Co mówią przepisy RODO o zabezpieczeniach danych osobowych?

Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) jasno mówi, że każda organizacja, która przetwarza dane osobowe, w tym również każda spółka, ma obowiązek zapewnić prawidłowy poziom zabezpieczenia danych. I nie chodzi jedynie o zaplecze techniczne IT. Przepisy wymagają także od administratora wdrożenia spójnych działań organizacyjnych pozwalających chronić dane osobowe na każdym etapie ich przetwarzania.
Podstawę prawną tworzą tutaj trzy wspomniane wyżej artykuły RODO — art. 24, art. 25 oraz art. 32, które razem jasno określają reguły, jakich muszą przestrzegać administratorzy danych osobowych, jeśli mowa o planowaniu, wdrażaniu oraz monitorowaniu środków ochrony.
Art. 24 RODO – obowiązek wdrożenia i wykazania działań
„Uwzględniając charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie i wadze, administrator wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i aby móc to wykazać. Środki te są w razie potrzeby poddawane przeglądom i uaktualniane”.
Objaśnienie:
Art. 24 RODO nakłada na administratora danych osobowych (np. zarząd spółki) pewne obowiązki. Musi on nie tylko działać zgodnie z przepisami, ale także móc rozliczyć się z przeprowadzonych działań, czyli udokumentować je, testować i wykazać skuteczność wdrożonych rozwiązań. W praktyce — administrator zobowiązany jest do przeprowadzania audytów, analiz ryzyka i stworzenia pisemnych procedur, które wykażą, że pozyskane dane są przetwarzane w sposób bezpieczny i zgodny z prawem.
Art. 25 RODO – privacy by design oraz by default
„Administrator wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby domyślnie przetwarzane były wyłącznie te dane osobowe, które są niezbędne dla osiągnięcia każdego konkretnego celu przetwarzania. Obowiązek ten odnosi się do ilości zbieranych danych osobowych, zakresu ich przetwarzania, okresu ich przechowywania oraz ich dostępności”.
Objaśnienie:
Art. 25 RODO mówi, że już na etapie tworzenia systemu pozyskiwania danych osobowych (np. formularza, procedur czy platformy), administrator musi wdrożyć rozwiązania, które będą minimalizować przetwarzanie danych, np. włączenie domyślnego zaznaczania checkboxów, czy automatyczna anonimizacja).
Art. 32 RODO – bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych
„Administrator i podmiot przetwarzający wdrażają odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby zapewnić stopień bezpieczeństwa odpowiadający temu ryzyku, w tym między innymi w stosownym przypadku:
a) pseudonimizację i szyfrowanie danych osobowych;
b) zdolność do ciągłego zapewnienia poufności, integralności, dostępności i odporności systemów i usług przetwarzania;
c) zdolność do szybkiego przywrócenia dostępności danych osobowych i dostępu do nich w razie incydentu fizycznego lub technicznego;
d) regularne testowanie, mierzenie i ocenianie skuteczności środków technicznych i organizacyjnych mających zapewnić bezpieczeństwo przetwarzania.”
Objaśnienie:
Art. 32 RODO to najbardziej praktyczny przepis, w którym wprost wymieniono typy zabezpieczeń, jakie spółka powinna wdrożyć, m.in. szyfrowanie, kontrolę dostępu, backupy, plany awaryjne, czy testowanie skuteczności systemów. Dobór wymienionych środków powinien być uzależniony od występującego ryzyka oraz skali działalności. UODO właśnie ten przepis analizuje najczęściej, chcąc ocenić skalę naruszeń.
Wymienione wyżej artykuły pokazują, że administratorzy danych, w tym także zarząd spółki, są zobowiązani do wdrożenia środków ochrony danych osobowych, ich udokumentowania oraz monitorowania ich skuteczności. Istotne tutaj jest połączenie aspektu technicznego z organizacyjnym (TOM). Kluczowe kwestie, o których nie można zapomnieć to rozliczalność i systematyczność wdrożeń.
Środki techniczne i organizacyjne – co warto wdrożyć w spółce?
Wyżej wymienione przepisy jasno podkreślają, że zarówno administrator, jak i podmiot przetwarzający dane osobowe, mają obowiązek zapewnić ich bezpieczeństwo poprzez wdrożenie odpowiednich środków technicznych oraz organizacyjnych, zarówno przed wdrożeniem systemu, jak i podczas przetwarzania danych osobowych. Środki techniczne mogą mieć charakter materialny i odnosić się do pomieszczeń, w których będą przetwarzane dane osobowe, jak również być związane z informatyką, jeśli dane będą przetwarzane za pomocą systemów teleinformatycznych. Środki organizacyjne natomiast to wewnętrzne normy prawne oraz zastosowane polityki bezpieczeństwa.
W tym miejscu należy podkreślić, że nie istnieje uniwersalna lista środków bezpieczeństwa. Każdy podmiot, w tym również spółka, powinien dostosować ją do zakresu, w jakim będą przetwarzane dane osobowe.
Wdrożenie określonych środków technicznych i organizacyjnych
Podczas wdrożenia określonych środków technicznych i organizacyjnych, należy uwzględnić:
-
stan wiedzy technicznej;
-
koszt wdrożenia;
-
zakres, charakter oraz kontekst i cel przetwarzania danych osobowych;
-
ryzyko naruszenia praw albo wolności osób fizycznych, które mogą mieć różne prawdopodobieństwo wystąpienia oraz wagę.
Poniżej znajdziesz przykłady zabezpieczeń organizacyjnych, które pozwalają zapobiec naruszeniom ochrony danych osobowych. Należą do nich m.in.:
-
procedury dotyczące: ochrony danych osobowych, reagowania na incydenty związane z bezpieczeństwem (w tym również plan odzyskania danych), monitorowania oraz analizy ruchu sieciowego (mowa tutaj także o wykrywaniu prób nieuprawnionego dostępu lub korzystania z urządzeń w sposób, który jest niezgodny z ich przeznaczeniem);
-
zasady: bezpiecznego wykorzystania haseł, zarządzania kontrolą dostępu i użytkownikami (regularna weryfikacja i dezaktywacja kont byłych pracowników);
-
dobre praktyki dotyczące bezpieczeństwa informatycznego;
-
audyty bezpieczeństwa informatycznego;
-
testy penetracyjne pozwalające zidentyfikować i naprawić luki w zastosowanych zabezpieczeniach;
-
dokonywanie okresowej oceny zarówno organizacyjnych, jak i technicznych zabezpieczeń danych oraz ich modyfikacja w razie potrzeby.
Przykłady środków technicznych wspomagających ochronę danych osobowych, na które uwagę powinien zwrócić zarząd spółki to m.in.:
-
uwierzytelnianie wieloskładnikowe, weryfikacja, czy dane uwierzytelniające są ważne i ich cykliczna aktualizacja;
-
regularna analiza wykorzystywanych systemów operacyjnych, urządzeń sieciowych, blokowanie złośliwego oprogramowania oraz stron, które mogą stanowić potencjalne źródło zagrożeń;
-
stworzenie procedur oraz polityk dotyczących poczty elektronicznej, szczególnie szyfrowania załączników, stosowania narzędzi antyspamowych i antyphishingowych, a także wysyłania wiadomości e-mail;
-
zastosowanie programów antywirusowych, które będą chroniły przed złośliwym oprogramowaniem;
-
tworzenie kopii zapasowych;
-
wykorzystanie VPN do szyfrowania danych;
-
blokowanie kont użytkowników po kilku nieudanych próbach logowania;
-
transport danych na nośnikach umożliwiających ich szyfrowanie;
-
przechowywanie dokumentów papierowych w zamkniętych i ognioodpornych szafach, kontrola dostępu do nich;
-
prawidłowe niszczenie dokumentów pozwalające mieć pewność, że dane osobowe nie zostaną przechwycone przez niepożądane osoby.
Błędy najczęściej popełniane przez spółki – i ich konsekwencje

Wprowadzenie RODO w spółce wiąże się z wieloma wyzwaniami, które często prowadzą do różnorodnych błędów. Do najczęściej występujących należą:
-
brak prawidłowej analizy pojawiającego się ryzyka związanego z przetwarzaniem danych osobowych, co przekłada się na nieodpowiednie działania w zakresie zabezpieczeń;
-
brak dostosowania polityki prywatności do zmieniających się realiów, przez co klienci nie są informowani o przetwarzaniu ich danych osobowych;
-
brak prawidłowego przeszkolenia pracowników w zakresie ochrony danych osobowych, co może skutkować nieświadomym naruszeniem przepisów RODO, w tym zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych;
-
brak udokumentowania procesów przetwarzania danych, co w razie przeprowadzenia kontroli przez określone organy, może skutkować poważnymi konsekwencjami;
-
brak odpowiednich zgód na przetwarzanie danych osobowych to jedno z najczęściej występujących naruszeń, które może skutkować wysokimi karami finansowymi.
Implementacja RODO i zabezpieczeń technicznych oraz organizacyjnych w spółce to złożone proces, który będzie wymagał od Ciebie konsekwencji i zaangażowania. Tylko prawidłowo skoordynowane działania w tym obszarze pomogą Twojej firmie uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji prawnych i finansowych. Musisz wiedzieć, że obok kar pieniężnych, które mogą wynieść nawet do 20 mln euro lub w przypadku przedsiębiorstwa — do 4% rocznego obrotu, przepisy RODO przewidują również możliwość pociągnięcia Cię do odpowiedzialności cywilnej i karnej.
Podsumowanie – jak Twoja spółka może chronić dane zgodnie z RODO?
Na sam koniec pamiętaj, że Twoja spółka musi wdrożyć środki techniczne i organizacyjne zgodne z RODO, takie jak: szyfrowanie danych, kontrola dostępu, kopie zapasowe, polityki bezpieczeństwa i szkolenia pracowników. Kluczowe są regularne audyty i prawidłowe udokumentowanie działań. Chroń dane świadomie — to obowiązek i sposób na budowanie zaufania. Sprawdź zgodność swojej spółki z RODO – skonsultuj się z naszym prawnikiem.
Pytania i odpowiedzi
RODO nie wskazuje konkretnych parametrów haseł, ale zgodnie z dobrymi praktykami (np. ENISA, NIST, wytyczne UODO) hasło powinno mieć minimum 12 znaków, zawierać małe i wielkie litery, cyfry oraz znaki specjalne. Ważna jest też regularna zmiana haseł oraz stosowanie uwierzytelniania dwuskładnikowego (2FA).
Częstotliwość backupów zależy od charakteru działalności spółki, ale rekomenduje się minimum codzienny backup kluczowych danych. Kopie należy przechowywać w bezpiecznym miejscu (np. chmura szyfrowana, nośniki offline) i regularnie testować możliwość ich odtworzenia.
Tak, monitoring może być elementem środków technicznych, ale tylko jeśli jest proporcjonalny i spełnia wymogi art. 5 i 32 RODO. Konieczne jest m.in. oznaczenie monitoringu, ograniczenie czasu przechowywania nagrań (np. 3 miesiące) oraz dostęp jedynie dla uprawnionych osób.
Najczęściej stosowane środki to: aktualizacje oprogramowania, zapory sieciowe (firewall), szyfrowanie dysków, logi dostępu, systemy antywirusowe oraz segmentacja sieci. Ważne jest także zarządzanie uprawnieniami – pracownicy powinni mieć dostęp tylko do danych niezbędnych do wykonywania obowiązków.
Tak – zgodnie z zasadą rozliczalności (art. 5 ust. 2 RODO) spółka musi być w stanie wykazać, że zabezpieczenia zostały wdrożone. Oznacza to prowadzenie polityk bezpieczeństwa, procedur IT, rejestrów szkoleń oraz dokumentacji dotyczącej kopii zapasowych, haseł czy monitoringu.
Zaufali nam










![Agencja pracy tymczasowej – jak bezpiecznie zatrudniać cudzoziemców po zmianach w 2025 roku [praktyczny przewodnik]](https://rpms.pl/wp-content/uploads/2025/10/Agencja-pracy-tymczasowej-jak-bezpiecznie-zatrudniac-cudzoziemcow-po-zmianach-w-2025-roku.jpg)


















