AI Act vs. RODO. Czy można stosować te przepisy razem?

Już na samym wstępie należy wskazać, że unijny ustawodawca postrzega zarówno AI Act, jak i RODO1 jako dwa, całkowicie niezależne reżimy prawne i tak należy je stosować. Są one względem siebie równorzędne, nie mają więc tutaj zastosowania reguły derogacyjne odwołujące się do hierarchii, czy stopnia szczegółowości norm prawnych. Jakkolwiek nie budzi wątpliwości, że sięganie po narzędzia sztucznej inteligencji będzie miało wpływ na sytuację osób, których dane osobowe są przetwarzane, w motywie 10 AI Act wskazano, że celem niniejszego rozporządzenia nie jest wpływanie na stosowanie obowiązującego prawa Unii regulującego przetwarzanie danych osobowych. W praktyce oznacza to, że:
-
administrator i podmiot przetwarzający nadal muszą realizować wszystkie obowiązki wynikające z RODO,
-
osoby, których dane dotyczą, zachowują wszystkie prawa i gwarancje przyznane im na mocy prawa Unii dotyczącego danych osobowych, w tym te związane z zautomatyzowanym przetwarzaniem oraz profilowaniem (często to właśnie w tych obszarach będzie wykorzystywana sztuczna inteligencja),
-
dzięki zharmonizowanym przepisom dotyczącym opracowywania systemów AI i wprowadzania ich do obrotu ochrona danych osobowych powinna być łatwiejsza, ponieważ systemy tej samej klasy powinny zapewniać zbliżony poziom bezpieczeństwa.
Dobrym przykładem tego, w jaki sposób przepisy obu aktów prawnych będą się uzupełniały, jest relacja art. 22 RODO dotycząca zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania do art. 5 AI Act, który określa zakres praktyk zakazanych. Za niedopuszczalną praktykę należy uznać m.in. scoring społeczny oraz podprogowe profilowanie osób fizycznych, które jednocześnie są zautomatyzowanym przetwarzaniem danych.
Czego dotyczy RODO, a jakie kwestie reguluje AI Act?
Zakresy przedmiotowe AI Act i RODO są nieco inne. Trzeba wskazać, że rozporządzenie AI Act dotyczy przede wszystkim systemów sztucznej inteligencji wysokiego ryzyka oraz stanowiących ryzyko niedopuszczalne. Niemal wcale nie odnosi się do systemów AI innej klasy, klasyfikowanych jako „Limited-to-no risk AI”. Nie dotyczy też danych niezwiązanych z systemami informatycznymi. Z drugiej strony przepisy rozporządzenia odnoszą się do wszystkich kategorii danych wprowadzanych do systemu lub przez niego przetwarzanych. Unijny ustawodawca skupia się jednak na tym, co maszyna „robi” z danymi, czyli w jaki sposób je przetwarza i czy nie robi tego w sposób naruszający zasady obiektywizmu.
Jeżeli chodzi o RODO, to ogniskuje się ono wyłącznie wokół pojęcia danych osobowych, chodzi więc tylko o informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej, ale za to w całym cyklu ich przetwarzania, niezależnie od tego, na czym operacja przetwarzania miałaby polegać i na którym etapie następuje.
W praktyce będzie więc tak, że administrator stosujący algorytmy AI do przetwarzania danych osobowych musi w pierwszej kolejności spełnić wymagania RODO (na etapie gromadzenia danych i zarządzania nimi), a następnie RODO i AI Act (na etapie przetwarzania danych przez algorytm oraz w późniejszej fazie, kiedy zaczyna już dysponować danymi wyjściowymi). Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku kary za naruszenie przepisów są bardzo wysokie, dlatego należy dołożyć wszelkiej staranności, aby działać w granicach wytyczonych przez unijnego ustawodawcę.
Kto jest zobowiązany do stosowania przepisów RODO, a kto stosuje AI Act?

Rozporządzenie RODO w wyczerpujący sposób definiuje, który podmiot ma obowiązek realizować obowiązki administratora, a kto i kiedy staje się podmiotem przetwarzającym (procesorem). AI Act nie udziela w tym zakresie odpowiedzi. Zgodnie z art. 2 ust. 1 AI Act przepisy rozporządzenia stosuje się do:
-
dostawców niezależnie od miejsca siedziby (w EU, poza UE),
-
podmiotów stosujących systemy AI (z siedzibą w UE),
-
dostawców AI i podmiotów wykorzystujących AI z siedzibą poza UE, jeżeli wyniki wytworzone w systemie AI są wykorzystywane w UE,
-
importerów lub dystrybutorów AI,
-
producentów produktu, którzy pod własną nazwą lub znakiem towarowym oraz wraz ze swoim produktem wprowadzają do obrotu, lub oddają do użytku system AI,
-
upoważnionych przedstawicieli dostawców niemających siedziby w Unii,
-
osób, na które AI ma wpływ i które znajdują się w Unii.
Niezależnie od tego kim dokładnie jest podmiot zobligowany do stosowania AI, trzeba ustalić, czy (i w jakim zakresie) będzie on zobowiązany do stosowania RODO. Dla przykładu dostawca AI musi stosować AI Act, ale nie musi być ani administratorem, ani procesorem danych osobowych. Warto skorzystać z pomocy kancelarii prawnej, która zidentyfikuje pozycję przedsiębiorcy i pomoże mu we wdrożeniu ciążących na nim obowiązków.
Uprawnienia i obowiązki dostawców usług na gruncie RODO i AI Act
Unijny ustawodawca w obu aktach prawnych stosuje podejście oparte na ryzyku (ang. Risk-based approach). Oznacza to, że podmiot zobowiązany do stosowania danego aktu prawnego powinien stale monitorować i usprawniać poszczególne procesy, dbając o ich zgodność z obowiązującymi przepisami oraz wytycznymi organów nadzoru. W obu przypadkach Risk-based approach zostało zastosowane nieco inaczej.
W przypadku RODO administrator danych i procesor muszą zapewnić realizację uprawnień przysługujących osobom, których dane dotyczą. Może być to np. prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu względem przetwarzania danych, czy żądanie sprostowania danych osobowych. To jednak administrator lub procesor decydują, w jaki sposób dane uprawnienie zostanie wypełnione.
Jeżeli chodzi o AI Act, to przepisy nakładają obowiązek uzyskania określonego rezultatu. Tym rezultatem będzie np.:
-
zaprojektowanie systemu zarządzania ryzykiem,
-
tworzenie zbiorów danych treningowych, walidacyjnych i testowych, które spełniają odpowiednie standardy jakości,
-
opracowanie i aktualizacja dokumentacji technicznej,
-
stworzenie procedur automatycznego rejestrowania zdarzeń.
Nie ma więc tutaj uprawnień po stronie użytkowników, za to są obowiązki po stronie producentów i dostawców. Nie oznacza to oczywiście, że w zakresie AI RODO jest wyłączone. Po prostu realizację odpowiednich uprawnień należy zapewnić na gruncie rozporządzenia 2016/679, jeżeli przetwarzane są dane osobowe.
Kiedy sztuczna inteligencja może przetwarzać dane osobowe?

Podstawy przetwarzania danych osobowych – zarówno zwykłych, jak i szczególnych – znajdują się w RODO (odpowiednio artykuł 6 i 9 RODO) i będą one miały zastosowanie także do przetwarzania danych przez sztuczną inteligencję.
Trzeba jednak zwrócić uwagę na dwa wyjątki, które wprowadzają możliwość przetwarzania danych osobowych wrażliwych. Przede wszystkim zgodnie art. 10 ust. 5 AI Act jest to dopuszczalne, jeżeli przetwarzanie danych jest niezbędne do wykrywania i korygowania stronniczości systemów AI. Dostawcy narzędzi AI mają jednak obowiązek stosowania odpowiednio silnych zabezpieczeń podstawowych praw i wolności osób fizycznych. Dodatkowo konieczne jest spełnieniu wielu dodatkowych warunków legalizujących takie przetwarzanie, w tym:
-
nie jest możliwe skuteczne wykrywanie i korygowanie stronniczości poprzez przetwarzanie innych danych, w tym danych syntetycznych lub zanonimizowanych,
-
szczególne kategorie danych osobowych nie są przesyłane, przekazywane ani w inny sposób udostępniane innym podmiotom,
-
szczególne kategorie danych osobowych usuwa się po skorygowaniu stronniczości lub po upływie okresu przechowywania danych osobowych, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Trzeba też zwrócić uwagę na art. 59 ust. 1 AI Act, który pozwala na przetwarzanie danych osobowych zebranych w innych celach w ramach piaskownic regulacyjnych. Są to specjalnie zaprojektowane, odizolowane środowiska mające na celu usprawnienie prac nad AI i umożliwienie testowania systemów w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Aby takie „ponadstandardowe” przetwarzanie danych osobowych było legalne, również i tutaj muszą zostać spełnione liczne dodatkowe warunki. Jednym z nich jest przetwarzanie danych w ściśle określonych celach, jak bezpieczeństwo publiczne, zdrowie publiczne, czy ochrona środowiska.
Dodatkowo wypada wskazać, że AI Act wprowadza dalej idące ograniczenia względem zautomatyzowanego przetwarzania danych. Wymaga się, aby taki system przewidywał nadzór człowieka, a operator musi posiadać niezbędne kompetencje i uprawnienia. Co więcej, AI wykorzystywane w sektorze bankowym i ubezpieczeniowym (np. do scoringu kredytowego lub ryzyka ubezpieczeniowego) będą systemami wysokiego ryzyka, co wiąże się z koniecznością spełnienia dodatkowych wymagań wskazanych w AI Act.
Jak możemy Ci pomóc?
W wielu przypadkach łączne stosowanie rozporządzeń RODO i AI Act może budzić wątpliwości, które są tym większe, że Polska nie opracowała jeszcze wewnętrznych przepisów i wytycznych pozwalających na implementację regulacji dotyczącej sztucznej inteligencji. Dla firm zajmujących się opracowywaniem lub trenowaniem modeli AI, a także przedsiębiorstw, które stosują nowoczesne technologie, kluczowe znaczenie ma compliance regulacyjny. Warto jak najszybciej zainteresować się dostosowaniem systemów AI do nowych ram prawnych, aby nie ryzykować wysokich kar.
Kancelaria RPMS oferuje kompleksowe wsparcie zarówno na gruncie RODO, jak i AI Act. Przeprowadzamy audyty, opracowujemy sugestie wdrożeniowe i szkolimy pracowników tak, aby przedsiębiorca mógł czuć się bezpiecznie. Reprezentujemy firmy przed organami regulacyjnymi oraz sądami powszechnymi.
Pytania i odpowiedzi
Taka możliwość została przewidziana w art. 26 ust. 9 AI Act. Warunkiem, którego spełnienie jest niezbędne dla takiego krzyżowego wykorzystania informacji, pozostaje transparentność systemu sztucznej inteligencji. Musi być on zaprojektowany tak, aby użytkownik systemu mógł zinterpretować wyniki i je właściwie udowodnić.
Z uwagi na fakt, że obie regulacje należy stosować równolegle, takie ryzyko występuje. Podobnie jak w przypadku RODO, również AI Act przewiduje bardzo wysokie sankcje nawet za niewielkie naruszenia, dlatego tak ważne jest, aby oba rozporządzenia stosować świadomie.
Zaufali nam










![Agencja pracy tymczasowej – jak bezpiecznie zatrudniać cudzoziemców po zmianach w 2025 roku [praktyczny przewodnik]](https://rpms.pl/wp-content/uploads/2025/10/Agencja-pracy-tymczasowej-jak-bezpiecznie-zatrudniac-cudzoziemcow-po-zmianach-w-2025-roku.jpg)


















