ZNAK TOWAROWY SŁOWNO-GRAFICZNY ORAZ UNIKALNA SZATA GRAFICZNA
Pierwsza możliwość to znak towarowy słowno-graficzny, którym jest logotyp, składający się z emblematu, charakterystycznego fontu liter, czy konkretnej kolorystyki. Warto wspomnieć, że przy spełnieniu odpowiednich przesłanek rejestracji może podlegać także sam element graficzny (sygnet), a nawet określony kolor.
Przykładowo, marka czekolady Milka zabezpieczyła charakterystyczny, jasnofioletowy kolor, co oznacza, że inni producenci czekolady nie mogą go używać. To zrozumiałe, ponieważ kolor fioletowy jest silnie kojarzony z produktami i reklamami marki Milka. Jednak w tym przypadku kluczową rolę odegrała tzw. wtórna zdolność odróżniająca, co oznacza, że dany kolor jest ściśle związany z określoną marką. Oczywiście nie wszyscy przedsiębiorcy posiadają taką rozpoznawalność, dlatego wielu decyduje się na rejestrację swojego logotypu.
Jeżeli chcemy, aby nasza grafika podlegała ochronie, musi być na swój sposób oryginalna. Znaczenie ma głównie aspekt wizualny. Pozwala to na dochodzenie swoich praw wtedy, gdy inna firma użyje podobnego oznaczenia.
Rejestracja logotypu rekomendowana jest szczególnie w sytuacji, gdy nazwa marki jest zbyt opisowa i nie jest możliwe uzyskanie prawa ochronnego na takie oznaczenie. W takim przypadku jedyną dostępną ochroną jest zabezpieczenie samego logo, co daje pewną elastyczność w przypadku sporów dotyczących naruszeń. Niemniej jednak ma to swoje ograniczenia, ponieważ nie zawsze skutecznie chroni przed sytuacją, gdy ktoś używa podobnej nazwy (znaku słownego), ale z inną oprawą graficzną. Taka ochrona nie jest więc uniwersalna, a każda modyfikacja wymaga ponownej rejestracji znaku, aby można było korzystać z symbolu „R”.
ZNAK TOWAROWY SŁOWNY, CZYLI BRZMIENIE SŁÓW
Druga możliwość to zastrzeżenie znaku towarowego słownego. Tutaj znaczenie ma wyłącznie fonetyka, czyli brzmienie konkretnego słowa lub słów. Dzięki takiej ochronie można bronić swoich praw również wtedy, gdy jakaś nazwa nie jest identyczna, a jedynie brzmi podobnie do naszej. Oczywiście mowa tutaj o przedsiębiorstwach działających w obrębie tej samej branży.
W efekcie takie rozwiązanie będzie odpowiednie dla firm, których nazwa jest wyjątkowa i ma tzw. zdolność odróżniającą. Nie będą to więc wszelkie określenia ogólne, jednoznacznie wskazujące na jakiś produkt czy usługę, np. „kredyty24” czy „rowery-serwis”. Zgodnie z prawem, takie frazy muszą pozostać ogólnodostępne i nie można ich zmonopolizować. W związku z tym wymaga się, aby znak towarowy słowny, czyli nazwa firmy, produktu lub usługi, była niejednoznaczna i fantazyjna.
To zdecydowanie bardzo opłacalna forma zabezpieczenia, ponieważ gwarantuje szeroki zakres ochrony. Rejestrując znak słowny możliwe jest szybkie uniemożliwienie używania nazwy innym podmiotom w social mediach, serwisach aukcyjnych, czy reklamach Google Ads, co udaje się często nawet bez udziału sądu. Otrzymuje się zatem całkowicie nowe “narzędzia” do zwalczania nieuczciwej konkurencji i tzw. czarnego marketingu. Warto odnotować, że nawet przy całkowitej zmianie szaty graficznej, taka ochrona nadal obowiązuje. Co więcej, gdy konkurencyjna firma ma nazwę zbyt podobną do tej zastrzeżonej, powinna ją zmienić – nawet wtedy, gdy jej logo jest zupełnie inne. [Więcej informacji na temat zabezpieczenia działalności w sieci znajdziecie m.in. w naszym artykule dotyczącym ochrony domeny internetowej.
CO WYBRAĆ – ZNAK SŁOWNY CZY SŁOWNO-GRAFICZNY ? PODSUMOWANIE
Na decyzję między wyborem zgłoszenia znaku słownego, a słowno-graficznego może wpłynąć wiele czynników, w pierwszej kolejności sama możliwość rejestracji danego oznaczenia jako nazwy, a także intencje komunikacyjne, koncepcje marketingowe oraz sektor, w którym znak towarowy będzie wykorzystywany. Uzyskanie prawa ochronnego na słowny znak towarowy gwarantuje szeroki zakres ochrony, natomiast kryteria dopuszczenia takiego oznaczenia do rejestracji są zdecydowanie ostrzejsze niż w przypadku znaku słowno-graficznego. Wynika to z faktu, że prawo ochronne na znak słowny zapewnia uprawnionemu monopol na wykorzystanie danej nazwy w obrocie gospodarczym. Tym samym, co do zasady jako znaki słowne nie mogą być rejestrowane oznaczenia opisowe, czyli sugerujące właściwości lub charakter sygnowanych towarów lub usług. Znak słowny może być również przydatny, jeżeli ma być wykorzystywany w medium, które nie sprzyja wykorzystaniu elementów graficznych, przykładowo w dokumentach tekstowych.
Znak słowno-graficzny jest z kolei doskonałym narzędziem do przyciągnięcia uwagi odbiorców, gdyż oprócz stylizowanego elementu słownego, często zawiera również charakterystyczną grafikę. Warto rozważyć zastrzeżenie znaku słowno-graficznego w przypadku wykorzystania oznaczenia na platformach internetowych, szczególnie w mediach społecznościowych, gdzie to właśnie elementy graficzne stanowią dominujący czynnik, przyciągający uwagę odbiorców. Jeśli chcemy stworzyć unikalny i łatwo rozpoznawalny wizerunek marki, to warto rozważyć rejestrację znaku słowno-graficznego. Elementy graficzne mogą znacznie wzmocnić przekaz i zwiększyć atrakcyjność w oczach klientów.
Niemniej w przypadku, gdy taka możliwość występuje, sugerowanym rozwiązaniem jest zastrzeżenie obu form znaków towarowych tj. nazwy oraz logotypu. Gwarantuje to bowiem najpełniejszą ochronę obejmującą zarówno aspekt wizualny jak i fonetyczny. W przypadku rozpoznawalnej marki budowanej latami, taka rejestracja będzie najrozsądniejsza. To najlepszy sposób na uniknięcie problemów z nieuczciwą konkurencją oraz podszywaniem się pod markę.
______________________________________________________________________________
W sytuacji, gdy z różnych powodów decydujemy się zarejestrować tylko jeden element, większość klientów preferuje ochronić aspekt słowny. Wynika to przede wszystkim z elastyczności, jaką oferuje znak słowny, umożliwiając dostosowanie szaty graficznej i logotypu według potrzeb. Kluczowym kryterium jest jednak unikalność i oryginalność zarówno logo, jak i nazwy, ponieważ od tego zależy możliwość uzyskania ochrony prawnej.
Jeżeli nie wiesz, jakie rozwiązanie będzie najlepesze w Twoim przypadku, skontaktuj się z naszymi prawnikami. Kancelaria RPMS zapewnia bezpłatny audyt ochrony marki. Z naszą pomocą sprawdzisz, jakie rozwiązania są dostępne oraz najbardziej opłacalne właśnie dla Twojej firmy.
FAQ
Zastrzeżenie znaku towarowego słowno-graficznego (a jako takie określane jest co do zasady logo) wiąże się z kilkoma rodzajami opłat. Przede wszystkim jest to opłata za zgłoszenie znaku towarowego, która wynosi 400 zł przy zgłoszeniu elektronicznym za zarejestrowanie w jednej klasie towarowej. Poza tym, po przyznaniu ochrony konieczne jest uiszczenie opłaty za 10-letni okres ochrony (400 zł) i za publikację informacji o udzielonej ochronie (90 zł)
Co do zasady z zastrzeżeniem znaku towarowego słownego wiążą się takie same opłaty jak z zastrzeżeniem znaku towarowego słownego. Tym samym do zastrzeżenia nazwy zastosowanie będą miały zasady opisane powyżej.
Co do zasady przedsiębiorca może sam dokonać rejestracji znaku towarowego. Niemniej jednak, powierzenie tej kwestii kancelarii prawnej (również w zakresie bieżącego kontaktu z urzędem patentowym i oceny zasadności zastrzeżenia znaku towarowego) z pewnością będzie dla przedsiębiorcy dużym ułatwieniem. Jeżeli wniosek składa kancelaria posiadająca praktyczne doświadczenie w zakresie prawa własności przemysłowej, istnieje duża szansa na szybkie zakończenie całej procedury.
Zaufali nam:
Aleksandra Krysiak says:
Dzień dobry.
Proszę o informację czy mogłabym zlecić Państwu rejestrację znaku słonwego „MakemeUP” fonet. mejkmiap?
Jestem twórcą tej nazwy i już w 6 lat temu (2014 r.) pisałam prace dyplomową z jej użyciem.
Biznes, który prowadzę jest związany z branżą beuty.
Od jakiegoś czasu zauważyłam nadzwyczajną ilość kopiowania tej nazwy przez innych.
Proszę o wycenę i odpowiedż 🙂