Pozostałe Artykuły
Na czym polega wrogie przejęcie? Pojęcie przejęcia jest używane w prawie handlowym na określenie procesu...
Systemy zbliżone do BDO Podobne regulacje nie są jedynie domeną Polski – wynikają one z...
Czym charakteryzuje się praca w IT w modelu B2B? Według doniesień płynących z dużych korporacji...
Gdzie została uregulowana odpowiedzialność za przeciążenie pojazdu transportowego? Przeładowanie ciężarówek zdarza się zarówno w transporcie...
Czy umowa zlecenie pomaga „ukryć się” przed komornikiem? Wbrew temu, co może się wydawać, umowa...
Na kim ciąży obowiązek “metkowania” odzieży? Metka odzieżowa jest podstawowym źródłem informacji o odzieży, którą...
Dlaczego wypełnianie obowiązków informacyjnych przez spółki publiczne jest tak istotne? Warto zdawać sobie sprawę, że...
Kiedy warto wdrożyć oprogramowanie ERP w firmie? Na wdrożenie ERP zazwyczaj decydują się firmy, które...
Jak działają smart contracts? Inteligentne kontrakty wykorzystują kod źródłowy do automatycznego wyegzekwowania określonych praw lub...
Na czym polega likwidacja spółki? Likwidacja spółki zmierza do zakończenia bieżącej działalności gospodarczej i wykreślenie...
Czym jest deepfake? Mianem deepfake’a określa się manipulację obrazu, dźwięku albo obrazu i dźwięku powstałą...
Gdzie wykorzystywana jest sztuczna inteligencja? Choć sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence, AI) może kojarzyć się...
Kto i dlaczego korzysta z usług chmurowych? Usługi wykorzystujące chmury obliczeniowe pozwalają na dostęp do...
Jaki model aplikacji projektuje dostawca? Na wstępie należy zaznaczyć, że umowy wdrożeniowe mają charakter kontraktów...
Usługa inicjowania płatności Payment Initiation Service polega na zainicjowaniu przez podmiot uprawniony do świadczenia tej...
Założenie fundacji – korzyści Korzyści finansowe Fundacja ma możliwość finansowania działań poprzez różnego rodzaju dotacje,...
Dlaczego strony decydują się na B2B? Samozatrudnienie może okazać się wygodną formą współpracy dla obu...
Pozycja członków zarządu a przepisy ordynacji podatkowej Już na wstępie należy zauważyć, że pozycja członków...
Kiedy spółka musi zgłosić wniosek o upadłość? W pierwszej kolejności warto przypomnieć, kiedy zarząd spółki...
Oddział a przedstawicielstwo - różnice Oba te sposoby pozwalają bowiem, przynajmniej w pewnym zakresie, rozszerzyć...
Czym są procedury KYC i jak wiążą się z AML? Procedury KYC to szereg czynności...
Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych jest aktem prawa normującym...
Na czym polega optymalizacja podatkowa? Prowadzenie każdej działalności gospodarczej, niezależnie od jej formy i rodzaju,...
Na czym polega umowa o dzieło? Umowa o dzieło to kontrakt cywilnoprawny uregulowany w art....
Przekształcenie działalności czy założenie nowej – zalety i wady Punktem wyjścia dla rozważań jest art....
Obowiązki i odpowiedzialność zarządu w sp. z o.o Zgodnie z art. 151 KSH, zarząd reprezentuje...
Czym jest oprogramowanie open source? Oprogramowanie closed source to system, którego kod źródłowy jest zastrzeżony....
Jak powstaje NFT? NFT (ang. Non-fungible token) to cyfrowe aktywo, które dzięki technologii blockchain może...
Jak przebiega windykacja długów w Republice Włoch? W przypadku niezapłaconych kwot z tytułu faktur i...
Zakup nieruchomości za granicą Zakup nieruchomości za granicą może być ekscytującą okazją do inwestycji lub...
Marzena says:
W jednym z punktów formularza należy wpisać uzasadnienie zapotrzebowania na kapitał obrotowy w kontekście nagłego niedoboru lub braku płynności w wyniku wpływu koronawirusa. W związku z tym mam pytanie – co oznacza ten “nagły niedobór lub brak płynności finansowej”?
Marcin Staniszewski says:
Sz. P. Marzeno, zgodnie z uzyskanymi przez nas informacjami od WARP wynika, że sytuację nagłego niedoboru lub nawet braku płynności finansowej organ rozumie jako pogorszenie sytuacji finansowej przedsiębiorcy w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19, tj. jego obroty w dowolnym miesiącu po 1 marca 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku spadły o co najmniej 30%. W przypadku dalszych wątpliwości zapraszamy do kontaktu
Tomasz says:
Zastanawia mnie pojęcie “przedsiębiorstwa powiązanego” – czy mogliby Państwo wyjaśnić co ono oznacza?
Stanisław says:
Puytanie – jak długo będzie trwał nabór wniosków i gdzie można taki wniosek złożyć? Czy tylko przez stronę ???
Marcin Staniszewski says:
Panie Stanisławie, zgodnie z informacjami podanymi przez WARP została podjęta decyzja o udostępnieniu generatora wniosku po 16 sierpnia 2020 r. Przez kolejny okres minimum 4 dni przedsiębiorcy będą mogli wypełniać w nim wnioski o grant. Po udostępnieniu generatora wniosków na stronie http://www.warp.org.pl oraz http://www.grant.warp.org.pl, zostanie podana informacja o terminie otwarcia naboru. Co ważne wnioski o grant będą przyjmowane wyłącznie w drodze ONLINE na stronie http://www.grant.warp.org.pl.
Marcin Staniszewski says:
Odpowiedź na to pytanie znajduje się w art. 3 załącznika I do rozporządzenia Komisji WE nr 651/2014, który podaje, że przedsiębiorstwa powiązane oznaczają przedsiębiorstwa, które:
a) mają większość praw głosu w innym przedsiębiorstwie w roli udziałowca, akcjonariusza lub członka;
b) mają prawo wyznaczyć lub odwołać większość członków organu administracyjnego, zarządzającego lub nadzorczego innego przedsiębiorstwa;
c) mają prawo wywierać dominujący wpływ na inne przedsiębiorstwo na podstawie umowy zawartej z tym przedsiębiorstwem, a także na podstawie postanowień w jego statucie lub umowie spółki;
będąc udziałowcami, akcjonariuszami lub członkami innego przedsiębiorstwa kontrolują samodzielnie, na mocy umowy z innymi udziałowcami, akcjonariuszami lub członkami tego przedsiębiorstwa, większość praw głosu udziałowców, akcjonariuszy lub członków w tym przedsiębiorstwie.
Maciej says:
Wniosek, punk c.2.6 (2.6. Dokumenty źródłowe zawierające ww. dane) Jaki to dokładnie dokument powinien być?
Marcin Staniszewski says:
Panie Macieju, dotychczasowy – usunięty zresztą wzór wniosku, jest nieaktualny. Z informacji uzyskanych od WARP pole jak te, o którym Pan wspomniał będzie zastąpione polami „wyboru” (checkboxami) ze wskazaniem ewentualnej dokumentacji jaka będzie potrzebna – o ile w ogóle takie pole będzie w ostatecznej wersji wniosku. Natomiast komunikat jest taki, że raczej cała procedura będzie odbywać się podobnie jak przy wnioskach z PFR – czyli systemowo organ sprawdzi prawidłowość podawanych danych (zaległości ZUS, spadek obrotu itd), i to w tym zakresie (danych księgowych) sugerujemy w szczególności się przygotować.
Piotr says:
na co dokładnie można przeznaczyć grant? czy np może to być np zakup urządzeń aby zmienićrozszerzyć działalność ?
czy może to być zakup części stosowanych do naprawy urządzeń w przyszłości?
Marcin Staniszewski says:
Panie Piotrze, grant będzie można przeznaczyć na bieżącą działalność – koszty pracownicze, zakup surowców / materiałów, ZUS, lokal, zakup usług etc. Zakup urządzeń czy części również tutaj wchodzi w grę, jeżeli jest to powiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz ta działalność zostanie utrzymana w okresie, w którym Pan zadeklaruje (1-3 miesiące).
Grantobiorca says:
Witam
Dlaczego po 16.08br. nie ma aktywnego generatora wniosków i brak jakiejkolwiek informacji?
Marcin Staniszewski says:
Dzień dobry, Proszę rzucić okiem na akapit z aktualizacją. Na chwilę obecną, zgodnie z przekazanymi przez WARP informacjami
➡ generator wniosku na stronie WARP udostępniony będzie w środę 19 sierpnia 2020r. w godzinach popołudniowych
oraz
➡ nabór wniosków rozpocznie się 24 sierpnia br. o godz. 9:00.
Czy powyższe ponownie nie ulegnie zmianie – tego nie jesteśmy w stanie zagwarantować.
Aga says:
Witam,
czy otrzymaną pomoc z Powiatowego Urzedu Pracy na dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy będącego osoba fizyczną, niezatrudniającego pracowników, w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 uwzględniam we wniosku o grant Wielkopolskiej Tarczy Antykryzysowej jako otrzymaną pomoc publiczną?
-jeżeli tak to w którym punkcie C.8 , 2 czy 3?
Małgorzata Sajkowska says:
Dzień dobry, Pani Marzeno odpowiedź na Pani pytanie brzmi: TAK, uwzględnia się to jako otrzymaną pomoc publiczną i wpisuje w punkcie C.8. wniosku.
Barbara says:
Witam
Proszę o odpowiedź na pytanie w jednym z pytań w rubryce C jest „czy przedsiębiorstwo nie zalegalo z podatkami na koniec grudnia 2019r.?”jest to to pytanie z podwójnym zaprzeczeniem bo odpowiedź oprawna może być tak i nie?
Marcin Staniszewski says:
Pani Barbaro, odpowiedź uprawniająca do uzyskania grantu to „TAK”. Natomiast każdy wnioskodawca musi oczywiście zweryfikować we własnym zakresie prawdziwość tego sformułowania w jego przypadku.
Michał says:
Witam serdecznie czy jeśli miałem spadek o 30 procent tylko w 1 miesiącu ale będę kontynuował działalność przez powyżej 3 miesiące to o jaką kwotę mogę się starać
Marcin Staniszewski says:
Szanowny Panie Michale – według wskazanej tabeli w artykule (kwota zależna od wartości FTE czyli osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie. W przypadku samozatrudnionych FTe = 1)
EDYTA says:
CO WPISAĆ W TYM PUNKCIE
„W przypadku gdy wnioskowana pomoc zostanie przeznaczona na przedsięwzięcie, na które podmiot otrzymał już inną pomoc, należy podać opis tego przedsięwzięcia, wykaz kosztów, na które została udzielona pomoc, podstawę prawną, datę udzielenia pomocy, jej wartość w złotych oraz nazwę i adres podmiotu udzielającego pomocy:”
Łuki says:
Właśnie ten punkt co napisała Pani Edyta budzi moje jedyne wątpliwości i nie wiem za bardzo co wpisac…
Głowacka says:
CO WPISAĆ W TYM PUNKCIE
“W przypadku gdy wnioskowana pomoc zostanie przeznaczona na przedsięwzięcie, na które podmiot otrzymał już inną pomoc, należy podać opis tego przedsięwzięcia, wykaz kosztów, na które została udzielona pomoc, podstawę prawną, datę udzielenia pomocy, jej wartość w złotych oraz nazwę i adres podmiotu udzielającego pomocy:”
ewa says:
Witam, chciałabym zapytać, w jakim celu należy podpisać poręczenie wekslowe in blanco?
Aga says:
Podbijam pytanie. Weksel in blanco? Po co?
Marcin Staniszewski says:
Szanowna Pani Agnieszko, weksel stanowi zabezpieczenie dla instytucji udzielającej grantu w przypadku, gdyby środki były wydane niezgodnie z przeznaczeniem lub zaszły by inne okoliczności uzasadniające zwrot kwoty. Weksel jest instrumentem ułatwiającym dochodzenie roszczeń i ich zabezpieczenie na czas trwania procesu sądowego natomiast proszę pamiętać, że jego wypełnienie i skorzystanie musi być uzasadnione tj muszą zachodzić przypadki wskazane w regulaminie dofinansowania. Bez udzielenia zabezpieczenia WARP nie udzieli grantu – jest to warunek zawarcia umowy.
Hanna says:
Czy musi być poręczenie weksla? Jeżeli jestem w związku z małżeńskim, czyli muszę mieć dwa poręczenia? Kto może być poręczycielem?
magda says:
O co chodzi z tym wekslem? Najpierw trzeba isc do notariusza po weksel czy co?
Marcin Staniszewski says:
Pani Magdaleno – składa się oświadczenie zgodnie z formularzem. Na tej podstawie będzie generowany weksel in blanco jako zabezpieczenie udzielonego grantu.
KRYSTYNA says:
WITAM. MAM PYTANIE – MIKRO PRZEDSIĘBIORCA /SKLEP/ GDZIE PRACUJE WŁAŚCICIEL FIRMY I PRACOWNIK NA UMOWĘ O PRACĘ NA 0,25 ETATU. JAKA JEST WARTOŚĆ FTE.
Marcin Staniszewski says:
1. Wartość FTE jest zaokrąglana w dół do pełnych etatów.
Paweł says:
Panie Mecenasie,
w przypadku otrzymania subwencji PFR i pożyczki PUP jakie podstawy prawne (poza numerami umów) powinienem wpisać? (podstawa prawna – należy podać np. przepis ustawy, nazwę rozporządzenia oraz numer decyzji lub umowy na podstawie których udzielona została pomoc)?
MARTA says:
Witam,
Chciałabym zapytać czy zwolnienie z opłacania składek ZUS- ze względu na COVID-19 na podstawie tarczy antykryzysowej na okres 3 miesięcy też należy wskazać we wniosku i w którym ewentualnie punkcie
MAREK says:
PYTANIE
Jeżeli jestem mikro przedsiębiorcą z 1 pracownikiem na 1/2 etatu to czy muszę wypłniać nst punkty
B. Status przedsiębiorstwa
2.2 Ustalanie wielkości przedsiębiorstwa
2.2.1 Dane za okres referencyjny (ostatni zamknięty rok obrachunkowy)
Marcin Staniszewski says:
Szanowny panie Marku – należy wypełniać wszystkie wymagane pola. System nie przepuści formularza, który nie zawiera wymaganych danych.
Marcin Staniszewski says:
Panie Marku – tak – zgodnie z występującymi polami wyboru.
Julia says:
Czy błąd literowy / BRAK JEDNEJ LITERKI / w adresie zamieszkania przedsiębiorcy w zatwierdzonym wniosku WAPR może spowodować jego odrzucenie ?
Mikołaj says:
Dzień dobry, czy ten punkt należy dokładnie rozpisać , jeśli nadal nie posiada się wykazu kosztów ? W przypadku gdy wnioskowana pomoc zostanie przeznaczona na przedsięwzięcie, na które podmiot otrzymał już inną pomoc, należy podać opis tego przedsięwzięcia, wykaz kosztów, na które została udzielona pomoc, podstawę prawną, datę udzielenia pomocy, jej wartość w złotych oraz nazwę i adres podmiotu udzielającego pomocy.
DARIA says:
CO WPISAĆ W TYM PUNKCIE
“W przypadku gdy wnioskowana pomoc zostanie przeznaczona na przedsięwzięcie, na które podmiot otrzymał już inną pomoc, należy podać opis tego przedsięwzięcia, wykaz kosztów, na które została udzielona pomoc, podstawę prawną, datę udzielenia pomocy, jej wartość w złotych oraz nazwę i adres podmiotu udzielającego pomocy:”
eliza says:
O godzinie 9:00 kliknęłam w link który dostałam aby wysłać wniosek i otrzymałam odpowiedz
Twój wniosek nie został przyjęty. Przepraszamy, kwota alokacji w projekcie Wielkopolska Tarcza Antykryzysowa została wyczerpana.
UWAGA! Wiadomość wysłana automatycznie. Prosimy na nią nie odpowiadać.
Zespół Projektu
GRANT
Marcin Staniszewski says:
Pani Elizo, w trakcie naboru panowała zasada kto pierwszy ten lepszy. U naszych klientów wszyscy załapali się na grant aczkolwiek proszę pamiętać, że kwota przeznaczona na dofinansowanie (grupa 2 – 60 mln) to był mały procent w stosunku do wszystkich podmiotów uprawnionych do jego uzyskania. Stąd dużo wniosków zostało odrzuconych.
Piotr says:
Proszę o odpowiedź. W jaki sposób załapali się wszyscy klienci kancelarii Staniszewski & Wspólnicy, skoro nie załapała się osoba, która złożyła wniosek punkt 9:00 (bez milisekund, mikrosekund, nano sekund itp. itd.) Odpowiednio napisane skrypty mogą spowodować, że w odpowiednim czasie informacja może zostać wysłana. Wiem, że mogę złożyć protest, jednakże Pana odpowiedź jest dalece zastanawiająca. Czekam na wyjaśnienie.
Marcin Staniszewski says:
Szanowny Panie Piotrze, z naszych obserwacji jak i komunikatów wysyłanych przez WARP wynika, że jest to kwestia czysto techniczna – kolejkowania i rejestrowania wniosków przez serwery / systemy WARP, a zapewne również i dodatkowych kwestii technicznych po stronie wnioskodawców jak: szybkość łączą, serwerów pośredniczących (dostawcy usług internetowych), odległości od serwerów (opóźnienia w transferze danych), czy może samego sprzętu z którego wniosek jest „klikany” (i np. uruchomione w tle programy).
Proszę mieć w świadomości, że punkt 9.00 (w pierwszej sekundzie) nie tylko Pan klikał tylko 40.000 (!) innych osób (wg komunikatu WARP). Przy tak ograniczonej puli środków do rozdania tj. 17x mniej niż złożonych wniosków (100 mln w stosunku do 1 mld 700 mln złożonych wniosków), znakomita większość nie załapała się na grant. Jak wspominaliśmy w komunikatach pomagaliśmy klientom wyłącznie wypełniać wnioski, natomiast nie oferowaliśmy i nie braliśmy odpowiedzialności za ich złożenie – m.in w celu uniknięcia zarzutów klientów, że ich wniosek nie został skutecznie złożony (czyt. „kliknięty”). Jednocześnie braliśmy również pod uwagę to, że serwery WARP mogą w ogóle nie wytrzymać ilości połączeń, co dodatkowo podważało sens brania jakiejkolwiek odpowiedzialności za faktyczne złożenie wniosku. Proszę pamiętać o innych województwach, w których również środki rozchodziły się „w sekundach”.
Główny problemem była zatem bardzo ograniczona liczba środków przy tak dużej ilości zainteresowanych i uprawnionych, z której większość uczestników nie zdawała sobie sprawy (!). Z naszej perspektywy oraz w świetle pojawiających się wątpliwości kluczowe może być zatem zweryfikowanie w jaki sposób wnioski były rejestrowane przez systemy WARP. Jeżeli odbywało się to zgodnie z chronologią wpływu informacji o kliknięciu przez serwery WARP to wydaje się być to zgodne z zasadą „kto pierwszy ten lepszy” ujawnioną w regulaminie uczestnictwa, aczkolwiek jest to kwestia tak dalece techniczna, że nie chcielibyśmy się wypowiadać jednoznacznie w tym zakresie.
Jednocześnie bardzo ubolewamy, że nasz komunikat został odebrany w taki sposób i to w sytuacji, gdy faktycznie pomagaliśmy wyłącznie wypełniać wnioski klientom, którzy mieli problemy z ich zrozumieniem i przygotowaniem odpowiedzi dla poszczególnych pól. Proszę zresztą rzucić okiem na historię pytań w powyższych komentarzach oraz nasze reakcje.
Podkreślamy również, że w momencie publikowania postu nie było jeszcze informacji o skali i reakcji na ilość i tryb odrzuconych wniosków, natomiast w późniejszym okresie postanowiliśmy pozostawić komunikat w celu uniknięcia dalszych – niepotrzebnych domysłów ze strony uczestników dofinansowania.
Żyjemy w społeczeństwie informacyjnym, gdzie komunikaty są wykorzystywane dla własnych celów, często bez ich zweryfikowania czy w ogóle zrozumienia. Pokazuje to siłę mediów jak i sposób w jaki komunikat może być „zmanipulowany” dla wspomnianych, własnych celów. W naszym przypadku tak na prawdę nikt z „powołujących się na komunikat” nie zastanowił się przez chwilę o jaką konkretnie liczbę klientów chodzi, w jakim trybie byli obsługiwani i co faktycznie kancelaria świadczyła. Najlepszym przykładem jest wskazywanie na „wszystkich klientów kancelarii” podczas gdy komunikat dotyczył wyłącznie klientów, których wsparliśmy w procesie przygotowywania wniosku.
Adam says:
Witam. Czy z pomocy GRANT można dokonać zakupu urządzeń niezbędnych do utrzymania lub rozszerzenia działalności?
Marcin Staniszewski says:
Szanowny Panie Adamie – zgadza się. Zgodnie z oficjalnym komunikatem kwoty przyznane w ramach granty będą mogły być przeznaczone na „finansowanie kapitału obrotowego, czyli pokrycie kosztów bieżącej działalności Grantobiorcy. Przykładowo wymienia się:
– koszty związane z zatrudnieniem pracowników (wynagrodzenia, ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia obowiązkowe),
– czynsz za wynajem lokali,
– opłaty za media,
– zakup towarów handlowych,
– zakup materiałów niezbędnych do produkcji i/lub prowadzenia biura,
– zakup usług niezbędnych do prowadzenia działalności (np. księgowych, prawnych, telekomunikacyjnych, pocztowych, sprzątania, ochrony),
– paliwo,
– spłata zobowiązań (np. rat leasingowych, kredytów).
Summa summarum mówimy o katalogu bardzo szerokim – o ile oczywiście jest to powiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą, w ramach której grant został przyznany.