ZNAK TOWAROWY SŁOWNY I ZDOLNOŚĆ ODRÓŻNIAJĄCA

W Urzędzie Patentowym możemy zgłosić dwa rodzaje znaków towarowych. Jednym z nich są wspomniane znaki towarowe słowne, czyli np. nazwa strony internetowej, firmy, produktu. Warunkiem do ich zastrzeżenia jest to, że muszą mieć tzw. zdolność odróżniającą. Niedopuszczalne są określenia jednoznaczne i uniemożliwiające rozróżnienie towaru jednej marki od drugiej. Dlatego nie rejestruje się nazw ogólnoinformacyjnych, tzw. opisowych. Są one na tyle zakorzenione w danej branży, że muszą być dostępne dla każdego. Zakaz ich używania byłby ogromnym utrudnieniem.
Ważną kwestią jest fakt, że chodzi o nazwy, które są charakterystyczne dla danej branży. Czyli w momencie, w którym fryzjer zechce zastrzec nazwę „piekarnia” dla swojego salonu, będzie miał do tego prawo. Jednak w przypadku firmy z branży spożywczej jest to niedopuszczalne. Ten przykład jest dość absurdalny, ale pozwala nakreślić najważniejsze cechy nazw objętych ochroną: muszą być fantazyjne i niejednoznaczne.
KORZYŚCI Z POSIADANIA OPISOWEJ NAZWY FIRMY

Przedsiębiorcy decydują się na nazwy opisowe takie jak „sklep24” czy „e-BUTIK” nie bez powodu. W końcu to one są najczęściej wyszukiwane w Google i pozwalają na jasne określenie profilu danej działalności. Nie dość, że łatwo je zapamiętać, to doskonale prezentują się w reklamach i materiałach promocyjnych. Jednak w większości przypadków nie mogą być w pełni chronione przez polskie prawo, dlatego firm o tej samej nazwie jest na rynku tak wiele. Często stanowi to utrudnienie np. gdy ktoś myli ze sobą dwie, bliźniaczo podobne marki, z czego tylko ta jedna cieszy się dobrą opinią wśród klientów.
Mimo to trzeba wspomnieć o wyjątkach, w których dochodzi do rejestracji nazwy opisowej. Dzieje się tak, gdy mamy do czynienia z wtórną zdolnością odróżniającą. Jeżeli więc właściciel nazwy udowodni, że dane słowa są tak bardzo kojarzone z jedną, konkretną marką czy produktem, zostaje przekształcona w znak fantazyjny. Przykładem może być polski LOT czy firma Eurofirany. Przy rejestracji opisowego znaku słownego rozważa się kilka kwestii:
- udział marki w rynku;
- okres i intensywność używania danej nazwy;
- to, w jak dużym stopniu społeczeństwo identyfikuje ją z konkretną firmą/produktem/usługą.
JAK CHRONIĆ MARKĘ Z OPISOWĄ NAZWĄ? NASZE PROPOZYCJE
Uzyskanie prawa ochronnego na opisowy znak towarowy może być trudniejsze niż w przypadku oznaczeń bardziej abstrakcyjnych lub nietypowych. Opisowy znak towarowy to taki, który bezpośrednio wskazuje na cechy produktu lub usługi, zamiast informować odbiorcę o źródle ich pochodzenia. Istnieją jednak pewne strategie, które mogą pomóc w ochronie opisowego znaku towarowego.
- Dokumentowanie korzystania z oznaczenia
Ta strategia jest szczególnie korzystania dla podmiotów, które już od kilku lat funkcjonują na rynku i są w stanie zgromadzić obszerny materiał dowodowy w zakresie użycia znaku towarowego w reklamach, na opakowania, stronach internetowych i innych materiałach promocyjnych. Takie działania umożliwiają potwierdzenie, że znak towarowy faktycznie pełni funkcję wskazania pochodzenia produktów lub usług, a nie jest wyłącznie informacją lub opisem danego towaru lub usługi.
- Modyfikacja znaku towarowego
Jeżeli dany podmiot dopiero wchodzi na rynek i od niedawna wykorzystuje opisowy znak towarowy, wówczas należy rozważyć modyfikację oznaczenia. Im bardziej abstrakcyjny jest znak, tym większa szansa na pozytywne zakończenie procedury rejestracyjnej. Warto zadbać zatem o elementy graficzne, które nadają oznaczeniu charakteru i umożliwiają odróżnienie go spośród innych znaków towarowych.
Niezależnie od powyższego przed dokonaniem rejestracji znaku towarowego zawsze warto skonsultować się z prawnikiem, który oceni stopień opisowości znaku towarowego oraz pomoże dobrać odpowiednią strategię w zależności od indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy.
Pytania i odpowiedzi
Niektóre opisowe nazwy firm są łatwe do wyszukania w Google i pozwalają jasno określić profil działalności. Dobre pozycjonowanie w przeglądarce może przełożyć się na wzrost klientów, niemniej jednak nie zawsze będzie możliwe zastrzeżenie takiej nazwy w urzędzie patentowym. W większości przypadków takie nazwy nie będą w pełni chronione.
Znak towarowy słowny to forma oznaczenia, która obejmuje słowa, nazwy firm, produktów lub strony internetowej. Aby zastrzec znak towarowy słowny, musi on mieć tzw. zdolność odróżniającą. Nie mogą to być określenia jednoznaczne i uniemożliwiające rozróżnienie towaru jednej marki od drugiej. W praktyce nie każda opisowa nazwa firmy będzie mogła stać się słownym znakiem towarowym.
Słowa opisowe, które jednoznacznie wskazują na jakiś produkt lub usługę, np. „świeży chleb” czy „szybkie kredyty”, nie mogą zostać zmonopolizowane ze względu na ich opisowy charakter. Warto każdorazowo przed złożeniem wniosku o rejestrację znaku towarowego dokonać analizy konkretnego przypadku. Udział radcy prawnego czy adwokata w tym zakresie może być niezwykle pomocny.
Zaufali nam: