Czym jest przetwarzanie danych osobowych?

Zgodnie z art. 4 pkt 2 RODO przetwarzanie oznacza operację lub zestaw operacji wykonywanych na danych osobowych, lub zestawach danych osobowych, w sposób zautomatyzowany lub niezautomatyzowany, takich jak:
-
utrwalanie,
-
zbieranie,
-
porządkowanie,
-
organizowanie,
-
pobieranie,
-
przechowywanie,
-
modyfikowanie lub adaptowanie,
-
wykorzystywanie,
-
przeglądanie,
-
ujawnianie poprzez przesłanie,
-
dopasowywanie lub łączenie,
-
rozpowszechnianie lub innego rodzaju udostępnianie,
-
usuwanie lub niszczenie.
Kto jest podmiotem odpowiedzialnym i jakie są jego obowiązki?
Rozporządzenie w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych, jak łatwo się domyślić, wskazuje również podmiot odpowiedzialny za przetwarzanie danych osobowych. Zgodnie z art. 4 ust. 7 RODO jest to administrator, będący osobą fizyczną lub prawną, organem publicznym, jednostką lub innym podmiotem, który samodzielnie lub wspólnie z innymi ustala, jakie są cele oraz sposoby przetwarzania danych osobowych.
Do podstawowych zadań administratora należy dokumentowanie wszelkich naruszeń ochrony danych osobowych (art. 33 ust. 5 RODO), w tym:
-
okoliczności, w jakich doszło do naruszenia ochrony danych osobowych,
-
skutków tego naruszenia,
-
podjętych działań zaradczych.
Czym jest naruszenie ochrony danych osobowych?

Naruszenie ochrony danych osobowych oznacza naruszenie bezpieczeństwa, które prowadzi do przypadkowego lub niezgodnego z prawem:
-
utracenia,
-
zniszczenia,
-
zmodyfikowania,
-
nieuprawnionego ujawnienia lub nieuprawnionego dostępu do
danych osobowych przechowywanych, przesyłanych lub w inny sposób przetwarzanych (art. 4 pkt 12 RODO).
W praktyce oznacza to, że czyny skutkujące naruszeniem danych osobowych można podzielić na umyślne i nieumyślne.
Drugi wniosek, jaki płynie z przytoczonej definicji naruszenia ochrony danych osobowych, jest taki, że nie każdy incydent związany z ochroną danych osobowych stanowi naruszenie w rozumieniu rozporządzenia, a jedynie taki czyn, który prowadzi do naruszenia integralności, poufności lub dostępności danych osobowych.
Przykłady naruszenia danych osobowych
Jako przykład naruszenia danych osobowych można podać:
-
atak hakerski na sklep internetowy, bank, firmę kurierską lub operatora telekomunikacyjnego,
-
bezrefleksyjne upublicznienie w Internecie imion, nazwisk i numerów PESEL konkretnych osób,
-
wyciek danych spowodowany wysłaniem masowej korespondencji elektronicznej do klientów firmy bez użycia opcji ukrycia maili adresatów,
-
zgubienie nośnika pendrive, na którym zapisano pliki zawierające dane osobowe,
-
pożar skutkujący utratą dokumentów papierowych, które zawierają dane osobowe.
Podstawa prawna dokumentowania naruszeń

We wspomnianym wcześniej art. 33 RODO znajduje się podstawa prawna do dokumentowania naruszeń z zakresu ochrony danych osobowych. Zgodnie z art. 33 ust. 1 RODO w sytuacji, gdy miejsce ma naruszenie ochrony danych osobowych, administrator bez zbędnej zwłoki, a w miarę możliwości nie później niż w czasie 72 godzin po stwierdzeniu naruszenia, zgłasza je do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
W tym miejscu należy jedynie wspomnieć, że nie każde naruszenie należy zgłaszać do organu nadzorczego. W dalszej części zostanie dokładnie wyjaśnione, jakiego rodzaju naruszenia ochrony danych osobowych mogą mieć miejsce i które z nich podlegają zgłoszeniu.
Czy na podmiocie przetwarzającym ciąży obowiązek zgłaszania naruszeń?
Warto rozróżnić między sytuacją, gdy dane osobowe należą do określonego podmiotu (który wówczas jest administratorem), a sytuacją, gdy zostały mu tylko powierzone do przetwarzania. Rozporządzenie wyraźnie bowiem różnicuje obowiązki administratora oraz podmiotu przetwarzającego, czyli osoby fizycznej lub prawnej, organu publicznego jednostki lub innego podmiotu, który przetwarza dane osobowe w imieniu administratora.
Tylko na administratorze ciąży obowiązek powiadamiania o naruszeniu ochrony danych osobowych. Z kolei podmiot przetwarzający po stwierdzeniu naruszenia danych osobowych, zgodnie z art. 33 ust. 2 RODO, jedynie zgłasza je administratorowi.
Jakie informacje należy podać w zgłoszeniu naruszenia ochrony danych osobowych Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych?
Rozporządzenie podaje minimalne wymogi co do informacji, jakie powinny znaleźć się w zgłoszeniu do organu nadzorczego (art. 33 ust. 3 RODO). Są one następujące:
-
charakter naruszenia ochrony danych osobowych,
-
imię i nazwisko oraz dane kontaktowe do osoby lub punktu kontaktowego, od którego można uzyskać więcej informacji,
-
opis możliwych konsekwencji naruszenia ochrony danych osobowych,
-
opis zastosowanych lub proponowanych przez administratora środków w celu zaradzenia naruszeniu ochrony danych osobowych.
Prawodawca daje możliwość sukcesywnego podawania wymienionych informacji. Zgodnie bowiem z art. 33 ust. 4 RODO, jeżeli – i w zakresie, w jakim – informacji nie da się udzielić w tym samym czasie, można je podawać sukcesywnie, ale bez zbędnej zwłoki.
Organ nadzorczy z możliwością weryfikacji stosowania przepisów RODO
Wracając do tematu obowiązku administratora polegającego na dokumentowaniu wszelkich naruszeń ochrony danych osobowych, należy podkreślić, że prowadzona przez niego dokumentacja musi pozwolić Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych na zweryfikowanie, czy podmiot, w którym doszło do naruszenia, przestrzega wyżej wymienionych przepisów, tj. zawartych w art. 33 ust. 1-4 RODO.
Kategorie naruszeń ochrony danych osobowych

Jak zostało to wspomniane, administrator ma obowiązek dokumentowania wszelkich naruszeń ochrony danych osobowych. Pod przymiotnikiem “wszelkich” kryją się trzy kategorie naruszeń, które, choć nie zostały wprost wymienione, można je wyodrębnić na podstawie przepisów rozporządzenia. Są to:
-
naruszenia, które nie podlegają zgłoszeniu do organu nadzorczego,
-
naruszenia, które należy zgłosić organowi nadzorczemu oraz osobie, której dotyczą,
-
naruszenia, które podlegają zgłoszeniu tylko organowi nadzorczemu.
Naruszenia niepodlegające zgłoszeniu do organu nadzorczego
Do pierwszej kategorii naruszeń, czyli tych, których nie zgłasza się do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, należą te incydenty, w przypadku których mało prawdopodobne jest, by skutkowały ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych (art. 33 ust. 1 RODO).
Naruszenia podlegające zgłoszeniu organowi nadzorczemu oraz osobie, której dotyczą
W drugiej kategorii incydentów znajdują się te naruszenia ochrony danych osobowych, które mogą powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych (art. 34 ust. 1 RODO). Powinny być one zgłoszone Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a także należy zawiadomić osobę, której danych dotyczy incydent.
Naruszenia podlegające zgłoszeniu jedynie organowi nadzorczemu
Trzecia kategoria naruszeń obejmuje te przypadki, w których:
-
nie jest mało prawdopodobne, że naruszenie skutkowało ryzykiem naruszenia praw i wolności osób fizycznych (art. 33 ust. 1 RODO), jak również
-
ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych jest wysokie (druga kategoria naruszeń), ale zawiadomienie osoby, której danych dotyczy incydent, nie jest konieczne z uwagi na wypełnienie przesłanek z art. 34 ust. 3 RODO, tj. przykładowo, dane są szyfrowane.
W przypadku, gdy doszło do naruszenia danych, które mieści się w jednej z dwóch wyżej wskazanych grup, incydent należy zgłosić jedynie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Które incydenty należy wpisać do rejestru naruszeń?
Krótkie omówienie każdej z kategorii naruszeń jest niezbędne, jeśli chodzi o prowadzenie rejestru naruszeń, ponieważ każdy incydent, należący do jednego z wymienionych rodzajów, administrator powinien umieścić w rejestrze.
Forma prowadzenia rejestru naruszeń

Należy zauważyć, że rozporządzenie nie wskazuje specyficznej formy, w jakiej rejestr naruszeń powinien być prowadzony. Natomiast najbardziej praktycznym rozwiązaniem zdaje się być prowadzenie rejestru w formie elektronicznej, co pozwala na jego:
-
łatwą aktualizację,
-
przesłanie lub wydrukowanie dla organu nadzorczego.
Jakie informacje należy wpisywać do rejestru naruszeń?
Zgodnie z przytoczonym już art. 33 ust. 5 RODO w rejestrze naruszeń należy podać:
-
okoliczności, w jakich doszło do naruszenia ochrony danych osobowych,
-
skutki tego naruszenia,
-
podjęte działania zaradcze.
Ponadto, jak wskazują na to wytyczne Grupy Roboczej Art. 29 nr WP 250 zatwierdzone przez Europejską Radę Ochrony Danych, w rejestrze naruszeń powinny znaleźć się następujące informacje:
-
przyczyny zdarzenia,
-
przebieg wydarzeń,
-
zakres danych osobowych, których dotyczy naruszenie.
Jakie konkretnie dane mogą znaleźć się w rejestrze?
Nie każdy rejestr naruszeń musi wyglądać identycznie, jeśli chodzi o strukturę, natomiast można podać, jakie informacje powinny się w nim znaleźć tak, aby uczynić zadość wymaganiom rozporządzenia.
Przykładowo, rejestr naruszeń, może zawierać następujące kategorie danych:
-
opis naruszenia,
-
data i godzina zgłoszenia naruszenia,
-
data i godzina stwierdzenia naruszenia,
-
data powiadomienia przez podmiot przetwarzający,
-
data naruszenia,
-
kategoria (np. pracownicy, klienci, pacjenci) i liczba osób, których dotyczy naruszenie,
-
zakres lub kategoria danych, której dotyczy naruszenie,
-
osoba lub źródło informacji o zdarzeniu naruszenia,
-
miejsce naruszenia,
-
analiza zdarzenia naruszenia i przyczyny jego wystąpienia,
-
opis skutków i konsekwencji naruszenia,
-
osoba lub jednostka odpowiedzialna za naruszenie,
-
czy naruszenie ma charakter transgraniczny? jakiego państwa dotyczy?
-
podjęte działania,
-
rezultat podjętych działań naprawczych,
-
osoba odpowiedzialna za wdrożenie działań naprawczych,
-
czy należy poinformować Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych?
-
czy poinformowano organy ścigania?
-
czy zachodzi obowiązek poinformowania osoby, której danych naruszenie dotyczy? w jaki sposób przekazano jej informację?
-
monitoring działań naprawczych.
Jak widać jest to przykład dość rozbudowanego rejestru, jednakże należy pamiętać, że obok obligatoryjnych danych, które mają się w nim znaleźć, rejestr powinien być tak zbudowany, aby pozwalał Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych na zweryfikowanie, czy podmiot, w którym doszło do zdarzenia przestrzega przepisów rozporządzenia.
Prowadzenie rejestru naruszeń ochrony danych osobowych wydaje się zadaniem dość prostym, ponieważ prawodawca dał całkiem dużą swobodę administratorom danych osobowych. Natomiast, aby robić to w pełni dobrze może być potrzebne profesjonalne przeszkolenieosoby odpowiedzialnej za ochronę danych osobowych w firmie bądź nawet pomoc wyspecjalizowanej kancelarii prawnej.
Pytania i odpowiedzi
Opisany incydent należy wpisać do rejestru naruszeń (art. 33 ust. 5 RODO), ale nie powinno się go zgłaszać do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ponieważ ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych jest w tym przypadku mało prawdopodobne (art. 33 ust. 1 RODO).
Forma elektroniczna rejestru naruszeń ochrony danych osobowych nie jest obligatoryjna, natomiast warto podkreślić, że jest ona wygodniejsza w przypadku aktualizacji bądź konieczności przesłania drogą elektroniczną.
Zaufali nam

















































