eCommerce – o co chodzi?

Sformułowanie „eCommerce” jest praktycznym skrótem od wyrażenia „electronic commerce”, które dosłownie oznacza handel elektroniczny. Jest to więc forma działalności polegająca na sprzedaży usług lub produktów z wykorzystaniem Internetu i dedykowanych temu platform. Pod tym pojęciem znajdziemy więc handel prowadzony za pomocą dużych stron zakupowych, takich jak Amazon czy rodzime Allegro, ale także sprzedaż przez osoby indywidualne za pośrednictwem portali aukcyjnych np. popularny OLX czy Vinted. Wreszcie, jako eCommerce określana jest także sprzedaż usług online w postaci dostępu do szkoleń lub kursów, nauki języków czy produktów cyfrowych, w postaci plików. Jest to więc niezwykle szeroki sektor, zyskujący prężnie na popularności. Fakt ten wynika przede wszystkim z łatwości obsługi takiego kanału dystrybucji (zarówno dla sprzedawców jak i kupujących), zmniejszone koszty związane z brakiem konieczności posiadania lokali stacjonarnych, czy możliwość globalnej ekspansji i szybkiego rozwoju marki.
Charakter działalności eCommerce powoduje jednak także szereg wątpliwości natury podatkowej. W szczególności niepewność budzi transgraniczność transakcji i związane z tym obowiązki podatkowe, w zakresie ceł, podatku dochodowego czy VATu. Warto także wspomnieć o formie eCommerce, jaką jest Dropshipping, będący de facto pośrednictwem w sprzedaży. Ten rodzaj działalności także generuje sporo wniosków o wydanie interpretacji podatkowych. W przypadku wątpliwości w zakresie stosowania przepisów podatkowych, należy pamiętać o instytucji interpretacji podatkowych. Można zasięgnąć wiedzy za pośrednictwem już opublikowanych, ale także wystąpić o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej nasze konkretnej sprawy. To pozwoli uniknąć potencjalnych sankcji, a także pozwoli sprawdzić nas, czy prezentowane podejście jest tym prawidłowym.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu wniosku o wydanie interpretacji podatkowej lub analizy interesującego cię zagadnienia podatkowego – nie czekaj, skontaktuj się z nami i daj sobie pomóc. W międzyczasie, zachęcamy jednak do lektury stanowisk fikusa, w sprawach najczęściej poruszanych w ostatnim czasie.
Miejsce opodatkowania sprzedaży towarów
W przypadku platform internetowych umożliwiających dokonywanie transakcji na terytorium jednego kraju, kwestie podatkowe prezentują się dość standardowo: państwem właściwym dla złożenia zobowiązań podatkowych jest kraj, w którym swoją siedzibę zarejestrował sprzedawca. Na krajowych warunkach uiszcza się zarówno podatek dochodowy jak i podatek od towarów i usług.
Główną cechą e-handlu jest jednak możliwość dokonywania transakcji z wieloma podmiotami na całym świecie. Jest to z jednej strony zasadnicza korzyść eCommerce – z drugiej zaś zasadnicza zagwozdka dla sprzedawców. Skoro bowiem towar lub usługa może zostać sprzedana do dowolnego miejsca na świecie, w dowolnej chwili dnia i nocy, pojawia się pytanie, kiedy i gdzie należy uiścić zobowiązania podatkowe. Warto jednak na wstępie podzielić wszystkie transakcje transgraniczne na te dokonywane w ramach UE oraz spoza UE. W Unii bowiem, w ramach sprzedaży na rzecz konsumentów, obowiązuje system VAT – OSS (One Stop Shop), który zakłada, że VAT uiszczany jest w jednym państwie członkowskim (swoim państwie rejestracji) w ramach jednej deklaracji, przy założeniu, że sprzedaż nie przekroczy limitu 10 000 euro. W przypadku przekroczenia limitu, sprzedawca ma obowiązek uiścić podatek VAT w krajach, gdzie wysyła swoje towary.
W zakresie transakcji pozaunijnych, to odbiorca towarów płaci zwykle podatek lokalny oraz cło. Transakcja taka, pod kątem VATu, przy spełnieniu ustawowych wymogów, jest traktowana jako eksport i na tej podstawie objęta zerową stawką.
Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.167.2023.2.JSU
Wnioskodawca w niniejszej sprawie, to spółka zajmującą się sprzedażą odzieży przez Internet, zarejestrowana w Polsce. Korzysta jednak ze wsparcia centrum logistycznych, w tym sortowni znajdującej się w Niemczech oraz magazynu znajdującego się Polsce. Wnioskodawca ma w tym układzie do czynienia z kilkoma formami transakcji:
– towary transportowane do magazynu w Polsce są sprzedawane klientom w Polsce;
– towary transportowane do magazynu w Polsce są sprzedawane klientom na terenie innych państw UE;
– towary z magazynu w Niemczech są sprzedawane klientom w Niemczech;
– towary z magazynu w Niemczech są sprzedawane klientom w Polsce;
– towary z magazynu w Niemczech są sprzedawane klientom poza Niemcami i poza Polską.
Spółka powzięła wątpliwość, którą z powyższych transakcji może rozliczać w ramach procedury VAT-OSS. Organ zajął stanowisko, zgodnie z którym dostawy odbywające się z magazynu w Polsce do konsumentów w Polsce, nie kwalifikują się do procedury VAT-OSS i powinny być rozliczane w ramach krajowej deklaracji VAT.
W przypadku z kolei, gdy towary z magazynu w Polsce i w Niemczech są sprzedawane osobom fizycznym poza terytorium Polski oraz Niemiec, a także, gdy towary z magazynu w Niemczech transportowane są do konsumentów z Polski, spółka będzie rozliczała sprzedaż poprzez zastosowanie procedury szczególnej OSS ponieważ transakcje te mogą zostać zakwalifikowane jako wewnątrzwspólnotowe (z państwa do państwa).
W zakresie sprzedaży z sortowni w Niemczech do konsumentów niemieckich, spółka autozdiagnozowała, że powinna odprowadzać podatek VAT w Niemczech. Organ uznał, że dostawy dokonywane z magazynu w Niemczech na rzecz konsumentów w Niemczech (czyli takie, gdzie transport rozpoczyna się i kończy na terytorium jednego kraju) nie spełniają definicji wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, a więc nie może być rozliczana za pośrednictwem formuły OSS. „Sprzedaż nie powinna być raportowana w systemie OSS, jak również nie powinna podlegać opodatkowaniu w Polsce – sprzedaż powinna podlegać opodatkowaniu w Niemczech jako tamtejsza dostawa krajowa.”
Interpretacja indywidualna z dnia 22 marca 2024 r. sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.864.2023.2.MC
Przedmiotem niniejszej interpretacji była możliwość skorzystania przez wnioskodawcę – spółkę prowadzącą sprzedaż internetową farb i produktów pochodnych – z zerowej stawki VAT. Spółka we wniosku wskazała, że po skompletowaniu zamówienia, wystawiany jest dokument WZ oraz faktura dla klienta. Towary przekazywane są do klienta za pośrednictwem firmy kurierskiej i wysyłka ta ma miejsce z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy o VAT możliwe jest zastosowanie stawki VAT 0%, tylko wówczas, gdy podatnik otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. W przedmiotowej sprawie, potwierdzeniem doręczenia przesyłki, w opinii wnioskodawcy, miała być adnotacja statusu „doręczone” w systemie firmy kurierskiej oraz dokument „Potwierdzenie odprawy kurierskiej”.
Organ nie przychylił się do stanowiska wnioskodawcy. Uznał, że spółka musi posiadać dokument, który w sposób jednoznaczny potwierdza, że wysyłane towary opuściły terytorium Unii Europejskiej. Zgłoszone tymczasem przez spółkę dokumenty, dotyczące transakcji objętych wnioskiem, „nie są dokumentami o charakterze urzędowym, mają one jedynie charakter informacyjny.” W związku z powyższym, spółka nie spełnia przesłanek do skorzystania z zerowej stawki VAT.
Należy pamiętać, że stanowiska fiskusa dotyczą konkretnego przypadku, który wystąpił w określonych okolicznościach. Jeśli w Twojej sprawie zachodzą inne zdarzenia, niż wskazane w stanie faktycznym danej interpretacji, stosowanie wytycznych organu wprost może być ryzykowne. Warto wówczas pozyskać własną analizę podatkową, aby mieć pewność, że działamy zgodnie z literą prawa. Nasi eksperci chętnie przygotują dla Państwa kompleksowe opinie prawne lub wniosek do organu o wydanie interpretacji.
Opodatkowanie Dropshippingu

Dropshipping to szczególna forma eCommerce, w której sprzedawca działa jako pośrednik pomiędzy kupującym, a producentem. Sprzedawca wystawia towary za pośrednictwem platformy internetowej, nie mając ich fizycznie na stanie, a dopiero gdy dojdzie do transakcji, zgłasza konieczność ich wysłania z magazynów lub hurtowni producenta. Jest do doskonały model biznesowy dla tych, którzy nie posiadają warunków pozwalających na przechowywanie towaru, nie chcą generować wysokich kosztów rozpoczynania działalności, a także nie chcą zajmować się pakowaniem towaru i organizowaniem dostaw.
Model ten ma jednak także kilka wad – przede wszystkim stosunkowo niskie marże i wątpliwości związane z realizowaniem zobowiązań podatkowych. Problematyczne dla przedsiębiorców jest nie tylko ustalenie miejsca opodatkowania (dostawca, pośrednik i klient mogą pochodzić z trzech różnych państw), ale także podstawy opodatkowania.
Interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.189.2023.4.AP
Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie był przedsiębiorcą prowadzącym biznes tylko i wyłącznie modelu dropshipping, a więc polegający na pośredniczeniu w zakupie towarów między dostawcą, a klientem. Swoją działalność prowadził w Polsce, podczas gdy jego dostawcy pochodzili z krajów spoza Unii Europejskiej. Z uwagi na swój model biznesowy, przedsiębiorca powziął wątpliwość, co stanowi podstawę opodatkowania: czy wartość transakcji, czy wysokość marży?
Organ zajął stanowisko, zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o PIT, iż przychodem podlegającym opodatkowaniu będzie kwota prowizji, a więc różnica pomiędzy kwotą uzyskaną od klienta, a kwotą przekazaną uiszczoną na rzecz dostawcy.
Interpretacja indywidualna z dnia 25 września 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.339.2024.2.RST
W sprawie będącej przedmiotem niniejszej interpretacji, stan faktyczny prezentował się tożsamo jak w interpretacji opisanej powyżej. Różnica polega jednak na tym, że wnioskodawczyni samodzielnie decydowała o tym, jakie produkty będzie wystawiała na swojej, zbudowanej do tego platformie. W związku z takim stanem rzeczy, organ uznał, że taka działalność nie jest już pośrednictwem – a handlem towarami, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawczyni decydowała bowiem jakie towary i za jaką cenę zostaną zaoferowane do sprzedaży na stronie internetowej. Dodatkowo to wnioskodawczyni zajmowała się nadzorowaniem realizacji zamówienia, udzielaniem informacji klientom, a także przeprowadzaniem zwrotów. Była to zatem, w opinii organu, transakcja łańcuchowa (dostawca – firma w Polsce – klient), nie zaś pośrednictwo. W związku z tym, powinna być opodatkowana zgodnie z art. 22 ust. 4 Ustawy o VAT.
Jak widać na przykładach wskazanych powyżej, indywidualna interpretacja podatkowa może rozwiać wątpliwości podatników albo unaocznić im błędy, które popełniają. Dzięki wsparciu ekspertów uzyskasz precyzyjne wytyczne, jak prawidłowo rozliczyć dropshipping i uniknąć ryzyka podatkowego.
Sprzedaż usług cyfrowych i produktów elektronicznych
Przedmiotem sprzedaży w ramach eCommerce są – obok fizycznych towarów – często także produkty elektroniczne oraz usługi. Wśród takich w szczególności warto wskazać: kursy online, ebooki, czy subskrypcje. Z uwagi na to, że przedmiot takiej sprzedaży nie ma formy materialnej, wśród podatników pojawia się wiele wątpliwości w zakresie ich opodatkowania oraz ustalenia miejsca opodatkowania świadczonych usług, a nawet samego faktu zakwalifikowania usługi jako świadczoną w sposób elektroniczny.
Interpretacja indywidualna z dnia 15 października 2024 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.400.2024.4.RM
Wnioskodawca w niniejszej sprawie – przedsiębiorca sprzedający za pośrednictwem Internetu instrukcje wykonania odzieży na drutach (w plikach elektronicznych) – powziął wątpliwość, czy tak świadczone usługi podlegają kwalifikacji jako usługi cyfrowe – a jeśli – to w jakim kraju będą podlegać opodatkowaniu. Wnioskodawca miał bowiem wątpliwość, czy jako odbiorcę usług należy traktować klienta końcowego czy platformę za pośrednictwem której dokonuje sprzedaży produktów cyfrowych.
Organ skarbowy nie miał wątpliwości, że świadczone przez wnioskodawcę usługi, zgodnie z art. 2 pkt 26 Ustawy o VAT, są usługami cyfrowymi tj. są dostarczane za pośrednictwem Internetu, w sposób zautomatyzowany i wymagają minimalnego udziału człowieka. Do tego, ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej byłoby co do zasady niemożliwe. W przedmiotowym przypadku, przekazywanie instrukcji w plikach PDF byłoby absolutnie niemożliwe jeśli wnioskodawca nie dystrybuowałby ich za pośrednictwem platform eCommerce. Co się zaś tyczy miejsca opodatkowania sprzedaży usług cyfrowych, organ przypomniał o brzmieniu art. art. 9a Rozporządzenia 282/2011 w zw. z art. 28k ust. 2 Ustawy o VAT. Z ich zestawienia wynika, że platformy sprzedażowe w przedmiotowych transakcjach pełnią tyko formę pośredniczącą. To oznacza, że miejscem opodatkowania świadczonych usług jest każdorazowo kraj zamieszkania nabywcy usług i produktów.
Interpretacja indywidualna z dnia 4 października 2024 r. sygn. 0112-KDIL3.4012.535.2024.1.MBN
W przedmiotowej interpretacji, organ skarbowy pochylił się nad kwestią możliwości skorzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy o VAT. Przywołany przepis stanowi bowiem, iż zwolnionymi z płatności podatku VAT są m.in. usługi nauczania języków obcych oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. W niniejszej sprawie wnioskodawcą był przedsiębiorca, który świadczył usługi nauczania języków online w formie czterech różnych usług: sprzedaży dostępów do gotowych, zautomatyzowanych kursów online, kursów edukacyjnych które są przygotowywane indywidualnie pod uczestnika (i polegają na bezpośredniej interakcji uczeń-nauczyciel), usługi będącej hybrydą dwóch poprzednich (część zajęć w interakcji, część w formie gotowych wykładów) oraz subskrypcji dla nauczycieli do materiałów edukacyjnych. Wnioskodawca, we wniosku o interpretację podatkową, pytał organ, które z powyższych usług mogą zostać zakwalifikowane jako usługi elektroniczne, a także które mogą skorzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy o VAT.
W opinii organu, jako usługę kwalifikowaną w kategorii usług elektronicznych, która jednocześnie może skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT, należy traktować tylko usługę polegającą na sprzedaży dostępu do gotowych kursów. Pozostałe usługi, chociaż będą korzystały ze zwolnienie podatkowego, nie będą stanowiły usług elektronicznych. Nie są bowiem wykonywane w sposób zautomatyzowany, bez konieczności stałego udziału człowieka w procesie.
Podsumowanie

eCommerce to prężnie rozwijająca się branża, dlatego w najbliższym czasie należy spodziewać się napływu nowych interpretacji podatkowych – w odpowiedzi na coraz to nowe wątpliwości podatników. Jeżeli Ty także borykasz się z problemami natury podatkowej – nasi prawnicy są zawsze gotowi, aby udzielić wsparcia i wspomóc Twój biznes online. Zachęcamy do skorzystania ze wsparcia polegającego na przygotowaniu analiz podatkowych i opinii prawnych, a także z pomocy w pozyskaniu interpretacji indywidualnej od organów podatkowych.
Pytania i odpowiedzi
To zależy. Należy zwrócić uwagę, biorąc pod uwagę, że sam handel za pośrednictwem Internetu nie spełnia sam w sobie przesłanek dla uznania go za działalność innowacyjną. Jeżeli jednak działalność eCommerce prowadzona jest za pośrednictwem autorskich rozwiązań (dedykowanej platformy, własnych algorytmów, stworzonego narzędzia AI) istnieje możliwość, aby skorzystała z ww. opisanej preferencji.
Jeżeli przedmiotem transakcji jest sprzedaż towarów za pośrednictwem strony internetowej, momentem powstania przychodu będzie chwila wydania towaru lub chwila wystawienia faktury, jeżeli poprzedza moment wydania towaru lub moment faktycznego wpływu środków na rachunek bankowy.
Pakiet VAT eCommerce to przygotowany przez krajowego ustawodawcę pakiet zasad opodatkowania VAT dot. branży eCommerce, w szczególności w zakresie handlu transgranicznego. Pakiet ten dostępny jest pod linkiem: Objaśnienia podatkowe.
Zaufali nam: