Czym jest norma Euro 7?

Chcąc wyjaśnić to, czym jest Euro 7 oraz przedstawić zmiany, które wprowadza, warto opisać w skrócie historię norm Euro oraz zdefiniować to, czym one są. Należy zatem wiedzieć, że normy Euro odnoszą się do europejskiego standardu emisji spalin i określają limity emisji spalin dla nowych pojazdów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Są one wprowadzane na podstawie kolejnych Dyrektyw Europejskich, które są coraz bardziej restrykcyjne i obowiązywały w latach:
-
Euro 1 – od 1993 do 1997 roku;
-
Euro 2 – do 2001 roku;
-
Euro 3 – do 2006 roku;
-
Euro 4 – do 2011 roku;
-
Euro 5 – do 2015 roku;
-
Euro 6 – do 2024 roku.
W tym miejscu należy podkreślić to, że wprowadzenie nowej normy Euro dotyczy wyłącznie nowych aut, które będą sprzedawane na terenie UE i EOG. Nie oznacza to zatem wycofania z użytkowania starszych pojazdów mechanicznych, które nie spełniają ich wymagań. Potwierdza to fakt, że na polskich drogach nadal można spotkać auta, zgodne z normą Euro 1, a nawet pojazdy nieodpowiadające żadnej normie, czyli produkowane przed 1993 rokiem.
Główne założenia rozporządzenia Euro 7
Przyjęcie przez Radę Unii Europejskiej rozporządzenia Euro 7, które nastąpiło 12 kwietnia 2024 roku, było niezbędne w kontekście uregulowania emisji samochodów osobowych i dostawczych do 2035 roku. Wynika to z faktu, że 19 kwietnia 2023 roku Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (UE) 2023/851 mające zaostrzyć normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych. Przewiduje ono całkowitą redukcję emisji spalin dla samochodów osobowych i dostawczych do 2035 roku. W praktyce oznacza to, że zgodnie z przyjętymi przepisami od 2035 roku na terenie UE nie będzie możliwe zarejestrowanie nowego samochodu, który nie będzie zasilany energią elektryczną (z baterii lub ogniw paliwowych).
Jakie są główne założenia rozporządzenia Euro 7? Otóż nowe przepisy nie tylko zaostrzają normy emisji spalin, ale wprowadzają także inne rodzaje emisji, które wytwarzane są np. podczas ścierania opon czy w trakcie hamowania. Poza tym norma Euro 7 określa również wymogi dotyczące trwałości akumulatorów, co odnosi się także do aut elektrycznych. W tym miejscu należy podkreślić, że w przypadku samochodów osobowych i dostawczych utrzymane zostały limity emisji spalin obowiązujące w ramach normy Euro 6. Zaostrzeniu ulegają natomiast limity dotyczące autobusów i samochodów ciężarowych. Istotnym założeniem jest również wprowadzenie surowszych wymogów dotyczących okresu eksploatacji wszystkich pojazdów, także pod względem przebiegu. W praktyce Euro 7 jest zatem normą odnoszącą się do:
-
emisji gazów spalinowych;
-
zanieczyszczeń pozaspalinowych, np. cząstek emitowanych podczas hamowania;
-
trwałości akumulatorów;
-
okresu eksploatacji pojazdów.
Jakie zmiany wprowadza przyjęcie rozporządzenia Euro 7?

Przyjęcie rozporządzenia Euro 7 nie można określić jako rewolucji, ponieważ jego przepisy stanowią raczej ewolucję, która jest konieczna w kontekście uzyskania 100% redukcji emisji spalin do 2035 roku. Wprowadza ono zatem zmiany w trzech głównych obszarach, a mianowicie limicie emisji spalin, wymaganiach dotyczących poziomu emisji zanieczyszczeń z hamulców oraz okresach eksploatacji pojazdów.
Limity emisji spalin pojazdów mechanicznych
Jak już wspomniano, norma Euro 7 utrzymuje dotychczasowe limity emisji spalin dla samochodów osobowych i dostawczych, co sprawia, że w pozostają one dokładnie takie same, jak w przypadku normy Euro 6. Poza tym bez zmian postały również warunki testowe, w których te pojazdy są sprawdzane. Zmianie uległ natomiast limit dotyczący emisji cząstek stałych PM10, który został zredukowany o ponad 100%. W efekcie zgodnie z normą Euro 7 wynosi on 10 nm (wcześniej było to 23 nm). Poza tym zaostrzeniu uległy limity emisji spalin dotyczące autobusów i samochodów ciężarowych. Wprowadzono także dodatkowe normy, które odnoszą się do związków, które nie były wcześniej regulowane, a przykładem może być podtlenek azotu N20.
Wymagania w zakresie poziomu emisji zanieczyszczeń z hamulców
Zmianą, która nastąpiła w związku z przyjęciem normy Euro 7, jest wprowadzenie ograniczeń w zakresie emisji zanieczyszczeń podczas hamowania. Wytyczne dotyczą standardowego cyklu jazdy i odnoszą się zarówno do pojazdów zasilanych silnikiem spalinowym, jak i aut elektrycznych. W praktyce limit dla samochodów osobowych i dostawczych z konwencjonalnym silnikiem spalinowym określony został na poziomie 7 mg/km, a te same pojazdy z napędem elektrycznym muszą spełniać bardziej restrykcyjne wymagania, ponieważ limit wynosi w ich przypadku jedynie 3 mg/km. W przypadku ciężarówek z silnikiem spalinowym wynosi on natomiast 11 mg/km, ciężarowe auta elektryczne nie mogą w trakcie hamowania emitować zanieczyszczeń powyżej 7 mg/km.
Okres eksploatacji pojazdu
Poza opisanymi wyżej zmianami norma Euro 7 wprowadza również regulacje dotyczące maksymalnego okresu eksploatacji pojazdów. W tym miejscu należy jednak wyraźnie podkreślić, że nie chodzi o to, jak długo będą one mogły poruszać się po drogach publicznych. Co jest zatem przedmiotem zmian? Otóż Euro 7 zmienia długość okresu, przez jaki samochody powinny gwarantować odpowiednio niską emisję zanieczyszczeń. Do tej pory w przypadku aut osobowych i dostawczych wynosił on 8 lat lub 100 tys. przejechanych kilometrów. Zgodnie z nowymi regulacjami będzie to natomiast 10 lat albo 200 tys. przejechanych kilometrów. Poza tym wprowadzone zostały także nowe wymagania dotyczące baterii trakcyjnych, czyli akumulatorów montowanych w samochodach z napędem elektrycznym lub hybrydowym. Przez pierwsze 5 lat lub do momentu pokonania 50 tys. kilometrów muszą one zachować co najmniej 80% wyjściowej pojemności. W kolejnych latach jej spadek również nie może być duży, ponieważ norma Euro 7 wymaga, by do 8 lat eksploatacji pojazdu lub pokonania 160 tys. kilometrów pojemność akumulatora nie spadła poniżej 72% pojemności wyjściowej.
Obowiązkowe paszporty ekologiczne
Norma Euro 7 nie tylko zaostrza limity emisji spalin, ale wprowadza również nowe obowiązki. Według jej wymagań każde nowe auto rejestrowane na terenie Unii Europejskiej będzie musiało otrzymać tzw. paszport ekologiczny, czyli dokument, w którym znajdą się informacje o efektywności środowiskowej pojazdu w chwili jego rejestracji. Co dokładnie się w nim znajdzie?
Otóż będą to dane dotyczące między innymi poziomu emisji dwutlenku węgla, zużycia paliwa, a w przypadku samochodów elektrycznych zasięgu oraz trwałości akumulatora. Wprowadzenie paszportów ekologicznych ma sprawić, że zakup samochodu będzie bardziej świadomy, a przed jego dokonaniem kupujący będzie mógł bez problemu zapoznać się z informacjami dotyczącymi efektywności środowiskowej, które będą łatwo dostępne i zaprezentowane w czytelny sposób. Poza tym istotne jest to, że dane znajdujące się w paszportach mają być na bieżąco aktualizowane, co umożliwi właścicielom pojazdów monitorowanie zmieniających się z czasem parametrów emisji spalin.
Od kiedy obowiązuje Euro 7?

Przyjęcie przez Radę UE rozporządzenia Euro 7 oznacza, że została ona zatwierdzona. Wejście w życie nie powoduje jednak, że nowe przepisy muszą być stosowane niezwłocznie, ponieważ Unia Europejska rozumie, że producenci aut muszą dostosować się do regulacji normy Euro 7, co oczywiście wymaga czasu oraz inwestycji w modyfikację projektów technologicznych i linii montażowych.
Konieczność przystosowania się do nowych wymagań wpłynie z pewnością na wzrost cen nowych aut, co będzie skutkiem rosnących kosztów ich produkcji. Według szacunków Komisji Europejskiej koszt wyprodukowania samochodu osobowego z silnikiem benzynowym spełniającego wymogi Euro 7 wzrośnie o niespełna 200 euro, a dla pojazdów z silnikami Diesla będzie to około 450 euro. Są to optymistyczne założenia, ponieważ Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów powołując się na niezależne badania, wskazuje, że koszty te mogą wzrosnąć odpowiednio o 2 i 2,6 tys. euro.
W praktyce to kiedy wymagania Euro 7 będą musiały być stosowane, uzależnione jest od rodzaju pojazdu, do którego się one odnoszą. Jak długie będą zatem okresy przejściowe? Otóż wynoszą one:
-
30 miesięcy od wejścia w życie normy dla nowych typów samochodów osobowych i dostawczych;
-
42 miesiące od wejścia w życie normy dla nowych samochodów osobowych i dostawczych;
-
48 miesięcy od wejścia normy dla nowych typów samochodów ciężarowych, autobusów i przyczep;
-
60 miesięcy od wejścia normy w życie dla nowych samochodów ciężarowych, autobusów i przyczep;
-
30 miesięcy od wejścia normy w życie dla nowych układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych montowanych w samochodach osobowych i dostawczych;
-
48 miesięcy od wejścia normy w życie dla nowych układów, komponentów lub zespołów technicznych montowanych w autobusach, samochodach ciężarowych i przyczepach.
Normy Euro – jak sprawdzić jakie normy emisji spalin spełnia auto?
Jak już wspomniano, wprowadzenie normy Euro 7 sprawi, że każdy nowy samochód rejestrowany na terenie Unii Europejskiej otrzyma tzw. paszport ekologiczny, czyli dokument określający jego efektywność środowiskową. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że zdecydowana większość pojazdów poruszających się obecnie po europejskich drogach spełnia wymagania starszych norm Euro.
W jaki sposób sprawdzić której? Najłatwiej zrobić to w przypadku aut produkowanych po 2018 roku, ponieważ w ich przypadku norma Euro musi być określona w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, a konkretnie w rubryce „Adnotacje urzędowe”. Poza tym informację tego typu można znaleźć w Centralnej Ewidencji Pojazdów, a w przypadku zakupu auta w salonie w otrzymanym świadectwie homologacji. Istotne jest także to, że właściciele samochodów produkowanych przed 2018 roku mogą wystąpić o uzupełnienie w dowodzie rejestracyjny danych dotyczących normy Euro, za co odpowiada właściwy Wydział Komunikacji.
Podsumowanie
Przyjęcie normy Euro 7 nie tylko zaostrza limity emisji spalin pojazdów rejestrowanych na terenie Unii Europejskiej, ale wprowadza również nowe wymagania i obowiązki. Regulacje te mają obowiązywać aż do 2035 roku, kiedy to zgodnie z unijnym rozporządzeniem powinna zostać osiągnięta 100% redukcja emisji spalin dla samochodów osobowych i dostawczych. Istotne jest oczywiście to, że wprowadzone przepisy będą dotyczyły jedynie nowych pojazdów, a ich producenci otrzymali dosyć długi czas na przystosowanie się do zaostrzonych regulacji.
Pytania i odpowiedzi
W praktyce nic, ponieważ wprowadzenie nowej normy, a co za tym idzie, zaostrzenie przepisów, obejmuje wyłącznie nowe auta, które będą rejestrowane na terenie UE po zakończeniu okresu przejściowego.
Wprowadzenie tego dokumentu ma na celu umożliwienie dokonania świadomego wyboru pojazdu, a co za tym idzie ułatwić proces zakupowy. Będą w nim znajdowały się informacje dotyczące efektywności środowiskowej auta w momencie jego rejestracji. Istotne jest także to, że będą one aktualizowane w trakcie eksploatacji samochodu.
Jest to niemal pewne, ponieważ producenci samochodów poniosą koszty związane nie tylko z zaprojektowaniem rozwiązań spełniających zaostrzone normy, ale również modernizacją linii produkcyjnych i wdrożeniem nowych technologii. W tej chwili trudno jednak prognozować skalę podwyżek cen nowych aut, ponieważ szacunki w tym zakresie są rozbieżne.
Zaufali nam: