienia ulega wydłużeniu do 12 miesięcy od dnia objęcia rzeczy w posiadanie.
W takiej sytuacji zasady ewentualnego zwrotu określa regulamin. Polityka sklepu może również uwzględniać zwrot na kartę podarunkową.
Jeżeli konsument odebrał już towar, ale jeszcze za niego nie zapłacił, wystarczy, że odeśle zakupy do sklepu. W sytuacji, gdy płatność została już uiszczona, sprzedawca ma obowiązek zwrócić pieniądze w sposób wybrany przez konsumenta, w tym również na kartę podarunkową, jeśli została ona przewidziana w polityce sprzedażowej.
Zaufali nam










![Agencja pracy tymczasowej – jak bezpiecznie zatrudniać cudzoziemców po zmianach w 2025 roku [praktyczny przewodnik]](https://rpms.pl/wp-content/uploads/2025/10/Agencja-pracy-tymczasowej-jak-bezpiecznie-zatrudniac-cudzoziemcow-po-zmianach-w-2025-roku.jpg)


















