|
10 września 2025 | Ostatnio zmodyfikowano 25 listopada, 2025 o 11:33 | Czas na przeczytanie: 8 minut

Oznakowania produktów to nie tylko formalność, ale przede wszystkim gwarancja transparentności dla konsumenta. Niezbędne elementy etykiety wynikają z przepisów krajowych oraz unijnych – w Polsce m.in. z art. 21 Prawa przedsiębiorców, który nakazuje podawanie na produkcie lub opakowaniu nazwy producenta, a także jego adresu oraz – w przypadku wytwórców spoza UE – kraju siedziby.

Unia Europejska reguluje te kwestie w rozporządzeniu (UE) 2023/988 (GPSR), które dodatkowo wymaga wskazania adresu e-mail producenta lub importera. Dzięki temu konsument ma pewność, kto odpowiada za produkt i do kogo może się zwrócić w razie reklamacji czy zagrożeń.

Z punktu widzenia praktyki gospodarczej oznakowania budują zaufanie nabywcy – sygnalizują zgodność z przepisami, normami bezpieczeństwa, a tym samym pozwalają uniknąć problemów w razie kontroli organów (UOKiK, Inspekcji Handlowej) czy potencjalnych, bardzo wysokich kar.

W dalszej części zostanie omówione, jakie oznakowania produktów są wymagane na gruncie prawa unijnego i polskiego, co oznaczają i w jakich przypadkach się je stosuje. Omówimy również, gdzie należy je umieszczać, jakie dodatkowe symbole mogą pojawiać się na towarach w obrocie międzynarodowym, a także jakie mogą być konsekwencje związanych z tym zaniedbań.


Marcin Staniszewski
RADCA PRAWNY | WSPÓLNIK
Specjalizacja: Obsługa korporacyjna przedsiębiorstw, w tym reorganizacja fuzje i przejęcia. Sprawy...
Więcej artykułów tego autora

Pozostałe Artykuły


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *