Obowiązek składania raportów przez instytucje pożyczkowe
Obowiązki sprawozdawcze instytucji pożyczkowych wynikają wprost z brzmienia art. 59dg ustawy o kredycie konsumenckim.1 Wyróżnia się raporty kwartalne, roczne oraz incydentalne. Wszystkie sprawozdania się składane do Komisji Nadzoru finansowego, jako podmiotu sprawującego nadzór nad rynkiem finansowym.
Jakie informacje muszą znaleźć się w sprawozdaniach instytucji pożyczkowych?
Zgodnie z powołanym przepisem instytucja pożyczkowa przekazuje sprawozdania z działalności w zakresie udzielania kredytu konsumenckiego.2 Ich treść obejmuje informacje o:
-
udzielonych kredytach konsumenckich, w tym ich liczbie, z uwzględnieniem liczby kredytów, o których mowa w art. 36b ustawy (kredyty z odroczonym terminem płatności), wartości, strukturze terminowej i walutowej oraz opóźnieniach w spłatach;
-
zawartych umowach o kredyt konsumencki, w tym ich liczbie, rodzajach oraz statusie;
-
liczbie klientów, którym udzielono kredytu konsumenckiego, z uwzględnieniem klientów, którzy otrzymali kredyt z odroczonym terminem płatności;
-
łącznych przychodach uzyskanych z działalności w zakresie udzielania kredytu konsumenckiego z wyodrębnieniem przychodów uzyskanych w związku z pozaodsetkowymi kosztami kredytu;
-
bilansie, ze wskazaniem źródeł finansowania działalności w zakresie udzielania kredytu konsumenckiego;
-
osobach pełniących funkcję członka zarządu, rady nadzorczej lub prokurenta instytucji pożyczkowej, a także o spełnianiu przez te osoby wymogu niekaralności w odniesieniu do przestępstw:
-
przeciwko wiarygodności dokumentów;
-
mieniu;
-
obrotowi gospodarczemu;
-
obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi;
-
przestępstw skarbowych.
-
Składanie wyjaśnień incydentalnych
Warto pamiętać, że składanie kwartalnych i rocznych sprawozdań z działalności to nie jedyny obowiązek sprawozdawczy instytucji pożyczkowej. W ramach sprawowanego nadzoru KNF – działając na podstawie art. 59dh ustawy o kredycie konsumenckim – ma prawo m.in. zażądać od instytucji pożyczkowej przekazania lub okresowego przekazywania przez tą instytucję informacji, dokumentów lub danych niezbędnych do kontroli i egzekwowania zgodności działalności z ustawą informacji innych, niż wskazywanych w kwartalnych lub rocznych sprawozdaniach.
W jaki sposób raporty instytucji pożyczkowej powinny być przekazane do KNF?
Zgodnie z brzmieniem art. 59 ust. 2 ustawy o kredycie konsumenckim sprawozdania są przekazywane organowi nadzorczemu wyłącznie w postaci elektronicznej za pośrednictwem udostępnionych przez Komisję Nadzoru Finansowego formularzy sprawozdawczych oraz kanałów komunikacji. Platforma sprawozdawcza nosi nazwę Sprawozdawczość Instytucji Pożyczkowych – SIP, Podsystem Komunikacji CRP i jest dostępna pod adresem: https://crp.knf.gov.pl/.
Instytucje pożyczkowe wpisane do prowadzonego przez KNF rejestru instytucji pożyczkowych w pierwszej kolejności powinny złożyć do organu nadzorczego wniosek (na dedykowanym formularzu) o przyznanie dostępu do Podsystemu Komunikacji CRP i nadanie uprawnień administratorskich. System przewiduje dwa rodzaje kont:
-
Administrator Instytucji Pożyczkowej – konto o najszerszych uprawnieniach przyznające użytkownikowi dostęp do modułów Sprawozdawczość (przeznaczony do składania raportów) oraz Sprawy (przeznaczony do składania pozostałych dokumentów). Administrator może nadawać status Użytkownika Instytucji Pożyczkowej innej osobie oraz zarządzać jej uprawnieniami. Każda instytucja pożyczkowa może mieć tylko jednego administratora;
-
Użytkownik Instytucji Pożyczkowej – konto obejmujące dostęp do jednego lub obu modułów, w zależności od decyzji administratora. Instytucja pożyczkowa może mieć więcej niż jednego użytkownika.
W jakim terminie należy przekazać sprawozdania kwartalne i roczne?
Terminy składania sprawozdań kwartalnych i rocznych określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 października 2023 r. w sprawie informacji przekazywanych w sprawozdaniach z działalności instytucji pożyczkowych w zakresie udzielania kredytu konsumenckiego. Zgodnie z §4 tego aktu prawnego:
-
sprawozdania kwartalne przekazuje się nie później niż do ostatniego dnia miesiąca następującego po upływie kwartału, za który składane jest rozliczenie (za pierwszy kwartał 2024 r. termin na złożenie sprawozdania upływa z końcem kwietnia);
-
sprawozdania roczne przekazuje się nie później niż w terminie 20 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego (zgodnie z ustawą o rachunkowości zatwierdzenie powinno nastąpić w terminie 6 miesięcy od dnia bilansowego, czyli – w przypadku spółek, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym – do końca czerwca; w takim przypadku sprawozdanie roczne powinno być złożone do 20. lipca).
Jakie sankcje grożą za niedopełnienie obowiązków sprawozdawczych przez instytucję pożyczkową?
W sytuacji, kiedy instytucja pożyczkowa nie wykonuje w terminie swoich obowiązków sprawozdawczych lub też wykonuje je nieprawidłowo albo prowadzi działalność z naruszeniem przepisów ustawy o kredycie konsumenckim, lub wbrew tym przepisom, organ nadzoru może nałożyć na nią surowe sankcje. Dopuszczalne kary zostały wymienione w art. 59di ustawy i obejmują:
-
nałożenie na członka zarządu instytucji pożyczkowej bezpośrednio odpowiedzialnego za stwierdzone nieprawidłowości administracyjną karę pieniężną w wysokości do 150 tysięcy złotych;
-
nałożenie na instytucję pożyczkową (jako spółkę) administracyjnej kary pieniężnej w wysokości do 15 milionów złotych;
-
wystąpienie do właściwego organu instytucji pożyczkowej z wnioskiem o odwołanie członka zarządu, który dopuścił się naruszenia;
-
zawieszenie w czynnościach członka zarządu, który dopuścił się naruszenia, do czasu rozstrzygnięcia wniosku w przedmiocie jego odwołania; osoba zawieszona w pełnieniu obowiązków nie może podejmować decyzji w zakresie praw i obowiązków majątkowych instytucji pożyczkowej;
-
wykreślenie podmiotu z rejestru instytucji pożyczkowych, a jeśli jest wpisany jednocześnie do rejestru pośredników kredytowych, również z tego rejestru.
Warto pamiętać, że decyzji administracyjne w przedmiocie zawieszenia członka zarządu w wykonywaniu swojej funkcji oraz wykreślenia podmiotu z rejestru są natychmiast wykonalne. Oznacza to, że ewentualne złożenie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji administracyjnej.
Kancelaria Prawna RPMS oferuje kompleksowe wsparcie instytucji pożyczkowych. Doświadczeni prawnicy zapewnią bieżącą obsługę prawną, w tym wsparcie w realizacji obowiązków sprawozdawczych. Dzięki pomocy profesjonalistów przedsiębiorcy prowadzący działalność pożyczkową mają pewność, że działają zgodnie z prawem.
Zaufali nam: