Czym jest MiCA i kogo dotyczy – wprowadzenie

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2023/1114 w sprawie rynków kryptoaktywów, czyli MiCA (ang. Markets in Crypto-Assets Regulation) stanowi pierwszą próbę usystematyzowania rynku kryptoaktywów w sposób kompleksowy. Zasadniczym celem nowego rozporządzenia jest ochrona konsumentów i rynku przed nadużyciami, a także zapewnienie integralności rynków kryptoaktywów.
Przepisy dotyczą w zasadzie każdego sposobu partycypowania w kreacji lub obrocie kryptowalutami, posługując się zbiorczym określenie CASP (ang. Crypto Assets Service Provider). Stosownie do brzmienia art. 3 ust. 1 pkt 16 MiCA poprzez usługę w zakresie kryptoaktywów należy rozumieć:
- zapewnianie przechowywania kryptoaktywów i administrowania nimi w imieniu klientów,
- prowadzenie platformy obrotu kryptoaktywami,
- wymiana kryptoaktywów na środki pieniężne,
- wymiana kryptoaktywów na inne kryptoaktywa,
- wykonywanie zleceń związanych z kryptoaktywami w imieniu klientów,
- plasowanie kryptoaktywów,
- przyjmowanie i przekazywanie zleceń związanych z kryptoaktywami w imieniu klientów,
- doradztwo w zakresie kryptoaktywów,
- zarządzanie portfelem kryptoaktywów,
- świadczenie usług transferu kryptoaktywów w imieniu klientów.

Podmiot, który świadczy przynajmniej jedną z powyższych usług, ma obowiązek dostosowania swojej działalności do treści rozporządzenia.
CASP w praktyce – kim są dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów?
Unijny ustawodawca nie tylko zawarł w treści rozporządzenia katalog usług w zakresie kryptowalut, ale także zdefiniował każdą z nich. Przyjrzyjmy się przykładowym profilom działalności CASP i spróbujmy odpowiedzieć na pytanie, czym właściwie zajmują się podmioty działające w branży kryptowalut.
Prowadzenie platformy obrotu kryptoaktywami
Platformy obrotu kryptowalutami to aplikacje lub usługi, które obejmują zarządzanie co najmniej jednym systemem wielostronnym, który skupia interesy wielu stron trzecich związane z nabywaniem i sprzedażą kryptoaktywów lub który ułatwia skupianie takich interesów sposób skutkujący zawarciem umowy, albo w drodze wymiany kryptoaktywów na środki pieniężne albo w drodze wymiany krypto aktywów na inne kryptoaktywa. Taką platformą jest np. Binance, Coinbase, eToro, czy Revolut X.
Wymiana kryptowalut
Wymiana kryptowalut na inne kryptoaktywa lub środki pieniężne to transakcje dobrze znane z kantorów krypto, jak Flying Atom, Kanga, czy Cashify. Transakcja następuje z użyciem własnego kapitału.
Doradztwo w zakresie kryptoaktywów
Usługi doradztwa w zakresie kryptoaktywów mają na celu optymalizację zarządzania portfelem krypto poprzez oferowanie, udzielanie lub zgodę na udzielanie klientowi spersonalizowanych zaleceń – na żądanie klienta, albo z własnej inicjatywy dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów świadczącego doradztwo – w odniesieniu do co najmniej jednej transakcji związanej z kryptoaktywami lub korzystania z usług w zakresie kryptoaktywów.
Wykonywanie zleceń związanych z kryptoaktywami w imieniu klientów
Wykonywanie zleceń z zakresu kryptoaktywów przypomina nieco działalność domu maklerskiego, który na żądanie klienta nabywa lub sprzedaje aktywa. Tak można zidentyfikować działalność różnego rodzaju brokerów krypto.
VASP vs CASP – co oznacza przejście z rejestracji do licencjonowania?

Przed wejściem w życie MiCA podmioty działające w branży kryptowalut działały jako VASP (ang. Virtual Assets Service Provider). Stosowny rejestr prowadziła Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, przy czym obecnie z uwagi na MiCA nie ma już możliwości ubieganie się o wpis jako VASP.
Wpis do rejestru VASP zostanie zastąpiony licencją CASP, co znacząco wydłuży i skomplikuje proces legalizacji działalności gospodarczej. Obowiązujący dotychczas VASP ma zostać zlikwidowany z dniem 1 października 2025 roku. Co dzieje się w okresie przejściowym? Należy tutaj rozgraniczyć sytuację podmiotów, które są obecnie wpisane jako VASP i tych, które nie znajdują się w tym rejestrze.
Okres przejściowy dla VASP-ów
Zgodnie z treścią art. 143 ust. 3 MiCA, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, którzy świadczyli swoje usługi zgodnie z obowiązującym prawem przed dniem 30 grudnia 2024 r., mogą w dalszym ciągu świadczyć swoje usługi do dnia 1 lipca 2026 r. lub do momentu uzyskania przez nich zezwolenia zgodnie z art. 63 lub do momentu odmowy udzielenia im takiego zezwolenia, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Państwa członkowskie mogą jednak zmodyfikować ten termin.
Zgodnie z art. 105 projektu krajowej ustawy, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia uzyskania zezwolenia CASP albo odmowy udzielenia tego zezwolenia, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2025 r., VASP, świadczący usługi w zakresie kryptoaktywów w rozumieniu MiCA wykonuje działalność w zakresie walut wirtualnych na zasadach dotychczasowych.
Okres przejściowy dla podmiotów rozpoczynających działalność w zakresie kryptowalut
Podmioty, które obecnie chciałyby rozpocząć działalność w zakresie kryptoaktywów, a nie były wcześniej wpisane do rejestru VASP, muszą ubiegać się o licencję CASP.
Znając długość i stopień złożoności procesu licencyjnego, przedsiębiorcy już teraz powinni zacząć dopasowywać swój model biznesowy, administracyjny i technologiczny do nowych wymagań. Warto skorzystać w tym zakresie ze wsparcia kancelarii prawnej z wieloletnim doświadczeniem w obszarze nowych technologii.
Niestety do czasu wejścia w życie polskiej ustawy o rynku kryptoaktywów nie jest możliwe składanie wniosków o licencję CASP. KNF w swoim stanowisku z 2 stycznia 2025 r. rekomenduje jednak rozpoczęcie przygotowań do MiCA już teraz. Regulacje mica z wykorzystaniem technologii rozproszonego rejestru w sprawie rynków instrumentów finansowych a instytucje pieniądza elektronicznego i tokenów powiązanych dla crypto asset service provider z alternatywnym funduszem inwestycyjnym oferty publicznej w branży krypto.
Jak wskazuje KNF, do 30 czerwca 2025 roku będzie obowiązywać okres przejściowy (zgodnie z obecnym brzmieniem projektu krajowej ustawy), w którym dopuszczalna będzie działalność podmiotów świadczących na dzień 29 grudnia 2024 roku usługi w zakresie kryptoaktywów, w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 16 Rozporządzenia MiCA, oraz podmiotów wpisanych do rejestru działalności w zakresie walut wirtualnych, bez konieczności uzyskania zezwolenia na podstawie Rozporządzenia MiCA. Po 30 czerwca 2025 roku świadczenie usług w zakresie kryptoaktywów będzie możliwe jedynie na podstawie zezwolenia KNF. Zważywszy na fakt, że polska ustawa nadal znajduje się na etapie legislacyjnym, wszystkie terminy krajowe mają charakter orientacyjny.
Polska implementacja MiCA – aktualny stan prawny i projekt ustawy o rynku kryptoaktywów
Polska ustawa o rynku kryptoaktywów cały czas oczekuje na wejście w życie. Rodzi to niemało wątpliwości po stronie przedsiębiorców – zarówno tych, którzy już działają na rynku kryptowalut, jak i tych, którzy planują rozpoczęcie biznesu w tym zakresie.
Według rekomendacji Rady Ministrów ustawa powinna wejść w życie w drugim kwartale 2025 r., ale – oceniając przebieg procesu legislacyjnego – wydaje się to bardzo mało prawdopodobne. Należy liczyć się z tym, że akt prawny zacznie obowiązywać dopiero w trzecim kwartale 2025 roku. Obecnie projekt ustawy znajduje się na etapie konsultacji z Radą Ministrów, co oznacza, że nie trafił jeszcze do Sejmu na pierwsze czytanie.
Aby być gotowym na rozpoczęcie działalności jako CASP, należy już teraz zacząć dopasowywać biznes do nowych wymagań. W przeciwnym razie może się okazać, że będzie na to za późno. Niestety opóźnianie ukończenia procesu legislacyjnego może skutkować przeniesieniem się przedsiębiorców za granicę do krajów, gdzie można już ubiegać się o licencję CASP, jak Litwa lub Niemcy.
Rozporządzenie MiCA i licencja CASP – co możemy dla Ciebie zrobić?

Wprowadzenie ujednoliconych przepisów nakłada na przedsiębiorców z obszaru krypto wiele nowych wymagań. Jednocześnie ostateczna treść polskiej ustawy nie jest jeszcze znana, co utrudnia przygotowywanie rekomendacji dla biznesu. Aby mieć pewność, że działasz zgodnie z prawem, skorzystaj z usług Kancelarii RPMS. Dla naszych klientów:
-
prowadzimy postępowanie o przyznanie licencji CASP przed KNF,
-
przeprowadzamy audyt compliance pod kątem zgodności działalności z rozporządzeniem MiCA i projektem polskiej ustawy o rynku kryptoaktywów,
-
doradzamy w zakresie adaptacji biznesu do nowych wymagań ostrożnościowych z uwzględnieniem rekomendacji KNF,
-
analizujemy umowy z podwykonawcami, procesorami danych osobowych, dostawcami usług SaaS,
-
świadczymy bieżącą pomoc prawną w prowadzonej działalności gospodarczej.
Pytania i odpowiedzi
Opłata od wniosku wynosi 4500 euro według art. 40 projektu polskiej ustawy. Nie jest to jednak ostatecznie potwierdzona kwota. Dodatkowo projekt przewiduje roczną opłatę na pokrycie kosztów nadzoru w wysokości nie większej, niż 750 euro i nie mniejszej, niż 0,5% średniej wartości przychodów z tytułu świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów w okresie ostatnich trzech lat obrotowych poprzedzających rok, za który wpłata jest należna.
Wysokość zabezpieczenia zależy od profilu działalności. Rozporządzenie MiCA wyróżnia 3 klasy usług. Zabezpieczenie ostrożnościowe wynosi 50 tysięcy euro (klasa I), 125 tysięcy euro (klasa II) albo 150 tysięcy euro (klasa III).
Projekt polskiej ustawy przewiduje w takiej sytuacji grzywnę do 5 milionów złotych, karę pozbawienia wolności albo obie te kary łącznie.
Zaufali nam










![Agencja pracy tymczasowej – jak bezpiecznie zatrudniać cudzoziemców po zmianach w 2025 roku [praktyczny przewodnik]](https://rpms.pl/wp-content/uploads/2025/10/Agencja-pracy-tymczasowej-jak-bezpiecznie-zatrudniac-cudzoziemcow-po-zmianach-w-2025-roku.jpg)


















