Dlaczego utrata zezwolenia lub koncesji może być problemem?
Prowadzenie działalności reglamentowanej przepisami prawa najczęściej jest związane z koniecznością dopasowania do niej całego biznesu przedsiębiorcy. Zakup specjalistycznych maszyn, drogich surowców czy doboru metody finansowania do konkretnej branży powoduje, że wizja utraty zezwolenia lub koncesji wskutek zmiany formy prawnej powstrzymuje przedsiębiorcę przed podjęciem decyzji o przekształceniu. W rezultacie firmy latami funkcjonują w sposób niezoptymalizowany, kiedy działalność mogłaby przynosić znacznie większe zyski.
Istotą problemu jest to, że brak możności wykonywania działalności regulowanej – chociażby przejściowy – może prowadzić do utraty klientów i praktycznie blokuje rozwój biznesu. Okazuje się jednak, że ustawodawca nie zawsze i nie w każdym przypadku przewiduje utratę pozwolenia. Poniżej analizujemy ten problem na konkretnych przykładach.
Koncesja OPC na obrót paliwami ciekłymi a przekształcenie
Zasady udzielenia koncesji na obrót paliwami ciekłymi reguluje ustawa prawo energetyczne. Przekształcenie podmiotu w tym przypadku co do zasady nie pociąga za sobą utraty uprawnienia do wykonywania działalności gospodarczej pod warunkiem, że nowopowstały podmiot wypełnia wszystkie warunki udzielenia koncesji, które zostały określone w art. 33 ustawy prawo energetyczne. Zgodnie z tym przepisem, Prezes URE udziela koncesji wnioskodawcy, który:
- ma siedzibę na terenie państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej, EFTA – strony umowy o EOG lub Turcji;
- dysponuje środkami finansowymi w wielkości gwarantującej prawidłowe wykonywanie działalności lub jest w stanie udokumentować możliwość ich pozyskania;
- ma możliwości techniczne warunkujące prawidłowe wykonywania działalności;
- zapewni zatrudnianie osób o właściwych kwalifikacjach zawodowych;
- uzyskał decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
- nie zalega z zapłatą podatków stanowiących dochód budżetu państwa (nie samorządu terytorialnego).
Jednocześnie należy mieć na względzie, że prawo energetyczne w art. 37 ust. 2c nakazuje zgłoszenie wniosku o zmianę koncesji w terminie nie dłuższym niż 7 dni od zaistnienia tych zmian. Dane uzasadniające zgłoszenie to przede wszystkim:
- oznaczenie podmiotu, jego siedziby lub miejsca zamieszkania oraz adres;
- numer KRS;
- numer, za pomocą którego podmiot jest identyfikowany w obrocie paliwami ciekłymi na potrzeby podatku od towarów i usług.
Z komunikatu Prezesa URE z dnia 11 sierpnia 2017 nr 56/2017 wynika, że pierwszym dniem terminu na dokonanie zgłoszenia zmiany jest dzień następujący po dniu, w którym dokonano wpisu w KRS. W celu petryfikacji terminu do zgłoszenia zmiany wystarczy, aby wnioskodawca przed upływem terminu został zgłoszony elektronicznie do organu, a wnioskodawca otrzymał UPO, nadany w polskiej placówce operatora wyznaczonego albo złożony w polskim urzędzie konsularnym. We wniosku o zmianę koncesji należy precyzyjnie wskazać, która koncesja ma być zmieniona i w jakim zakresie. Niedochowanie obowiązku w tym zakresie jest zagrożone karą finansową w wysokości do 50 tysięcy złotych (art. 56 ust. 1 pkt 49 w zw. z art. 56 ust. 2h pkt 9 prawa energetycznego).
Zezwolenie na transport drogowy lub spedycję międzynarodową a zmiana formy prawnej
Kwestie związane z udzielaniem zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika określają przede wszystkim przepisy ustawy prawo przewozowe, a także szereg rozporządzeń unijnych. Ogólną zasadę dotyczącą przeniesienia uprawnień wyraża art. 13 ust. 1 prawa przewozowego. Zgodnie z tym przepisem, zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji nie można odstępować osobom trzecim ani przenosić uprawnień z nich wynikających na osobę trzecią.
Stosownie jednak do art. 13 ust. 2 pkt 2 prawa przewozowego, organ, który udzielił zezwolenia lub licencji przenosi, w drodze decyzji administracyjnej, uprawnienia z nich wynikające w razie m.in. połączenia, podziału lub przekształcenia według regulacji kodeksu spółek handlowych.
Warunkiem niezbędnym do przeniesienia uprawnienia w tym zakresie jest, aby przedsiębiorca przejmujący uprawnienie spełniał wymogi określone w art. 5a, 5c ust. 1 i 2 albo art. 6 ust. 1 prawa przewozowego albo wynikające z rozporządzenia 1071/2009.
Jeżeli chodzi o wymagania krajowe, trzeba zwrócić przede wszystkim uwagę na:
- możliwość ubiegania się o licencję wspólnotową dopiero w momencie posiadania licencji przewoźnika;
- spełnienie wymagań przez członków organu zarządzającego (nieskazanie wyrokiem za określone przestępstwa), zatrudnienie niekaranych i odpowiednio wykwalifikowanych kierowców, posiadanie tytułu prawnego do samochodu używanego do przewozu), a w przypadku przewozu rzeczy zabezpieczenie finansowe w kwocie minimum 50 tysięcy euro oraz zatrudnianie osoby z certyfikatem kompetencji zawodowych lub posiadanie takiego certyfikatu.
Z kolei rozporządzenie unijne 1071/2009 nakłada obowiązek spełnienia następujących warunków:
- posiadania siedziby odpowiadającej wymaganiom prawa;
- posiadanie dobrej reputacji;
- legitymowanie się odpowiednio wysoką zdolnością finansową;
- konieczność posiadania certyfikatu kompetencji zawodowych.
Wykonywanie zawodu przewoźnika jest obarczone wieloma wymaganiami, dlatego przedsiębiorcy planujący przekształcenie powinni upewnić się z wyprzedzeniem, że spełniają je wszystkie. Warto skonsultować ewentualne wątpliwości z kancelarią prawną doświadczoną w obsłudze podmiotów z sektora TSL, aby nie narazić się na wydanie decyzji odmownej.
Należy zaznaczyć, że w przypadku przekształcenia licencja na transport nie przechodzi w sposób automatyczny. Niezbędne jest wydanie w tym celu decyzji administracyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego. O ile spółka przekształcana spełnia wymagania niezbędne do kontynuowania działalności transportowej, GITD ma obowiązek wydania decyzji, ale dla przedsiębiorcy nadal oznacza to nawet kilkutygodniową przerwę w świadczeniu usług, ponieważ do wniosku o przeniesienie licencji należy załączyć aktualny wypis z KRS spółki przekształconej. Każdy dzień niewykonywania działalności oznacza dotkliwe straty biznesowe, dlatego transformację podmiotową trzeba dobrze zaplanować.
Warto także wskazać, że Naczelny Sąd Administracyjny stoi na stanowisku, że licencja na wykonywanie transportu wspólnotowego może być przyznana maksymalnie na 10 lat, nawet jeżeli wcześniej firma otrzymała licencję na dłuższy okres (vide: wyrok NSA z dnia 11 kwietnia 2017 r., sygn. II GSK 1873/15).
Pozwolenie górnicze a zmiana formy prawnej
Pozwolenie górnicze dotyczy przechowywania i wykorzystania sprzętu strzałowego i zostało uregulowane w art. 115 ustawy prawo geologiczne i górnicze. Pozwolenie w tym przypadku co do zasady wydaje organ nadzoru górniczego właściwy dla miejsca prowadzenia robót strzałowych w drodze decyzji administracyjnej na czas nieokreślony.
Zgodnie z art. 115 ust. 2 wystarczy, aby pozwolenie uzyskał jeden z następujących podmiotów:
- przedsiębiorca, któremu przysługuje koncesja górnicza;
- podmiot wykonujący w zakresie swojej działalności zawodowej czynności powierzone mu w ruchu zakładu górniczego.
Prawo geologiczne i górnicze nie odnosi się do zmiany formy prawnej w kontekście pozwolenia, wymienia jednak szereg warunków, które musi spełnić podmiot realizujący roboty strzałowe. Należy do nich:
- przestrzeganie wymagań w zakresie bezpiecznego przechowywania oraz wykorzystywania środków strzałowych;
- zapewnienie nadzoru nad osobami przeprowadzającymi prace strzałowe i mające dostęp do materiałów wybuchowych;
- zapewnienie ewidencjonowania magazynowanych środków strzałowych i przechowywanie tej ewidencji;
- prowadzenie wykazu używanych środków strzałowych i sprzętu;
- prowadzenie rejestru jednoznacznych oznaczeń środków strzałowych.
Można więc przyjąć, że przekształcenie formy prawnej nie będzie skutkowało utratą mocy decyzji administracyjnej, o ile następca prawny wypełni wszystkie wymagania wskazane przepisami prawa.
Zezwolenie na alkohol a zmiana formy prawnej
Warunki sprzedaży alkoholu normuje ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie z jej art. 18 ust. 12, zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży (w każdym z tych przypadków warunki zezwolenia są nieco inne) wygasa w przypadku:
- likwidacji punktu sprzedaży;
- upływu terminu ważności zezwolenia;
- zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży;
- zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej;
- niedopełnienia w ustawowych terminach obowiązku:
- złożenia oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim;
- uiszczenia opłaty za utrzymanie zezwolenia.
W tym przypadku sam fakt przekształcenia działalności w inną formę organizacyjno-prawną nie powoduje utraty zezwolenia, choć prowadzi do tego np. przyjęcie do spółki cywilnej nowego lub wystąpienie z niej jednego z obecnych wspólników. Skutecznym rozwiązaniem może być w tym przypadku przekształcenie spółki cywilnej w spółkę jawną, o którym wspomina art. 26 §4 k.s.h. Takie przekształcenie może być dokonane wyłącznie w postaci tradycyjnej, poprzez złożenie kompletu dokumentów do sądu rejestrowego za pośrednictwem PRS. Wspólnicy nie mogą skorzystać z systemu S-24 i trybu uproszczonego. Przekształcenie wymaga zgłoszenia do sądu wszystkich wspólników spółki cywilnej.
Z momentem przekształcenia spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształconej. Zgodnie z art. 553 §2 k.s.h. spółka przekształcona pozostaje podmiotem zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa albo decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.
Oczywiście przedsiębiorca może wybrać inny model prowadzenia działalności niż spółka jawna. W przypadku przekształcenia z JDG do dyspozycji pozostają jedynie spółki kapitałowe – z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna oraz prosta spółka akcyjna. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby przekształcić firmę indywidualną w jednoosobową spółkę z o.o., a następnie poszerzyć skład osobowy, ponieważ utrata ważności zezwolenia dotyczy wyłącznie zmiany składu spółki cywilnej.
Warto w tym miejscu wskazać na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 stycznia 2009 r., sygn. II GPS 6/08, w którym NSA potwierdził dopuszczalność takiego działania. Uchwała dotyczyła wprawdzie spółki komandytowej, która po przekształceniu ze spółki cywilnej prowadziła dalej aptekę, można jednak uznać, że orzeczenie ma charakter uniwersalny i znajdzie zastosowanie również w kontekście zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Zbliżone stanowisko zajął Sąd Najwyższy w nowszym postanowieniu z dnia 30 czerwca 2020 r. (sygn. I CZ 15/20). W uzasadnieniu orzeczenia wskazano, że przekształcenie oznacza tylko zmianę formy prawnej przy zachowaniu tożsamości podmiotowej w zakresie praw i obowiązków.
Kontynuacja działalności w reglamentowanym obszarze może wymagać spełnienia szeregu warunków. Należy dokładnie przeanalizować sytuację prawną przedsiębiorcy, aby nie doprowadzić do sytuacji, w której nie będzie on w stanie kontynuować biznesu. Należy pamiętać, że zmianę w zakresie formy prawnej należy zgłosić w terminie 14 dni organowi, który udzielił zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Niedochowanie tego obowiązku jest równoznaczne z utratą uprawnienia do sprzedaży alkoholu.
Pytania i odpowiedzi
Zgodnie z art. 18 ust. 7 pkt 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych jest zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany. Taką zmianą jest też przekształcenie przedsiębiorcy.
Zgodnie z art. 5b ust. 3 pkt 2 prawa przewozowego dokumentami potwierdzającymi zabezpieczenie może być np. udzielenie gwarancji lub poręczenia bankowego, dysponowanie środkami pieniężnymi w gotówce, na rachunkach bankowych lub dostępnymi aktywami albo własnością nieruchomości.
Może Ciebie również zainteresować:
Zaufali nam: