Jakie uprawnienia przysługują w zw. z wadliwym produktem?
Zgodnie z kodeksem cywilnym, jeżeli produkt został obarczony wadą, kupujący może na podstawie rękojmi skorzystać z jednego z czterech rodzajów uprawnień, tj:
- odstąpienia od umowy,
- żądania obniżenia ceny,
- roszczenia o wymianę lub,
- roszczenia o naprawę.
Warto wskazać, że rękojmia dotyczy każdej umowy sprzedaży, chociaż w relacjach B2B oraz C2C może być ograniczona, lub nawet wyłączona. Warto na ten aspekt zwrócić szczególną uwagę na etapie przygotowywania umowy sprzedaży. Powyższe uprawnienia są niezależne od uprawnień z tytułu udzielonej gwarancji na produkt.
Z powyższego ponadto jasno wynika, że uprawnieniem przewidzianym w związku z wystąpieniem wady towaru nie jest wstrzymanie zapłaty ceny zakupu. Oczywiście jeżeli cena nie została jeszcze uiszczona, a złożone zostało oświadczenie o odstąpieniu od umowy, kupujący może zastosować instytucję potrącenia.
Kiedy natomiast produkt może być uznany za wadliwy? Tutaj tylko pokrótce nadmienimy, że z tytułu rękojmi sprzedawca odpowiada, jeżeli wada istniała w momencie wydania rzeczy kupującemu. Jeżeli chodzi o same kategorie wad, to wyróżniamy wady fizyczne (np. brak przydatności do umówionego celu) oraz wady prawne (np. nieujawnione zabezpieczenie).
Zarówno potrącenie należności, jak i samo stwierdzenie wady nie jest proste, zatem w sprawach tego typu warto skorzystać z pomocy prawnej.
Zobacz również: Pieczęć prewencyjna na fakturach i wezwaniach do zapłaty – co to jest, czy warto stosować, czy pieczęć prewencyjna działa?
Kiedy można odmówić zapłaty za wadliwy towar?
Odpowiadając zatem na pytanie zawarte na początku- co do zasady tak, bowiem rękojmia i obowiązek zapłaty z tytułu nabycia towaru to co do zasady dwa odrębne roszczenia.
Tak jak nadmieniliśmy powyżej, za wadliwy towar zapłaty można odmówić jedynie, gdy równocześnie kupujący złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy w związku z zastosowaniem przepisów o rękojmi.
Zastosowanie rękojmi musi być jednak uzasadnione, tj. muszą być przesłanki do odstąpienia od umowy, wada musi być wadą istotną oraz wystąpić w przewidzianych ustawowo terminach.
Warto jednak wskazać, że sam fakt zastosowania rękojmi, zwłaszcza w przypadku przedsiębiorców i zakupów dokonanych “na firmę”, nie jest tak jednoznaczny. Przed wystosowaniem ostatecznego stanowiska odmawiającego zapłatę należności warto skorzystać z pomocy prawnej. Jeżeli bowiem oświadczenie o odstąpieniu od umowy okaże się bezskuteczne, kupujący będzie musiał nie tylko zapłacić za towar, ale także pokryć koszty sądowe, odsetki czy koszty zastępstwa procesowego.
Zobacz również: EPU (eSąd) – jak złożyć pozew w postępowaniu elektronicznym? Wszystko, co powinieneś wiedzieć
Co zrobić, jeżeli dłużnik nie zapłacił pomimo oświadczenia o uznaniu długu?
Przygotowanie i podpisanie przez dłużnika oświadczenia o uznaniu długu znacząco zwiększa szanse na odzyskanie należności już na etapie polubownym. Nie daje jednak gwarancji uzyskania zapłaty. W praktyce, jeżeli dłużnik nie uregulował swojego zobowiązania pomimo terminu z oświadczenia, konieczne jest skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego.
Postępowanie sądowe obejmuje:
- Pozew do sądu – w którym wierzyciel wnosi o zasądzenie należnej kwoty wraz z odsetkami i kosztami postępowania.
- Nakaz zapłaty – sąd może wydać nakaz zapłaty, który jest tytułem egzekucyjnym, o ile dłużnik nie wniesie sprzeciwu.
- Egzekucja komornicza – jeśli dłużnik nie spełni nakazu zapłaty, można skierować sprawę do komornika, który będzie egzekwował należności.
Proces cywilny czy gospodarczy jest w naszym systemie prawnym dość skomplikowany dla osób niebędących profesjonalnymi pełnomocnikami. Łatwo w nim o błąd, który może w całości przekreślać (lub znacząco wydłużać) skuteczną windykację. Z tego powodu warto powierzyć zarówno sporządzenie projektu oświadczenia o uznaniu długu, jak i jego późniejsze dochodzenie w sądzie, kancelarii prawnej.
Zobacz również: Co to jest dobrowolne poddanie się egzekucji, kto może to zrobić i jak to zrobić (777 kpc)
Zaufali nam: