Jak skutecznie windykować należności z umowy B2B?
Przede wszystkim skuteczna windykacja to windykacja, która podjęta jest szybko, niezwłocznie po przeterminowaniu danej faktury. Zwiększa to znacznie szanse na odzyskanie należności.
W ciągu kilku dni po przeterminowaniu danej faktury warto już wystosować pierwszy monit przypominający o zapłacie. Następnie zazwyczaj wystosowuje się przedsądowe wezwanie do zapłaty z wyznaczeniem ostatecznego terminu zapłaty za fakturę.
Bezskuteczny upływ terminu z wezwania w zasadzie otwiera drogę do kolejnego etapu, tj. windykacji sądowej. Rozpoczyna się ona wraz ze złożeniem pozwu o zapłatę. Następnie należy doprowadzić do wydania orzeczenia (np. nakazu zapłaty lub wyroku), z którym następnie wierzyciel będzie mógł udać się do komornika celem wyegzekwowania należności np. z rachunku bankowego dłużnika.
Zobacz również: EPU (eSąd) – jak złożyć pozew w postępowaniu elektronicznym? Wszystko, co powinieneś wiedzieć
O czym szczególnie pamiętać o windykacji B2B?
W kontekście windykacji na zasadach B2B kluczowe jest stwierdzenie, że między stronami dochodzi do transakcji handlowej. W związku z tym, na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, przedsiębiorca może doliczyć do każdej faktury zryczałtowaną rekompensatę za odzyskiwanie należności. O jakich kwotach tutaj możemy mówić? Na szczęście są one wprost przewidziane w ustawie, a są to:
- 40 euro – gdy wartość świadczenia pieniężnego nie przekracza 5000 złotych;
- 70 euro – gdy wartość świadczenia pieniężnego jest wyższa niż 5000 złotych, ale niższa niż 50 000 złotych;
- 100 euro – gdy wartość świadczenia pieniężnego jest równa lub wyższa od 50 000 złotych.
Z powyższego wynika, że nie są to kwoty bagatelne, a w przypadku większych roszczeń ich wpływ na konto może być zdecydowanie odczuwalny dla finansów wierzyciela.
To samo tyczy się odsetek. Warto pamiętać, że windykując należności wierzyciel może dochodzić także odsetek za opóźnienie w transakcjach handlowych. Odsetki to rodzaj rekompensaty dla wierzyciela za fakt, że nie posiada on środków i nie może nimi obracać (np. na lokacie). W przypadku opóźnienia sięgającego kilkunastu miesięcy, może być to również znaczna kwota. Ponadto, jeżeli chodzi o techniczne aspekty windykacji, w przypadku windykacji B2B, warto pilnować terminu przedawnienia, który co do zasady wynosi 2 lata od dnia wymagalności faktury, ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego. Zobowiązania przedawnionego bowiem może się nie udać windykować sądownie.
Zobacz również: Zabezpieczenie roszczeń o zapłatę w sprawach gospodarczych, czyli jak szybciej odzyskać dług
Ile trwa i ile kosztuje windykacja B2B?
Koszty windykacji należności wynikających z umów B2B zależą od kilku zmiennych- m.in. od wartości przedmiotu sporu oraz ew. skomplikowania sprawy. Finalnie koszty można oszacować dopiero w oparciu o konkretny stan faktyczny oraz kwotę faktury. Nie ulega jednak wątpliwości, że kosztami windykacji można obciążyć dłużnika, a należności uboczne często sprawiają, że wierzyciel nie traci nic na windykacji w finalnym rozrachunku.
Jeżeli chodzi o czas trwania windykacji, to wiele zależy od zaangażowania wierzyciela. W przypadku typowej windykacji sądowej, jeżeli dłużnik wykorzystuje przysługujące mu instrumenty (np. możliwość wniesienia sprzeciwu od nakazu zapłaty czy zażaleń w toku procesu) może to trwać nawet kilka lat. Windykacja polubowna zazwyczaj trwa maksymalnie kilka tygodni(przy czym nie zawsze w tym trybie udaje się wyegzekwować należności).
Niezależnie od tego w jakim trybie prowadzona jest windykacja, obecność profesjonalnego pełnomocnika może pozytywnie wpłynąć na cały proces. Błędy formalne mogą znacząco wydłużyć całą procedurę, co nie sprzyja skutecznemu odzyskaniu należności B2B.
Zobacz również: Czy małe długi można windykować?
Zaufali nam: