Jakie mogą być powody likwidacji JDG?
Z charakterystyki jednoosobowej działalności gospodarczej wynika, że prowadzony w tej formie biznes, jest ściśle powiązany z osobą danego przedsiębiorcy. JDG nie posiada bowiem odrębnej osobowości prawnej – jej majątek jest majątkiem właściciela, który do jej prowadzenia używa swojego imienia i nazwiska. Co zatem może stać za likwidacją takiej działalności?
Nierentowność kontynuowania działalności
Śmierć przedsiębiorcy nie jest jedynym powodem, z uwagi na który działalność gospodarcza może zostać zlikwidowana. Przedsiębiorca może bowiem podjąć decyzję o jej zamknięciu z uwagi np. na nierentowność jej dalszego prowadzenia lub podjęcie innych działań zawodowych.
Jednoosobowa działalność gospodarcza jest jedną z najprostszych form prowadzenia biznesu. Niemniej, wiąże się z określonymi ryzykami. Przede wszystkim należy mieć na uwadze, koszty związane z jej prowadzeniem, wśród których warto wyszczególnić opłaty związane z wynajmem lokalu, opłaty za media, składki ZUS oraz podatki. Często okazuje się jednak, że mimo początkowego entuzjazmu finalnie niskie przychody nie rekompensują wysokich kosztów prowadzenia działalności. Do tego warto wspomnieć o dynamicznie zmieniającym się rynku oraz licznych zmianach przepisów, które dla małych przedsiębiorców potrafią okazać się nie lada wyzwaniem. Brak doświadczenia w prowadzeniu biznesu może skutkować także nieumiejętnym planowaniem i źle zbudowaną strategią biznesową. Wszystko to w konsekwencji potrafi zniechęcić do działania, nie przyciągnąć klientów, a ostatecznie doprowadzić do trudnej decyzji o likwidacji działalności.
Przekształcenie JDG w spółkę
Prowadzenie działalności gospodarczej może mieć jednak także pozytywny aspekt. Działalność może się wspaniale rozwijać, generować konieczność zwiększenia zatrudnienia i skutkować poszerzeniem grona klientów. W takiej sytuacji warto z kolei rozważyć kwestię przekształcenia JDG w spółkę handlową: akcyjną, jawną, komandytową, czy z o. o. JDG zostaje więc formalnie zlikwidowana (wykreślona z rejestru CEiDG), ale jej działalność jest kontynuowana w ramach podmiotu wpisanego do Krajowego Rejestru Sądowego.
Jakie są zalety tego rozwiązania? Przede wszystkim odpowiedzialność przedsiębiorcy, który w przypadku JDG działa pod własnym imieniem i nazwiskiem, a za zobowiązania odpowiada całym swym majątkiem, zostaje znacznie ograniczona, zwłaszcza w przypadku wyboru spółki z o.o. Ponadto, biznes prowadzony w formie spółki zwykle charakteryzuje się większą wiarygodnością i renomą, aniżeli JDG. To z kolei pozwala na zwiększenie zasięgów, pogłębienie zaufania wśród klientów i przyciągnięcie większej ilości kontrahentów. Niewątpliwie spółka jest również formą dozwolonej i pożądanej optymalizacji finansowej. Pozwala skorzystać z określonych ulg i uprawnień podatkowych przewidzianych dla tego typu podmiotów, a także swobodniej kształtować strukturę kosztów i wynagrodzeń. Do tego warto wspomnieć o możliwości zwiększenia dostępu do kapitału czy zabezpieczeniu kontynuowania działalności. O tym wszystkim mogą Państwo szerzej przeczytać w artykule poświęconym przekształceniu jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową.
Śmierć przedsiębiorcy
Do roku 2018, śmierć przedsiębiorcy implikowała bezpośrednio likwidację prowadzonej przez niego działalności. Taka sytuacja generowała jednak liczne komplikacje oraz utrudnienia m. in.. dla kontrahentów czy pracowników takiego przedsiębiorcy. Z chwilą śmierci przedsiębiorcy nie mogły być w dalszym ciągu wykonywane bowiem żadne umowy ani zobowiązania, tak wobec pracowników jak i kontrahentów. Obecnie obowiązująca Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, (nowelizowana w 2020 roku) pozwala osobie – określonej jako zarządca sukcesyjny – na dokończenie spraw zmarłego przedsiębiorcy, czy też innymi słowy, na zarządzanie przedsiębiorstwem w okresie następującym bezpośrednio po jego śmierci, niezbędnym dla załatwienia spraw spadkowych. Z tego też powodu, w sprawach wynikających z prowadzenia przedsiębiorstwa w spadku zarządca sukcesyjny posługuje się dotychczasową firmą przedsiębiorcy z dodaniem oznaczenia ,,w spadku”. Jak wskazuje art. 18 ww. Ustawy, zarząd sukcesyjny obejmuje zobowiązanie do prowadzenia przedsiębiorstwa w spadku oraz umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa w spadku. Zarządca działa więc w imieniu własnym, ale na rachunek właściciela przedsiębiorstwa w spadku.
Jak w kilku krokach zlikwidować JDG?
Zakończenie spraw i uregulowanie zobowiązań
Po podjęciu decyzji o likwidacji prowadzenia działalności gospodarczej, należy podjąć działania zmierzające do zakończenia wszystkich spraw związanych z jej funkcjonowaniem. W szczególności, warto uregulować należności wobec organów takich jak ZUS czy urząd skarbowy. Jeżeli przedsiębiorca zalega z płatnościami wobec swoich pracowników, powinien zadbać o to, aby jak najszybciej się z nimi rozliczyć. W tym kontekście warto wspomnieć także o konieczności rozwiązania umów z pracownikami.
Przedsiębiorca powinien przeprowadzić analizę istniejących zobowiązań i zawartych kontraktów i tym samym wywiązać się z tych, które pozostają niezrealizowane, oraz wypowiedzieć te, których nie będzie mógł na dalszym etapie wykonywać. Należy także zająć się kwestią upłynnienia pozostałego w firmie majątku oraz ściągnięcia zalegających wierzytelności.
Zarówno kontrahentów jak i pracowników warto wcześniej uprzedzić o planowanym zakończeniu prowadzenia działalności. Wszystkim zainteresowanym pozwoli to na lepsze dostosowanie się do zmieniających okoliczności i da przestrzeń oraz czas na znalezienie alternatywnych form czy to zatrudnienia czy to zabezpieczenia swoich interesów.
Zgłoszenie likwidacji do CEIDG
Likwidując jednoosobową działalność gospodarczą należy przede wszystkim pamiętać o kwestiach formalnych. Pierwszy krok to zgłoszenie likwidacji do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przedsiębiorca ma na to siedem dni od dnia zaprzestania faktycznego prowadzenia działalności. Dzień ten należy wskazać we wniosku. Wskazanie odpowiedniej daty likwidacji jest ważne z uwagi na fakt, że wpis likwidacji w CEIDG implikuje wyrejestrowanie danego przedsiębiorcy jako płatnika składek, także z ewidencji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wcześniej należy jednak wyrejestrować osoby, które przedsiębiorca jako płatnik składek, zgłosił do ZUSu. Służą do tego dwa typy formularzy, które można załączyć wraz z wnioskiem o wykreślenie działalności – ZUS ZWUA oraz ZUS ZCNA. Za okres, gdy firma nadal działa, w dalszym ciągu należy jednak opłacić składki z tytułu ubezpieczeń społecznych, oraz składkę zdrowotną. Składka zdrowotna nie podlega proporcjonalnemu zmniejszeniu, jeśli JDG zamyka się np. w połowie miesiąca. Tymczasem składki na ubezpieczenia społeczne należy uiścić tylko za rzeczywisty okres prowadzenia działalności. Są płatne w standardowo przyjętych terminach, w miesiącu następującym po miesiącu, w którym zlikwidowano działalność.
Nie ma również potrzeby dodatkowego zawiadamiania takich instytucji jak GUS, KRUS czy organów, które wydały koncesje lub zezwolenie na potrzeby prowadzenia działalności. Zmiana w CEiDG powoduje, że instytucje te automatycznie zostają powiadomione o dokonaniu zgłoszenia likwidacji.
W praktyce, odpowiednie zawiadomienie można złożyć zarówno za pośrednictwem rządowej strony internetowej jak i pocztowo lub osobiście w placówce, tj. we właściwym przedsiębiorcy urzędzie miasta lub gminy. Od wniosku tego nie są pobierane żadne dodatkowe opłaty.
Obowiązki podatkowe związane z likwidacją JDG
Likwidacja działalności gospodarczej skutkuje tym, że wszelkie zobowiązania podatkowe przedsiębiorcy powinny zostać rozliczone.
Opodatkowanie na zasadach ogólnych i podatkiem liniowym
Wraz z zamknięciem działalności aktualizuje się obowiązek rozliczenia z fiskusem. Aby było to możliwe należy sporządzić wykaz majątku – spis wszystkich składników majątku pozostałych przedsiębiorcy z prowadzonej działalności. Zasadniczo powinien on zawierać w szczególności następujące informacje:
– określenie składnika majątku,
– datę nabycia składnika majątku,
– kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,
– wartość początkową składnika majątku,
– zastosowaną metodę amortyzacji,
– sumę odpisów amortyzacyjnych.
Od składników majątku, pozostałych po likwidacji i ujętych w wykazie, przedsiębiorca nie odprowadza podatku dochodowego. Robi to dopiero wówczas, gdy zdecyduje się zbyć wskazane tam elementy majątku w ciągu 6 lat po likwidacji działalności. Z należności z tytułu podatku dochodowego rozlicza się tymczasem z fiskusem na “dotychczasowych” zasadach.
Opodatkowanie ryczałtem ewidencjonowanym
W przypadku, gdy przedsiębiorca rozliczał swoją działalność przy wykorzystaniu ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych sporządza on wykaz składników majątku, na wzór opisany powyżej. Po zakończeniu likwidacji działalności gospodarczej, w ustawowym terminie przedsiębiorca składa deklarację roczną za dany rok podatkowy i rozlicza przychód z tej działalności.
KPiR a spis z natury
Jeśli likwidowana działalność prowadziła księgowość w oparciu o księgę przychodów i rozchodów, przedsiębiorca sporządza spis z natury czyli tzw. remanent likwidacyjny. Jest to ostatni wpis w KPiR. Zawiera informacje na temat towarów stanowiących własność firmy, a także towarów znajdujących się w jej posiadaniu na dzień sporządzenia spisu. Należy przy tym pamiętać, iż nie ma konieczności wyceny tych towarów, które nie są bezpośrednią własnością firmy. Wyceny wpisu dokonuje się w terminie 14 dni od jego sporządzenia.
Podatek VAT
W sytuacji gdy przedsiębiorca był czynnym podatnikiem VAT, zobligowany jest rozliczyć się odrębnie z tego tytułu. W tym celu należy złożyć zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT-Z. Przedsiębiorca ma na to siedem dni, w następstwie czego urząd dokonuje jego wykreślenia z rejestru. Po drugie, należy sporządzić – odrębny od omówionego powyżej – specjalny spis dla celów VATowskich. W spisie tym ujmowane są towary handlowe, materiały, wyposażenie i środki trwałe, których zakup udokumentowany został fakturami, a które pozostały w firmie po jej likwidacji. Wycena tych składników majątku powinna nastąpić najpóźniej w terminie 14 dni. W spisie należy uwzględnić takie elementy jak:
-
nazwę towaru
-
ilość towaru
-
cenę nabycia towarów lub towarów podobnych lub koszcie wytworzenia – gdy nie ma ceny nabycia
-
stawkę podatku VAT obowiązującej dla danego towaru
-
kwotę podatku.
Inne obowiązki wynikające z likwidacji JDG
Wśród pozostałych obowiązków wynikających z likwidacji JDG warto pamiętać o konieczności przechowywania dokumentacji związanej z prowadzeniem działalności. Likwidacja firmy nie zezwala na zniszczenie lub wyrzucenie dokumentów z nią związanych. Zgodnie z przepisami, dokumentację pracowniczą należy przechowywać przez okres 50 lat lub 10 lat (w zależności od okresu, w jakim zatrudniono pracownika). Wszelkie zgłoszenia złożone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych należy przechowywać przez 5 lat, podobnie jak księgi rachunkowe i dokumenty księgowe.
Ponadto, jeśli przedsiębiorca korzystał w swojej działalności z kasy fiskalnej ma obowiązek zgłosić ją do wyrejestrowania. Powinien pamiętać także o zakończeniu wszystkich wiążących go umów, przede wszystkim z zatrudnionymi pracownikami, ale także z osobami i podmiotami, z którymi łączyły go umowy cywilno-prawne.
A może zawieszenie?
Nim ostatecznie zdecydujemy się na likwidację działalności, warto rozważyć początkowo zawieszenie jej prowadzenia. Jest to opcja dla tych przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników. W toku owego “zawieszenia” przedsiębiorca nie może prowadzić działalności, ani też nie musi uiszczać składek na ubezpieczenie społęczne, czy podatków. W przypadku polepszenia perspektyw biznesowych, może natomiast wznowić prowadzenie działalności. O zawieszeniu działalności należy poinformować CEIDG. Maksymalnie możliwe jest zawieszenie JDG na okres nie krótszy niż 30 dni, a nadto dowolną ilość razy. Jest to proces zdecydowanie mniej pracochłonny, pozwalający na podjęcie zawieszonej działalności co do zasady w dowolnym momencie. Jako zasadniczy minus warto jednak wskazać konieczność regulowania innych, aniżeli publicznoprawnych, zobowiązań np. rat leasingowych. Ponadto, po 30 dniach od zawieszenia działalności, przedsiębiorca nie będzie już objęty ubezpieczeniem zdrowotnym.
Więcej na ten temat we wpisie: Na czym polega i z czym się wiąże zawieszenie działalności gospodarczej?
Jeżeli jednak przedsiębiorca zdecyduje się na likwidację, a następnie będzie chciał ponownie złożyć biznes – nic nie stoi na przeszkodzie. Ustawodawca nie określił minimalnego okresu, który należy odczekać przed ponownym zarejestrowaniem działalności.
Podsumowanie
Wsparcia w procesie likwidacji działalności – a także jej przekształcenia – służymy fachową poradą i wsparciem w ramach całego procesu. Jesteśmy gotowi odpowiedzieć także na każde Państwa pytanie i rozwiać wszelkie wątpliwości związane z projektowaniem sukcesji w Państwa biznesie.
Pytania i odpowiedzi
Nie, właścicielami stają się spadkodawcy, ale to zarządca sukcesyjny prowadzi sprawy przedsiębiorstwa w czasie gdy toczy się postępowanie spadkowe.
Można, jest to jednak proces bardziej skomplikowany aniżeli zawieszenie JDG.
Nie, wystarczy przechowywać go przez okres 5 lat.
Zaufali nam: