Czym w ogóle jest konkurs?
Słownikowa, literalna definicja konkursu jest zbliżona do przyrzeczenia publicznego uregulowanego w Kodeksie Cywilnym. Art. 919
§ 1 stanowi, że
kto przez ogłoszenie publiczne przyrzekł nagrodę za wykonanie oznaczonej czynności, obowiązany jest przyrzeczenia dotrzymać.
Konkursy w social mediach klasyfikuje się, jako przyrzeczenie publiczne nagrody konkursowej (art. 921 KC). Konkurs polega więc na tym, że przyrzekający zachęca niesprecyzowaną liczbę zainteresowanych osób do podjęcia określonego działania, przy czym obiecuje, że wygranych czeka nagroda. Rodzi ono zobowiązania już z chwilą złożenia oświadczenia woli. Nie wymaga złożenia oświadczenia woli przez drugą stronę stosunku zobowiązaniowego. Podejmując się organizacji, w pierwszej kolejności należy ogłosić konkurs wraz z jego regulaminem.;
Co zawrzeć w regulaminie?
Przedsiębiorca organizujący konkurs na swoim Fanpage’u jest jego organizatorem. Ciąży na nim obowiązek przygotowania klarownego i zgodnego z prawem regulaminu akcji.;
Regulamin powinien zawierać:
- Określenie organizatora konkursu (pełne dane pozwalające na identyfikację osoby fizycznej lub podmiotu),
- Terminy (datę rozpoczęcia, zakończenia, termin przesyłania zgłoszeń, datę ogłoszenia wyników oraz końcowy termin, w którym zwycięzca ma odebrać nagrodę),
- Warunki uczestnictwa (dotyczące cech potencjalnych uczestników np. wiek, przynależność do określonej grupy zawodowej, miejsce zamieszkania itp.),
- Zadanie konkursowe (dokładny opis zadania konkursowego, sposobu jego wykonania),
- Wskazanie nagrody,
- Prawa autorskie i majątkowe do dzieła konkursowego (jeśli chciałby wykorzystać dzieło),
- Informacje nt. RODO (zgoda na przetwarzanie danych osobowych oraz obowiązek informacyjny z art. 13 RODO).
Klauzule niedozwolone;
Osoby przystępujące do konkursu w świetle prawa są konsumentami, którzy nie mają możliwości negocjowania treści regulaminu i muszą podporządkować się zasadom ustalonym przez organizatora w regulaminie. Z tego powodu zabrania się stosowania postanowień niekorzystnych dla drugiej strony lub sprzecznych z prawem. W przeciwnym wypadku organizatorowi grozi kara pieniężna wymierzona przez UOKiK lub Sąd.;
Przykładami niedozwolonych postanowień są:;
“Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany rodzaju nagrody podczas trwania Konkursu na nagrody o podobnych właściwościach, funkcjonalności oraz o podobnej wartości”
“Organizator konkursu nie ponosi odpowiedzialności za wszelkie kwestie związane z realizacją nagrody przez Partnerów (…)”
“Organizator zastrzega sobie prawo zmian w regulaminie w czasie trwania konkursu i zobowiązuje się do natychmiastowego opublikowania zmienionego regulaminu w miejscach, w których uprzednio opublikował regulamin konkursu”;
;Z podobnymi postanowieniami można zapoznać się korzystając z Rejestru klauzul niedozwolonych: https://www.rejestr.uokik.gov.pl/ .;
Konkurs, czy loteria?
Powszechnym błędem, który popełniają przedsiębiorcy, jest wyłanianie zwycięzcy poprzez losowanie. W teorii jest to bardzo opłacalna i korzystna metoda zyskania rzeszy potencjalnych klientów. Udział w losowaniu zazwyczaj bywa banalnie prosty i nie wymaga wysiłku. Dlaczego wyłonienie zwycięzców w konkursie nie powinno odbywać się w ten sposób? Otóż losowanie podlega pod ustawę o grach hazardowych. Jak wskazuje orzecznictwo, wystarczającym powodem uznania gry za loterię promocyjną jest, by gra promowała działalność prowadzoną przez organizatora w powiązaniu z uzyskaniem wygranej rzeczowej, przyznawanej losowo. Organizacja loterii bez zezwolenia wiąże się z ryzykiem pieniężnej kary administracyjnej w wysokości 5-krotności opłaty za wydanie zezwolenia.;
Zobacz również: Konkurs a loteria promocyjna – jakie znaczenie ma element losowości?
Organizatorem loterii może być osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Warunkiem zorganizowania loterii jest uzyskanie zezwolenia od właściwego dyrektora Izby Administracji Skarbowej, za które opłata wynosi 10% wartości puli nagród. Postanowienia regulaminu są weryfikowane pod kątem zgodności z ustawą.
Kompletny wniosek o udzielenie zezwolenia wymaga szeregu załączników, m.in. zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, opłatach celnych oraz składkach ZUS. Dodatkowo organizacja loterii promocyjnej wiąże się także z koniecznością pozyskania gwarancji bankowej wypłaty nagród oraz zabezpieczeniem kaucji. Dodatkowym obowiązkiem organizatora jest powołanie komisji nadzoru nad przebiegiem loterii. W jej skład powinny wchodzić osoby, które odbyły szkolenie w zakresie przepisów o grach hazardowych i regulaminów loterii.;
Zobacz również: Regulamin sklepu internetowego
Zasady poszczególnych serwisów społecznościowych
Facebook i Instagram
Portale Facebook oraz Instagram należą do Meta Platforms, wobec czego oba posiadają tożsame zasady w zakresie konkursów. Organizator jest zobowiązany umieścić w opisie promocji informacje, że serwis Meta jest w pełni zwolniony z odpowiedzialności przez każdego jej uczestnika, oraz że promocja nie jest w żaden sposób przez ten serwis sponsorowania, popierana i przeprowadzana.;
Dodatkowo Facebook zakazuje wykorzystywania do promocji prywatnych osi czasu i połączeń ze znajomymi, wobec tego niedozwolony jest zapis mówiący o konieczności udostępnienia posta w ramach udziału w akcji.;
Youtube
Platorma YouTube również zakazuje sugerowania związku serwisu wraz z konkursem. Serwis wyraźnie zaznacza, że organizator ponosi wyłączną odpowiedzialność za swoje przedsięwzięcie.;
Tiktok
TikTok nie wskazał żadnych wytycznych w zakresie konkursów.;
W regulaminie Linkedin można przeczytać, że ,,Nie wolno wykorzystywać Linkedin do prowadzenia loterii, konkursów, zakładów bukmacherskich lub oferowania podarunków’’.;
Zobacz również: Podatek od loterii, konkursów, akcji lojalnościowych
Konkurs a opodatkowanie
Art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że z tytułu wygranych w konkursach uiszcza się podatek w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Dotyczy to jednak wygranych, których wartość jest wyższa niż 2000 zł.; W większości przypadków suma wygranej nie trafia w całości do zwycięzcy. Rozliczenie z urzędem skarbowym w ramach wygranej jest obowiązkiem organizatora konkursu. Wygrany nie musi ujmować przychodu z tego tytułu w rocznym zeznaniu PIT.;
Wobec tego, w przypadku otrzymania nagrody pieniężnej – otrzymuje kwotę pomniejszoną o pobrany podatek. Inaczej jest w przypadku nagród rzeczowych.
W myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 podatnik ma obowiązek wypłacić płatnikowi kwotę zaliczki przed udostępnieniem nagrody. Przy opodatkowaniu nagród rzeczowych organizator może zaznaczyć w regulaminie dodatkową nagrodę pieniężną dla zwycięzcy, która nie zostanie mu wypłacona, a finalnie przekazana do Urzędu Skarbowego.
Zobacz również: Marketing szeptany – czy jest legalny?
Pytania i odpowiedzi
Nagroda może mieć charakter pieniężny, rzeczowy lub honorowy (np. odznaka). Ustawodawca nie wymaga jednak, by sama nagroda była jednoznacznie określona. Jeśli nie została przez organizatora dostatecznie sprecyzowana, a między nim a wygranym dochodzi na tym tle do sporu – ustaleniem nagrody na żądanie uprawnionego może zająć się sąd. Ocena natomiast, czy i które dzieło lub czynność zasługuje na nagrodę, należy do organizatora.
Większość konkursów prowadzonych w mediach społecznościowych posiada swój regulamin. Nie jest on jednak obowiązkowym elementem, którego wymaga się przy organizacji loterii promocyjnych. Nie oznacza to, że powinniśmy rezygnować z tworzenia regulaminów, ponieważ to właśnie one zabezpieczają interesy organizatora.; Dokumenty takie ustalają dokładnie m.in.: kto może wziąć udział w konkursie, w jakim terminie będzie odbywać się konkurs, na jakich zasadach będą przyznawane nagrody i w jaki sposób rozliczony zostanie podatek dochodowy od wygranej. Bez takich ustaleń powstaje całkowity chaos prawny, który mógłby być wykorzystany przez niezadowolonych uczestników.
Tak, istnieje możliwość dodania nowych postanowień do regulaminu. Muszą one być zgodne z interesem uczestników oraz klarowne. Co istotne — uczestnicy powinni być poinformowani o wprowadzonych zapisach, a gdy się z nimi nie zgadzają zapewnić im trzeba możliwość rezygnacji z udziału
Zaufali nam: