Jak uzyskać licencję CASP w Polsce? Etapy procedury krok po kroku

Ubieganie się o zezwolenie na prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie kryptowalut jest procesem złożonym, który może potrwać około 3 miesięcy, a nawet dłużej. Ten czas oczekiwania wynika nie tylko z wieloetapowości procesu licencyjnego, ale także ilości dokumentów i procesów, jakie trzeba opracować, aby złożony wniosek został rozpoznany pozytywnie.
Jaki zakres usług podlega licencji CASP?
W pierwszej kolejności przyjrzyjmy się usługom, na których świadczenie niezbędne jest uzyskanie licencji CASP. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 16 MiCA poprzez usługę w zakresie kryptoaktywów należy rozumieć:
-
zapewnianie przechowywania kryptoaktywów i administrowanie nimi w imieniu klientów,
-
prowadzenie platformy obrotu kryptoaktywami,
-
wymianę kryptoaktywów na środki pieniężne (waluty fiat, czyli oficjalnie uznany w danym państwie środek płatniczy),
-
wymianę akryptoaktywów na inne kryptoaktywa,
-
wykonywanie zleceń związanych z kryptoaktywami w imieniu klientów,,
-
plasowanie kryptoaktywów,
-
przyjmowanie i przekazywanie zleceń związanych z kryptoaktywami w imieniu klientów,
-
doradzanie w zakresie kryptoaktywów,
-
zarządzanie portfelem kryptoaktywów,
-
świadczenie usług transferu kryptoaktywów w imieniu klienta.
Zakres prowadzonej działalności nie ma znaczenia dla obowiązku uzyskania licencji CASP. Może mieć jednak wpłynąć na wymaganą kwotę zabezpieczenia finansowego.
Jak długo trwa proces licencjonowania CASP – terminy

Przy założeniu, że wymagana prawem dokumentacja zostanie złożona terminowo i prawidłowo, cały proces ubiegania się o licencję CASP powinien zakończyć się w terminie do 3 miesięcy.
- Pierwszym krokiem jest złożenie prawidłowo wypełnionego wniosku do organu regulacyjnego. W Polsce będzie nim Komisja Nadzoru Finansowego. Treść wniosku musi odpowiadać art. 62 rozporządzenia MiCA i zawierać niezbędne informacje dotyczące m.in. zabezpieczeń ostrożnościowych, zasad zarządzania i mechanizmów kontroli wewnętrznej.
- Kolejny krok to potwierdzenie przez właściwy organ otrzymania wniosku. Wnioskodawca musi otrzymać potwierdzenie na piśmie w terminie 5 dni roboczych.
- Trzeci etap obejmuje ocenę kompletności wniosku w terminie 25 dni roboczych. Jest to ocena formalna.
- Ostatni etap to ocena merytoryczna trwająca do 40 dni roboczych, w ramach której następuje ewaluacja wnioskodawcy pod kątem zasadności przyznania mu licencji CASP. Po 20 dniach organ może wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia i wyjaśnienia informacji.
- Po zakończeniu analizy merytorycznej organ nadzoru wydaje decyzję o przyznaniu licencji CASP albo odmowie jej przyznania.
Warto zwrócić uwagę, że o licencję CASP mogą ubiegać się dwie grupy podmiotów. Pierwszą z nich są spółki spełniające określone kryteria – w Polsce przede wszystkim będą to spółki z o.o. i akcyjne (tzw. autoryzowane CASP). Drugą grupę stanowią podmioty wymienione w art. 60 MiCA, które obejmują m.in. instytucje kredytowe, firmy inwestycyjne, instytucje pieniądza elektronicznego, spółki zarządzające UCITS i zarządzający alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Jakie opłaty wiążą się z uzyskaniem licencji CASP?
Zgodnie z treścią projektu ustawy o rynku kryptowalut koszt ubiegania się o licencję CASP wynosi równowartość 4500 euro (nieco ponad 19 tysięcy złotych na dzień 9.07.2025 r.).
Dodatkowo pojawia się opłata związana z pokryciem kosztów nadzoru nad rynkiem kryptowalut. Jej wysokość jest ustalana jako średnia wartość przychodów z usług w zakresie kryptoaktywów z ostatnich trzech lat obrotowych poprzedzających rok obliczenia składki. Wysokość składki nie może być jednak niższa, niż równowartość kwoty 500 euro oraz wyższa, niż 0,5% wyliczonej średniej.
Jest to mechanizm bardzo podobny do tego, jaki polski ustawodawca zastosował w przypadku instytucji płatniczych. Trzeba jednak zaznaczyć, że ostateczna wysokość opłat nie została zatwierdzona i może ulec zmianie, ponieważ ustawa znajduje się jeszcze w procesie legislacyjnym.
Jak uzyskać licencję CASP — wymagania dla podmiotów ubiegających się o licencję

Ubieganie się o licencję CASP wiąże się z koniecznością spełnienia szeregu wymagań. Przede wszystkim:
-
wnioskodawcy muszą mieć siedzibę w państwie członkowskim, w którym oferują przynajmniej część usług z zakresu kryptoaktywów,
-
zarząd wnioskodawcy musi znajdować się w UE lub przynajmniej jeden z dyrektorów jest rezydentem UE,
-
wnioskodawca spełnia wymagania kapitałowe odpowiadające rodzajowi prowadzonej działalności,
-
do wniosku złożono komplet dokumentacji wskazanej przepisami MiCA,
-
zarząd wnioskodawcy wyróżnia się nieposzlakowaną opinią, a także dysponuje wiedzą, umiejętnością i doświadczeniem z zakresu kryptoaktywów,
-
członkowie zarządu przedłożyli zaświadczenie o niekaralności.
Poniżej analizujemy dokładnie poszczególne wymagania względem podmiotów aplikujących o CASP z wyodrębnieniem treści wniosku, wymagań względem członków zarządu i akcjonariuszy oraz struktury podmiotu.
Jak przygotować procedury wewnętrzne na potrzeby działalności w obszarze kryptoaktywów – treść wniosku o zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie kryptowalut
Składając wniosek o przyznanie licencji CASP, podmiot musi zadbać o odpowiednie przygotowanie wniosku. Powinny w nim znaleźć się informacje, o których mowa w art. 62 ust. 2 MiCA. Niezbędne dane obejmują:
-
nazwę, w tym nazwę prawną i każdą inną nazwę handlową, która ma być używana, identyfikator osoby prawnej dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie, adres strony internetowej prowadzonej przez tego dostawcę, kontaktowy adres e-mail, numer telefonu kontaktowego oraz jego adres fizyczny,
-
formę prawną dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie,
-
statut lub umowę spółki dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie,
-
program działania określający rodzaje usług w zakresie kryptoaktywów,
-
dowód potwierdzający, że dostawca usług w zakresie kryptoaktywów ubiegający się o zezwolenie spełnia wymogi dotyczące zabezpieczeń ostrożnościowych,
-
opis zasad zarządzania przyjętych przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie,
-
dowód potwierdzający, że członkowie organu zarządzającego dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającym się o zezwolenie cieszą się wystarczająco dobrą opinią i posiadają odpowiednią wiedzę, umiejętności i doświadczenie,
-
tożsamość wszelkich akcjonariuszy lub udziałowców – niezależnie od tego, czy bezpośrednich, czy pośrednich – posiadających znaczne pakiety akcji lub znaczne udziały w dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającym się o zezwolenie oraz wartość tych pakietów akcji lub tych udziałów, a także dowód, że osoby te cieszą się wystarczająco dobrą opinią.
Do wymaganych dokumentów zalicza się również:
-
opis mechanizmów kontroli wewnętrznej dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie, polityki i procedur w zakresie identyfikowania i oceny ryzyka oraz zarządzania ryzykiem, w tym w zakresie AML,
-
dokumentację techniczną systemów ICT i rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa wraz z opisem w języku niespecjalistycznym;,
-
opis procedury wyodrębnienia kryptoaktywów i środków pieniężnych klienta,
-
opis procedur rozpatrywania skarg,
-
opis polityki w zakresie przechowywania kryptoaktywów i administrowania nimi
W praktyce wymaganych dokumentów i procedur może być nawet kilkanaście. Przejścia przez całą procedurę nie ułatwia fakt, że lista dokumentów i procedur będzie wyglądała nieco inaczej, w zależności od tego, czym dokładnie planuje zajmować się wnioskodawca.
Jako przykład można wskazać konieczność opracowania opisu polityki wykonywania zleceń, jeżeli dostawca usług w zakresie kryptoaktywów ubiegający się o zezwolenie zamierza realizować zlecenia dotyczące kryptoaktywów w imieniu klientów.
Innym przykładem jest wymóg posiadania opisu niedyskryminującej polityki handlowej regulującej stosunki z klientami oraz opisu metody określania ceny kryptoaktywów, które dany dostawca usług w zakresie kryptoaktywów ubiegający się o zezwolenie oferuje do wymiany na środki pieniężne lub inne kryptoaktywa – jeżeli CASP zamierza świadczyć usługę w zakresie wymiany kryptoaktywów na walutę fiat lub inne kryptoaktywa. Zawieranie umów sprzedaży kryptoaktywów w zakresie walut wirtualnych na zezwolenia casp i udzielenie licencji casp dla rynku kryptoaktywów w zakresie kryptoaktywów świadczącego doradztwo właściwego organu państwa macierzystego w życie rozporządzenia mica.
Wymagania ESMA w zakresie członków organu zarządzającego i struktury CASP

Wnioskodawca ubiegający się o licencję CASP powinien uwzględnić zalecenia ESMA dotyczące zarządu oraz wymagania dotyczące akcjonariatu. Wszystkie regulacyjne standardy techniczne ESMA można znaleźć na stronie internetowej KNF, a także w oświadczeniu European Securities and Markets Authority.
Przede wszystkim należy przedłożyć dokumenty potwierdzające, że dane osoba nie widnieją w rejestrze karnym jako osoba skazane lub ukarane na podstawie mających zastosowanie przepisów:
-
prawa handlowego,
-
prawa dotyczącego niewypłacalności,
-
dotyczących usług finansowych,
-
dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
-
dotyczących zwalczania nadużyć finansowych,
-
dotyczących odpowiedzialności zawodowej.
Dodatkowo należy wykazać, że członkowie zarządu kolektywnie posiadają odpowiednią wiedzę, umiejętności i doświadczenie do zarządzania dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającym się o zezwolenie oraz że osoby te są zobowiązane poświęcać wystarczająco dużo czasu na wykonywanie swoich obowiązków. W praktyce najlepiej byłoby, aby członkowie zarządu zajmowali się prowadzeniem spraw i reprezentacją CASP w wymiarze odpowiadającym minimum 50% swojego czasu aktywności zawodowej.
Analogiczne wymagania dotyczące niekaralności obowiązują dla akcjonariuszy i udziałowców CASP. Do wniosku należy przedłożyć też schemat struktury własnościowej podmiotu
Do obowiązków CASP należy także opracowywanie i aktualizowanie wewnętrznych polityk i procedur oraz zatrudnianie personelu posiadającego odpowiednią wiedzę i doświadczenie.
ESMA opublikowała też szczegółowe wytyczne dotyczące wymagań stawianym członkom zarządu. Zgodnie z pkt. 43 wystąpienia z 12 lipca 2023 r. oczekuje się, że do wniosku zostaną przedłożone także:
-
zaświadczenie o niekaralności we wskazanym wyżej zakresie,
-
życiorys obejmujący ostatnie 10 lat ze wskazaniem wykształcenia, szkoleń zawodowych i doświadczenia, a także określeniem organizacji i funkcji, dla których działała dana osoba,
-
oświadczenie o ilości czasu, jaką członek zarządu może poświęcać na wykonywanie obowiązków związanych z CASP,
-
wskazanie stanowiska, jakie zajmuje lub ma zajmować dana osoba ze określeniem, czy ma ono charakter wykonawczy,
-
oświadczenie o zakresie obowiązków związanych z daną funkcją i planowany czas pełnienia funkcji,
-
oświadczenie o każdym wcześniejszym zwolnieniu z pracy lub odmowie przyznania zezwolenia, licencji lub koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej,
-
opis finansowych i niefinansowych powiązań danej osoby i jej bliskich krewnych z członkami organu zarządzającego i osobami pełniącymi kluczowe funkcje w tym samym CASP, jednostce dominującej oraz podmiotach zależnych i akcjonariuszach.
Dodatkowo ESMA wskazuje, że CEO powinien poświęcać cały swój czas na zarządzanie CASP, a co najmniej jeden członek zarządu powinien być rezydentem UE w kraju, w którym jest udzielana licencja. Ważne jest też, aby członkowie zarządu byli dostępni dla organu nadzoru, a w sytuacji, kiedy CASP tworzy grupa podmiotów, aby decydujący wpływ na nią wywierał podmiot z siedzibą w UE.
Wskazania europejskiego organu nadzoru dotyczą także struktury samego CASP. Powinien on składać się z szeregu komórek (w tym działu compliance, IT, zarządzania incydentami i AML), z których każda jest zarządzana przez wykwalifikowanego kierownika działu. Kluczowy personel powinien być dostępny dla organu nadzoru.
Wymogi kapitałowe dla CASP
Oprócz obszernej dokumentacji, wymagania ostrożnościowe dla CASP obejmują także konieczność posiadania odpowiedniego zabezpieczenia finansowego. Wysokość tego zabezpieczenia jest uzależniona od profilu realizowanej działalności. Unijny ustawodawca wyodrębnił trzy klasy działalności w zakresie kryptowalut.
Klasa 1 – 50 tysięcy euro – obejmuje podmioty świadczące usługi w przynajmniej jednym z następujących obszarów:
-
wykonywanie zleceń w imieniu klientów,
-
plasowanie kryptoaktywów,
-
świadczenie usług transferu kryptoaktywów w imieniu klientów,
-
przyjmowanie i przekazywanie zleceń dotyczących kryptoaktywów w imieniu klientów,
-
doradztwo w zakresie kryptoaktywów,
-
zarządzanie portfelem kryptoaktywów.
Klasa 2 – 125 tysięcy euro – obejmuje podmioty świadczące przynajmniej jedną usługę z klasy 1 oraz minimum jedną spośród następujących usług:
-
świadczenie usług przechowywania i administrowania kryptoaktywami w imieniu klientów,
-
wymiany kryptoaktywów na środki pieniężne,
-
wymiany aktywów kryptograficznych na inne kryptoaktywa.
Klasa 3 – 150 tysięcy euro – obejmuje podmioty świadczące przynajmniej jedną usługę z klasy 2 i prowadzące platformę obrotu kryptoaktywami.
Planując ubieganie się o licencję CASP warto z wyprzedzeniem stworzyć biznesplan obejmujący rozwój działalności w kilkuletniej perspektywie. Może się okazać, że lepszym rozwiązaniem będzie uzyskanie zgody na prowadzenie działalności regulowanej w zakresie szerszym, niż węższym.
Czy obywatel rosyjski luba białoruski może zasiadać w zarządzie CASP?
Choć technicznie nie ma do przeciwwskazań, aby w zarządzie zasiadały osoby spoza UE, warto zwrócić uwagę na uchwałę KNF nr 111/2022 z 14 kwietnia 2022 r., w której wskazano, że wszelkie powiązania podmiotu licencjonowanego, jego znaczących udziałowców oraz osób nim zarządzających z Federacją Rosyjską lub Republiką Białorusi KNF traktuje jako istotną wątpliwość co do tego, że działalność podmiotu licencjonowanego będzie prowadzona w sposób prawidłowy – praworządny, uczciwy, transparentny, ostrożny i stabilny. Oznacza to ryzyko, że przesłanka rękojmi nie zostanie uznana za spełnioną.
Można oczekiwać, że powyższe ograniczenie będzie aktualne również w stosunku do CASP.
Wytyczne ESMA dla organów nadzorczych i wnioskodawców – jak nie popełnić błędów w procesie licencyjnym?
Utworzenie i prowadzenie CASP wymaga nie tylko solidnego zaplecza finansowego, ale również doskonałej organizacji i wsparcia profesjonalistów. Ze względu na stopień złożoności procesu licencyjnego, a także fakt, że CASP to wciąż nowe rozwiązanie, ESMA w oświadczeniu z dnia 31 stycznia 2025 r. opublikowała listę rekomendowanych praktyk, które warto wdrożyć, aby zwiększyć szansę na pozytywne rozpatrzenie wniosku i dynamiczny rozwój działalności.
Przede wszystkim ESMA zwraca uwagę, że z punktu widzenia nadzoru nie istnieją CASP niskiego ryzyka. Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności każdy tego typu podmiot prezentuje potencjalne zagrożenie dla AML/CFT. Dodatkowo szczególną uwagę do wytycznych europejskich i krajowych powinny przywiązywać podmioty działające na dużą skalę – za taką uważa się CAS, które mają minimum więcej, niż 1 milion użytkowników rocznie albo ich bilans opiewa na kwotę co najmniej 3 miliardów euro. Czynnikami zwiększającymi ryzyko są też:
- złożona struktura właścicielska,
- działalność transgraniczna,
- świadczenie kilku usług z zakresu kryptowalut,
- łączenie usług emisji ART/EMT z usługami CASP,
- outsourcing kluczowych funkcji.
Aby uniknąć niepotrzebnego wydłużania procedury licencyjnej albo wręcz wydania decyzji odmownej, warto kierować się wytycznymi ESMA, które wykraczają poza standardowe wymagania formalne MiCA. O jakich wytycznych mowa? Poza wymaganiami dotyczącymi członków zarządu warto zwrócić uwagę, aby:
- zarządzanie ryzykiem i compliance były realizowane bezpośrednio przez CASP, a także, aby funkcje te nie były łączone z wewnętrznym audytem z uwagi na ryzyko braku obiektywizmu,
- procesy kontroli wewnętrznej powinny zapewnić wystarczające obniżenie ryzyka AML,
- kontrola wewnętrzna powinna mieć jasno określoną strukturę, osoby wyznaczone do jej realizacji i obejmować całą organizację,
- wszystkie wewnętrzne procedury powinny być cyklicznie audytowane i aktualizowane,
- przynajmniej raz w roku (oraz ad hoc w razie potrzeb) należy sporządzać pisemne raporty z compliance i wewnętrznego audytu,
- zasady zarządzania ryzykiem powinny uwzględniać apetyt na ryzyko, ograniczenia w działalności i mechanizmy kontrole tak, aby prowadzenie działalności było bezpieczne,
- zatrudnianie personelu spoza kraju działania CASP nie ograniczało możliwości kontroli podmiotu przez organ nadzoru.
ESMA wskazuje także na konieczność ograniczenia outsourcingu tak, aby CASP nie stał się jedynie organizacją fasadową (co dosyć obrazowo określono jako letter-box entity). Adekwatność firmy realizujące czynności w ramach outsourcingu należy ocenić z punktu widzenia MiCA oraz rozporządzenia w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej DORA. Dodatkowo outsourcing istotnych funkcji, jak kontrola ryzyka, compliance i IT nie może prowadzić do utraty zdolności operacyjnej, utraty autonomii lub braku możliwości kontroli.
Już teraz można spotkać się ze stanowiskami przedsiębiorstw działających w branży finansowej, z których wynika, że wdrożenie MiCA wymaga ogromu pracy specjalistów z zakresu prawa, IT i finansów. Zwraca na to uwagę m.in. Goobit Group, czy szwedzki Quickbit. Również przedstawiciele niemieckiego organu nadzoru rynków finansowych, BaFin, sygnalizują, że wprawdzie obszar kryptowalut potrzebuje kompleksowej regulacji, ale zasady powinny być proste, a biurokracja minimalna. Czas pokaże, jak będzie wyglądało licencjonowanie CASP w Polsce.
Kiedy warto rozpocząć przygotowania do licencji CASP?

Ogrom nowych regulacji oraz rozległe wytyczne ESMA (a w przyszłości zapewne również KNF) to dla przedsiębiorców ogromne wyzwanie. Nawet podmioty, które wcześniej działały jako VASP, obecnie stykają się ze znacznie bardziej złożoną legislacją i licznymi wymaganiami, których niespełnienie uniemożliwi prowadzenie działalności w zakresie kryptowalut.
Pomimo iż polska ustawa regulacyjna nadal nie weszła w życie, przygotowania do zmieniającej się sytuacji warto rozpocząć już teraz, ponieważ konieczna jest adaptacja lub wręcz stworzenie od nowa dziesiątek różnych procesów. Jak Kancelaria Prawna RPMS wspiera przedsiębiorców działających w branży kryptoaktywów?
- przeprowadzamy audyt organizacji z uwzględnieniem rozporządzenia MiCA, wytycznych ESMA, a także innych aktów prawnych znajdujących zastosowanie do kryptowalut (m.in. DORA, RODO, eIDAS, AML),
- opracowujemy niezbędną dokumentację na potrzeby procesu licencjonowania,
- przygotowujemy wniosek o licencję CASP i składamy do organu nadzoru,
- zapewniamy bieżące wsparcie prowadzonej działalności gospodarczej.
Pytania i odpowiedzi
Zgodnie z pkt. 43e wystąpienia ESMA chodzi przede wszystkim o interesy finansowe (obejmujące kryptoaktywa oraz inne cyfrowe aktywa), pożyczki, udziały, gwarancje, zabezpieczenia dane lub udzielone, powiązania handlowe, procesy sądowe oraz funkcje o znaczeniu politycznym zajmowane w ciągu ostatnich 2 lat.
Zdaniem ESMA takie oświadczenie powinno zawierać trzy elementy: szacowany minimalny czas w ujęciu rocznym i miesięcznym, jaki dana osoba poświęci na obsługę CASP, listę innych zajmowanych funkcji zarządczych o charakterze wykonawczym i niewykonawczym oraz szacowany czas wyrażony w dniach w ciągu roku i liczbie spotkań poświęconych na wypełnianie obowiązków w ramach tych innych stanowisk.
ESMA przewiduje taką możliwość, ale konieczne jest, aby CASP zachował decydujący wpływ na cały łańcuch powiązań między poszczególnymi podmiotami. Stosowna umowa SLA powinna zapewniać odpowiedni poziom kontroli. Należy też zadbać o to, aby organ nadzoru mógł monitorować zakres i przedmiot outsourcingu.
Według wskazań ESMA biznesplan dla CASP powinien uwzględniać 3-letni horyzont rozwoju z wyraźnie zaznaczonymi milestone’ami. Należy też opracować scenariusz pesymistyczny, w którym dochody podmiotu będą znacznie niższe od oczekiwanych.
Zaufali nam










![Agencja pracy tymczasowej – jak bezpiecznie zatrudniać cudzoziemców po zmianach w 2025 roku [praktyczny przewodnik]](https://rpms.pl/wp-content/uploads/2025/10/Agencja-pracy-tymczasowej-jak-bezpiecznie-zatrudniac-cudzoziemcow-po-zmianach-w-2025-roku.jpg)


















