Efektywnie wspomagamy przedsiębiorców w ograniczaniu ryzyka oraz zwalczaniu działań nieuczciwej konkurencji, które zagrażają ich interesom. Rozwiązujemy problemy związane z postępowaniem sprzecznym z prawem oraz dobrymi obyczajami. Jako Kancelaria specjalizująca się w obsłudze klientów z branży teleinformatycznej, w tym branży internetowej (eCommerce / SEO / SEM) oraz programistycznej szczególnie narażonych na działania nieuczciwej konkurencji – posiadamy rozbudowany dział IP zajmujący się ochroną marki, eliminowaniem oraz ograniczaniem działań stanowiących przejaw nieuczciwej konkurencji.

Jeżeli interesy Twojej firmy narusza inny przedsiębiorca lub klient, zgłoś się do nas – pamiętaj, że nie masz prawo dochodzić swoich praw nie tylko przy postępowaniu niezgodnym z przepisami, ale również z dobrymi obyczajami lub gdy dana czynność po prostu godzi w Twoje dobre imię.

    Dane podane w formularzu będą przetwarzane przez Kancelarię Prawną RPMS z siedzibą w Poznaniu wyłącznie w celu realizacji zgłoszenia oraz według zasad zawartych w Polityce prywatności

    Znaczenie uczciwości w biznesie

    Uczciwość w biznesie to podstawowy fundament stosunków gospodarczych między podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą. Pozwala na budowanie trwałych stosunków handlowych, tworzy wzajemne zaufanie między przedsiębiorcami i przyczynia się do umocnienia współpracy.

    Budowanie uczciwości w biznesie to złożony – i często długotrwały – proces, nad którym pracuje się m.in. poprzez organizowanie kampanii edukacyjnych wśród pracowników wysokiego szczebla, ale także stworzenie efektywnych procedur whistleblowingowych w organizacji i przeprowadzanie audytów w zakresie corporate compliance. Świadomość tego, że dostrzeżone uchybienie można zgłosić bez ryzyka odwetu, przyczynia się do zmiany mentalności w całej firmie.

    Nasza kancelaria od samego początku wspierała etyczne działania biznesowe. Doświadczeni prawnicy nie tylko zaprojektują procesy wspierające zgodność z prawem, integralność i rzetelność, ale też oferują pomoc w przypadku naruszeń zasad rzetelnego obrotu handlowego. Zapewniamy kompleksowe wsparcie w zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

    Regulacje prawne dotyczące nieuczciwej konkurencji w Polsce

    Zagadnienia związane ze zwalczaniem nieuczciwej konkurencji i nieetycznych zachowań w biznesie zostały uregulowane w wielu aktach prawnych. Wśród nich należy przede wszystkim wymienić:

    • ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,

    • ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym,

    • kodeks cywilny,

    • ustawę o prawach konsumenta,

    • ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów,

    • ustawę o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych.

    Każdy z tych aktów prawnych zabezpiecza interesy uczestników rynku w nieco inny sposób. Razem tworzą one złożony ekosystem, którego zadaniem jest zabezpieczanie przedsiębiorców (a niekiedy również konsumentów) przed nieuczciwymi zachowaniami rynkowymi.

    Zwalczanie nieuczciwej konkurencji a ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów

    Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów reguluje między innymi zakaz praktyk, których stosowanie mogłoby naruszać konkurencję. Za takie działania można uznać wszelkie porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, polegające m.in. na:

    • ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów,

    • ograniczaniu lub kontrolowaniu produkcji lub zbytu oraz postępu technicznego lub inwestycji,

    • podziale rynków zbytu lub zakupu,

    • stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji.

    Przepisy zakazują także nadużywania pozycji dominującej przez przedsiębiorcę. Dokonanie koncentracji wbrew ograniczeniom jest możliwe jedynie w wyjątkowych przypadkach, uregulowanych przez przepisy. Naruszenie przepisów dotyczących zakazu koncentracji może prowadzić do bardzo wysokich sankcji finansowych, nawet 10% obrotu dla organizacji albo 2 milionów euro kary dla osoby zarządzającej.

    Jako akt nieuczciwej konkurencji możemy określić m.in. takie działania, jak:

    • Podszywanie się pod markę, w tym wprowadzanie podobnych, wprowadzających w błąd oznaczeń firmowych;
    • Nieuczciwe działania marketingowe (wprowadzająca w błąd, nieuczciwa, nieetyczna, porównawcza),
    • Przejmowanie klientów i pracowników;
    • Naruszanie tajemnicy przedsiębiorstwa,
    • Wprowadzanie na rynek bardzo podobnych produktów (naśladownictwo, podszywanie się pod inną firmę),
    • Pomawianie, a także nieuczciwe zachwalanie,
    • Fałszywe oznaczenie produktów i usług (niezgodne z prawdą pochodzenie geograficzne),
    • Sprzedaż lawinowa,
    • Namawianie do rozwiązania albo niewykonywania umów,
    • Utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku,

    Odpowiedzialność cywilna i karna za nieuczciwą konkurencję

    Przedsiębiorca, który został poszkodowany w wyniku działania nieuczciwej konkurencji, może domagać się przede wszystkim zaniechania oraz usunięcia skutków naruszenia, a także złożenia przez naruszyciela oświadczenia określonej treści. W sytuacji, kiedy czyn nieuczciwej konkurencji stał się przyczyną szkody, można żądać jej naprawienia, a także wydania niezasadnie uzyskanych korzyści. Jeśli czyn był zawiniony, obok odszkodowania przedsiębiorca ma prawo domagać się zasądzenia określonej sumy pieniężnej na określony cel społeczny.

    Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przewiduje również odpowiedzialność karną. Penalizowane są m.in. nieuczciwe reklamy, organizowanie sprzedaży lawinowej i ujawnianie tajemnicy przedsiębiorstwa.

    Wykorzystanie mediacji i postępowania polubownego w zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

    Czyny nieuczciwej konkurencji nie zawsze są popełniane celowo. Niekiedy stanowią wynik np. nieprzemyślanych działań marketingowych, ale nie mają intencjonalnie dyskredytować innego uczestnika rynku. Dlatego zawsze warto przeanalizować sprawę pod kątem możliwości polubownego załatwienia sporu. To nie tylko wymóg formalny dla skuteczności pozwu, ale także szansa na utrzymania zdrowych relacji między przedsiębiorcami.

    Może się okazać, że problem, jaki się pojawił, nie jest na tyle istotny, aby opłacało się kierować go na drogę postępowania sądowego. Proces jest nie tylko bardziej czasochłonny, ale też droższy, natomiast jego rezultat pozostaje niepewny.

    Wspieramy Cię już na etapie postępowania polubownego. Nasi prawnicy podejmą się negocjacji i będą dążyli do wypracowania stanowiska satysfakcjonującego dla obu stron.

    Rola sądów w zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

    Zwalczanie nieuczciwej konkurencji jest niezbędne, aby obrót gospodarczy odbywał się w sposób rzetelny i bezpieczny dla jego uczestników. Penalizacja takich zachowań nie jest jednak realizowana z urzędu. Aby przedsiębiorca uzyskał ochronę prawną, musi wystąpić o nią przed sądem przeciwko naruszycielowi. Proces sądowy jest często naturalną konsekwencją nieudanego postępowania polubownego.

    Spory z zakresu nieuczciwej konkurencji to z reguły skomplikowane sprawy, które wymagają starannego zebrania materiału dowodowego i najwyższej staranności na etapie procesu sądowego. Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić.

    Strategie zapobiegania nieuczciwej konkurencji

    Rejestrując działalność gospodarczą, powinieneś mieć wypracowane strategie ochrony przed nieuczciwymi działaniami konkurencji. Do przykładowych schematów działań można zaliczyć:

    • ochronę tajemnicy przedsiębiorstwa poprzez zawieranie umów NDA z pracownikami i kontrahentami,

    • zabezpieczenie know-how poprzez rejestrację znaków towarowych, wzorów przemysłowych, wynalazków, a także odpowiednie zarządzanie prawami autorskimi,

    • edukowanie pracowników co do roli bezpieczeństwa informacji,

    • opracowanie wewnętrznej polityki bezpieczeństwa zarządzania informacjami,

    • monitorowanie działań konkurencji.

    W przypadku zaobserwowania podejrzanych działań innych uczestników rynku reaguj niezwłocznie! Warto rozważyć zawiadomienie Prezesa UOKiK, skierowanie wezwania do zaprzestania naruszenia, zaś w ostateczności – wysłanie pozwu. Skontaktuj się z nami, pomożemy Ci wypracować skuteczne strategie działania.

    Znaczenie ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa

    Tajemnica przedsiębiorstwa to wszelkiego rodzaju informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które nie są powszechnie dostępne. Może to być np. receptura nowego produktu, szczegóły kampanii marketingowej, ale też baza danych klientów.

    Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa może skutkować zarówno stratami finansowymi, jak i wizerunkowymi, dlatego należy jej chronić. Najskuteczniejszymi instrumentami prawnymi są umowy NDA, umowy o zakazie konkurencji, a także różnego rodzaju polityki i wytyczne o charakterze wewnętrznym, które regulują postępowanie z informacjami niejawnymi. Wiele firm stosuje także zabezpieczenia fizyczne i cyfrowe – szyfrowanie dokumentacji, archiwum z ograniczonym dostępem lub wyraźne oznaczanie dokumentów poufnych.

    Pomożemy opracować Ci wewnętrzne procedury oraz dokumenty, które ochronią niejawne informacje w Twojej firmie.

    Znaczenie ochrony renomy i interesów przedsiębiorców

    Renoma przedsiębiorstwa to wartość wprawdzie niematerialna, ale o doniosłym znaczeniu dla każdej firmy. Chronienie swoich interesów pomaga budować zaufanie innych uczestników rynku i stabilizuje pozycję organizacji. O renomę warto dbać już od samego początku, ponieważ skutki nawet pojedynczych naruszeń reputacji mogą być bardzo trudne i kosztowne do usunięcia. Aby ograniczyć ryzyko podejmowania wobec swojej firmy działań nieuczciwej konkurencji, sięgnij po kompleksową obsługę profesjonalistów z Kancelarii RPMS.

    Kiedy warto skorzystać z naszych usług

    Kancelaria Prawna RPMS to zespół doświadczonych ekspertów, którzy przeanalizują Twoją sytuację od samych podstaw, opracowując najlepszą drogę postępowania. Wybierz nasze usługi, jeżeli:

    • Wymagasz maksymalnie skutecznej ochrony przed nieuczciwą konkurencją, m.in. poprzez opracowanie właściwej polityki firmy i wewnętrznych procedur,
    • Posiadamy pełne zaplecze do zabezpieczenia marki – od rejestracji znaków towarowych czy wzorów przemysłowych, po zabezpieczenia wykonania umów i zachowania poufności danych wrażliwych (tajemnicy przedsiębiorstwa),
    • Potrzebujesz pomocy w dochodzeniu roszczeń od nieuczciwego konkurenta,
    • Oczekujesz fachowego doradztwa zarówno przy obronie przed roszczeniami ze strony innych przedsiębiorców, jak i w ramach ochrony własnych interesów,
    • Działania Twoje lub konkurentów wymagają analizy, dzięki której dowiesz się, czy można uznać je za niezgodne z prawem lub dobrymi obyczajami,
    • Szukasz profesjonalnego reprezentanta Twoich interesów w toku negocjacji i mediacji (postępowanie polubowne), lub w ramach sprawy sądowej.

    Co zyskujesz, wybierając RPMS?

    Posiadamy pełne zaplecze techniczno- organizacyjne do zabezpieczenia Twoich praw. Przeprowadzimy proces rejestracji znaku towarowego, zgłoszenia wzorów przemysłowych i patentów, wdrożymy zasady i dokumentację ograniczające nieuczciwą konkurencję – zarówno ze strony pracowników i podwykonawców jak i innych podmiotów konkurencyjnych działających na rynku. Tym samym zyskasz:

    Ochrona marki

    • Pełna ochronę domeny, niezależnie od rozszerzeń i rejestracji,
    • Ochrona przed piratami domenowymi (cybersquatting)
    • Zabezpieczenie przed podszywaniem się pod frazy brandowe w ramach kampanii Google Ads, czy w ramach pozycjonowania,
    • Zwiększenie renomy marki dzięki możliwości korzystania z ®  przy słowie / frazie – nie tylko logu,
    • Uproszczoną procedurę zgłaszania naruszeń w Facebook,  Amazon, eBay, Allegro, Olx,
    • Możliwość ograniczenia konkurencji nawet w przypadku, gdy jej logo jest zupełnie inne,
    • W przypadku rejestracji LOGO (znaku słowno- graficznego) korzystacie Państwo z ochrony ogólnego layoutu graficznego marki, w tym oznaczeń na produktach lub sygnowanych usługach.
    • Możliwość tworzenia sieci franczyzowej i zarabiania na swojej marce
    • Zabezpieczenie praw do marki firmy na wypadek śmierci właściciela
    • Skuteczne narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją

    OCHRONA TAJEMNICY PRZEDSIĘBIORSTWA

    • Zabezpieczenie formalne danych wrażliwych (tajemnicy przedsiębiorstwa);
    • Zapewnienie przejrzystości i bezpieczeństwa współpracy z kontrahentami
    • Wskazanie zagrożeń, luk oraz nieprawidłowości w zabezpieczeniu danych wrażliwych w zakresie: prawnym, technicznym oraz organizacyjnym;
    • Weryfikacja i nadzór nad wdrożonymi zasadami ochrony danych wrażliwych
    • Pełne wsparcie prawne w egzekwowaniu praw i roszczeń wynikających z naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa

    OCHRONA PRODUKTÓW ORAZ USŁUG

    Decydując się na nasze usługi, możesz dochodzić zarówno zaniechania nieuczciwych działań ze strony konkurenta, ich rezultatów, uzyskać odszkodowanie, domagać się zwrotu bezprawnie uzyskanych korzyści finansowych, jak i naprawy wyrządzonych szkód. Dzięki naszej interwencji, konkurent nie tylko przestanie zagrażać Twoim interesom, ale również będzie zobowiązany do wydania stosownego oświadczenia w odpowiedniej, odgórnie ustalonej formie, czy zniwelowania skutków czynności, które godziły w dobre imię Twojej firmy.

    Oprócz tego, zapewnimy Ci skuteczną obronę w sytuacji odwrotnej – jeżeli inny podmiot posądzi Cię o działanie wbrew zasadom uczciwej konkurencji, możesz liczyć na nasze fachowe doradztwo i pomoc prawną. Przeanalizujemy Twoją sytuację zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, a następnie doradzimy, jak dostosować postępowanie i wewnętrzną politykę do obowiązujących przepisów i standardów.

    Co musisz wiedzieć o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (FAQ)

    Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów reguluje zagadnienia związane z przeciwdziałaniem praktykom ograniczającym konkurencję, niedozwolonymi koncentracjami przedsiębiorców, naruszeniem interesów zbiorowych konsumentów i niedozwolonymi klauzulami we wzorcach umownych.

    Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reguluje przede wszystkim odpowiedzialność za czyny nieuczciwej konkurencji. Są to działania sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, które zagrażają lub naruszają interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

    Czynami nieuczciwej konkurencji penalizowanymi przez ustawodawcę są m.in. wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa,naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy, naśladownictwo produktów, pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do rynku, przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, a także nieuczciwa lub zakazana reklama czy też organizowanie systemu sprzedaży lawinowej.

    Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o innym przedsiębiorcy godzi w jego renomę i może skutkować osłabieniem pozycji rynkowej. Takie informacje mogą przybrać postać dowolnego przekazu, w tym komunikacji reklamowej lub informacji handlowych.

    Dumping, czyli sprzedaż towarów poniżej cen krajowych jest uznawany za czyn nieuczciwej konkurencji przede wszystkim wtedy, gdy chodzi o zjawisko stosowane cyklicznie lub stale albo w sposób wyjątkowo intensywny. Na rynkach europejskich oprócz instrumentów zwalczania nieuczciwej konkurencji stosuje się również tzw. cła antydumpingowe, a także zobowiązania cenowe.

    Ujawnienie tajemnicy przedsiębiorstwa jest uważane za czyn nieuczciwej konkurencji przede wszystkim wtedy, gdy zostało dokonane bez zgody osoby uprawnionej do zarządzania tymi informacjami i narusza zasady ich wykorzystania wynikające np. z ustawy lub umowy albo też, gdy informacje pozyskano w wyniku czynu nieuczciwej konkurencji. Czynem nieuczciwej konkurencji będzie też sytuacja, kiedy osoba, która weszła w posiadanie informacji będących tajemnicą przedsiębiorstwa, wiedziała lub mogła się dowiedzieć, że pozyskano je w okolicznościach wskazujących na czyn nieuczciwej konkurencji. Dlatego nabywając informacje od brokera, należy zawsze upewnić się, że zostały one nabyte zgodnie z prawem.

    Przedsiębiorcy mogą bronić swoich interesów na wiele sposobów w zależności od tego, jakie dobro uległo naruszeniu. Większość przepisów przewiduje możliwość żądania zaniechania działania szkodzącego i usunięcia jego skutków, złożenie oświadczenia określonej treści oraz odszkodowanie. Niekiedy można żądać wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści. Katalog roszczeń jest szeroki, a z poszczególnych reżimów ochrony często można korzystać równolegle. Warto skorzystać z pomocy doświadczonych prawników, którzy zajmą się zabezpieczeniem renomy firmy.

    Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przewiduje możliwość żądania zaniechania niedozwolonych działań i usunięcia ich skutków. Przedsiębiorca może domagać się też złożenia oświadczenia odpowiedniej treści, a jeśli poniósł szkodę – jej naprawienia, w tym sumy pieniężnej na cel społeczny, jeśli czyn był zawiniony. Sankcje karne obejmują grzywnę, karę ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności w zależności od czynu.

    W razie popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji sąd na wniosek uprawnionego może orzec o wyrobach, ich opakowaniach, materiałach reklamowych i innych przedmiotach bezpośrednio związanych z naruszeniem prawa. Rozstrzygnięcie przewiduje w szczególności zniszczenie tych przedmiotów albo zaliczenie ich na poczet odszkodowania.

    Przykładem żądań dotyczących usunięcia skutków niedozwolonych działań konkurencyjnych będzie np. wycofanie towarów wprowadzających w błąd z rynku, usunięcie reklam z tablic reklamowych albo wstrzymanie kampanii marketingowej w Google Ads.

    Przedsiębiorca ma prawo zgłosić podejrzenie naruszenia przepisów dotyczących konkurencji do UOKiK w ramach formalnego lub nieformalnego zawiadomienia. W celu ochrony swojego interesu podmiot dochodzący ochrony może złożyć również pozew o czyn nieuczciwej konkurencji do właściwego sądu okręgowego

    Zgodnie z art. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zagraniczne osoby fizyczne i prawne korzystają z uprawnień wynikających z przepisów ustawy na podstawie umów międzynarodowych obowiązujących Rzeczpospolitą Polską lub na zasadzie wzajemności. Oznacza to, że w pierwszej kolejności należy ustalić, czy istnieje między Polską a krajem, w którym dany podmiot ma siedzibę umowa lub konwencja regulująca kwestie nieuczciwej konkurencji. Takimi aktami są pośrednio Konwencja paryska, Porozumienie madryckie, czy Porozumienie lizbońskie.

    Nasze Aktualności prawne

    Zaufali nam

    5/5 - (liczba głosów: 12)