Jakie uprawnienia przysługują w zw. z wadliwym produktem?

Zgodnie z kodeksem cywilnym, jeżeli produkt został obarczony wadą, kupujący może na podstawie rękojmi skorzystać z jednego z czterech rodzajów uprawnień, tj:
-
odstąpienia od umowy,
-
żądania obniżenia ceny,
-
roszczenia o wymianę lub,
-
roszczenia o naprawę.
Warto wskazać, że rękojmia dotyczy każdej umowy sprzedaży, chociaż w relacjach B2B oraz C2C może być ograniczona, lub nawet wyłączona. Warto na ten aspekt zwrócić szczególną uwagę na etapie przygotowywania umowy sprzedaży.
Z powyższego ponadto jasno wynika, że uprawnieniem przewidzianym w związku z wystąpieniem wady towaru nie jest wstrzymanie zapłaty ceny zakupu. Oczywiście jeżeli cena nie została jeszcze uiszczona, a złożone zostało oświadczenie o odstąpieniu od umowy, kupujący może zastosować instytucję potrącenia.
Kiedy natomiast produkt może być uznany za wadliwy? Tutaj tylko pokrótce nadmienimy, że z tytułu rękojmi sprzedawca odpowiada, jeżeli wada istniała w momencie wydania rzeczy kupującemu. Jeżeli chodzi o same kategorie wad, to wyróżniamy wady fizyczne (np. brak przydatności do umówionego celu) oraz wady prawne (np. nieujawnione zabezpieczenie).
Zarówno potrącenie należności, jak i samo stwierdzenie wady nie jest proste, zatem w sprawach tego typu warto skorzystać z pomocy prawnej.
Kiedy można odmówić zapłaty za wadliwy towar?
Odpowiadając zatem na pytanie zawarte na początku- co do zasady tak, bowiem rękojmia i obowiązek zapłaty z tytułu nabycia towaru to co do zasady dwa odrębne roszczenia.
Tak jak nadmieniliśmy powyżej, za wadliwy towar zapłaty można odmówić jedynie, gdy równocześnie kupujący złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy w związku z zastosowaniem przepisów o rękojmi.
Zastosowanie rękojmi musi być jednak uzasadnione, tj. muszą być przesłanki do odstąpienia od umowy, wada musi być wadą istotną oraz wystąpić w przewidzianych ustawowo terminach.
Warto jednak wskazać, że sam fakt zastosowania rękojmi, zwłaszcza w przypadku przedsiębiorców i zakupów dokonanych “na firmę”, nie jest tak jednoznaczny. Przed wystosowaniem ostatecznego stanowiska odmawiającego zapłatę należności warto skorzystać z pomocy prawnej. Jeżeli bowiem oświadczenie o odstąpieniu od umowy okaże się bezskuteczne, kupujący będzie musiał nie tylko zapłacić za towar, ale także pokryć koszty sądowe, odsetki czy koszty zastępstwa procesowego.
Zaufali nam: